Page 1 of 1
Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä
Posted: Wed Jun 13, 2012 22:02
by Timo_R
Tämmönen pieni vaiva, kun vehkeet on saatu muuten pelaamaan kohtuuhienosti. Nyt kun päivälämpötilat menee yli 20c:n nii varsinkin hitaassa kaupunkiajossa tyhjäkäynti putoaa alle 900rpm, välillä alle 800rpm.
Johtuu ilmeisesti siis imuilman lämmönnoususta? Seossuhde ei muutu mitenkään 'dramaattisesti'. Jos lisään PWM-idleä prosentilla, nii toimii, mutta sitten taas kylmemmällä säällä jää huutamaan yli 1100rpm.
Muutin 'Injector open time':n 1ms -> 1.1ms , ja tämä paransi kaasuunvastaavuutta kylmänä huomattavasti. Tuohon lämpimän kelin tyhjäkäyntiin en huomannut vaikutusta.
Käytössä on PWM-Idle-valve ja warmup only. Pelaa ihan kohtuuhyvin lukuunottamatta tätä ongelmaa.
Mitenköhän tämä vaiva olisi järkevintä hoitaa?
Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä
Posted: Wed Jun 13, 2012 23:09
by Vauhtivaunu
Katoppa ettei oo lämmityskäytön rikastukset päällä lämpimällä koneella: siellä alhaalla lukee "WUE" vihreellä jos on...
Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä
Posted: Thu Jun 14, 2012 4:29
by Benkku
Timo_R wrote:Käytössä on PWM-Idle-valve ja warmup only.
Sepä se, moottorin lämmettyä sulkee lisä-ilmaventtiilin. Muuta tyhjäkäynnin säädin, reguloimaan tyhjäkäyntiä myös lämpimänä.
Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä
Posted: Thu Jun 14, 2012 13:07
by Timo_R
Vauhtivaunu wrote:Katoppa ettei oo lämmityskäytön rikastukset päällä lämpimällä koneella: siellä alhaalla lukee "WUE" vihreellä jos on...
Ei ole...ne lähtee jossain 65c tienoilla pois.
Benkku wrote:Timo_R wrote:Käytössä on PWM-Idle-valve ja warmup only.
Sepä se, moottorin lämmettyä sulkee lisä-ilmaventtiilin. Muuta tyhjäkäynnin säädin, reguloimaan tyhjäkäyntiä myös lämpimänä.
Mutta tuo moottorin käyntilämpötila pysyy samana, on ilma sitten +10 tai +30. +20 asti pelaa hienosti, ja tyhjäkäynti pysyy sopivissa lukemissa kautta moottorin lämpötilakartan. Ongelmat alkavat, kun ulkolämpötila nousee...Closed loopilla tämän tietenkin saisi korjattua, mutta ainakaan viime kesänä en saanut tuota toimimaan kunnolla, joten tyydyin Warmup onlyyn.
Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä
Posted: Thu Jun 14, 2012 13:55
by Benkku
Ok, seossuhteen korjauskartta imuilman lämpötilan funktiona, tarkasteluun sitten. Todennäköisesti ruuhka-ajossa imusarja ja sen seurauksena myös moottorin täytösilma lämpenee.
Suuttimen latenssi (deadtime), pitäisi kyllä ensin saada edes lähelle oikeaksi.
Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä
Posted: Thu Jun 14, 2012 17:46
by Timo_R
Benkku wrote:Ok, seossuhteen korjauskartta imuilman lämpötilan funktiona, tarkasteluun sitten. Todennäköisesti ruuhka-ajossa imusarja ja sen seurauksena myös moottorin täytösilma lämpenee.
Suuttimen latenssi (deadtime), pitäisi kyllä ensin saada edes lähelle oikeaksi.
Täytyykin kokeilla eri latenssilla, kun
Siemensin sivuilta löysin että opening time = 1.3ms....tuon 1.1ms löysin aikaisemmin jostain toiselta sivustolta.
Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä
Posted: Thu Jun 14, 2012 18:53
by Timo_R
Timo_R wrote:Benkku wrote:Ok, seossuhteen korjauskartta imuilman lämpötilan funktiona, tarkasteluun sitten. Todennäköisesti ruuhka-ajossa imusarja ja sen seurauksena myös moottorin täytösilma lämpenee.
Suuttimen latenssi (deadtime), pitäisi kyllä ensin saada edes lähelle oikeaksi.
Täytyykin kokeilla eri latenssilla, kun
Siemensin sivuilta löysin että opening time = 1.3ms....tuon 1.1ms löysin aikaisemmin jostain toiselta sivustolta.
Ei vaikutusta

Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä
Posted: Thu Jun 14, 2012 19:35
by harrastaja
Siis onko nuo suuttimet käytössä?
Jokatapauksessa tuo Siemens-dokumentin "Opening Time" (1,3ms) EI OLE SE opening time, mikä tarvitaan. Tuon voisi MEGA-miehet jo korjata järjelliseksi.
Se ilmoitettu Offset on varmasti ainakin lähempänä.
Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä
Posted: Thu Jun 14, 2012 20:22
by Timo_R
harrastaja wrote:Siis onko nuo suuttimet käytössä?
Jokatapauksessa tuo Siemens-dokumentin "Opening Time" (1,3ms) EI OLE SE opening time, mikä tarvitaan. Tuon voisi MEGA-miehet jo korjata järjelliseksi.
Se ilmoitettu Offset on varmasti ainakin lähempänä.
Korkeaohmiset Dekat 630cc, olisko ollu L107 tyyppi

Tuolla lukee turn-on-time 1.14ms...sieltä sivulta kun klikkaa 'injector spec sheet' , nii tulee tuo kyseinen taulukko jossa mainitaan 1.3ms. Lieneekö linkki väärään taulukkoon, kun virtauskin muuttuu 630->668cc.
Taidan kokeilla toista samanlaista tyhjäkäyntiventtiiliä, ku jotenkin tuo tuntuis toimivan vähän oudosti. Tiedä vaikka se jumittais jollain kohtaa....tai jos se ottaa lämmöstä itseensä.
Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä
Posted: Thu Jun 14, 2012 21:14
by harrastaja
Tarkennusta... Siihen MEGA:n väärin nimettyyn arvoon "Opening Time" tarvitaan oikeasti DeadTime. Mikä taas voi olla myös Offset tai jotain muuta, MUTTA ihan eri asia, kuin suuttimen avautumisaika.
Eli sen Siemens dokun 0,67ms voi olla lähellä.
Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä
Posted: Thu Jun 14, 2012 21:41
by Timo_R
harrastaja wrote:Tarkennusta... Siihen MEGA:n väärin nimettyyn arvoon "Opening Time" tarvitaan oikeasti DeadTime. Mikä taas voi olla myös Offset tai jotain muuta, MUTTA ihan eri asia, kuin suuttimen avautumisaika.
Eli sen Siemens dokun 0,67ms voi olla lähellä.

nyt syttyi....hyväkun aina oppii jotain uutta. Täytyneepä kokeilla siis vaikka tuolla 0.67. Tosin ainakin muutos 1.0-1.1ms muutti käytöstä paremmaksi

Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä
Posted: Thu Jun 14, 2012 21:51
by Benkku
Timo_R wrote:Tosin ainakin muutos 1.0-1.1ms muutti käytöstä paremmaksi

Niin voi käydä asetuksen muutos olosuhteissa, kun 'jokin/jotkin muut' säädöt ovat pielessä. Toisissa olosuhteissa voi muuttua huonompaan suuntaan.
Suuttimen latenssi on ensi-arvoisen tärkeä saada lähelle oikeaksi, muuten mm. imuilman lämpötilan muuttuminen ynnä moni muukin seossuhteen korjaus menee pieleen.
Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä
Posted: Thu Jun 14, 2012 22:04
by Timo_R
Täytyypä huomenissa kokeilla, että miten vaikuttaa. Toisaalta tekis mieli tuota Closed Loopiakin kokeilla, mut muistaakseni se ei ollut mitenkään mukavaa puuhaa.
Mikähän muuten tekee sen, että Tunerstudion "ennakko-mittari" , näyttää tasan kaks astetta vähemmän ennakkoa, mitä karttaan on säädetty?
Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä
Posted: Thu Jun 14, 2012 22:52
by teg
Ennen kuin rupeat closed looppia säätämään, niin tarkista että seokset on kohdillaan 100-200 rpm tyhjäkäyntialueen molemmin puolin. Mielellään seos ei saisi muuttua sillä alueella. Myös koko alueen eri kuorma-alueella seoksen olisi hyvä olla muuttumaton.
Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä
Posted: Fri Jun 15, 2012 9:02
by Timo_R
teg wrote:Ennen kuin rupeat closed looppia säätämään, niin tarkista että seokset on kohdillaan 100-200 rpm tyhjäkäyntialueen molemmin puolin. Mielellään seos ei saisi muuttua sillä alueella. Myös koko alueen eri kuorma-alueella seoksen olisi hyvä olla muuttumaton.
Seokset
oli ihan hyvin kohdillaan....säädin tänä aamuna tuon latenssin .67ms:iin. Meni koko alueella raakasti laihalle. Noh...eiköhän siitä selvitä skaalaamalla lisää, ja hienosäätämällä loput.
Johtuuko tuo siitä, että ennen kun arvo oli 1.1ms, niin boksi luuli että suuttimen aukeaminen kestää niin kauan, mutta käytännössä suihkutus alkoikin jo n. 0.45ms aikaisemmin? Joten tavoiteltuun seokseen päästiin pienemmällä VE-taulukon arvolla....
Tässä versiossahan on tuo erillinen IDLE-ennakon säätökin...onko siitä kokemuksia?
Re: Idle-kierrokset putoaa kuumalla kelillä
Posted: Fri Jun 15, 2012 12:30
by Benkku
Yksinkertaisesti aiemmalla latenssin arvolla 1.1ms, VE-taulukon arvot ovat olleet liian pienet. Haulla löytyy ketju, jossa latenssin vaikutusta selvitetty.