R1 -08 moottori megaksi (alkava projekti)
Posted: Wed Oct 03, 2012 18:48
Moro
Tuli kesän aikana ostettua tommonen -08 yzf-r1:n kampiakselivikanen 20tkm ajettu kone "edullisesti". Kone olisi tarkoitus asennella '91 1000cc FZR:ään ja samassa rytäkässä muuttaa kone toimimaan megasquirtin voimin. Paljon tekemistä ja kirosanoja siis tulossa vielä talven aikana. Koneen mukana tuli sähköosista pelkästään startti, laturi ja magneetto + joitain koneessa kiinni olevia antureita ja piuhoja. Alkuperäset läppärungot tilasin jenkeistä, mutta vielä puuttuu mm. kytkinkoppa yms.
Kampuran laakeripinnoissa on pientä hankaumaa, jotka koneistamon mukaan saadaan kuntoon kiillottamalla, eli kovin isosta korjauksesta ei ole kyse, alle sataan euroon taitaa tuo kampuran kunnostamisen hinta jäädä. Muuten kone on mekaanisesti kunnossa.
Tavoitteena on myös parantaa moottorin hengittävyyttä vakiosta, lähinnä viimeistelemällä kanavat ja rakentamalla pakoputkisto ja imupuoli mahdollisimman hyvin hengittäväksi. Oli tuo keraaminen pinnoituskin mielessä, jos männät, palotilan ja venttiilin pinnoittais
Varsinaiset ruiskun ja sytkän osat em. osia lukuunottamatta on siis vielä ostamatta ja näin opiskelijana talvesta voi tulla vielä makaroonin täytteinen, kun alkaa noita osia haalimaan. Megan versiokin on vielä auki ja se, että tilaanko valmiiksi kasatun, vai rakennussarjan. Lambdaksi ajattelin tilata SM-AFR + dm-6 paketin, mutta mm. puolien tilanne on vielä aika auki.
Helpompihan tähän varmasti olisi asentaa orkkis ruisku ja sytkä, mutta koska nekään eivät ilmasia ole ja koska rakentelu on mielenkiintoista, haluan toteuttaa moottorinohjauksen megalla. Vakiomoottorin kunnostamiseenkin menisi niin paljon rahaa, että ennemmin sijotan ne rahat tähän projektiin
Mutta kunhan projekti saadaan käyntiin niin täytyy sitten alkaa päivittelemään tätä topikkia. Pyörä (FZR) on tällä hetkellä vielä ajossa, mutta eiköhän pikkuhiljaa ala tämä ajokausi jo olemaan taputeltu...
Tuli kesän aikana ostettua tommonen -08 yzf-r1:n kampiakselivikanen 20tkm ajettu kone "edullisesti". Kone olisi tarkoitus asennella '91 1000cc FZR:ään ja samassa rytäkässä muuttaa kone toimimaan megasquirtin voimin. Paljon tekemistä ja kirosanoja siis tulossa vielä talven aikana. Koneen mukana tuli sähköosista pelkästään startti, laturi ja magneetto + joitain koneessa kiinni olevia antureita ja piuhoja. Alkuperäset läppärungot tilasin jenkeistä, mutta vielä puuttuu mm. kytkinkoppa yms.
Kampuran laakeripinnoissa on pientä hankaumaa, jotka koneistamon mukaan saadaan kuntoon kiillottamalla, eli kovin isosta korjauksesta ei ole kyse, alle sataan euroon taitaa tuo kampuran kunnostamisen hinta jäädä. Muuten kone on mekaanisesti kunnossa.
Tavoitteena on myös parantaa moottorin hengittävyyttä vakiosta, lähinnä viimeistelemällä kanavat ja rakentamalla pakoputkisto ja imupuoli mahdollisimman hyvin hengittäväksi. Oli tuo keraaminen pinnoituskin mielessä, jos männät, palotilan ja venttiilin pinnoittais

Varsinaiset ruiskun ja sytkän osat em. osia lukuunottamatta on siis vielä ostamatta ja näin opiskelijana talvesta voi tulla vielä makaroonin täytteinen, kun alkaa noita osia haalimaan. Megan versiokin on vielä auki ja se, että tilaanko valmiiksi kasatun, vai rakennussarjan. Lambdaksi ajattelin tilata SM-AFR + dm-6 paketin, mutta mm. puolien tilanne on vielä aika auki.
Helpompihan tähän varmasti olisi asentaa orkkis ruisku ja sytkä, mutta koska nekään eivät ilmasia ole ja koska rakentelu on mielenkiintoista, haluan toteuttaa moottorinohjauksen megalla. Vakiomoottorin kunnostamiseenkin menisi niin paljon rahaa, että ennemmin sijotan ne rahat tähän projektiin
