Moottoripyörän sytytyksen ohjaus (Second Trigger)
Posted: Sat Sep 08, 2012 15:54
Terve
Alkuun haluan kertoa hieman projektin taustoista.
Eli Mega on ollut moottoripyörässä käytössä viitisen vuotta ja toiminut moitteetta. Käytössä on ollut MS1, V2.2 laudalla ja extra-koodilla höystettynä. Se on hoitanut luotettavasti Yamaha FZR:n bensan ohjauksen hyvällä menestyksellä. Kierroslukutieto on otettu suoraan puolalta.
http://samtux.arkku.net/FZR/Megasquirt/IMG_2887.JPG
http://samtux.arkku.net/FZR/Megasquirt/IMG_2852.JPG
Pari vuotta sitten aloitin projektin myös sytytyksen ohjaamisen lisäämiseksi. Alkuperäinen triggeröinti on toteutettu ns. Long Tooth menetelmällä. Foorumeita luettuani päädyin hylkäämään alkuperäisen systeemin ja toteuttamaan triggeröinnin kahden anturin menetelmällä. Suunnittelin kokonaan uuden moottorinposken kampiakselin päähän ja siihen paikat kahdelle HALL-anturille. Ensimmäinen anturi lukee 8 hampaista pyörää. 2nd Trigger lukee ainoastaan yhden hampaan kiekkoa. Triggeripyörät on 4mm vahvaa terästä ja halkaisijaltaan 70mm. Hall-anturit on ostettu protopartsilta, eikä tarkempaa tietoa niistä ole.
http://samtux.arkku.net/FZR/Megasquirt/ ... .37.32.jpg
http://samtux.arkku.net/FZR/Megasquirt/ ... .37.40.jpg
http://samtux.arkku.net/FZR/Megasquirt/ ... G_2993.JPG
http://samtux.arkku.net/FZR/Megasquirt/ ... .19.18.jpg
Sytytykseen käytän pyörän alkuperäisiä hukkakipinäpuolia. V2.2 lautaan lisäsin sytkäkivet puolien ohjausta varten ja lisäsin toisen Hall-anturin sisääntulon.
http://samtux.arkku.net/FZR/Megasquirt/ ... .06.45.jpg
http://samtux.arkku.net/FZR/Megasquirt/ ... .37.13.jpg
Kun Megan asetukset saatiin kuntoon, niin kierroslukutieto alkoi tulemaan megalle ja moottori lähtikin käyntiin. Tästä itse ongelmat sitten alkoivat ja tähän tarvisin teidän foorumilaisten apua. Moottori lähtee helposti käyntiin, mutta jo tyhjäkäynnillä moottori tarvitsee hieman kaasua pysyäkseen käynnissä. Enemmän kaasua annettaessa pätkiminen alkaa jo noin neljässä tonnissa, eikä moottori kierrä juurikaan yli 6000 RPM. Kesä tuli ja pyörä piti saada ajoon ja siitä syystä projekti jäi odottamaan uusia aikoja. Tästä syystä aika paljon asioita on unohtunut, mutta nyt haluan avata projektin uudelleen ja viedä loppuun asti. Lähinnä myös siitä syystä, että tähän on käytetty paljon aikaa ja vaivaa.
Lampulla on tutkittu ja sytytys näyttää vain katoavan. Logissa ei näy mitään outoja piikkejä kierrosluvussa.
Syyksi epäilen HALL-antureita ja sitä, että ne ei pysy perässä kierrosten noustessa. Testeissä anturit kyllä toimivat juuri kuten pitääkin, mutta koneen käydessä eivät. Anturit ovat numeroltaan 96 325 867 ja googletus paljastaa, että ovat Daewoo/Chevrolet kampuran antureita.
http://baian.en.alibaba.com/product/323 ... _867_.html
Valitsin nämä anturit siitä syystä, että niissä on tuo o-rengas, jolloin öljyt pysyvät koneessa.
Olisiko VR-anturit parempia tai honeywell 1gt101dc? Scoopilla en ole päässyt antureiden singnaalia tutkimaan. Maksimi kierrokset tässä koneessa on 12500 RPM.
Alkuun haluan kertoa hieman projektin taustoista.
Eli Mega on ollut moottoripyörässä käytössä viitisen vuotta ja toiminut moitteetta. Käytössä on ollut MS1, V2.2 laudalla ja extra-koodilla höystettynä. Se on hoitanut luotettavasti Yamaha FZR:n bensan ohjauksen hyvällä menestyksellä. Kierroslukutieto on otettu suoraan puolalta.
http://samtux.arkku.net/FZR/Megasquirt/IMG_2887.JPG
http://samtux.arkku.net/FZR/Megasquirt/IMG_2852.JPG
Pari vuotta sitten aloitin projektin myös sytytyksen ohjaamisen lisäämiseksi. Alkuperäinen triggeröinti on toteutettu ns. Long Tooth menetelmällä. Foorumeita luettuani päädyin hylkäämään alkuperäisen systeemin ja toteuttamaan triggeröinnin kahden anturin menetelmällä. Suunnittelin kokonaan uuden moottorinposken kampiakselin päähän ja siihen paikat kahdelle HALL-anturille. Ensimmäinen anturi lukee 8 hampaista pyörää. 2nd Trigger lukee ainoastaan yhden hampaan kiekkoa. Triggeripyörät on 4mm vahvaa terästä ja halkaisijaltaan 70mm. Hall-anturit on ostettu protopartsilta, eikä tarkempaa tietoa niistä ole.
http://samtux.arkku.net/FZR/Megasquirt/ ... .37.32.jpg
http://samtux.arkku.net/FZR/Megasquirt/ ... .37.40.jpg
http://samtux.arkku.net/FZR/Megasquirt/ ... G_2993.JPG
http://samtux.arkku.net/FZR/Megasquirt/ ... .19.18.jpg
Sytytykseen käytän pyörän alkuperäisiä hukkakipinäpuolia. V2.2 lautaan lisäsin sytkäkivet puolien ohjausta varten ja lisäsin toisen Hall-anturin sisääntulon.
http://samtux.arkku.net/FZR/Megasquirt/ ... .06.45.jpg
http://samtux.arkku.net/FZR/Megasquirt/ ... .37.13.jpg
Kun Megan asetukset saatiin kuntoon, niin kierroslukutieto alkoi tulemaan megalle ja moottori lähtikin käyntiin. Tästä itse ongelmat sitten alkoivat ja tähän tarvisin teidän foorumilaisten apua. Moottori lähtee helposti käyntiin, mutta jo tyhjäkäynnillä moottori tarvitsee hieman kaasua pysyäkseen käynnissä. Enemmän kaasua annettaessa pätkiminen alkaa jo noin neljässä tonnissa, eikä moottori kierrä juurikaan yli 6000 RPM. Kesä tuli ja pyörä piti saada ajoon ja siitä syystä projekti jäi odottamaan uusia aikoja. Tästä syystä aika paljon asioita on unohtunut, mutta nyt haluan avata projektin uudelleen ja viedä loppuun asti. Lähinnä myös siitä syystä, että tähän on käytetty paljon aikaa ja vaivaa.
Lampulla on tutkittu ja sytytys näyttää vain katoavan. Logissa ei näy mitään outoja piikkejä kierrosluvussa.
Syyksi epäilen HALL-antureita ja sitä, että ne ei pysy perässä kierrosten noustessa. Testeissä anturit kyllä toimivat juuri kuten pitääkin, mutta koneen käydessä eivät. Anturit ovat numeroltaan 96 325 867 ja googletus paljastaa, että ovat Daewoo/Chevrolet kampuran antureita.
http://baian.en.alibaba.com/product/323 ... _867_.html
Valitsin nämä anturit siitä syystä, että niissä on tuo o-rengas, jolloin öljyt pysyvät koneessa.
Olisiko VR-anturit parempia tai honeywell 1gt101dc? Scoopilla en ole päässyt antureiden singnaalia tutkimaan. Maksimi kierrokset tässä koneessa on 12500 RPM.