Yamaha SRX-6 squirttaus
Posted: Tue Dec 11, 2012 6:41
Olen uusi tällä foorumilla, joten tervehdys squirttaajille!
Projektinani on rakentaa ruisku Yamaha SRX-6 moottoripyörään, vuosimallia -87.
Pyörä on ilmajäähdytteinen yksipyttyinen 600 -kuutioinen paukutin, neljäreikäisellä kannella.
Pyörässä on CDI-sytytys, joka saa ohjata sytytystä vastaisuudessakin. Teen siis vain bensansyötölle ohjauksen.
Tämä squirttaus on minulle ensimmäinen lajissaan ja teen sen amk-opinnäytetyönä.
Ohjeita, vinkkejä ja apuja otetaan enemmän kuin mielellään vastaan.
Pyörään tuleva kombinaatio on suunniteltu seuraavanlaiseksi:
-Ohjaimeksi tulee Microsquirt V 3.0
- Läppärunkoina toimii kaksi 35mm BMW-moottoripyörän läppärunkoa, jossa on valmiiksi Boschilainen TPS-anturi ( 0 280 120 302). Oletan TPS:n olevan lineaarista mallia, tietoa osanumerolla en löytänyt --> Pitänee purkaa ja tutkia.
Alkuperäisten kaasuttimien kurkut ovat 32mm, joten ei pitäisi mennä liian suureksi nuo 35mm.
- Lambda anturina on tarkoitus käyttää Bosch laajakaistalambdaa.
- Moottorin ja ilman lämpötila-antureina käytän GM:n tuotteina.
- Vauhtipyörälle on tarkoituksena laittaa yksi nasta, josta Hall-anturi ottaa kierroslukutiedon.
TÄSTÄ KYSYMYS: Saako luotettavan kierroslukutiedon otettua puolan miinusnavalta? (CDI-sytytys). Jos saa, niin vaatiiko jotain kommervenkkejä?
- Tiedon moottorin kuormituksesta ajattelin ottaa GM:n MAP-anturilla, mutta tuli sellainen mieleen että yksisylinterisen alipaine on mallia ON/OFF, joten ei taida MAP-anturilla pystyä lukemaan? Voisi toteuttaa ilmamäärämittarilla.
TÄSTÄ KYSYMYS: Tarvitseeko MS tietoa moottorin kuormituksesta? Jos ei tarvitse niin se vähentäisi hommaa kovasti.
- Säädettävä polttoainepaineensäädin.
- Polttoainepumpuksi jonkun ruiskuauton korkeapainepumppu ja ennen sitä suodatin.
Suuttimista sen verran että sain laskukaavan mukaan yhdellä suuttimella tehtäessä virtaukseksi 295cc/min 80%:n käyttösuhteella. Teen tämän kuitenkin KAHDELLA suuttimella, joten virtaus per suutin on 147,5cc/min.
Mistäköhän autosta tollaiset suuttimet löytyisi? Mielellään 12ohm
Laskin, että jos laittaisi 210cc/min suuttimet ja pudottaisi polttoaineen paineen lukemaan 1,5 bar niin tuotto putoaisi 148,5cc/min.
Toimisiko homma näin? Vai haittaako ruiskun toimintaa?
Päivittelen tätä sitä mukaa kun aletaan säädä näkyviä tuloksia.
Projektinani on rakentaa ruisku Yamaha SRX-6 moottoripyörään, vuosimallia -87.
Pyörä on ilmajäähdytteinen yksipyttyinen 600 -kuutioinen paukutin, neljäreikäisellä kannella.
Pyörässä on CDI-sytytys, joka saa ohjata sytytystä vastaisuudessakin. Teen siis vain bensansyötölle ohjauksen.
Tämä squirttaus on minulle ensimmäinen lajissaan ja teen sen amk-opinnäytetyönä.
Ohjeita, vinkkejä ja apuja otetaan enemmän kuin mielellään vastaan.
Pyörään tuleva kombinaatio on suunniteltu seuraavanlaiseksi:
-Ohjaimeksi tulee Microsquirt V 3.0
- Läppärunkoina toimii kaksi 35mm BMW-moottoripyörän läppärunkoa, jossa on valmiiksi Boschilainen TPS-anturi ( 0 280 120 302). Oletan TPS:n olevan lineaarista mallia, tietoa osanumerolla en löytänyt --> Pitänee purkaa ja tutkia.
Alkuperäisten kaasuttimien kurkut ovat 32mm, joten ei pitäisi mennä liian suureksi nuo 35mm.
- Lambda anturina on tarkoitus käyttää Bosch laajakaistalambdaa.
- Moottorin ja ilman lämpötila-antureina käytän GM:n tuotteina.
- Vauhtipyörälle on tarkoituksena laittaa yksi nasta, josta Hall-anturi ottaa kierroslukutiedon.
TÄSTÄ KYSYMYS: Saako luotettavan kierroslukutiedon otettua puolan miinusnavalta? (CDI-sytytys). Jos saa, niin vaatiiko jotain kommervenkkejä?
- Tiedon moottorin kuormituksesta ajattelin ottaa GM:n MAP-anturilla, mutta tuli sellainen mieleen että yksisylinterisen alipaine on mallia ON/OFF, joten ei taida MAP-anturilla pystyä lukemaan? Voisi toteuttaa ilmamäärämittarilla.
TÄSTÄ KYSYMYS: Tarvitseeko MS tietoa moottorin kuormituksesta? Jos ei tarvitse niin se vähentäisi hommaa kovasti.
- Säädettävä polttoainepaineensäädin.
- Polttoainepumpuksi jonkun ruiskuauton korkeapainepumppu ja ennen sitä suodatin.
Suuttimista sen verran että sain laskukaavan mukaan yhdellä suuttimella tehtäessä virtaukseksi 295cc/min 80%:n käyttösuhteella. Teen tämän kuitenkin KAHDELLA suuttimella, joten virtaus per suutin on 147,5cc/min.
Mistäköhän autosta tollaiset suuttimet löytyisi? Mielellään 12ohm
Laskin, että jos laittaisi 210cc/min suuttimet ja pudottaisi polttoaineen paineen lukemaan 1,5 bar niin tuotto putoaisi 148,5cc/min.
Toimisiko homma näin? Vai haittaako ruiskun toimintaa?
Päivittelen tätä sitä mukaa kun aletaan säädä näkyviä tuloksia.