Page 1 of 2
MR2 Turbo + Mega PNP G2
Posted: Mon Sep 17, 2012 22:32
by A.I
Projektiautona olisi mr2 GT vm.92 3S-GTE 4-cyl Twin cam turbo koneella.
Kone on Gen 2 versio.
Autossa on orkkis ohjainlaite jota ei saa säädettyä, auto on saatu penkissä 261hv vakio ahtimella ja vakioputkistolla.
Jäljeenpäin ahtimeen on tehty parannuksia ja putkisto vaihdettu.
-Autoa ei ole tämän jälkeen penkitetty.
Ainoat säädöt joita autoon voi tehdä on ahtopaine & ennakko ja tämäkin vain perusennakko.
-näin ollen autossa on kaikki säädöt hieman pielessä.
Nyt talven aikana autoa olisi tarkoitus parannella tehokkaammalla b-pumpulla sekä b-paineen säätimellä.
myös megaa olen autoon sunnitellut.
Lultavasti tulevaisuudessa vaihtuu myös ahdin + pakosarja sekä suuttimet isompiin, mutta ensin tehdään asia kerrallaan.
Eli opiskellaan megaa, vaihdetaan paineensäädin.
Nyt kysymys kuuluukin mikä on oikea mega minulle.
vaatimukset ovat:
-helppokäyttöinen
-edullinen
-tiedonkeruu pitäisi löytyä
Ilmanmassamittariahan en tarvitse megan kanssa ollenkaan joten sen voi unohtaa mutta mites muut anturit sopii megaan?
-Lambdan ajattelin vaihtaa laajakaista versioon.
Olen löytänyt kytkentäkaaviot jo 91 malliseen ja 93 malliseen MR2:hteen.
harmi vain että omani on vm.92 ja kumpikaan kaavio ei päde tähän autoon.
-Ilmeisesti pitää ihan yleismittarilla selvittää anturi kerrallaan mihin menee..
Hevosvoima.comista löysin mallikohtaisen boksin
http://www.hevosvoima.com/shop/index.ph ... =1058_1059
ja tuolta ohjelman ko. koneelle.
http://www.megasquirtpnp.com/
Eli tässä olisi minulle valmis boksi ja ohjelma. tottakai ohjelmaa joutuu muuttelemaan minun kokoonpanolle sopivaksi.
mitäs porukka on mieltä?
Re: MR2 Turbo + megasquirt apua
Posted: Tue Sep 18, 2012 9:52
by Vauhtivaunu
mitäs porukka on mieltä?
Olen kasannut muutaman DIYPNP:n (sama laite kun eo. MSpnp gen2) bemareihin ja tähän mennessä kaikkein kivuttomin mega mitä on tullut tehtyä. Laajennusmahdollisuudet on hyvät ja laite sisältää tärkeimmät MS-extran ominaisuudet vakiona. Laite on vertailukelpoinen muihin kaupallisiin moottorinohjaimiin.
Pohjana on MS2-prosessori microsquirt-moduulissa ja sitäkautta myös päivityksiä on saatavilla. MS1:n päivittäminen on loppunut.
En voi kun suositella.
Säätöohjelmaksi TunerStudio:
http://tunerstudio.com/index.php/tuner-studio
Ja lisenssikin edelliseen kannattaa hankkia.
Re: MR2 Turbo + megasquirt apua
Posted: Tue Sep 18, 2012 18:26
by petski3
A.I wrote:
-tiedonkeruu pitää löytyä
Elikkäs valinta on ms3 tai läppäri. Mutta luulisin että tarkoitat sitä että tiedonkeruun tarvisi rullata kokoajan eli ms3.
En kyllä ole vielä sisäistänyt mitä ihmiset sillä tiedonkeruulla tekee kun ei niitä logeja kukaan kuitenkaan lue... Mutta thats just me. Toisaalta voihan siittä ihastella sitten kun on moottori sulanut että mikä meni vikaan

Re: MR2 Turbo + megasquirt apua
Posted: Tue Sep 18, 2012 19:29
by teg
Logeja tavataan lukea ennen kuin se moottori sulaa

Re: MR2 Turbo + megasquirt apua
Posted: Sun Sep 30, 2012 22:02
by A.I
Homma etenee taas hieman.
Eli tutulla olisi myytävänä tuollainen purkki:
MS2V2.2 sytkäkivillä (valmiiksi koottuna)
280e hän tarvitsisi tuosta.
hänella olisi myös 6-cyl johtosarja myytävänä.
Onko 6-cyl johtosarjalla jotain eroa 4-cyl johtosarjaan, toki puuttuvien pyttyjen johdot jää kytkemättä, mutta onko sarjassa muuta eroa, ja toimiiko tämä 6-cyl sarja 4-cyl koneessa?
Mitä mieltä porukka on kyseisestä boksista?
alla vielä boksin speksit:
Ominaisuudet:
Ruiskutusohjaus ja sytytysohjaus.
0-16000 RPM
1-16 cyl
16x16 bensakartta (extra koodilla)
Sisäänrakennettu map-anturi
Tyhjäkäyntiohjaus
Bensapumpun ohjaus
Reaaliaikainen säätö tietokoneella
yms.
Valintamahdollisuudet:
-Sytytysohjaus (sytytyslähtöjen määrä)
-Hall tai VR sisääntulo
Tiedonkeruuta tuossa ei ole, mutta tuohon hintaan en sitä vaadikkaan.
ilmeisesti ko. boksilla saa ohjattua myös auton alkuperäistä vetoluistonestoa?
ohjelmahan ilmeisesti on ilmainen mutta saako kyseiseen boksiin jostain auton peruskarttoja?
Re: MR2 Turbo + MS2V2.2 MIELIPITEITÄ?
Posted: Mon Oct 01, 2012 7:54
by Vauhtivaunu
Olen sitä mieltä että jos et ole lukenut ja sisäistänyt Megamanuaalia ja perehtynyt MS-extran manuaaleihin, on homma tuhoon tuomittu.
Asentaako se kaverisi sen megan? Jos hän on jo kerran tehnyt homman niin silloin on edellytyksiä onnistumiseen.
Sille "tökkää-kiinni"-megan hinnalle on syynsä...
Re: MR2 Turbo + megasquirt apua
Posted: Mon Oct 01, 2012 10:21
by ArttuH
A.I wrote:
Eli tutulla olisi myytävänä tuollainen purkki:
MS2V2.2 sytkäkivillä (valmiiksi koottuna)
280e hän tarvitsisi tuosta.
...
Mitä mieltä porukka on kyseisestä boksista?
Itse en tuota v2.2-levyä suosittelisi oikein mihinkään, paitsi masokistishenkisiin opiskelu/kokeilu-projekteihin, joissa tärkeimpänä tavoitteena on päästä mahdollisimman halvalla kaikessa mahdollisessa.
Tuossa kaikki ominaisuudet bensansyöttöä lukuunottamatta vaativat omatoimista virittleyä, mistä on aika usein tuloksena epäluotettava ja häiriöherkkä matolaatikko, josta ei ilman pitkällistä paneutumista ota selvää kuin viritelmän rakentaja. Eli ei kovin suositeltava vaihtoehto aloittelijalle, etenkään jos aikoo käyttää sytkänohjausta saati muita "lisäominaisuuksia".
Jos helppo ajovalmiuteen pääseminen on tärkeä juttu, niin sitten tuo PnP lienee ehdottomasti paras vaihtoehto. Tosin mulla ei ole omakohtaista kokemusta siitä, mutta ilmeisesti kyseessä on ihan toimiva paketti.
Sitten jos haluaa mahdollisimman kattavan ominaisuuspaketin eikä pelkää johtojen uudelleen kytkemistä, niin tuossa voisi olla hyvä vaihtoehto:
http://www.autotune.fi/tuote/370/atdriv ... jainkortti
Siinä olisi tarjolla MS3:n olennaisimmat ominaisuudet ilman piirilevyn kolvailua käyttöä kestävässä paketissa.
Re: MR2 Turbo + MS2V2.2 MIELIPITEITÄ?
Posted: Mon Oct 01, 2012 19:38
by A.I
Re: MR2 Turbo + ohjainlaitten valintaa MIELIPITEITÄ?
Posted: Tue Oct 02, 2012 0:14
by j-m kujala
Jos mäntiä ei ole JO vaihdettu tako sellaisiin, niin älä ota tippaakaan lisää tehoa, aja sika sikkaalla ja turvasytkällä. Son kerta nakutus tai nakuanturi härö, niin männistäs puuttuu männänrengas kannakset ja alkaa huohotus. Näiden koneiden heikko paikka. Helpompi ois vaihtaa eka männät ja kytkin, sit jatkaa muulla piristelyllä.
Männät kestää vakiotehot, mut ei juuri hirveesti yli, ovat materiaaliltaan lähinnä uudenvuoden tinaa, nakutuskaan ei jätä mitään teräviä koloja, vaan rehtejä puolipallon muotosia koloja mäntiin ja kanteen ei tule juuri mitään.
Vaikka ihan STD wisecot pudottaa vakioiden tilalle hyvin kevyellä hoonilla, näissä ei juuri putket kulu.
Re: MR2 Turbo + mega
Posted: Sun Nov 04, 2012 21:38
by A.I
Päivitellääs taas kuulumisia, eli ohjainlaite tuli valittua ja siitä kiitos kuuluu Auto Tune:n JaniM:lle (todella asiantuntevan oloinen ja reilu kaveri, suosittelen!)
-Hänen avustuksellaan ohjaimeksi valikoitui Megasquirt PNP G2 -mallikohtainen valmis boksi.
Boksin asennus on kuulema plug & pray.
(tietty paineanturi pitää asentaa ja ilmanmäärämittari poistaa)
Katsotaan sitten kuinka pojan käy, ikinä kun en ole ohjainlaitteiden kanssa touhunnut saati sitten säätänyt.
-Tarkoitus olisi opiskella itse säätämistä ja päästä samalla halvalla, toki sitten viimeiset säädöt tehdään penkissä amattilaisen tekemänä.
Re: MR2 Turbo + Megasquirt PNP G2
Posted: Sun Nov 04, 2012 21:53
by JaniM
Siinä tulee ilmanlämpöanturi setin mukana valmiina joka pitää laittaa. Map on poksin sisällä ja letkua tulee myös mukaan.
Autokohtaiset ohjeet oli mukana paprulla ja cd myöskin missä perusasetukset koodiin noille autoille.
Kyllä tässä pyritään neuvomaan parhaan mukaan ecujen valinnassa tarpeiden mukaan.
Re: MR2 Turbo + Megasquirt PNP G2
Posted: Sun Nov 04, 2012 22:27
by A.I
JaniM wrote:Siinä tulee ilmanlämpöanturi setin mukana valmiina joka pitää laittaa. Map on poksin sisällä ja letkua tulee myös mukaan.
Autokohtaiset ohjeet oli mukana paprulla ja cd myöskin missä perusasetukset koodiin noille autoille.
Kyllä tässä pyritään neuvomaan parhaan mukaan ecujen valinnassa tarpeiden mukaan.
Lämpöanturi tulee ilmeisesti painepuolelle lähelle imusarjaa jolloin näyttää todellisen lämmön?
samoin paineanturille menevä letku?
Re: MR2 Turbo + Megasquirt PNP G2
Posted: Mon Nov 05, 2012 6:28
by JaniM
Jep läpän jälkeen painepuolelle anturi ja vielä välijäähyn jälkeen, jos sellanen löytyy.
Mapin letku läpän jälkeen imariin.
Re: MR2 Turbo + Megasquirt PNP G2
Posted: Mon Nov 19, 2012 0:14
by A.I
Päivitellääs tänne taas kuulumisia, elikkä bensapaineen säädin on asennettu ja myös PLX:n laajakaista lambda löysin paikkansa.
Myös pikku huoltoa on tullut tehtyä:
venttiilinvälysten tarkistus / säätö
uudet jäähdytysnesteet + huuhtelu
+muuta pientä huoltoa kuten paikkojen puhdistelua ym.
Tälläviikolla tuli hankittua uudemman mallin ahdin (hieman parempi kuin vakio)
Re: MR2 Turbo + Megasquirt PNP G2
Posted: Fri Nov 23, 2012 18:36
by A.I
Lämpöanturille sopiva paikka löytyikin helposti imusarjasta, tulee kylmäkäyntisuuttimen tilalle.
Ensiviikolla tulee luultavasti 900-1000cc suuttimet + tukki jolla auto saadaan käymään bioetanolilla.
minulle on suositeltu Walbron-pumppua onko mitään edullisempaa toimivaa pumppua tiedossa kellään?
Re: MR2 Turbo + Megasquirt PNP G2
Posted: Sat Nov 24, 2012 2:02
by j-m kujala
joko männät vaihdoit vai kerta heitolla pilaat lohkonkin ?
noille suuttimille Bosch 044 kin on kyykkäämässä riippuen paineista, Walbron heittäisin kierrätysosien laatikkoon.

Re: MR2 Turbo + Megasquirt PNP G2
Posted: Thu Nov 29, 2012 19:18
by A.I
j-m kujala wrote:joko männät vaihdoit vai kerta heitolla pilaat lohkonkin ?
noille suuttimille Bosch 044 kin on kyykkäämässä riippuen paineista, Walbron heittäisin kierrätysosien laatikkoon.

Boschin 044 ei kuulema kestä etanolia, Futurez myy ainakin Walbro 400lph polttoainepumppu, E85 etanolille.
hintaa on tosin suolaset 239e
044 pumppua kun saa alle 200e varaosaliikkeistä varaosanumerolla.
3bar paineella mennään.
Sain Hevosvoima.com:ilta hyvän tarjouksen turbohuollosta joten CT26 ahdin on nyt siellä.
Ahtimessa on myös 5mm isompi komprossori siipi ja avarrettu hukkaportti sekä pakopuoli portattiin samalla.
Uudemman mallin CT20b ahtimellahan on saatu bioetanolilla 365whp teholukemia joten tällä ahtimella tavoitetehoni 300-310hv kampiakselilta on varmasti varsin realistinen eikä luulisi käyvän viel liikaa mäntien / lohkon / voimansiirron päälle?
Harisen mukaan vakio lohko & sisuskalut kestäisivät n.400hv.
Tähän mennessä paras tarjous suuttimista on hariselta ja suutintukista hevosvoima.com:ilta
Re: MR2 Turbo + Megasquirt PNP G2
Posted: Thu Nov 29, 2012 19:37
by Benkku
A.I wrote:Boschin 044 ei kuulema kestä etanolia...
<clip>
Biofuel can be delivered up to E85.
ja
Fuel compatibility E85
</clip>
Todetaan datalehdessä.
http://www.bosch-motorsport.de/en-US/li ... 426379.pdf
Re: MR2 Turbo + Megasquirt PNP G2
Posted: Thu Nov 29, 2012 20:18
by teg
Lisäyksenä:
Code: Select all
With E26/E85 or Diesel fuel run-time max. 500 h.
Re: MR2 Turbo + Megasquirt PNP G2
Posted: Thu Nov 29, 2012 20:49
by A.I
teg wrote:Lisäyksenä:
Code: Select all
With E26/E85 or Diesel fuel run-time max. 500 h.
Tarkoittaako tämä että pumppu kestää em. polttoaineita max 500-tuntia käyttöä? eli max 2-vuotta vai 500tuntia kosketusta ko. aineisiin?
Re: MR2 Turbo + Megasquirt PNP G2
Posted: Thu Nov 29, 2012 23:54
by Benkku
Veikkaan sen tarkoittavan speksattua pumpun vaihtorajaa ammattimaisessa kilpakäytössä - eli käyttötuntimäärää jolla pumppu ei aiheuta ongelmia.
Foorumeita kun kahlaa niin näyttää kestävän kyllä pidempään - eli mistään 'pamahtamisrajasta' ei liene kysymys.
Re: MR2 Turbo + Megasquirt PNP G2
Posted: Fri Nov 30, 2012 1:39
by Höylä
mikähän dieselissä sen 044 pumpun hajottaa (tai muut vastaavat...), sen kun pitäis olla kuitenkin kaikkein ystävällisin polttoaine pumpun kannalta

ja moneksikohan tunniksi tuollainen 044 pumppu oli speksattu aikoinaan esim. 99 lyijylliselle bensalle...
edit: vai onko nyt kyse yhtämittaisesta käytöstä, eli ei kannata pitää yli 500 tuntia päällä yhteen menoon, vaan pitää antaa hetken huilata välillä
edit2: kyllä nyt on poijat kyse siitä, että tuota 044 pumppua ei saa pitää yhteenmenoon päällä, kuin sen n. 500 h... tuollaisella max. 500 h käyttöikä kestoilla bosch ei sitä kyllä kauppaisi E85 yhteensopivana, jos kestoikä olisi tosiaan parin kuukauden luokkaa normaali käytössä

johan tuolla nyt on takuukin moninkertaisesti pidempi, kuin 500 h

eli 044 pumppu kyllä kestää E85 siinä missä muutkin, kun sitä ei vain jätä pyörimään kuukaudeksi yhteen menoon...
edit3: toisaalta tuo 500 h on 25 000 km, jos ajetaan 50 km/h keskinopeudella... että ei se nyt ihan ensimmäisten vaihdettavien osien listalla ole näissä E85 rakennetuissa autoissa... (niin ja biltemasta saa 044 kopiopumppua 54 €:lla

että vaikka sen sinne kerran vuodessa vaihtaiskin, niin ei ole katastrofi... )
Re: MR2 Turbo + Megasquirt PNP G2
Posted: Fri Nov 30, 2012 10:59
by A.I
Toi bilteman pumppu kyllä kiinostaisi hintansa puolesta mutta mahtaakohan se tuottaa oikeasti ihan yhtä paljon kuin bosch.. ja toisekseen kun pumppu hajoaa niin hajoaako se kerralla kunnolla vai hiipuuko siten että päästää laihaselle ja kone kaput..
eihän sitä lambda-mittaria kokoajan viitsisi vahdata..
Re: MR2 Turbo + Mega PNP G2
Posted: Tue Jan 08, 2013 10:49
by A.I
Auto alkaa olemaan pikkuhiljaa valmis.
Vielä pitäisi asentaa putkisto, cooleri sekä polttoainelinjat loppuun.
Suuttimiksi tuli tosiaan hariselta 957cc EV14 ja tukki tuli hevosvoima.comilta.
pumpuksi valikoitui tuo aito bosch 044 -pumppu.
Megahan on mallia plug & play eli siellähän on jonkun näköiset kartat jo valmiina.
nämä kartathan ovat käsitääkseni bensalle. joten mitä asetuksia minun pitää muuttaa jotta saan auton käymään etanolilla.
Lähinnä kylmäkäynnistys on ongelma. seostahan pitäisi käsitääkseni rikastaa aika lailla.
Re: MR2 Turbo + Mega PNP G2
Posted: Thu Jan 10, 2013 19:38
by petski3
A.I wrote:Lähinnä kylmäkäynnistys on ongelma. seostahan pitäisi käsitääkseni rikastaa aika lailla.
Pitää paikkansa. Itselläni oli subarussa kylmäkäynnistysrikastus E85:llä noin 900% -10c lämpötilassa. Sitä olisi varmaan saanut säätää suuntaan jos toiseenkin, mutta koska se sattui lähtemään noilla asetuksilla käymään niin en koskaan jaksanut alkaa hieromaan niitä sen enempää. Tosin jos pakkanen meni yli -10c niin sitten sai laittaa lohkolämppärin kiinni, tai turvautua starttipilottiin jos ei kerinnyt odottamaan lohkon lämpeämistä.
Re: MR2 Turbo + Mega PNP G2
Posted: Thu Jan 10, 2013 20:47
by teg
MS1:n rajoitukset ruiskutuspituuksissa (max 25ms) tekevät sen yleensä käyttökelvottomaksi e85:lle. Ainakin kovilla pakkasilla.
Re: MR2 Turbo + Mega PNP G2
Posted: Thu Jan 17, 2013 23:00
by A.I
Tänään yritin autoa käymään ensimmäistä kertää megalla tuloksetta.
Auto starttaa ja bensa haisee mutta ei edes lupaa.
Tietokoneelle tulee kaikki muut tiedot paitsi kierronopeus.
myöskään mittaristossa ei kierrokset näy startatessa.
missä vika??
orkkis eculla lähti heti käymään.
Tässähän pitäis olla asetukset oikein valmiina kun on mallikohtainen boksi.
Re: MR2 Turbo + Mega PNP G2
Posted: Fri Jan 18, 2013 11:51
by ArttuH
No tuo kierroslukutiedon puuttuminen nyt ainakin estää käynnistymisen. Jos ei tule kierroslukutietoa, niin sitten ei syötetä bensaakaan eikä anneta kipinää. Siitä en sitten osaa sanoa mistä kierroslukutiedon puuttuminen voisi johtua. Todennäköisesti asetuksissa tai ECU:n piirilevyn konfiguraatiossa on joku väärin, jos kerta vakio-ECU:lla toimii.
Re: MR2 Turbo + Mega PNP G2
Posted: Tue Jan 22, 2013 23:29
by A.I
Kierrosluvun puute johtui väärästä ecusta.
eli jenkeissä olevat mallikohtaset megat sopivat vain jenkkimalleihin.
japsimallissa oli johdotus erilainen.
Kytkin megan uudelleen ja auto lähti käymään.
Tosin ilman autotunen JaniM:ää en olisi ikinä autoa saanut käyntiin.
Autoa joutuu hetken starttaamaan mutta kun lähtee käymään käy se nätisti tyhjäkäyntiä.
Kaasua voi varovasti painaa mutta jos polkasee reippaammin rupeaa auto heti rötäämään ja booamaan.
lambda on 0.85 paikkeilla eli rikkaalla mennään.
perusennakko yli 20astetta ja hiukan kun polkasee niin ennakko nousee jo yli 30-astetta.
perusennakkohan kuuluisi olla 10astetta. millaset ennakot näissä pitäisi olla ilman ahtoja?
Re: MR2 Turbo + Mega PNP G2
Posted: Wed Jan 23, 2013 6:49
by JaniM
Pistä fixed angle 10 astetta ja tarkista lampulla että oikeasti 10 astetta.
Sit pois fixed angle oliko -10 ja alat seuraamaan spark tablesta missä kohtaa karttaa se seilaa milloinkin.