Page 1 of 1

Apua tarvitaan!

Posted: Mon Sep 19, 2005 18:47
by petripo
Tässä Opel Astra 2.0 16v ralliauton kartat. Viilattu kansi ja 304 asteiset nokat, Wisecon pattipää männät, vakio suuttimet ja imusarja.
Kone syö bensaa ihan älyttömästi. Ruutta säädettiin penkissä ja paras teho saavutettiin tämmösillä kartoilla. Osaakos joku säätäjä neuvoa missä mahtaa olla vika, kun tykkää noin rikkaasta seoksesta.
Nyt on ongelmana se, että autolla ei pääse liikkeelle alta 4500rpm ja tasakaasu kierrokset röpöttää, kiihdyttäessä ja täyskaasulla pelaa suht hyvin. Ohessa kartat.

Image
Image

Posted: Mon Sep 19, 2005 19:19
by Anssi
Mun silmään sattuu ensimmäisenä noi sytkäennakot. Kovin vaikuttaisi pieniltä isoilla alipaineilla..

Esimerkiksi mulla on vapaastihönkivä kone, jossa tasakaasun matka-ajossa siis isoilla alipaineilla 2500 rpm jälkeen on ennakko luokkaa 52 astetta. Siitä jos ottaa useampia asteita pois, niin alkaa bensaa kulumaan litratolkulla enemmän. Nää on tietty konekohtaisia, joten mahdoton sanoa "oikeita" arvoja tuohon sun koneeseen.

Posted: Mon Sep 19, 2005 21:02
by turbosbc
Anssin kanssa samoilla linjoilla... Varsinkin Kireillä nokilla alakierroksilla/osakuormalla täytös on huono joten tarvii paljon ennakkoa.

Mulla on myos motarilla ajaessa sataa pintakaasulla 2400 rpm ja ennakkoa noin 42 astetta. (tosin ei megan ohjaamana :oops: )

Ennakot

Posted: Tue Sep 20, 2005 7:29
by oopeli
Eikö ala nakuttamaan noin hurjilla ennakoilla?

Posted: Tue Sep 20, 2005 7:45
by JesseT
Kovilla paineilla tuntuu ennakot isoilta jos ralliauto ja ~12:1 puristukset jne. Pienillä paineilla taas ennakot näyttää pieniltä, otsin 16V koneissa on aina vähän pienemmät kuin vastaavassa 8V koneessa. Onko ollut edes tarkoitus säätää tuota köröttelyaluetta? Itsellä kanssa 2500-3000 rpm osakaasulla ~40-45astetta ennakot. Jos vetää 30 asteeseeen niin matka-ajossa alkaa soppaa menemään. Itsellä tietysti 8V turbokone 8.3:1 puristuksilla...

Kyseiseen projektiin myös sotkeutuneena

Posted: Tue Sep 20, 2005 8:19
by oopeli
Olin auton penkityksessä mukana ja tosiaankaan tasakaasu/köröttely aluetta ei juurikaan säädetty, haettiin ainoastaan niitä huipputehoja kovilla kierroksilla ja penkittäjälle oli tämä imusarjan alipaineen avulla säätäminen uutta, joten aikaa meni opetteluun ja hakemiseen. Joka tapauksessa kovilla paineilla vaati tommoset ennakot parhaan tehon saavuttamiseksi.
Miltäs noi seos kartat näyttää, meinaa kone käy tosi rikkaalla. Mutta huipputehon saavuttamiseksi, kone halus rikkaan seoksen. Nyt savuttaa ja nokee tulppia.
Nyt on huipputehot hyvät, mutta autolla on liian hankala ajaa tasakaasulla sekä lähteä liikkeelle, eikä riitä tankin tilavuus :? Kulutus noin 1litra/1km

Posted: Tue Sep 20, 2005 9:12
by ast
VE-taulukosta ei voi sanoa suoraan mitään koska taulukon arvoja käytetään vain hyötysuhdekertoimena REQ_FUEL arvolle.

Mutta säätäjä ei ole ollut ollenkaan tehtäviensä tasalla jos ei ole tuon paremmin saanut konetta käymään. Oliko edes laajakaistalambdaa käytettävissä? Jos ei ollut niin uusi penkkireissu vähän asiallisempaan pajaan ja koneesi pitäisi käydä ihan toisella tavalla. Savutus ja tulppien nokeentuminen viittaa aivan tolkuttoman rikkaaseen seokseen.

Posted: Tue Sep 20, 2005 9:54
by oopeli
Laajakaistalmbda oli käytössä, mutta sekin sekos koska seos oli niin rikkaalla, mutta kone antoi parhaan tehon tosi paksulla seoksella. Penkittäjä on kyllä ihan ammattimies ja aluksi haettiinkin laihempia seoksia, mutta paras teho saatiin juuri rikkaalla seoksella. Se että mistä johtuu moottorin tämmönen käytös on mysteeri. Se tiedetään, että Opelin C20XE koneessa on liian ahdas imusarja, mutta johtuuko paksu seos siitä, siihen en osaa sanoa.
Jos joku vaan osaa sanoa mistä kiikastaa, niin kertokoot pois. Oma epäillykseni on että pakoputki ahdistaisi :?: Pakosarja on vakio peltisatsi ja siihen ei voi puuttua, mutta voisiko loppuputki ahdistaa liikaa. Putken päästä tulee pakokaasut varsin kovalla paineella. Minkälaisa putkivirityksiä muilla on vastaavissa autoissa?

Posted: Tue Sep 20, 2005 10:18
by Kimmo's
Voi olla tyhmä kysymys, mutta onhan tuo sytkäkartan paikkaansapitävyys tarkistettu ihan perinteisellä ajoituslampulla?

Jos vaikka anturi on väärässä kohtaa tai asetuksissa trim angle heittää ja todellisuudessa sytkä onkin myöhäsemmällä kuin mitä kartta näyttää? Tällönhän pitäs seoksen olla tosi rikkaalla koska rikas seos palaa nopeemmin kuin laiha.... Jos vielä putkesta tulee tavara kovalla paineella, niin sekin viittais siihen että sitä poltellaan aika myöhään....

Posted: Tue Sep 20, 2005 11:29
by oopeli
Kyllä sytkä on tarkastettu ihan perinteisellä lampullakin, tosin koneessa on kyllä tehty yhtä sun toista, joten täytyypi vielä tarkastaa uudemman kerran.

Posted: Tue Sep 20, 2005 13:47
by KariM
Tuossahan se jo luki. Dynossa on haettu säädöt vain ja ainoastaan huipputeholle, kaikki muut ajoalueet on säätämättä.

Posted: Wed Sep 21, 2005 9:52
by passi
Kuinkas monta squirttia/cycle sulla on sinne asetuksiin laitettu?

Itsellä 1squirt/kierros ei toiminut pienillä kierroksilla lainkaan.


T. Pasi

Posted: Wed Sep 21, 2005 11:10
by JesseT
Jos auto on säädetty siis vain täysikaasulla ja huipputehoille, niin sehän tarkoittaa että vain 90-100 kPa alue on iskussa. Muualta saa ottaa reilusti laihemmalle ja sitten 0-60 kPa voi säätää ihan huoletta tuonne 14.7:1 seoksille. Ihmetyttää miten auto on voitu säätää laajakaistalta yli skaalan. Itsellä 10:1 tai rikkaammalla teho häviää todella nopeasti ja 9:1 nurkilla alkaa jo nykiminen ja rötääminen. Vapareissa ei pitäisi missään nimessä tarvita rikkaampia seoksia kuin 12:1.
Niin, ja yleisesti kyllä laiha-seos palaa nopeammin kuin rikas.

edit:
ja miksi tuolla on nuo 105 ja 110 kpa arvot häiritsemässä?

Posted: Wed Sep 21, 2005 20:43
by evolution
kannattaa säätää se sytkä ensin jotenkin kohdilleen ja sitten sen jälkeen seokset sille kartalle sopiviksi.

omani vei bensaa n20l/100km kun ennakot pyöri 20 asteen korvilla ja bensa kartta oli säädetty noille ennakoille.
kun saatiin sytkä paikoilleen, tasakaasulla sinne 35 paikkeille niin sai tota bensa karttaa säätää oikeen vaan paljon pienemmälle ja sitten vasta alkoi tehoa löytyä tosissaan.

tota ve karttaa kun kattoo niin jotain täytyy mielestäni olla pielessä, jokainen moottorihan on tietysti yksilö mutta kun omassani on noi alipaine alueen(alle 100) ja kierroksien 1000-2500 arvot 40 ja alle.
3000rpm:stä alkaa vasta nousemaan sinne 50 hujakoille ja kertaakaan ei mene yli sadan ja koneena on Fordin 2.0 ohc turbo

Posted: Mon Oct 03, 2005 10:05
by oopeli
Kimmo's wrote:Voi olla tyhmä kysymys, mutta onhan tuo sytkäkartan paikkaansapitävyys tarkistettu ihan perinteisellä ajoituslampulla?

Jos vaikka anturi on väärässä kohtaa tai asetuksissa trim angle heittää ja todellisuudessa sytkä onkin myöhäsemmällä kuin mitä kartta näyttää? Tällönhän pitäs seoksen olla tosi rikkaalla koska rikas seos palaa nopeemmin kuin laiha.... Jos vielä putkesta tulee tavara kovalla paineella, niin sekin viittais siihen että sitä poltellaan aika myöhään....
No näinhän siinä oli käyny, eli sytkä oli myöhässä ja rutkasti. Nyt pelaa jo aikas hyvin.
Kiitokset vaan kaikille vinkeistä.