Page 1 of 1

Suuttimine koon vaikutus aukioloaikoihin

Posted: Wed Feb 20, 2013 21:03
by peljoppi
Se on moro,

tuosta E30 325 endu-kilpurista on talven ihmettely meneillään. Kun syksyllä kone porsi, niin nyt on toinen m20b25 mylly konehuoneessa. Koneen säätöihin saaminen on meneillään ja kerran on dynotetty. Tuloksena oli koneen meno laihalle yli 5000 rpm ja suuttimien aukioloaikojen lisäys ei tuntunut vaikuttavan, joten johtopäätös oli, että suuttimet olivat liian pienet. Ne olivat M52b25 koneen nelireikäiset about 188 cc tuottavat ja nyt laitoin Boschin 255 cc:n suuttimet. Kone lähti kyllä käyntiin vanhoilla kartoilla, mutta käy tietty hyvin rikkaalla. Kun maksimituotto on noin 37 % isompi, niin onko asia niin yksinkertainen, että lyhennän aukioloaikoja 37 %. Minulla on Miller Performancen ohjelmoitava chippi (sytkä ja suuttimet 12x12 kartoilla) , mutta taustalle ei ole mitään erityisiä laskentaohjelmia, vaan olen hakenut arvoja ihan IFR:n ja laajakaista-lambda-mittarin avulla.

Kyseleepi Jussi

Re: Suuttimine koon vaikutus aukioloaikoihin

Posted: Thu Feb 21, 2013 1:11
by Benkku
peljoppi wrote:...maksimituotto on noin 37 % isompi, niin onko asia niin yksinkertainen, että lyhennän aukioloaikoja 37 %.
Teoriassa noin ja tuolla pääsee lähelle. Asiaan vaikuttaa mm. suutinten tyyppi. Uudemmat EV6, EV14 tyypit ovat nopeampia toiminnaltaan, kuin EV1. Purkausaukkojen määräkin merkitsevä (= sumun muodostus) mikäli eroaa.

Re: Suuttimine koon vaikutus aukioloaikoihin

Posted: Thu Feb 21, 2013 8:46
by peljoppi
Kiitoksia vastauksesta. Kokeillaan tätä, suuttimet sinänsä ovat molemmat nelireikäisiä ja siitähän, kun käy hyvin, niin aletaan hieromaan eteenpäin.

YT

Jussi