Page 1 of 1
Mega näyttää isompaa jännitettä kuin yleismittari?
Posted: Sun Sep 02, 2012 21:32
by Obi-Lan
Rupesin ihmettelemään kun vaihdoin Corradoon uuden Odysseyksen AGM akun ja motonetin jännitteensäätimen. Mega näytti käydessä jännitteeksi 15.0V ja yleismittari akusta n. 0.5V vähemmän, jotain 14.5V luokkaa. Vaihdoin vanhan Boschin säätimen takaisin, mega näytti 14.4V ja yleismittari akulta taas 0.5V vähemmän. Boschin säätimessä lukee, että se lataa 14.4V. Samoin moottorin seistessä sama 0.5V heitto. Kokeilin muttaa jännitemittauksen lag arvoja, mutta se ei muuttanut lukemia megassa.
Kumpihan, mega vai 2kpl 10e lexa yleismittareita on väärässä, vai onko tämä vielä toleranssien alueella? Lähinnä mietin, että miten vaikuttaa suutinten jännitekorjaukseen ja toisaalta tota akkua ei saisi manuaalin mukaan ladata 14.7V kovemmalla jännitteellä.
Auto on Corrado 1.8 G60, purkki on KDFI ja sähköt purkille kiertää alkuperäisen ECU releen kautta. Mittasin yleismittarilla vielä purkin vieressä olevasta liittimestä purkille tulevaa jännitettä niin se oli sama kuin akun navoilla.
Re: Mega näyttää isompaa jännitettä kuin yleismittari?
Posted: Mon Sep 03, 2012 21:07
by ArttuH
Megan jännitemittaus voi aika helposti heittää tuon 0,5V. Yleismittarikin voi näyttää kymmenyksen tai pari pieleen, etenkin kun kyse on halpismallista, vaikka käytännössä nuo halpiksetkin on yleensä aika tarkkoja.
Itse luottaisin enemmän yleismittariin enkä olisi akun puolesta kovin huolissani. Suuttimien jännitekorjaukseen tuolla mittausvirheellä tuskin on kovin merkittävää vaikutusta, ellet sitten ala ihan viimeisen päälle hifistelemään sen kanssa. Tai itse asiassa MS2:n yksinkertaisella korjauksella ei edes taida päästä niin korkealle hifistelyn tasolle muutenkaan.
Mutta jos virhe häiritsee, niin MS2:n kanssa voi myös akkujännitteen mittauksen kalibroida kohdalleen. Kalibrointi löytyy TunerStudiossa tools-valikosta.
Re: Mega näyttää isompaa jännitettä kuin yleismittari?
Posted: Tue Sep 04, 2012 10:59
by Obi-Lan
OK Ehkä en sitten stressaa liikaa ton jännitteen kanssa. Onkohan toi akkujännitteen kalibrointi kuitenkaan MS2 Extrassa, kun tunerstudio ei ainakaan tarjoa sellaista vaihtoehtoa? Boksissa on muistaakseni Extra 2.1.0q, en ole uskaltanut kolmosta laittaa kun ei ole virallinen purkki.
MS2:ssa on vaan lineaarinen korjaus ja noissa Boschin vihreissä (280150558) korjaus on kaikkea muuta kuin lineaarinen. Joten koitan saada noi mahdollisimman tontille. Tavoitteena on saada auto käymään tasaista tyhjää 14.7 seoksella. PW uhkaa mennä liian lyhyeksi, joten pitää saada noi suuttimen asetukset niin tontille kuin järkevästi saa.
Re: Mega näyttää isompaa jännitettä kuin yleismittari?
Posted: Wed Sep 05, 2012 7:41
by ArttuH
No ainakin MS2-extran 3.x-versiossa jännitemittauksen kalibrointi löytyy TS:n tools-valikosta muiden anturikalibrointien joukosta. En nyt osaa sanoa mistä versiosta lähtien tuo on ollut mukana, kun ei tuota ole tullut juuri käytettyä.
Mitä tekemistä purkin virallisuudella on koodin päivittämisen kanssa? Suosittelisin kyllä päivittämään viimeisimpään versioon. Vaikka tuo 2.1 taisikin olla jo suhteellisen toimiva versio, niin sen jälkeen on kuitenkin tullut jonkun verran korjauksia ja parannuksia.
Re: Mega näyttää isompaa jännitettä kuin yleismittari?
Posted: Wed Sep 05, 2012 21:25
by Obi-Lan
Hmm olen jossain vaiheessa olettanut että MS2Extra 3.x = MS3 vaikka niillä ei taida juurikaan olla suoraa yhteyttä. Ja MS3:ssa taas käsittääkseni on tehty jotain jekkuja kloonivalmistajien torjumiseksi.
Eipä mulla siis ole mitään syytä olla päivittämättäkään niin pitääpä pistää uudempi firmis tulille.