Page 1 of 1

Vr-signaali häiriö/ säätöapua Tampereen nurkilta..

Posted: Sun Jun 17, 2012 16:32
by antsu
Kokoonpano:

Parilitrainen kuplan boxeri
Autotune boksi ms2 johtosarjalla
bosch hukkakkipinäpuola
bosch ohjain
Gm anturit
Ford vr-anturi
36-1 triggeripyörä

Hommat hyvällä tolalla muuten mutta signaalin kanssa ongelmaa..
Kun moottoria starttaa niin tulee tän näköistä diagnostikkiin...ylempi kuva.

Vaihtelin anturinjohtoja eripäin ja koitin eri vr-antureilla...
koitin fallin edge ja raisin edge asetuksia.. :?

Sitten nappasin triggeripyörän irti moottorista ja laitoin sen pylväsporaan pyörimään. Siihen kylkeen anturi ja alkoi näyttämään tuota alemman kuvan näköistä signaalia, tuolla moottori voisi lähteä vaikka käymään..
Epäilin aluksi tirkkeriä ja anturia mutta häiriö taitaa tulla jostain muualta.
Johtoja siirtelin startin päältä pois ja maadotusten paikkoja muuttelin mutta ei vaikutusta..

Apuja kaivataan ja jos osaavaa säätömiestä/naista löytyy lähinurkista niin tarjoan kyydit pelipaikalle ja takaisin, oluet koko asennuksen ajaksi ja muutaman kympin taskuun. :)

Olen hommassa aloittelija joten neuvot rautalankamalleina, kiitos :mrgreen:

Re: Vr-signaali häiriö/ säätöapua Tampereen nurkilta..

Posted: Sun Jun 17, 2012 18:59
by JaniM
Paljon ilmaväli anturilla? 3-5mm tuolla Fordin anturilla passeli.
Signaalipiuha liittimen pinnissä 1.
Rising edgellä.
Mitenkäs tulpat varmaanki vastukselliset?

Re: Vr-signaali häiriö/ säätöapua Tampereen nurkilta..

Posted: Sun Jun 17, 2012 20:35
by teg
Puuttuvia hampaita se näyttäis hukkaavan. Onhan triggeripyörä anturin speksien mukainen?

Re: Vr-signaali häiriö/ säätöapua Tampereen nurkilta..

Posted: Tue Jun 19, 2012 21:15
by antsu
Kiitoksia vastauksista.

Mulla anturin ja triggerin väli ollut välillä 1mm - 3mm, ei huomattavaa vaikutusta, tulee täysin identtistä kuvaa toohtloggerillä.

Kumpi johto signaali, musta vai paksumpi läpinäkyvä? Koitin molemmin päin, toisella lailla tulee tuo korkea piikki loggeriin kahtena..toisinpäin tulee tulee siisti yksittäinen piikki ja joku rele naksuu boksissa??

Tulpanjohdot kuparikaapelia, puolalta lähtevässä päässä 1ko hattu ja tulpan päässä 5ko hattu, R-tulpat.

Rising edge valittuna :)

Oon koittanut parilla eri anturillakin, toinen on tuo mitä Janin hyllystä löytyy ja toinen pitempi Fordin malli, kaikilla täysin identtistä logia..

Triggerin hampaat : 4,5mm syvyyttä, 5,8mm leveyttä ja väli 7,2mm.

Koitan jussina pyöritellä moottoria ilman tulppia ja etsiä häiriön aiheuttajaa..puolan ja suuttimien liittimet voi varmaankin pitää irrallaan rikkomatta megasquirttia?

Sitten tietenkin kiinnostaa tuo noise filtering josko sillä saisi häiriöitä häviämään..

kyllä tää pirun kiehtovaa hommaa on.. lehmän hermoista apua. :roll:

Parit kuvat mukaan:

Re: Vr-signaali häiriö/ säätöapua Tampereen nurkilta..

Posted: Wed Jun 20, 2012 5:41
by JaniM
Koaksaalikaapelissa sisempi signaali ja vaippa maa.
Sisällä rele naksahtaa kun laitat virrat päälle ja naksahtaa uudelleen on bensapumpun ohjaus ja 2s päällä.
Jos naksuu kokoajan, niin asetusvirhe sytkän osalta.
Yks mitä Microsquirt modulin kanssa vois kokeilla on 10k vastusta signaalipiuhassa. Myöskin ~2k2 vastusta rinnan anturin kanssa.
Kolmanneksi sit täysin suojattua piuhaa eli signaali ja maa erillisen vaipan sisällä.
Tietty mahdolliset sytkäosat/piuhat, startin/laturin piuhat kaukana anturipiuhoista.
Maadotukset lohkossa, mites sytkäohjaimen maa erillään?
Kokeile tosiaan ilman puolaa ja suuttimia startata tuleeko häröä.

Re: Vr-signaali häiriö/ säätöapua Tampereen nurkilta..

Posted: Thu Jun 21, 2012 22:40
by antsu
No niin, nyt on koitettu vastusta vr-johtoihin..
ja siirrelty kaikkia johtoja vaikka minne...ei mitään vaikutusta :roll:

Mutta sitten kun otin tulpat pois, laitoin ne johtoineen koneen ulkopuolelle ja aloin pyörittämään moottoria startilla alkoi tulla hyvää signaalia, todella hyvää kipinää tulppiin. ( kuvat 1 ja 2 )

Sitten alkaa osio jota meikäläisen järki ei enään käsitä, vaikka en juhannusviinoihin ehtinyt vielä koskea..

laitoin toiset tulpat moottoriin takaisin ,siis pelkät tulpat ilman johtoja ja toiset tulpat on edelleen johdoissa kiinni ulkopuolella niin signaali menee puuroksi ja kipinä on heikompi. ( kuvat 3 ja 4 )

Signaali siis sotkeentuu jos moottorissa on yksikin tulppa paikoillaan ILMAN TULPANJOHTOA????? ( kuvat 5 ja 6 ) :shock:

Re: Vr-signaali häiriö/ säätöapua Tampereen nurkilta..

Posted: Thu Jun 21, 2012 22:43
by antsu
Tässä loput kuvat..

Re: Vr-signaali häiriö/ säätöapua Tampereen nurkilta..

Posted: Fri Jun 22, 2012 9:30
by teg
Kierrosluku tippuu ilmeisesti niin paljon ettei anturi enää pysy mukana. Pitäisiköhän hampaita olla enemmän kehällä tai kuormittaako jokin anturia liikaa? Koita saada mitattua vr anturin signaali skoopilla..

Re: Vr-signaali häiriö/ säätöapua Tampereen nurkilta..

Posted: Fri Jun 22, 2012 9:49
by Benkku
Näin näyttäisi hammasajoista päätellen käyvän. Akkujännite tai ainakin käynnistimen kierrosnopeus, kyykkää puristustahdin alla.

Ilmaväliä kannattaisi ehkä hieman pienentää, luokkaan 1.2-1.7 mm, sekä tsekata skoopilla jännitteen verhokäyrä ja nollakohdan ylitys - puuttuvien hampaiden kohdalla varsinkin.

Re: Vr-signaali häiriö/ RATKAISTU

Posted: Sat Jun 30, 2012 13:55
by antsu
Kyllä, startti oli syypää. vaihdoin startin ja .. signaalissa pientä vapinaa vieläkin mutta riittävän selkeä.

Nyt riittävän virransaannin takaamiseksi olen työstänyt projektia kahdella akulla, toinen starttausta varten ja toinen megaa..tuntuis toimivan.

Sain muutenkin jo lisäapuja ArttuH:lta, oli sellainen pikkujuttu että mulla oli sytkä vain 180 astetta pielessä :oops: , sytkän oikaisulla moottori hörähti käymään välittömästi :lol: ... (öljynpaineet kylläkin hukassa mutta se onkin sitten asia erikseen..)

Kiitos jumalille avusta. :mrgreen: Halleluja