Page 1 of 1
Megashift ja mersun 722.6
Posted: Sun Mar 10, 2013 13:45
by Turbiini
Tuli megeshift askarreltua ohjaamaan mersun 722.6 vaihteistoa. Erittäin suuria ongelmia aiheutti kyseisen vaihteiston kaikista muista sähkölaatikoista poikkeava ohjauslohko, joka ei ollu megan ohjelmiston kanssa ollenkaan yhteensopiva. Nyt kuitenkin 4 lohkon purku muokaus ja kasaus tuotti tulosta ja kaikki vaihteet löytyy ja vaihtuu nätisti.
Nyt jos rupeaisin uudestaan vastaavaa projektia tekemään niin joko vaihteisto olisi joku toinen tai sitten ostaisin valmiin ohjainpoksin johtosarjoineen mikä takoitettu tuolle vaihteistolle. Nyt tosiaan piti tukki venttiili lohkon välilevystä 3 reikää (nämä nyt oli vielä helppoja) mutta itse lohkon kanavistakin joutui 3 paikkaan tekemään tukokset ja jokunen 3 väliseinää puhkaisemaan ja 3 karaa lukitsemaan liikkumattomiksi. Nyt lohkon sisällä on 6 karaa joill aei ole enää mitään käyttötarkoitusta. Mutta vehkeet toimii kuten oli tarkoitus.
Vielä pitää asentaa ajonopeus anturi ja moottorille kierrosluku anturit, jonka jälkeen pitäis vaihteet vaihtua automaattisestikin ja muuntimen lukituskin toiminee sen jälkeen.
Autona 82 vuoden toyota carina ja moottrina mersun 5syl 20v diesel +450hp
Re: Megashift ja mersun 722.6
Posted: Sun Mar 17, 2013 20:30
by Turbiini
http://www.youtube.com/watch?v=sz0byTyk ... e=youtu.be
kesää odotellaan, pikku viimeistelyjä vielä ja alkaa olla valmis radalle. kierrosluku anturi toimii hienosti, mutta jostain syystä ajonopeus tieto on vielä hukassa, pitänee tutkia kytkennät
Re: Megashift ja mersun 722.6
Posted: Sun Mar 17, 2013 20:50
by Puuhastelija
Täytyy hattua nostaa. Melkoinen suoritus sen lohkon kanssa. Just tällä viikolla kävin kyseiseen vaihteistoon liittyvän kurssin lommilassa, joten tiiän minkälainen hässäkkä se lohko on. Sitten seiraavaksi 722.9 käsittelyyn niin kestääkin sitte paremmin

Re: Megashift ja mersun 722.6
Posted: Sun Mar 17, 2013 20:56
by mazajns
Hienoa että joku testaa tuotakin suomessa. Kiinnostaisi omaankin autoon automaatti ja ms shift rakentaa. Ms2 moottorin ohjaus löytyy jo eli silloinhan nuo moottorin tiedot saisi can väylää pitkin? Ilmeisesti joku amerikan laatikko olisi helpoin ratkaisu? Kaveri haaveili mersun automaatille tuota mutta ilmeisesti kannattaa unohtaa
Tosin sun aiempia projektejakin lukeneena niin ei taida sopia sun luonteelle mennä sieltä missä aita matalin? Etkä kovin helposti luovuta

Re: Megashift ja mersun 722.6
Posted: Sun Mar 17, 2013 23:06
by Turbiini
mazajns wrote:Tosin sun aiempia projektejakin lukeneena niin ei taida sopia sun luonteelle mennä sieltä missä aita matalin? Etkä kovin helposti luovuta

Näinhän se taitaa olla kun jonkun asian päättää toteuttaa ni ei osaa ajoissa tunnustaa että tuli virhe ratkaisu, vaan aina pitää jatkaa "pään hakkaamista seinään" joskus jopa onnistuukin jokin. No jotain hyvääkin käyytötakoitukseen, eli tällä lohkolla saa nyt valittua sähköisesti vapaavaihteen, mikä helpottaa driftingissä ku saa käsijarrun ajaksi vedon katkaistua ja kytkinpotkukin onnistuu jos ei voima piisaa.
Re: Megashift ja mersun 722.6
Posted: Wed Apr 10, 2013 20:29
by Turbiini
Noniin nopeus tietokin rupes toimimaan kunhan poisti levylle tulleen tina roiskeen

Nyt toimii atuomaattinakin ihan kohtalaisesti, tai ainakin paljon pemeämmät (muta nopeat ja luistamattomat) ja järkevämpiin kierroksiin ku käyttis mersussa jossa vanha 722.3 vahvistettuna. Eli jos tämä vain kestää ni voi jopa suunnitella kuitenkin vastaavan rakentamista mersuunkin.
Re: Megashift ja mersun 722.6
Posted: Mon Jun 17, 2013 18:33
by Turbiini
http://www.youtube.com/watch?v=CFeeKZNADPg
http://www.youtube.com/watch?v=r1dt5W67PSE
Siinä pari pätkää vaihteistosta käytössä. Jälkimmäisestä näkyy hyvin miten vähän aikaa veto on poikki vaihtaessa, turbo ja hukkiksen putki heilahtaa ylämäessä 3-4 vaihdossa mikä on kaikkein hitain (muita ei edes huomaa.
Re: Megashift ja mersun 722.6
Posted: Tue Jan 12, 2016 20:53
by saquzi
aivan vain mielenkiinnosta, kuinka kova homma nyt yhden tehneenä on megashift ja 722.6? Ei ainakaan kuulosta kovalta hommalta tuo itse toteutus, miettimiseen varmaan mennyt sitten enemmän aikaa... Ajattelin vaan, että jos alavudella asut olisi joskus voinut tulla käymään mersun venapöydän kanssa jos jotain vinkkejä olisi saanut, pientä rahasummaa vastaan toki

Re: Megashift ja mersun 722.6
Posted: Tue Dec 20, 2016 6:42
by Jasen2624
Tuoho lootan ohjaukseen olis vähä kyssäriä et ns. mitä pitää tapahtua ja milläkin solenoidilla ku esim. 1 kytketään?
Järjestelmän paineha pitää tietysti nostaa ja mite sitte... 1-2/4-5 solenoidille kans ohjaus? entä se shift solenoidi.. Pitääkö tuossa vain käydä ohjaus..
3 kpl nuista on ilmeisesti pulssiohjattuja vaikkakin aijemmin oon kyllä lueskellu et olis vain 2kpl..
Helpottas ohjauksen mietintää ku näkis (esim. ledit solenoidien rinnalla) mitä tapahtuu missäki ku kytketään 1 ja sittä eteenpäin.
Ohjaus ku ei tule autoon vaan pikkuseen mehtäkoneeseen..
http://harvelit.proboards.com/thread/18 ... to?page=22
Re: Megashift ja mersun 722.6
Posted: Tue Dec 20, 2016 7:40
by Turbiini
vakioon venttiililohkoon 1-2 vaihtoon ei periaatteessa tartte sähköä kuin siihen 1-2/4-5 venttiiliin ja samaan venttiiliin uudestaan sähköt niin vaihde palaa takaisin.
Nykyään megashiftin valikoihin on tullu nag1 vaihtoehto joten jonkinmoinen tuki tuolle on joten nykyään saanee toimimaan helpommin kuin silloin kun omani ja pari muuta rakensin.
Re: Megashift ja mersun 722.6
Posted: Tue Dec 20, 2016 11:58
by Jasen2624
Eli sähköä käyttämällä vaihtaa 1->2 ja taas käyttämällä vaihtaa 2->1..? Mite sitte muuta vaihteet? Samalaila..?
Re: Megashift ja mersun 722.6
Posted: Tue Dec 20, 2016 17:15
by Turbiini
jep samoin sift pressure venttilille kun tarjoaa pwm pulssia niin saa vaihtoa hidastettua niin ei rykäise niin lujaa. linjapaineen venttiili saa käytännössä aina olla sähkötön jolloi paine on suurimmillaan. ei oikeastaan vaikuta kuin polttoaineen kulutukseen kun ei öljynpainetta pidetä mahdottomana silloin kun voimaa ei ole niin paljoa että pakat luistaisi. muuntimen lukitus venttiiliäkin alunperin ohjataan portaatyomasti pwm pulssilla mutta pystyy myös on off tyyliin käyttämään siinä vain sitten tulee pieni nykäisy lukon kytkiessä. tosin työkone käytössä ei ole varmaankaan tarvetta koko lukolle
Re: Megashift ja mersun 722.6
Posted: Tue Dec 20, 2016 17:50
by Turbiini
Lisäksi ongelmalliseksi tuon ohjaamisen tekee se että koska ilmeisesti vielä ei megashift osaa pyörintäantureilta lukemista lakea mikä vaihde on päällä ja tuo pulsilla vaihteen vaihto ei jostain syystä onnistukaan niin silloin todellinen vaihde on eri kuin päällä oleva ja seuraavassa vaihteenvaihdossa voi tapahtua mielenkiintoisia toimintoja.vaihtopulssia kun pitää pitää päällä niin pitkään että vaihde on vaihtunu, mutta liian pitkäkin aiheuttanee ongelmia ja lisäksi kun vaihteen ensimmäisen kerran mekaanisesta kepistä kytkee menee ilman sähköä 2 vaihteelle, mutta niin kauan kuin kone käy (laatikossa öljynpaine) pysyy aina viimeksi valittu vaihde päällä vaikka kepistä käyttäisikin vapaalla. mitään dokmentteja en ole löytäny miten tuo nag vaihtoehto pitäisi kykeä ohjeissa lukee toistaiseksi vain että äläkäytä, eli ei ole vielä valmis ominaisuus.
Joten toistaiseksi lienee varmin kun modaa venttiililohkon toimimaan samaan tapaan kuten muut sähköautomaatit. Ongelmana että vaihdot jää sitten varsin koviksi kun linjapaineella ei saa pehmennettyä riittävästi ja vaihtopaineen säätöventtiilin ohjaamat karat jää pois käytöstä. Tuo mun carinaan tekemä laatikko on nykyään sovitettuna Ooppeliin liki 1000 hevosvoimaisen 2litraisen koneen perään kiihdytyskäyttöön. Muutamia lähtöjä sillä on otettu ja tielläkin käyty ajelemassa. Raitaa jättää katkeamatta vielä jonnekin 200 vauhtiin liimattomalla pinnalla kiihdytys slikseillä. Joten kestää paremmin kuin uskalsin toivoakaan. (vielä olis varaa pariin paikkaan lisää levyjä sovittaa) Ongelmaksi vain on muodostunu liikkeelle lähtö, ei saa mersun vakiosta muuntimesta muokattua riittävän isolla stalilla olevaa, että sais viivalta ahtoja. ensimmäiset 100 metriä menee varsin rauhallista tahtia. olikohan varttimaili noin 14 sekunttia loppunopeutta yli 200 ja siitäkin logien mukaan 3 vaihteelta eteenpäin vain puolella kaasulla. Muunnin käyny 2 kertaa muokattavana ja nyt on staali saatu nousemaan jo 2500 mutta ahdot alkaa nousemaan vasta 5000 jälkeen niin ei vaan toimi. Vielä on toiveita että pienimmän bensa mersun mitä on 722.6 askilla saanu muunnin olisi parempi aihio rakentaa korkeampi stali (nykyinen dieselistä) Muuten menee vaikeaksi eli joutuu varmaan jonkin jenkkien kisamuuntimen muokkaamaan mersun askiin sopivaksi, eli lienee hieman suurempia koneistuksia vaativa operaatio ja siten hintava. Ennen kesää pitäisi vielä aski muutenkin käyttää paloina ja tarkistaa onko tullu havaittavia vaurion alkuja.
Re: Megashift ja mersun 722.6
Posted: Tue Dec 20, 2016 18:13
by Jasen2624
Kiitos selvennyksestä.
Onnistuskoha tuossa sillee vaikka et olis jokaselle vain painonapit? Sillo pitää vain tietää mitä painaa..
Tietäs vähä suunitella et saisko tuota tehtyä mitenkää ns. tyhmäksi toiminnaltaan. Ei mitää lokiikoita yms. Mietin jo esim. kiertokytkintä jossa joisessa lähössä olis rankku yms. et se pitäs vain sitä lähtöä vähä aikaa päällä. Semmone olis tuossa käytössä ehkä helpoin ku tarttee ajussa koskea muuhu ku yhtee nuppiin.
Re: Megashift ja mersun 722.6
Posted: Tue Dec 20, 2016 19:29
by Turbiini
joo periaatteessa onnistuu kolmella napilla kun vaan muistaa missäjärjestyksessä painelee.
kiertokytkin hieman huonommin ellei sitten tee niin että on 9 asentoinen kytkin ja rakenna sen niin että se ulkoisesti lukittuu aina sähköttömiin asentoihin ja menee yli vaihtoasennoista.ja siihen rakentaa räikkäsifteri tyylisen vaihtajan.
Re: Megashift ja mersun 722.6
Posted: Tue Dec 20, 2016 21:19
by Jasen2624
Juu. Tuli tuossa kyllä mieleen et onha mulla uuno arduinoki.. Sillä kai sitä pitää ruveta suunittelee. Pitäs keritä vain opettelee sen ohjelmointi. Sille ku olis muutaki käyttöä. Vakiokieros säätimeksi ajukoneeseen ja täys automaattinen halakokone yms.
