Peugeot 205 1.9GTi TIC ´87 + ATDriveboard ECU
Posted: Sun Oct 14, 2012 11:13
Täytyypä kertoilla tämä pikkuhiljaa menestystarinana kun autoa on kesän verran saanut testailtua ja toimivaksi todettua.
Eli siis aihiona oli vuosimallin ´87 1.9GTi 205 pösö. Edellinen omistaja oli tehnyt auton OK näköiseksi päältäpäin, kytkin luisti ja kone kyllä pelasi, mutta nälkähän siinä tuli.
Auton tämän hetken speksit:
Moottorinohjaus/sytytys:
- Autotune ATDriveboard ecu, ruiskutus sekventiaalisena, sytytys VAG hukkakipinäpuolalla.
- Anturointina: Kampi: Ford tarvikemallin VR-anturi. Nokassa Honeywellin Hall. TPS Boschilta, MAP 3 bar GM, imuilma tarvikelmallin millikierteinen.
- Ecun mukana tuli JaniM:n valikoimana kaikki tarvittavat anturit ja puolivalmis johtosarja. Niiden asentamiseen riitti yksi illtapäivä/ilta eikä sen jälkeen ole ollut tarvetta mitään muuttaa. KAIKKI pinniliitokset on juotettu ja kutistesukalla/muulla suojattu.
- Finboost AFR-1 laajakaistalambda
- Diyautotunen rakennussarjoista itse rakennettu 4-kanavainen EGT -mittausmoduuli, yhdistetty suoraan ecuun, eli lämpötilatieto suoraan lokiin.
Moottori muuten:
- XU9JA, 1.9l 8-venttiilinen, CR 9,6. alkujaan 130 heppainen Getarin oma kone.
- 875cc Siemens Deka V -suuttimet
- Garrett T03 ahdin, peräisin Saab 9000 Aerosta, laakeroitu itse...
- Kiinancooleri keulalla, olikohan 500*150*70mm kennolla.
- Omavalmiste pakosarja
- Säädettävä nokkapyörä
- MI16 sylinteriputket
- MI16 aluöljypohja Benkun suunnittelemalla luukullisella loiskelevystöllä.
- Muuten vakio alakerta ja kansi. Vakiomännät, vakionokka, vakiokansi, vakiokansipahvi, vakio laakerit, vakio veivit, vakio imusarja ym.
Voimansiirto:
- 2.0HDi 230mm vauhtipyörä, jossa 110 HDi:n/Ducaton kytkinlevy ja asetelma. (helvetin painava, talvella sorviin.com
)
- Vakio BE1 vaihteisto, 3- ja 4. vaihde vaihdettu dieselin laatikosta, vähän sopivammalla välityksellä.
- Quaife ATB -Torsentyyppinen tasauspyörästön lukko.
- Vakiovetarit.
Alusta ja jarrut:
- Koni Sport tolpat
- G&M -40mm madallusjouset
- 306 HDI:n isommat jarrut joka nurkassa.
Sisusta:
- Sparco R100 katukupit
- uudemman mallin kojetaulu.
Ynnä kaikenmoista muuta pienempää sillistelyä.
Lähdin tähän projektiin moottorinohjauksen puolesta ns. Kylmiltään eli minkäänlaista aiempaa kokemusta megoista ei ollut. Täytyy sanoa että tuo Autotunen ECU on näppärä keksintö: Johtosarjan ja antureiden kalibroinnin jälkeen auto hörähti käyntiin heti. Itse räpeltämisellä auto oli hyvin nopeasti katsastuskelpoisessa kuosissa. Sen suhteen ei ole ollut mitään ongelmaa.
Autolla on nyt ajeltu viime syksy ja koko tämä kesä. Alun kytkin- ja sylinteriputkiongelmien jälkeen paketti on pelannut moitteetta. Ollut ihan arkiajossa, rataa on kierretty yksi kokonainen päivä täysillä, senä päivän ainoa ongelma oli Toyon ratarenkaan taittuminen alle ja sen seurauksena spinnaus hiekalle, mutta siitä selvisimme säikähdyksellä
Auto käytiin säätämässä kaverin kanssa jarrupenkissä tuossa syyskuussa. Tällä hetkellä ahdot on 0.7 bar MAX ja sillä saaddaan tuotettua seuraavanlainen PYÖRÄTEHO: 205hp/270Nm. Moottorista siis tulee tällä hetkellä about 230-240hp, tälle kipolle ihan mukavasti liikuttava lukema.
Nykykartoilla ahdot voidaan nostaa 1.3 tienoille eikä nakutusta vielä ilmene, mutta vähän kerrallaan, ettei totu liian nopeasti.
Ens talven aikana olis tarkoitus hoitaa pois kesivä lakkakerros auton pinnasta ja maalailla moottoritila jne. kun edellinen omistaja on ns. laiskamaalannut auton yli.
Myös tankkiin täytyy tehdä jonkinlainen loiskelevystö, sillä radalla jo 10l vajaus aiheutti kurvissa ilmavaivaa. Myös nelipistevyöt tulee tarpeeseen.
Moottorinohjauspuolelle olis tarkotusta lisätä Bluetooth -yhteys niin saadaan ShadowDash -softa Androidlaitteessa käyttöön. Lisänannaa kun saa GPS- ja kiihtyvyysanturitiedon lokiin =)
Muutama kuva:
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 2522_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 7455_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 5768_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 5722_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 9058_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 1594_n.jpg
Eli siis aihiona oli vuosimallin ´87 1.9GTi 205 pösö. Edellinen omistaja oli tehnyt auton OK näköiseksi päältäpäin, kytkin luisti ja kone kyllä pelasi, mutta nälkähän siinä tuli.
Auton tämän hetken speksit:
Moottorinohjaus/sytytys:
- Autotune ATDriveboard ecu, ruiskutus sekventiaalisena, sytytys VAG hukkakipinäpuolalla.
- Anturointina: Kampi: Ford tarvikemallin VR-anturi. Nokassa Honeywellin Hall. TPS Boschilta, MAP 3 bar GM, imuilma tarvikelmallin millikierteinen.
- Ecun mukana tuli JaniM:n valikoimana kaikki tarvittavat anturit ja puolivalmis johtosarja. Niiden asentamiseen riitti yksi illtapäivä/ilta eikä sen jälkeen ole ollut tarvetta mitään muuttaa. KAIKKI pinniliitokset on juotettu ja kutistesukalla/muulla suojattu.
- Finboost AFR-1 laajakaistalambda
- Diyautotunen rakennussarjoista itse rakennettu 4-kanavainen EGT -mittausmoduuli, yhdistetty suoraan ecuun, eli lämpötilatieto suoraan lokiin.
Moottori muuten:
- XU9JA, 1.9l 8-venttiilinen, CR 9,6. alkujaan 130 heppainen Getarin oma kone.
- 875cc Siemens Deka V -suuttimet
- Garrett T03 ahdin, peräisin Saab 9000 Aerosta, laakeroitu itse...

- Kiinancooleri keulalla, olikohan 500*150*70mm kennolla.
- Omavalmiste pakosarja
- Säädettävä nokkapyörä
- MI16 sylinteriputket
- MI16 aluöljypohja Benkun suunnittelemalla luukullisella loiskelevystöllä.
- Muuten vakio alakerta ja kansi. Vakiomännät, vakionokka, vakiokansi, vakiokansipahvi, vakio laakerit, vakio veivit, vakio imusarja ym.
Voimansiirto:
- 2.0HDi 230mm vauhtipyörä, jossa 110 HDi:n/Ducaton kytkinlevy ja asetelma. (helvetin painava, talvella sorviin.com

- Vakio BE1 vaihteisto, 3- ja 4. vaihde vaihdettu dieselin laatikosta, vähän sopivammalla välityksellä.
- Quaife ATB -Torsentyyppinen tasauspyörästön lukko.
- Vakiovetarit.
Alusta ja jarrut:
- Koni Sport tolpat
- G&M -40mm madallusjouset
- 306 HDI:n isommat jarrut joka nurkassa.
Sisusta:
- Sparco R100 katukupit
- uudemman mallin kojetaulu.
Ynnä kaikenmoista muuta pienempää sillistelyä.
Lähdin tähän projektiin moottorinohjauksen puolesta ns. Kylmiltään eli minkäänlaista aiempaa kokemusta megoista ei ollut. Täytyy sanoa että tuo Autotunen ECU on näppärä keksintö: Johtosarjan ja antureiden kalibroinnin jälkeen auto hörähti käyntiin heti. Itse räpeltämisellä auto oli hyvin nopeasti katsastuskelpoisessa kuosissa. Sen suhteen ei ole ollut mitään ongelmaa.
Autolla on nyt ajeltu viime syksy ja koko tämä kesä. Alun kytkin- ja sylinteriputkiongelmien jälkeen paketti on pelannut moitteetta. Ollut ihan arkiajossa, rataa on kierretty yksi kokonainen päivä täysillä, senä päivän ainoa ongelma oli Toyon ratarenkaan taittuminen alle ja sen seurauksena spinnaus hiekalle, mutta siitä selvisimme säikähdyksellä

Auto käytiin säätämässä kaverin kanssa jarrupenkissä tuossa syyskuussa. Tällä hetkellä ahdot on 0.7 bar MAX ja sillä saaddaan tuotettua seuraavanlainen PYÖRÄTEHO: 205hp/270Nm. Moottorista siis tulee tällä hetkellä about 230-240hp, tälle kipolle ihan mukavasti liikuttava lukema.
Nykykartoilla ahdot voidaan nostaa 1.3 tienoille eikä nakutusta vielä ilmene, mutta vähän kerrallaan, ettei totu liian nopeasti.
Ens talven aikana olis tarkoitus hoitaa pois kesivä lakkakerros auton pinnasta ja maalailla moottoritila jne. kun edellinen omistaja on ns. laiskamaalannut auton yli.
Myös tankkiin täytyy tehdä jonkinlainen loiskelevystö, sillä radalla jo 10l vajaus aiheutti kurvissa ilmavaivaa. Myös nelipistevyöt tulee tarpeeseen.
Moottorinohjauspuolelle olis tarkotusta lisätä Bluetooth -yhteys niin saadaan ShadowDash -softa Androidlaitteessa käyttöön. Lisänannaa kun saa GPS- ja kiihtyvyysanturitiedon lokiin =)
Muutama kuva:
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 2522_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 7455_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 5768_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 5722_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 9058_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 1594_n.jpg