Page 1 of 1
Moottorin leputus
Posted: Tue Feb 12, 2013 21:14
by kokkolanpoika
Onkos kukaan perehtynyt aiheeseen että saisiko tommosta perinteistä mekaanisesti venttiileitä aukovaa 6-8 sylinteristä moottoria toimimaan jotenkin leputus tilassa? Eli kun ajat maantiellä vaikka 80km/h, mega tiputtaisi 2-4sylinteriä pois pelistä? Vai tarvitseeko tämmöinen toiminto jotkut "sähköisesti" avautuvat ventiilit kuten joissakin nykyisissä autoissa on?
Teoriassa ei. Eikös sitä voi katkasta polttoaineen syötön ja kipinän, sittenhän ylimääräset mukit pyörivät vaan kitkan alaisina.
Ei siinä että rupeanko pihistelemään kulutuksessa. Mutta katsoin vaan uutta autoliiton/moottori lehteä jossa uudessa Corvetessa oli tuommoinen toiminto.
Mietin että olisiko megaan aika kehittää moinen? Vai joko semmosen sinne saa? Nappi olisi kätevä toiminto.

Re: Moottorin leputus
Posted: Tue Feb 12, 2013 21:59
by Vauhtivaunu
Taitaa ne autotehtaan tekemät laitteet jättää venttiilitkin kiinni kun lepuuttavat. Periaatteessa mega kolmosessa ei mahdotonta koodin puukottamista tarvitsi jos tekisi vaan köyhän miehen version jossa jätetään vain suihkutus ja sytytys pois.
Re: Moottorin leputus
Posted: Wed Feb 13, 2013 9:06
by ArttuH
En nyt ihan perinpohjin ole aiheeseen paneutunut, mutta käsittääkseni suurin hyöty tuosta lepuutuksesta saadaan nimenomaan venttiilit sulkemalla. Jos pelkästään katkaistaan kipinä ja bensansyöttö, niin silloin ilman pumppaushäviöt jäävät edelleen riesaksi. Jotain pientä etua tietty tulee siitä, että jäljelle jäävät sylinterit pääsevät työskentelemään isommalla täytöksellä ja sitä myöten luultavasti paremmalla hyötysuhteella.
Periaatteessa tuota pääsisi testaamaan ihan vaan laittamalla releen suljettavien sylintereiden suuttimien ja puolien jännitteensyöttöön. Releelle voi sitten vaikka ottaa ohjauksen joltain Megan yleislähdöltä ja määritellä sille sopivat arvot milloin se aktivoituu. Siirtymä ei varmaan ole ihan sulavin mahdollinen, mutta muuten pitäisi toimia. Noin äkkiä ajatellen. Vaatii tietty COP-puolat ja lisäksi lambdan kanssa voi joutua kikkailemaan jos haluaa käyttää lambdasäätöä.
Re: Moottorin leputus
Posted: Wed Feb 13, 2013 9:33
by MrFairlane
Joskus suunnittelin hommaa, mutta mielipide tuntui olevan silloin, että venttiilit leikkaavat kiinni, jos niitä ei pysäytä ja tönärikasissa se on hiukan hankalaa.
Tiedä sitten siitä kiinnileikkautumisesta, mutta lambda saattaa näyttää aika laihaa, jos 2-4 sylinteriä pumppaa pelkkää ilmaa putkeen.
Re: Moottorin leputus
Posted: Wed Feb 13, 2013 13:37
by TimoS
Luulis että kun imun jättää kiinni ja pakoventtilin auki , niin ei tartte puristusta vastaa turhaan työntää ?

Re: Moottorin leputus
Posted: Wed Feb 13, 2013 14:20
by teg
Sytkäähän ei tarvitse katkaista...
Re: Moottorin leputus
Posted: Wed Feb 13, 2013 21:22
by MrFairlane
TimoS wrote:Luulis että kun imun jättää kiinni ja pakoventtilin auki , niin ei tartte puristusta vastaa turhaan työntää ?

Toivottavasti kyseisessä tapauksessa on sitten venttiilin ja männän välissä tarpeeksi tilaa ettei käy vanhanaikaisesti.
Joskus kun ensikäynnistelin konetta ja sain kuin sainkin tyhjäkäynnin joten kuten kohdalleen, huomasin että toisen sylinteriryhmän suuttimien plugi oli irti.
Sen kokemuksen perusteella en ihmettele vaikka toimisikin,ei meinannut huomata käynnissä kun ei ollut vertailupohjaa sillä nokka-akselilla vielä.
Re: Moottorin leputus
Posted: Wed Feb 13, 2013 22:06
by TimoS
Eihän sen venttiilin tarvitse olla täysin auki.On mulla moottoripyörässä lepuutus käytössä, kun välillä käy vaan yhdellä sylinterillä, mutta ei se oikein jaksa vetää kunnolla

Re: Moottorin leputus
Posted: Thu Feb 14, 2013 11:06
by ArttuH
TimoS wrote:Luulis että kun imun jättää kiinni ja pakoventtilin auki , niin ei tartte puristusta vastaa turhaan työntää ?

Niinhän sitä äkkiseltään ajattelisi, mutta ilmeisesti totuus on vähän erilainen. Molempien venttiilien ollessa kiinni puristusta vasten tehty työ saadaan aika isolta osalta takaisin männän mennessä alaspäin. Venttiilin ollessa auki työtä kuluu ilman pumppaamiseen edes takaisin venttiilin ja kanavien aiheuttaman virtausvastuksen läpi.
Venttiilien kiinnileikkautuminen kuulostaa vähän kaukaa haetulta. Äkkiseltään tuntuisi, että tuskin bensa niitä niin paljoa voitelee, että sillä olisi ratkaisevaa merkitystä kestoon. Etenkään pakovenoja. Ja toimivathan nuo dieselit ja muut suoraruiskukoneetkin vaikka niissä ei menekään polttoainetta imuvenojen ohi. Tietty saattaahan sitä aina joku poikkeuksellinen konetyyppi löytyä, jossa bensan voitelulla on merkittävää vaikutusta venttiilien kestoon.
Kipinän katkaiseminen ei tosiaan ole mitenkään välttämätöntä. Mutta säästäähän sillä vähän sähköä, mikä tarkoittaa pienempää kuormitusta

Re: Moottorin leputus
Posted: Thu Feb 14, 2013 14:02
by teg
Mikäli venttiilejä pidetään suljettuina, on vaarana että sylinteriin imeytyy voiteluöljyä sumpusta.
Re: Moottorin leputus
Posted: Thu Feb 14, 2013 19:12
by kamski
Jos vaikka saisikin jotenkin järkevästi pelaaman moottorin leputuksen niin käytännössä "hyöty" on peräti pienempi kuin regen.
Tähänkin kohtaan pätee sama "säästö ohjelma"

jos ei ajeta ei myöskään kuluta.
Mutta jos olisi ihan pakottava terve rakentaa kyseisen toiminnon niin ehkä venttiili olisi hyvä olla vähän raolla. Käytännössä ei onnistu ellei käytössä ole sähköiset venttiilit (ilman nokka-akseleita).
Re: Moottorin leputus
Posted: Thu Feb 28, 2013 1:09
by Huikkoster
Olen tätä pienessä mielessäni pähkäillyt.
Ongelmaksi tulisi myös lepuuttavien sylinterien läpi menevä ilma. Lambda luulisi että mennään sikalaihalla ja sitten sitä soppaa vasta kuluisikin

.
Mutta mitäs jos niiden lepuuttavien sylinterien imukanaviin laittaisi toiset kaasuläpät jotka suljetaan lepuuttaessa. Niiden pitäisi olla aika vankkatekoiset kun jatkuvasti sykkivä alipaine yrittää väkisin imeä sitä läppää koneeseen.
Mutta sitten vielä pakokaasu. Kun lepuuttavan sylinterin mäntä menee alas ja pakovena aukeaa, on sylinterissä kohtuullinen alipaine joka imaisee pakoputkesta kaasut sylinteriin. Tietty se samaa vauhtia työntää pihallekkin että haittaakohan tuo mitään? Tai sitten läpät pakosarjaankin...