95 / 98 oktaanisen bensan vaikutus sytkäkarttaan
Posted: Wed Sep 14, 2005 11:07
Sillointällöin autolla tulee pyyhkästyä matka-ajoa noin tankillinen päivässä, ja siihen hommaan edullisempi 95 oktaaninen kävisi mainiosti. Normaalissa kaupunkitykityksessä käytän 98:a, ja myös sytkä on säädetty sille. MS:n kanssa voisi kuitenkin tehdä vaivattomasti toisen napista valittavan sytkäkartan hieman pienemmillä maksimiennakoilla.
Olisiko kenelläkään referenssiä sytkäennakoista samasta koneesta 95:llä ja 98:lla? Esim. jossain 90-luvun alun Opeleissa on oktaanivalitsin. Muutoksen suuruusluokkaa mietin, muutamia asteita se lienee. Tosin melko helpostihan tuon kokeilemallakin selvittää (nakutusrajalta hieman taaksepäin), kun huipputehon merkitys ei tuossa matka-ajossa niin koviin oleellinen ole.
Olisiko kenelläkään referenssiä sytkäennakoista samasta koneesta 95:llä ja 98:lla? Esim. jossain 90-luvun alun Opeleissa on oktaanivalitsin. Muutoksen suuruusluokkaa mietin, muutamia asteita se lienee. Tosin melko helpostihan tuon kokeilemallakin selvittää (nakutusrajalta hieman taaksepäin), kun huipputehon merkitys ei tuossa matka-ajossa niin koviin oleellinen ole.