Page 1 of 1
60-2 ja jakaja
Posted: Sun Mar 17, 2013 23:54
by MrFairlane
Mitäs mieltä raati on?
Pitäisi ohjataMS ykkösellä ahdettua kasia 60-2 triggeripyörällä ja jakajalla.
Eli jos pelkälle spark output A:lle lukemat, niin älyääkö mega antaa 4 kipunaa per kierros vai vain yhden?
Ja riittääkö latausaika jos yksi puola ja max kierrokset 7-8 tonnin välillä ja 1.5 kiloa ahtoa?
Riittäneet toistaiseksi pelkällä Cranen boksilla ilman Megan avustusta.
Re: 60-2 ja jakaja
Posted: Mon Mar 18, 2013 11:00
by Vauhtivaunu
MrFairlane wrote:
Pitäisi ohjataMS ykkösellä ahdettua kasia 60-2 triggeripyörällä ja jakajalla.
Eli jos pelkälle spark output A:lle lukemat, niin älyääkö mega antaa 4 kipunaa per kierros vai vain yhden?
Mega antaa 8 kipinää koneen työkierrossa. Ja osaa/toimii. Kokeiltu BMW:n kutoskoneessa mutten hetkeäkään epäile että 2 sylinteriä lisää aiheuttaisi jotain outoa käytöstä.
MrFairlane wrote:
Ja riittääkö latausaika jos yksi puola ja max kierrokset 7-8 tonnin välillä ja 1.5 kiloa ahtoa?
Riittäneet toistaiseksi pelkällä Cranen boksilla ilman Megan avustusta.
Laita se Cranen boksi megan perään ohjattavaksi niin et tarvitse miettiä latausaikoja. CDI-purkeissa ylipäätään riittää teho jakajasytytyksessä paremmin.
Re: 60-2 ja jakaja
Posted: Mon Mar 18, 2013 17:49
by Puuhastelija
Yksi puola, 7500 RPM ja 8 sylinteriä niin kipinästä kipinään on aikaa 2ms.
Jos oletetaan että puola tarvii 3.5ms latausajan ja paloaikaa vaikka 1ms...
Joten sanoisin että ei yhdellä puolalla pärjää enää.
Re: 60-2 ja jakaja
Posted: Mon Mar 18, 2013 22:50
by Vauhtivaunu
Puuhastelija wrote:Yksi puola, 7500 RPM ja 8 sylinteriä niin kipinästä kipinään on aikaa 2ms.
Jos oletetaan että puola tarvii 3.5ms latausajan ja paloaikaa vaikka 1ms...
Joten sanoisin että ei yhdellä puolalla pärjää enää.
Sen vuoksi kondensaattorisytytys (=CDI) että ei tarvitse ladata isoa kuparilankamöykkyä vaan suurjännitekonkka jolloin puolan latausaikaa ei tarvitse miettiä. CDI kerkeää kyllä latautua kipinöiden välillä.
Re: 60-2 ja jakaja
Posted: Mon Mar 18, 2013 23:42
by MrFairlane
http://www.cranecams.com/390-391.pdf
Tuommoinen mutikka siellä on nyt ollut ja ohjeet vihjaisivat että pystyy takomaan millisekunnin välein kipinää Fireball-puolan läpi vaikkakin on ilmeisesti ihan perus käämiklöntti.
Ainakaan dynossa ei näyttänyt 7000 rpm:ssä mitään ongelmia.
Re: 60-2 ja jakaja
Posted: Tue Mar 19, 2013 16:52
by Puuhastelija
Joo mä kommentoin alkuperäistä kysymystä ja automaattisesti oletin että kyse on niin sanoitusti vakiopuolasta. Eli tommoisella peruspuolalla ei kannata edes yrittää, mutta en tarkoita sitä etteikö markkinoilla olisi laitteita millä kipinä riittää.

Eli mietintään joku muu sytytysjärjestelmä kuin vakio.
Re: 60-2 ja jakaja
Posted: Sat Mar 23, 2013 23:18
by MrFairlane
Kiitoksia vastauksista. Ja lisää tulee.
Mikähän mahtaisi olla paras anturi lukemaan tuota? Hyllystä löytyy Opelin Hall, 1GT101DC ja Fordin VR.
1GT on vissiin liian hidas, VR vaatii muuntimen ja Opelin HALL on toistaiseksi hukassa.
Sitten vielä...jos ennakko on 100 kpa:ssa ja 3000 RPM:llä 36 astetta, niin paljonko se pitäisi olla 250 kpa:ssa?
(Myöskin 33 astetta 150 kpa:ssa ja 5000 RPM:ssä on todettu dynossa toimivaksi)
Meinaan jos säästäisi dynoaikaa, kun kartta on edes sinnepäin.
Re: 60-2 ja jakaja
Posted: Sun Mar 24, 2013 10:15
by harrastaja
1GT ei ole hidas, mutta vaatii riittävän ison hampaiden välin, jotain luokkaa yli 12mm mielellään.
Kuvassa 12-hampainen (halk. 60-70mm) pyörä, mitä pystyi yli 30000 rpm lukemaan.
Tässä skooppikäppyrä.
Re: 60-2 ja jakaja
Posted: Mon Mar 25, 2013 22:12
by MrFairlane
Hmm..ei siis riitä hammasvälit 1GT:lle joten Vr ja Opel jäljellä. Tai sitten joku muu.
Re: 60-2 ja jakaja
Posted: Tue Mar 26, 2013 19:59
by petski3
Jos haluat varmasti toimivan vr muuntimen, niin niitä on myynnissä mulla tuolla myydään osiolla
Re: 60-2 ja jakaja
Posted: Sun May 12, 2013 9:38
by MrFairlane
Joku on nyt pielessä, kun kaikki tulpat eivät sytytä ja eikä mikään edes lupaa.
Pelkkä LED17 asetettu SparkOutA:ksi ja base teeth 60, missing -2, trig pos A 4, trig return pos A 13, loput tyhjää.
Trigger Angle 60, Trigger return,Hold Ign 1, Inverted (VB921)
Sytkäkamoina siis Cranen sytkälaatikko yhdellä puolalla ja Opelin HALL.
Lampulla katsottuna ykköspytystä, sytkän ajoitus on ainakin noin suunnilleen kohdallaan.
ja 5 päivää aikaa...
Re: 60-2 ja jakaja
Posted: Sun May 12, 2013 11:11
by Vauhtivaunu
No nyt äkkiä lukemaan Ms-extran manuaalista ohjeet!
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... m#deswheel
Sulla pitää olla wheel decoder-asetukset "trig pos D"-asti laitettuna, ei se muuten anna kasikoneelle tarpeeksi kipinöitä. Niin ja _vain_ spark A sytkälähtö niinkuin nyt onkin että ne kipinät menee vain yhtä kanavaa...
Re: 60-2 ja jakaja
Posted: Sun May 12, 2013 12:59
by MrFairlane
No siellähän se luki kun vaan luki eikä vain katsellut kirjaimia. Noinhan mä olen muuten sen ennenkin tehnyt. Kiitoksia. Palaamme myöhemmin uusien ongelmien kanssa.
Re: 60-2 ja jakaja
Posted: Mon May 13, 2013 20:53
by MrFairlane
Lähti tulille ja vakaa kierrosluku ainakin viiteen tonniin.
Vielä kun saa Lambdan näyttämän varmistettua, niin loput onkin sitten vähemmän stressaavaa hommaa.
Koko talven rakentanut dragsteriin sähköjä ja ainoastaan kaksi palanutta sulaketta, pari kytkentävirhettä ja yksi moka softassa.
Pitää varoa ettei venäytä kättään kun yrittää taputtaa itseään selkään.
