Page 1 of 1
Startin jälkeinen käynti?
Posted: Fri Sep 16, 2005 10:42
by Perkkis
Tässä on jo toista kuukautta ajeltu megan voimin vallan mainiosti, mutta yhtä ongelmaa en ole saanut poistetutksi. Eli käyntiin hörähtää hyvin mutta heti startin jälkeen kun kierrokset on ensiksi käynyt jossain 1500 tienoilla ne notkahtavat takaisin noin 500:aan ja sopivalla kelillä sammuu, sammuessaan on auto taas herkuteltava kaasun kanssa käyntiin, sekä käyntiin jäädessään ravaavat kierrokset kokoajan 600 ja 1200 väliä. Kaasua pumppaillessa startin jälkeen saa auton pysymään käynnissä myös ekalla kerralla, mutta olisi mukava saada auto jäämään käyntiin ilman kikkailuja. Pienen ajon jälkeen tyhjäkäynti pelaa hyvin. Kyseessä siis Sierra DOHC ja alkuperäinen tyhjäkäynnin säädin hoitaa sille määrättyä tehtäväänsä.
Tuolla
http://koti.mbnet.fi/~tperkamo/mega/ on .msq ja pari logia jos joku jaksaisi niistä tutkiskella syytä.
Posted: Fri Sep 16, 2005 11:33
by KariM
Tuohon ensistartissa kiekaisuun&sammumiseen kehiteltiin viime talvena melko toimiva ratkaisu. Ongelmana on että heti startin jälkeen map-arvo romahtaa hyvin alas, jolloin kartasta katsotaan tietysti hyvin pieni arvo bensan määrälle. Kone sammuu tähän. Laastarina tähän kyhättiin viritys joka feikkaa map-arvon kiinteäksi (fixed map) muutaman sekunnin ajaksi startin jälkeen jolloin tuota sammahtamista ei tapahdu.
Tuosta ratkaisusta on tullut lähes yksinomaan positiivisia kommentteja. Omaani tein tuohon softaan vielä pienen lisävirityksen, koska kone ei noussut edes normaalille tyhjäkäyntinopeudelle enää.
Merkkaa muistiin mikä sulla on kylmäkäynnistyksen jälkeen map-lukema sitten kun kone suostuu käymään. Sen jälkeen mene afterstart-settingsiin, ja sieltä MAP mode during ASE -kohtaan Fixed MAP ja arvoksi se katsomasi map-arvo. Kestoksi muutama sekunti, esim. jotain 3-5s.
Posted: Fri Sep 16, 2005 12:56
by _P_
Mulla muuten samaa vikaa ollut, pitää myös kokeilla!
Posted: Fri Sep 16, 2005 14:32
by Perkkis
Kiitoksia erittäin järkeenkäypäsestä vastauksesta, täytyypä kokeilla.
Posted: Thu Sep 29, 2005 8:59
by axe
KariM wrote:
Merkkaa muistiin mikä sulla on kylmäkäynnistyksen jälkeen map-lukema sitten kun kone suostuu käymään. Sen jälkeen mene afterstart-settingsiin, ja sieltä MAP mode during ASE -kohtaan Fixed MAP ja arvoksi se katsomasi map-arvo. Kestoksi muutama sekunti, esim. jotain 3-5s.
tarkemmin sanottuna mistä toi afterstart-settings löytyy? Megatunen valikoista en aineskaan löytäny.
Posted: Thu Sep 29, 2005 18:37
by KariM
Yhdistelmällä MT 225b631 ja msns-extra.ini versiosta 025x1 se löytyy kuten alla:

Posted: Fri Sep 30, 2005 6:45
by axe
eli tuo ominaisuus tulee extran mukana, ja siks en sitä ole löytäny

Posted: Fri Sep 30, 2005 18:02
by KariM
Totta, tuo jäi aiemmin mainitsematta. Eivätkö kaikki käytäkään extraa?

Posted: Fri Sep 30, 2005 18:55
by axe
KariM wrote:Totta, tuo jäi aiemmin mainitsematta. Eivätkö kaikki käytäkään extraa?

Kunhan nyt aluks pääsis perille tosta basic versiosta, ni sit päivittää extraks.

Posted: Tue Oct 04, 2005 10:04
by Perkkis
Nyt on homma muuttunut mielenkiintoiseksi päivittelin tuossa 025x1 koodiin eikä sen jälkeen auto ole lähtenyt kertaakaan käyntiin ilman kaasun pumppausta. Hyvin hörähtää mutta kuolee välittömästi jos ei naputtele hiukan kaasupoljinta, kokeiltu muutella afterstart enrichment settingssejä laihemmalle ja rikkaammalle.
Posted: Tue Oct 04, 2005 11:05
by TVH
Perkkis wrote:Nyt on homma muuttunut mielenkiintoiseksi päivittelin tuossa 025x1 koodiin eikä sen jälkeen auto ole lähtenyt kertaakaan käyntiin ilman kaasun pumppausta. Hyvin hörähtää mutta kuolee välittömästi jos ei naputtele hiukan kaasupoljinta, kokeiltu muutella afterstart enrichment settingssejä laihemmalle ja rikkaammalle.
Säätöä, säätöä, mulla oli viime talvena sama homma mutta noi uudet extra-versiot pelasti tilanteen lopputalvesta (ase-taulukko+fixed map), ja nyt se starttaa kuin orkkiseculla, suorastaan räjähtää tulille ja jää käymään nättiä tyhjäkäyntiä noin 1300rpm kohdalle.
Posted: Tue Oct 04, 2005 13:03
by Perkkis
TVH wrote:
Säätöä, säätöä, mulla oli viime talvena sama homma mutta noi uudet extra-versiot pelasti tilanteen lopputalvesta (ase-taulukko+fixed map), ja nyt se starttaa kuin orkkiseculla, suorastaan räjähtää tulille ja jää käymään nättiä tyhjäkäyntiä noin 1300rpm kohdalle.
Joo sama on tavoitteena, kun orkkisboxillakaan ei tartte kun kerran pyöräyttää niin kone on käynnissä, mutta hyvä tietää että se on megallakin mahdollista, säätämistä, säätämistä. Pystyykö vilauttaan sun .msq filua niin sais kahteltua noita rikastuksia, tyhmäkäynnin ohjauksia yms.
Posted: Tue Oct 04, 2005 16:11
by KariM
Mulla myös käynnistyy hyvin, ainakin +10°C ja lämpimämmässä. Kylmemmän alueen säätö jäi kesken, kun kaivatut säätöominaisuudet tulivat softaan sen verran myöhään kevättalvella että homma jäi kesken.
Msq, jos kiinnostaa vilkaista.
Edit: Versio msns-extra 025x1.
Posted: Wed Oct 05, 2005 8:20
by Perkkis
Tattista, olikos TVH:llakaan PWM ohjattua tyhjäkäyntiä, itellä tuo varmaan aiheuttaa eniten ongelmia tuossa starttauksen kanssa.
Posted: Thu Oct 06, 2005 10:22
by Perkkis
Kiitoksia KariM tosiaan tuosta .msq:sta nyt on saatu säädeltyä auto jo sille mallilleen että lämpösenä lähtee loistavasti käyntiin, mutta kylmänä tänä aamuna n. +8c joutui jo hiukan hitsaamaan, siltikin erinomainen edistysaskel edelliseen.
Posted: Thu Oct 06, 2005 12:06
by KariM
Hyvä
Minulla tosiaan ei ole tuota pwm-ohjattua tyhjäkäynninsäätöä. Sen mitä siitä msefistä olen lukenut, niin sitä algoritmia on jouduttu / joudutaan korjailemaan kylmäkäynnistystilanteita varten, ainakin joidenkin venttiileiden kohdalla. Samalla sitten saattaa mennä jonkun toisenmallisen venttiilin ohjaus rikki...
Posted: Fri Oct 07, 2005 10:47
by Perkkis
Joo ja huomasin kanssa että on pikkasen tarkka taajuudestaan millä sitä ohjaa yritin tuossa nostaa hiukan tyhjäkäyntimoottorin ohjaus taajuutta, jotta olisin päässyt eroon semmoisesta pienestä pärinästä. Mutta aina käytettäessä yli 91Hz taajuutta auto ei jäänyt lämpöisenäkään startissa käyntiin, käynnissä ollessaan kyllä pelasi hyvin. Tuolla kys. taajuudella kaikki pelaa onneksi hyvin vain ääni häiritsee.
Posted: Fri Oct 07, 2005 12:35
by TVH
Perkkis wrote:Tattista, olikos TVH:llakaan PWM ohjattua tyhjäkäyntiä, itellä tuo varmaan aiheuttaa eniten ongelmia tuossa starttauksen kanssa.
Ei ole mullakan käytössä tota