Page 1 of 2
Hukkakipinä hukassa?
Posted: Fri Oct 19, 2012 20:20
by pappa- igor
Nyt sitten pitkästä aikaa aloin parsia tota ladaa megaruutalla nippuun. Sori kun en osaa hienoo mega-kieltä mutta yrittäkää ottaa selvää?
Ongelma on että ei missään olosuhteissa lyö kipinää, tunerstudio näyttää kierrokset ainakin startilla hyvin (honeywell + 36-1), boxin sisälle tehty toinenlähtö modulille ja senkin puolesta pitäisi olla ok. ms2 v.3.57, koodia en nyt juuri muista...
Kysymys kuuluu pitäsikö boxilta tuleva syttymodulin ohjaus olla maadotusta vai virtaa?
Modulin varmuuden vuoksi vielä uusin mutta tulos oli yhtä tyly.
kipinä tulee vain jos maadoitan suoraan puolalle menevän maajohdon, heikko tosin mutta kumminkin.
Mistäköhän voisi seuraavaksi haeskella hukkunutta hukkakipinää.
Konsepti on siis kutakuinkin tämmöinen

Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Sat Oct 20, 2012 9:14
by Vauhtivaunu
Tuota -200 moduulia ohjataan jännitteellä eli siellä purkissa pitää olla ylösvetovastukset ja spark inverted "no".
V3.57:ssa on 1kohm ylösvetovastukset vakiona jotka on liian isot mutta niilläkin pitäisi saada elonmerkkejä aikaan. Nuo ohjeet on MS1:lle eikä sellaisenaan käy MS2:een. Katso nyt ainakin että "d14" on valittuna syttylähdöksi.
Onko sielläpäin ketään kokeneempaa avuksi asetusten ja kytkennän tarkistamisen kanssa?
Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Sat Oct 20, 2012 10:00
by pappa- igor
D14 on valittuna sytkälähdöksi, muuta en tuosta ohjeesta ole hyödyntänyt kuin modulin kytkennän. Purkilta tosiaan tulee jännite (+12v), onko se sitten moottorin pyöriessä pulssia? sitä en ole vielä mitannut.
On toi ArttuH tossa lähellä ja hänen kanssaan olen jo yhteistyötä aiemminkin tehnyt.. Mutta ajattelin koittaa itse jos vaikka muistais seuraavallakin kertaa...
Vauhtivaunu wrote:Tuota -200 moduulia ohjataan jännitteellä eli siellä purkissa pitää olla ylösvetovastukset ja spark inverted "no".
V3.57:ssa on 1kohm ylösvetovastukset vakiona jotka on liian isot mutta niilläkin pitäisi saada elonmerkkejä aikaan. Nuo ohjeet on MS1:lle eikä sellaisenaan käy MS2:een. Katso nyt ainakin että "d14" on valittuna syttylähdöksi.
Onko sielläpäin ketään kokeneempaa avuksi asetusten ja kytkennän tarkistamisen kanssa?
Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Mon Jan 07, 2013 13:41
by --hartsa--
Mistä osaisin alkaa haeskelemaan vikaa kun on Spark B hukassa.. ms2 V.3.0 kyseessä. Kytkentä tehty tämän mukaan
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/Ign ... it_MS2.GIF startatessa tulee kierrosluku tietoa ainaki ja toinen puola lyö kipinää. vika siirtyy ku toiseen puolaan kun vaihtaa johtoja joten ne on ehjät. Startatessa vilkkuu kanssa D14 ledi mutta se D16 ei. Kaikki hyvät neuvot ois tarpeen nyt
Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Mon Jan 07, 2013 14:00
by JaniM
Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Mon Jan 07, 2013 14:23
by --hartsa--
Set Spark Out - Going High (Inverted) and set the Dwell to around 6.0mS for cranking 3.5mS for Running and 0.1mS for the Minimum Time as a starting point! Also set D14 as the Spark A output pin.
Kokeilin tuota Subaru 6/7 ja oliko basic trigger. Triggeripyörä tuli toisesta samanlaisesta koneesta ja piti olla trigger angle 60, siinä oli ms1. Tuossa subarussa oli max trigger angle 20 astetta. Mites kun tuossa tunerstudiossa ei löydy tota trigger wheel setting valikkoa mistään? Käytössä on hall anturi ja 12-1 pyörä? Oon ihan vasta alkaja megan kimpussa ni tarvii vähän jelppiä
Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Mon Jan 07, 2013 16:45
by JaniM
Jos sulla 12-1 kammella pelkästään, niin toothed wheel asetuksista päälle.
Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Mon Jan 07, 2013 16:50
by --hartsa--
JaniM wrote:Jos sulla 12-1 kammella pelkästään, niin toothed wheel asetuksista päälle.
voikohan se toisen puolan signaali olla tuosta pelkästään kiinni? matkaa autolle on 80km ja otin megan mukaan jos siitä löytyy jotakin häikkää niin vois väkerrellä sen kuntoon ennenkun menee taas rassailemaan.
Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Mon Jan 07, 2013 16:51
by JaniM
No voi jos trigger return valittuna nyt esim.
MSQ-tiedosto kertoo asetukset.
Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Tue Jan 08, 2013 1:15
by --hartsa--
JaniM wrote:No voi jos trigger return valittuna nyt esim.
MSQ-tiedosto kertoo asetukset.
Ainakin ku sen pisti toothed wheel kohtaan niin valikkoon ilmesty se trigger wheel setting

kuhan nyt vaan ois siinä se spark B myös samassa kun ei oikei ymmärrys ainakaan vielä piisaa tuon kanssa
Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Tue Jan 08, 2013 6:36
by JaniM
Spark B ei tuu mihinkään. D14 valittuna ja Wastespark niin skulaa sen osin.
Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Wed Jan 09, 2013 18:53
by Makeh
--hartsa-- wrote:
Triggeripyörä tuli toisesta samanlaisesta koneesta ja piti olla trigger angle 60, siinä oli ms1.
Triggerangle on 70 sillä pyörälläs jos hall anturi on samalla kohtaa mitä mulla eli klo. 15:sta.
Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Wed Jan 09, 2013 19:02
by --hartsa--
Makeh wrote:--hartsa-- wrote:
Triggeripyörä tuli toisesta samanlaisesta koneesta ja piti olla trigger angle 60, siinä oli ms1.
Triggerangle on 70 sillä pyörälläs jos hall anturi on samalla kohtaa mitä mulla eli klo. 15:sta.
okei. muistin sitten väärin.
Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Wed Jan 09, 2013 20:53
by Makeh
--hartsa-- wrote:Makeh wrote:--hartsa-- wrote:
Triggeripyörä tuli toisesta samanlaisesta koneesta ja piti olla trigger angle 60, siinä oli ms1.
Triggerangle on 70 sillä pyörälläs jos hall anturi on samalla kohtaa mitä mulla eli klo. 15:sta.
okei. muistin sitten väärin.
Sen triggeranglenhan pystyy ja pitääkin tarkistaa ajotuslampulla, en nyt muista että miten tapahtuikaan, joku viisaampi kertokoot. Pystynekkö jo tarkastaan pelkässä starttauksessa vaan viimetään sillon kun kone on käynnissä

Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Sun Jan 13, 2013 0:37
by --hartsa--
JaniM wrote:Spark B ei tuu mihinkään. D14 valittuna ja Wastespark niin skulaa sen osin.
Kiitos kovasti aiemmista. Kipinä löyty mutta ei se mun kohalla niin helposti mene. Nyt auto on ollu käynnissä, mutta kaikki on säätämättä/pielessä. Mega näyttää tuplaten kierroksia mitä korvakuulossa koneessa oikeasti on (eli tietysti kaikki sytyt ja bensakartat juoksee edellä).
-on crank - the wheel is rotating at crank speed, normally directly attached to the crank pulley or flywheel
-on cam - the wheel is rotating at camshaft or distributor speed
Ongelmana on se että pitäis saada laitettua Trigger wheels settingsiin Triggeri Crank wheel kohtaan, mutta siihen kun laittaa ni ei tule ollenkaa rpm signaalia. cam wheel kohdalla tulee signaali ja startatessa sanoo n.450rpm mutta käyntiin kun lähtee ni se on sen tuplaten liikaa. Mistäs tuota häikkää alan metsästämään

Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Tue Jan 15, 2013 5:35
by Makeh
Voisko anturin ja rikkeri pyörän väärä ilmaväli aiheuttaa tuon liian kierrosten näyttämisen? Ja lukeeko paikallaan oleva hall anturi 12-1 pyörää kunnolla, pitäskait tollasta pyörää kyllä lukea

Nää nyt mulla tuli mieleen, mistäänhän en mitään tiedä

Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Wed Jan 16, 2013 0:13
by --hartsa--
levylle tein hallille ms2 extran mukaan nuo muutokset eli
Hall sensors Only (EDIS, VAST, luminition, etc):
a) Link OPTOOUT to TSEL
b) Solder a wire between TACHSELECT and XG1
c) For 5V inputs fit a 470R resistor into the position of R12
d) For 5V inputs solder a wire between the top hole of C30 and 5V on the proto area.
Anturi on 5 volttinen. mutta puuttuuko tuosta nyt jotain? Mitä oli haulla löytämät jutut esim D1 ja D2 jumpperista ja C12 pois onko ne ms1 juttuja?
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/Ign ... t-hall.gif
Tää siis.. helppo niille ketkä sen ymmärtää:D ite ymmärrän nuo mitä tuohon laatikoihin on kirjotettu
Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Wed Jan 16, 2013 6:49
by Benkku
--hartsa-- wrote:Ongelmana on se että pitäis saada laitettua Trigger wheels settingsiin Triggeri Crank wheel kohtaan, mutta siihen kun laittaa ni ei tule ollenkaa rpm signaalia. cam wheel kohdalla tulee signaali ja startatessa sanoo n.450rpm mutta käyntiin kun lähtee ni se on sen tuplaten liikaa. Mistäs tuota häikkää alan metsästämään

Asetuksista. Laita tiedosto nähtäville.
Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Wed Jan 16, 2013 12:54
by --hartsa--
hmmm.. hall sensorille tulee 5 volttia. hampaan kohdalla 4.90 ja ei hampaan kohalla 1.90?? cam wheel asetuksella startatessa tulee rpm tieto ja kipinä. crank wheel pistää niin ei tuu signaalia ja hetken starttauksen päästä megatune loikkaa offline
offline loikkailu loppu ku pisti uudestaan firmiksen. mut ei signaalia silti.

Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Wed Jan 16, 2013 15:16
by --hartsa--
noniin. sit ihan itestään se signaali ilmesty. oisko kuitenki ollu joku solmu firmiksessä. sen jälkeen kun sen pistin niin katos se offline hyppiminen ja pari kertaa kokeilin startata niin sitten signaali vaan löyty
Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Thu Jan 17, 2013 0:11
by Benkku
Paha sanoa näin etänä, mutta kytkennän komponentti-arvoja kannattaisi ehkä vielä hiukan viilata - 'loogisen nollan' 1.9 voltin jännitetaso melko korkea.
Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Thu Jan 17, 2013 0:25
by --hartsa--
Benkku wrote:Paha sanoa näin etänä, mutta kytkennän komponentti-arvoja kannattaisi ehkä vielä hiukan viilata - 'loogisen nollan' 1.9 voltin jännitetaso melko korkea.
Vähän tuota itekkin ihmettelin vaikkei oo aiemmin kytkeskellykkään koko antureita. mutta mulla ei oo harmainta hajua mitä komponentteja tuosta vois tarkistella?
Yhden askeleen kun pääsee eteenpäin niin tulee uusi. Bensapumpun ohjauksessa on jotain häikkää, megan pumpun ohjauksen ja plussan välistä mittaa niin tulee n.12volttia ku pistää virrat, pysyy sen pari sekuntia mitä pitääkin. mutta se ei jaksa vetää relettä. Tulossa olis rele suojadiodilla mutta miten päin ne 85 ja 86 tuohon kuuluu? kaavio sanoo että megalta tuleva olis 85 ja virtalukolta 86. Entäpä tuon diodin kanssa?

Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Thu Jan 17, 2013 9:03
by Benkku
Diodissa viiva merkitsee estosuuntaa, eli 85 kelan syöttö ja 86 maadoitus.
Looginen nolla... No tuossa voisi esim. XG1 linkittää OptoIn linjan kautta, jolloin pudottaa diodien kynysjännitteen verran. Jos looginen ykkönen putoaa liiaksi (1.4 V) niin poistaa toisen diodin noista sarjaankytketyistä. Toinen vaihtoehto on pudottaa jännitettä vastuskytkennällä.
Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Thu Jan 17, 2013 11:05
by TimoS
Benkku wrote:Diodissa viiva merkitsee estosuuntaa, eli 85 kelan syöttö ja 86 maadoitus.
Olisko sittenkin juuri toistepäin, muutenhan menee diodin läpi suoraan maihin. Eli ton kaavion mukaan ,megalta tuleva olis 85 ja virtalukolta 86.
Heti tuli kaksi eriävää ohjetta

Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Thu Jan 17, 2013 12:18
by --hartsa--
jokatapauksessa nyt on joku häiriö tossa bensapumpun lähössä. ilman relettä tulee startatessa ja virrat päällä hetkeks se 12 volttia. mutta releen kun pistää niin ei viisari värähdä enää

Mikähän noista on rikki? pitää illalla varmaan aukasta taas purkki ja katsella läpi. ihmetyttää ku sinne ilman relettä tulee oikein mut sit releen kans se ei jaksa, ja kokeiltu montaa relettä jos ois herkempiä tmv
Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Thu Jan 17, 2013 12:32
by TimoS
Siis releellehän tulee 12V virtalukolta ja FP1 lähtö maadoittaa releen. 0 volttia pitäis FP1 lähdön näyttää startatessa jos saa kierroslukutiedon. Muuten vaan käy pumppu päällä pari sekkaa.
Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Thu Jan 17, 2013 12:37
by --hartsa--
TimoS wrote:Siis releellehän tulee 12V virtalukolta ja FP1 lähtö maadoittaa releen. 0 volttia pitäis FP1 lähdön näyttää startatessa jos saa kierroslukutiedon. Muuten vaan käy pumppu päällä pari sekkaa.
joo sitä ajoinkin takaa. ilman relettä megan fp lähdöstä ja ja virtalukosta tulevasta plussasta tulee 12 volttia yleismittarin mukaan virrat kytkiessä n.2sec ja startatessa sit niin kauan ku starttaa, releen kun pistää ni pinnien väli on 0volttia eli maadotus puuttuu
Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Thu Jan 17, 2013 12:48
by TimoS
R16 kautta tulee ohjaus ( 5V ) transistorin Q2 2. napaan joka ohjaa transistorin " kiinni " Transistori Q2 viallinen, vastus R40 poikki tai johdotus pielessä. Huono juotos tai maadotus pielessä. Siinä aluksi
Ja ne releen navat on määritelty DIN72552 standardissa
Relay
85 relay coil -
86 relay coil +
Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Thu Jan 17, 2013 14:34
by --hartsa--
TimoS wrote:R16 kautta tulee ohjaus ( 5V ) transistorin Q2 2. napaan joka ohjaa transistorin " kiinni " Transistori Q2 viallinen, vastus R40 poikki tai johdotus pielessä. Huono juotos tai maadotus pielessä. Siinä aluksi
Ja ne releen navat on määritelty DIN72552 standardissa
Relay
85 relay coil -
86 relay coil +
Kiitos. tuommonen DIN oli ihan uus juttu. rele ainaki on ollu oikein kytketty että kyllä se sinne sisuksiin johdattelee. ainaki remmiahtimen ohjauksen sain jo pelaamaan

ja voi johdotukset sille bensapumpun releellekkin tekasta valmiiks. pitää muutenkin vielä tehä jossain vaiheessa launch controllille kytkökset. Mites kun Benkku sanoi että tuo mun hall anturin 1.90 hampaattomalla kohdalla niin mitä se käytännössä meinaa? tykkääkö mega kyttyrää tai hajoaako hall? jos yrittäis samalla siitä saaha pikkusen jännitteitä alemmas. ELLEI sitten siitä oo haittaa vaikka se noin oliskin kun toimii?
Re: Hukkakipinä hukassa?
Posted: Thu Jan 17, 2013 22:58
by Benkku
TimoS wrote:Benkku wrote:Diodissa viiva merkitsee estosuuntaa, eli 86 kelan syöttö ja 85 maadoitus.
Olisko sittenkin juuri toistepäin, muutenhan menee diodin läpi suoraan maihin. Eli ton kaavion mukaan ,megalta tuleva olis 85 ja virtalukolta 86.
Heti tuli kaksi eriävää ohjetta

No perhana, toki juurikin noinpäin, koska tuo toimii avalanche diodina relesovelluksessa - syöden kelan magneettikentän romahtaessa muodostuvan negatiivisen jännitepiikin.