Page 1 of 1

Kierroslukumittarin kytkentä

Posted: Sat Oct 06, 2012 17:36
by BuuB
Moro!

Tässä taas vähän ongelmaa Teidän viisaampien ratkaistavaksi. Eli kytkin auton oman kierroslukumittarin hukkakipinäpuolan maadotuspinneihin kolmen diodin kautta kuvan mukaisesti:

Image

Käytin 1N4004 sijasta 1N4007, mutta sillä ei pitäis olla mitään merkitystä? Entäs kytkennässä käytettävä zener diodi. Tartteeko sitä ollenkaan, jos niin miksi. Käytin 1N5353 onko sopiva tohon hommaan?
Eli kiekkamittari ei näytä välillä mitään ja sitten välillä näyttää vähän aikaa ja sitten taas katoo. Kannattaisko kokeilla tuolla sivulla olevaa toista kytkentää jossa käytetään transistoria ja releen käämiä? Ideoita, ehdotuksia ja kommentteja otetaan rakkaudella vastaan.

Kiitos jo etukäteen,

-Ville

Re: Kierroslukumittarin kytkentä

Posted: Sun Oct 07, 2012 8:44
by kamski
Diodi virityksiä jätin suosiolla väliin.
Omassa autossa onnistui rele/2N5551 kytkennällä. Relesta irroittettava (connektori kärki) muuten pärise ikävästi. :D
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... m#tachoout

Re: Kierroslukumittarin kytkentä

Posted: Sun Oct 07, 2012 9:41
by BuuB
Noni kiitos vinkistä. Täytyypä kokeilla tolla toisella kytkennällä sitten. Sattu vaan löytyyn noita diodeja niin tartti kokeilla. :D Eli tota kykentää ohjataan viissiin suoraan megan ulostulosta(ko)? Puritko ton releen ja otit pelkän käämin? Kannattaisko toi kytkentä tehdä megan ulkopuolelle kokonaisuudessaan?

Kiitosta taas jo etukäteen,

-Ville

Re: Kierroslukumittarin kytkentä

Posted: Sat Oct 13, 2012 9:26
by BuuB
kamski wrote:Diodi virityksiä jätin suosiolla väliin.
Omassa autossa onnistui rele/2N5551 kytkennällä. Relesta irroittettava (connektori kärki) muuten pärise ikävästi. :D
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... m#tachoout
Juu eli kyseisellä kytkennällä kierroslukumittari pelaa. Kiitos Kamskille vinkistä! Ja jos nyt jollain samaa ongelmaa niin autona Fiat Uno turbo vm. -88 ja kiekkamittari otti liipasunsa puolan miinuksesta.

Kettu kuittaa,

-Ville