Page 1 of 1

95 / 98 oktaanisen bensan vaikutus sytkäkarttaan

Posted: Wed Sep 14, 2005 11:07
by KariM
Sillointällöin autolla tulee pyyhkästyä matka-ajoa noin tankillinen päivässä, ja siihen hommaan edullisempi 95 oktaaninen kävisi mainiosti. Normaalissa kaupunkitykityksessä käytän 98:a, ja myös sytkä on säädetty sille. MS:n kanssa voisi kuitenkin tehdä vaivattomasti toisen napista valittavan sytkäkartan hieman pienemmillä maksimiennakoilla.

Olisiko kenelläkään referenssiä sytkäennakoista samasta koneesta 95:llä ja 98:lla? Esim. jossain 90-luvun alun Opeleissa on oktaanivalitsin. Muutoksen suuruusluokkaa mietin, muutamia asteita se lienee. Tosin melko helpostihan tuon kokeilemallakin selvittää (nakutusrajalta hieman taaksepäin), kun huipputehon merkitys ei tuossa matka-ajossa niin koviin oleellinen ole.

Posted: Wed Sep 14, 2005 16:06
by -Kalle-
Toisaalta sytkän myöhäistäminen taas lisää polttoaineen kulutusta joka taas kompensoituu bensan hinnassa. Eipä taida vaivan arvoista.

Posted: Wed Sep 14, 2005 17:04
by KariM
Niinno, tuota kakkoskarttaa säätäessä kuluu bensaa äkkiä sen verran, etten ennätä enää tuon auton maantieajeluilla sitä takaisin tienata edullisemman menoveden hinnassa :cry:

Osakuorma-alueella (joita matkasta on >99%) en meinannut puuttua ennakkoon, ainoastaan ahtohuippujen kohdalla. Olen tuolla jo nytkin ajellut 95:lla, mutta hieman tylsää ohituksissa kytätä kilistystä.

Posted: Thu Sep 15, 2005 9:43
by kalsket
Täyskuorma-alueelta ottaa muutaman asteen pois, siinä se sanoisin. Esim. 3-5 astetta.

Posted: Sun Sep 18, 2005 9:41
by Wesq
ei tuo muutama aste paljon auta!
Rohkeesti vaa pudottaa hieman ahtoja joku 0.3-0.4 bar ni pitäis kilinän hellittää.

Posted: Sun Sep 18, 2005 11:11
by JTbo
Entä jos se mutka on jäänyt asentamatta, eli on vapari kone?

Posted: Sun Sep 18, 2005 12:33
by Masi_K
JTbo wrote:Entä jos se mutka on jäänyt asentamatta, eli on vapari kone?
Volvossakin on niin b200 ja b19 koneiden välillä. Kummassakin on 10.2 puristus. K jetillä oktaanitarve 98 ja lh jettikoneessa 95..