Page 1 of 1
BMW 325 säätöongelma MS1
Posted: Fri Mar 29, 2013 22:22
by JaniM
Nyt tuli mystinen ongelma. Käy tyhjäkäyntiä, mutta heti kun tarjoaa kaasua pikkuisen niin vetää laihalle ja paukuttaa takaisin. Hommassa on nyt joku sellanen varmaan yksinkertainen jippo mitä en äkkiseltään ole huomannut. Auto kaverin auto ja pitäis olla joskus toiminut.
Kokoonpano 2.5 l kutonen turbolla, Dekat 630cc, kammella kolme nastaa, Honeywell lukee ja jakaja sytkä omalla moduulilla.
PLX lambdan perässä. MS1 hr10g koodilla, 4 bar map.
Nyt kokeiltu laihentaa karttaa että josko olisi rikkaalla kuitenkin ja jättää sytyttämättä, mutta ei auta. Regfuelia isommaksi niin tyhjällä saa rikkaammalle, muttei kaasulla. Bensanpaineet ok. Nämä nyt tsekattu äkkiseltään.
Tuossa asetustiedostot ja logia käynnistä.
http://autotune.fi/doc/115/saatoa02.msq
http://autotune.fi/doc/113/kokeilua02.msl
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Posted: Sun Mar 31, 2013 11:06
by jimex
itsellä oli hieman samnlainen ongelma samalla koodilla. sääti olevinaan,mutta asetukset ei vaikuttanut mihinkään joten kokeilitiin vaihtaa ohjelma tunerstudioon ja ongelma hävis. en tiedä mikä itsellä oli lopullinen vika, mutta säätöohjelman vaihto korjas tilanteen.
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Posted: Sun Mar 31, 2013 12:39
by mazajns
mappi anturi on väärä constant valikossa ainakin. Joskus on sattunut mullekkin tuollainen. Sopivasti asetukset pielessä niin ei säätö toimi vaikka kaikki näyttää normaalilta.
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Posted: Sun Mar 31, 2013 15:15
by JaniM
Juu tuo mappi oli kyllä vaihdettu oikein. Nyt löyty yksi, moduuli -139 loppuinen ja latausaika ei ole Fixed Dutylla.
Kokeillaan tuota seuraavaksi. Yks launch on palaa koko ajan vaikka mitään lankaa ei ole kytketty ja launch pois päältä.
Kaiken kukkuraksi kaikki karvat vedetty johtosarjassa tavallisilla piuhoilla, yhtään suojattua piuhaa missään ja parsittu
muutenkin
Dekoihin vaihdettu 0.55 DT. Tunerilla koko ajan mennään.
Tutkimukset jatkuu.
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Posted: Sun Mar 31, 2013 20:47
by JaniM
Vielä selalnen, eikös tuo -139 asetus inverted olla yes? Eli maahan kun menee, niin antaa kipunan ohjeen mukaan manuaalissa? Ledistä ohjaus.
Täällä kun lueskelin ja etsin oli kahta asetusta. Ylösveto ei vissiin haittaa hirveesti menoa?
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Posted: Sun Mar 31, 2013 23:16
by jake74
JaniM wrote:Vielä selalnen, eikös tuo -139 asetus inverted olla yes? Eli maahan kun menee, niin antaa kipunan ohjeen mukaan manuaalissa? Ledistä ohjaus.
Täällä kun lueskelin ja etsin oli kahta asetusta. Ylösveto ei vissiin haittaa hirveesti menoa?
mulla on ainakin ollut yes ja ilman ylösvetoa.
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Posted: Mon Apr 01, 2013 18:35
by JaniM
No niin, Fixed Duty oli taikasana, että alkoi rokkaamaan. Ylösvedon otin kans pois.
Nyt enään tyhjäkäynnillä käy laihalla ja ennakko pitää tarkistaa lampulla.
Mihis tuo Fixed Duty käytännössä vaikuttaa? 75% tais käydä paremmin.
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Posted: Wed Apr 03, 2013 19:36
by JaniM
No niin ekat kunnon vedot katkenneella pakarilla...
Vielä tyhjäkäynnillä pitää laihalla ja tietty kun laskee kaasulta.
Mutta pitää kattella kun putki kunnossa.
Tuossa asetukset ja loki, jos joku äkkiä huomaa jonkun hölmön kämmin asetuksissa.
http://autotune.fi/doc/116/viimesin.msq
http://autotune.fi/doc/117/kokeilua04.msl
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Posted: Mon Jul 08, 2013 15:10
by Masi_K
Mitä suurempi fixed duty, sitä pidempi latausaika puolalle moduulilla mikä hoitaa itse puolan latauksen. Se että mistä toi arvo itessään tulee, eio mulle niin selvinnyt.
Pari kuvaa selventämään jotain..
Eron näkee suoraan puolan latauksen pituudesta. Tuossa mittauksessa on vielä alkuperäinen etuvastus käytössä. Kun otin sen kokeeksi pois, virrat nousi jonnekkin lähemmäs 10 ampeeria ja puola otti lämpöä tietenkin hurjasti. Luonnollisesti kun kierroksia nostaa koneesta, niin latausaikaikkuna supistuu sitämukaa ja latausaika vähenee. Mutta en koskaan vinguttanu konetta mitenkään koville rundeille mittauksen yhteydessä. Mutta tolla 75% on niin suuri aika lataukselle 4 pyttyisessä, että eiole minkäänsortin ongelmia. Varsinkaan vakiokoneessa, eikä myöskään semiviritetyissä.
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Posted: Mon Jul 08, 2013 23:58
by Benkku
Kuinka se latausaika vähenee, kun kierroksia nostaa? 'Fixed duty' on fixed duty riippumatta kierrosluvusta. Muuntajan kuumentuessa minä olisin kyllä huolissani, eli etuvastus takaisin tai ennemmin muuttamaan puolan lataus MS:n ohjaamaksi eli vaihtaa sen varausajan hoitavan (139) kytkimen vaikkapa 200 loppuiseen päätteeseen.
Moottorin viritysasteella ei tämän asian kanssa ole tekemistä, vaan käyttökierrosluvulla.
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Posted: Wed Jul 10, 2013 15:45
by teg
Fixed duty tarkoittaa esimerkin tapauksessa (75%), että 75% kahden sytytystapahtuman välisestä ajasta ladataan puolaa. Silloin siis latausaika lyhenee kun kierrokset nousee, koska sytytystapahtumien välinen aikain lyhenee. N
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Posted: Thu Jul 11, 2013 2:07
by Benkku
Tavallisissa varausaikaa ohjaavissa kytkimissä esim. 139, pysyy varausaika samana jännitteen ollessa sama, riippumatta taajuudesta (kierrosluku).
Missä komponentissa (osanumero?) varausaika pienenee taajuuden funktiona?
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Posted: Thu Jul 11, 2013 11:24
by Masi_K
Benkku wrote:Tavallisissa varausaikaa ohjaavissa kytkimissä esim. 139, pysyy varausaika samana jännitteen ollessa sama, riippumatta taajuudesta (kierrosluku).
Missä komponentissa (osanumero?) varausaika pienenee taajuuden funktiona?
Haloo. Meinaatko oikeasti että latausaika on aina sama suhteessa aikaan jos kone käy 300rpm vs 8000rpm ? Varsinkin useampisylinterisessä? Nyt kuitenkin tuotakin moduulia ohjataan erillisen ohjainlaitteen kautta?? Ja vaikka ei ohjattaisi, tilanne on aivan sama.
E: quote
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Posted: Thu Jul 11, 2013 12:33
by Benkku
Piti oikein mitata. 139 moduuli jota mittaillut näyttäisi olevan viallinen. Toisessa uudessa ehjässä varausaika todellakin pienenee kierrosluvun funktiona, tyhjäkäynnillä lähemmäs 8 ms, 7000 kierrosnopeudella enää millisekunti.
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Posted: Thu Jul 11, 2013 21:49
by jake74
Benkku wrote:Piti oikein mitata. 139 moduuli jota mittaillut näyttäisi olevan viallinen. Toisessa uudessa ehjässä varausaika todellakin pienenee kierrosluvun funktiona, tyhjäkäynnillä lähemmäs 8 ms, 7000 kierrosnopeudella enää millisekunti.
aiheuttaako tämä moduulin rikkoutumisen aikaa myöten? kyseessä on 139 moduuli.
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Posted: Thu Jul 11, 2013 23:32
by Benkku
Pienillä pyörintänopeuksilla, latausaika on melko pitkä, jolloin virta puolan rautasydämen kyllästyessä kasvaa. Pitäisi varmistaa mittaamalla muutamalla erilaiset sähköiset arvot omaavilla puolilla, onko moduulissa minkäänlaista virranrajoitusta.
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Posted: Mon Jul 15, 2013 22:04
by teg
Benkku wrote:Piti oikein mitata. 139 moduuli jota mittaillut näyttäisi olevan viallinen. Toisessa uudessa ehjässä varausaika todellakin pienenee kierrosluvun funktiona, tyhjäkäynnillä lähemmäs 8 ms, 7000 kierrosnopeudella enää millisekunti.
Eihän se ole edes mahdollista, että 7000rpm:llä latausaika olisi 8ms sen ohjatessa 4 tai useampaa sylinteriä

.
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Posted: Tue Jul 16, 2013 2:01
by Benkku
Eipä tietenkään, eikä siitä olekaan kysymys - vaan siitä, että tuollainen moduuli on mielestäni bonkki. Voit polttaa puolasi pienillä kierroksilla ja käynti saattaa pätkiä** korkeilla kierroksilla, puolan varauksen jäädessä matalalle tasolle.
** Riippuen toki millaisen läpilyöntijännitteen sylinteri vaatii, mikä taas riippuu mm. puristuksen jälkeisestä sylinteripaineesta, seossuhteesta tulpan purkausvälissä ja tulpan purkausvälin mitasta.
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Posted: Tue Jul 16, 2013 10:36
by Masi_K
Ei se ole mitenkään bonkki. Tuohon aikaan sekä edelleen aivan älyttömän helppo, edullinen ja luotettava ratkaisu poistaa kärjet virranjakajasta. Myöskin kun tehdään yhtä UNIVERSAALIA moduulia mikä käy moneen erillaiseen sytkäpuolaan, kustannukset ovat edulliset. Sekä etenkin kärkien tapauksessa kun on pakko käyttää virranrajoitusta, hoituu se samalla systeemillä myös tuossa. Tästä ei aiheudu vakiomoottorissa olkoonkin vaika 8 sylinterinen, ei aiheudu minkään sortin ongelmia normaalilla kierrosalueella. Myöskin tuolloin vaatimukset olivat erit kuin tänäpäivänä. Tästä syystä esim GM toi markkinoille iso HEI virranjakajan minkä halkaisija on prkl iso verrattuna aiempaan malliin. Enkä näkis että jos puola kestää 20 vuotta 139 moduulin perässä, se tekisi moduulista tai järjestelmästä mitenkään surkean. Tarkkuus ja tehokkuus ovat tottakai aivan 6 feet under verrattuna suorasytkiin. Mut tästä eiole tainnut ollakkaan kysymys?
Re: BMW 325 säätöongelma MS1
Posted: Tue Jul 16, 2013 11:54
by Benkku
Ei nyt pidä sotkea vakiovehkeitä vakiopuolalla ja kyseisellä moduulilla tähän. Tarkoitin, ettei kyseistä moduulia kannata käyttää, jos esimerkiksi käytössä on jokin suht. nopeasti varautuva pienen ensiöimbedanssin omaava muuntaja, tai jos moottori on vaikka 'vähän enemmän' ahdettu ja käyttökierrosalue vakiovekottimien 6000 1/min kierrosnopeutta korkeammalle.