Page 1 of 3

Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sun Jul 29, 2012 19:33
by kaasari
Meikällä on tarkoitus rakentaa tuollasesta vanhasta ajoleikkurista "näyttely" pihatraktori, ja ruutahan siihen pitää sitten laittaa. :D Ostin mp-hajottamolta 125 CBR hondan läppärungon suuttimen ja antureiden kera. Nyt vaan harmaita hiuksia tuottaa kaasuasennon tunnistimen ja tyhjäkäynti venttiilin pinnit...TPS löytyy 5 pinniä ja idlestä 4. Voisko tuossa TPS:ssä olla imuilma anturi samassa? Ku siitä tulee tollanen musta nyppy tuonne läpän taakse...ja eikö pinnien määräkin passais? Voiko nuo jotenki saada tietää, mikä mikäkin? Entä tuo tyhjäkäyntivena? Keihin on tuon valmistaja...eka ruuta prokkis, siksi epäselvää jorinaa... :(
Image
Image
Image
Image

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Mon Jul 30, 2012 19:10
by HSuomi
Ota selvää miten potentiometri toimii ja sitten vaan etsit sen noista pinneistä ohmimittarin kanssa.

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 0:32
by kaasari
Dodiin...edistystä tapahtunu ja paljo. Microsquirt v3 hommatta ja muut hilppeet myös. Ainoo vaan, ettei tule kierroslukutietoa koneelle. 36-1 triggeripyörä kampuran päässä ja tää Hall anturi:
http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=61
Kytketty kuten ohjeissa. Optoin+ anturin signaaliin, +5V vref:fiin ja maa Optoin-. Asetukset tunerstudiossa ainaki sinnepäin...vaan ei tuu mitään signaalia. Map, Tps, imuilma ja koneenlämpö pelittää ja tulee signaali koneelle. Onko visioita, mitä lähtis kokeileen?

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 8:44
by Puuhastelija
Microsquirtista ei ole hirveesti kokemuksia, mutta tarviiko tuohon rakentaa pullup vastus siihen signaali piiriin? minkälainen sun ohje on?

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 9:43
by kaasari
Tää ohje:
http://www.microsquirt.info/v2index.htm
Koitin jo jotain ylösnosto kytkentää...vaan ei. :(

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 10:43
by Puuhastelija
anturin maadoitus -> optoin- ja maadoitus
anturin signaali -> optoin +
anturin+ -> Vref

sitten Vref ja optoin+ väliin 470 ohminen vastus

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 11:42
by TimoS
Paljonko noissa läppärungoissa on kurkun halkaisija, etsiskelen omaan projektiin kahta 28mm läppärunkoa.

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 12:11
by JaniM
Onko millanen hoppu läpillä? Kevääksi saattaisin löytää uusia noita 28mm läppiä kuin kuvassa.

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 12:15
by Puuhastelija
Puuhastelija wrote:anturin maadoitus -> optoin- ja maadoitus
anturin signaali -> optoin +
anturin+ -> Vref

sitten Vref ja optoin+ väliin 470 ohminen vastus
Laita kuitenkin 1000 ohmin vastus Vref ja optoin+ väliin

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 12:21
by TimoS
JaniM wrote:Onko millanen hoppu läpillä? Kevääksi saattaisin löytää uusia noita 28mm läppiä kuin kuvassa.
Ei niillä mikään hoppu, keväällä vasta pääsee jatkamaan kunhan lumet sulaa. Siis onko oi läpät 28 mm mitoilla ?

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 14:10
by kaasari
Nyt tehty pull up kytkentä...kun anturin edessä ei oo rautaa, näyttää yleismittari 1.3v ja kun vaikka meisselin kärkeä käyttää anturin edessä, niin 5 volttia näyttää!?!? Eikö tuo ole nyt väärinpäin? Protopartsin ohjeen mukaan liitin johdotettu.

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 14:18
by Puuhastelija
kaasari wrote:Nyt tehty pull up kytkentä...kun anturin edessä ei oo rautaa, näyttää yleismittari 1.3v ja kun vaikka meisselin kärkeä käyttää anturin edessä, niin 5 volttia näyttää!?!? Eikö tuo ole nyt väärinpäin? Protopartsin ohjeen mukaan liitin johdotettu.
Jos se anturi vaikka on sellainen et toimii noin päin? Mutta nythän sieltä pitäs signaalia tulla. Huomasitko tosta aikaisemmasta viestistä että se optoin- pitää myös maadoittaa?

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 14:19
by Benkku
Pull up on ylösveto eli kytkettäessä pitääkin vetää ylös. Sen sijaan nollataso (1.3 v) on ehkä liian korkea.

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 14:30
by kaasari
Joo, Opto- on maadoittu. Ei signaalia koneelle ja nyt ku anturi paikoillaan, näyttää yleismittari 2.85 volttia. Joku on asetuksissa nyt myös, ku ei se edes tuolla meisselitestillä mitään näytä.

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 14:43
by Puuhastelija
minkälainen ohje protopartsilta tuli?

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 14:45
by Puuhastelija
mittaa Vref onko varmasti 5 volttia.
mittaa maadoitus että on kunnossa.
tuleeko sieltä anturilta nyt kokoajan se 2,85 V? oli hammas kohdalla tai ei.

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 14:54
by kaasari
vRef 4.88 volttia. 1.52v kun rautaa ei edessä ja 2.85v kun on. Ihan sellanen pikku lappu, missä pinnit ja kytkentä järjestys. Koneella ei edelleenkää näy mitään, kun pyörittää...

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 15:03
by Puuhastelija
kaasari wrote:vRef 4.88 volttia. 1.52v kun rautaa ei edessä ja 2.85v kun on. Ihan sellanen pikku lappu, missä pinnit ja kytkentä järjestys. Koneella ei edelleenkää näy mitään, kun pyörittää...
Toi Vref jännite kelpaa, mut noi toiset jännitteet ei oo oikein.
Noi toiset jännitteet pitäs olla: N. 0.4V kun rautaa ei oo edessä ja 4.88V kun on. Joku nyt mättää tossa kytkennässä. onko sen anturin pinnien kytkentä merkinnät selvät? Meinaan ettei maadoitus ja jännitteen syöttö ole väärinpäin?

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 15:04
by Puuhastelija
Miten se protopartin ohje käskee kytkemään?
Pinni 1 = ?
Pinni 2 = ?
Pinni 3 = ?

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 15:11
by kaasari
Pin 1=Signal
Pin 2=GND
Pin 3=+5v

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 15:24
by Puuhastelija
kaasari wrote:Pin 1=Signal
Pin 2=GND
Pin 3=+5v
Minusta tuntuu että tuo ohje on väärin.
Onko siinä anturin kupeessa mitään varaosanumeroa? Tai tiedätkö mistä autosta se on?

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 15:38
by Puuhastelija
Olen 10 vuotta asentanut mersuja merkkikorjaamolla ja hall anturin pinnijärjestys on aina ollut:
1 = jännite
2 = signaali
3 = maadoitus

Mutta mutta... Näitä on niin paljon erilaisia systeemejä että 100% varmuutta en tohon tapaukseen osaa sanoa.
Kokeile omalla vastuulla toimiiko tai meneekö jotain rikki. Jos et saa mistään varmaa tietoa tohon kytkentään tolle anturille.

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 16:10
by TimoS
Mun omatekeleessä on kytketty optoin+ 470 ohmin vastuksen kautta vreffiin ja optoin-:seen signaali sisään.

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 16:53
by Puuhastelija
http://www.bosch-motorsport.de/en-US/li ... 851403.pdf

tuossa boschin anturissa on
1 = maa
2 = signaali
3 = jännitteensyöttö

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 16:56
by TimoS
Omani olen kytkenyt MS extran ohjeiden mukaan, vaihtelee vähän mikä softa sisällä toi Hallin kytkentä.
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... n.htm#hall

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 17:06
by Puuhastelija
Noita anturin pinnijärjestyksiä näyttäis olevan vaikka minkäläistä. Saiskohan ton pinnijärjestyksen selvitettyä varmaksi jos koittais vaikka paristoilla. rakentas siihen sen pullup vastuksen niin pääsis varmasti koittamaan, että signaali jännite menee syöttöjännitteeseen ja putoaa sitten lähelle nollaa.
Sais ainakin varmuuden että anturin päässä on kytkentä oikein. Sen jälkeen olis helpompi ihmetellä sitten sen microsquirtin puoleiset kytkennät kohdalleen.

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 19:57
by kaasari
Anturissa tekstit:
EM19
5WY3168A
Koodi boxissa:
MSII Rev 3.77000

Alkaa reilu 30 tunnin kytkeminen piisaan...ei tuu kiekkatietoa, teki sitten vaikka mitä. :cry:

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 20:14
by Benkku
Kytkentäjärjestys lienee se minkä myyjä ilmoittaa, muita ei kannata edes kokeilla.

Anturi näyttäisi olevan GM:n nokkatunnistin anturi.
http://www.aliexpress.com/item/Camshaft ... 23395.html

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 21:10
by Puuhastelija
Benkku wrote:Kytkentäjärjestys lienee se minkä myyjä ilmoittaa, muita ei kannata edes kokeilla.

Anturi näyttäisi olevan GM:n nokkatunnistin anturi.
http://www.aliexpress.com/item/Camshaft ... 23395.html
Joo mut kannattaa varmistaa että se on varmasti oikea ja samalla tulee varmistettua että se tomii myös. kun tekee sen vielä pattereilla niin ei ainakaan hajota boksista mitään eikä myöskään saa anturia rikki jos laitta pariston + syöttöön jonkun vastuksen.
Aina kannattaa kokeilla mutta mitään ei kannata kuitenkaan väkisin hajottaa.
Tuota TimoS:n kytkentää kannattaa koittaa myös jos se kerran toimii.

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin

Posted: Sat Jan 12, 2013 21:21
by Benkku
Tarkoitin anturin johtosarjakytkentää. Purkin kytkennät ja niiden mahdolliset kokeilut ovat eri asia.