Page 1 of 1

Bmw 318is turbo, ruutan säätö.

Posted: Wed Jun 13, 2012 17:27
by Turhajohtaja
Joo elikkäs löytyykö pohjosen alueelta ketään joka ymmärtää ja osaa säätää megan?, itse kun ei vielä ymmärrä juuri mitään kyseisestä kamppeesta. auto on saatu käyntiin ja säädettykkin vähän, mutta moottori suli säätö vaiheessa niin tuli mieleen että lieneekö sytytys ym muut säädöt sielläpäinkään(luultavasti jotenkin kun pystyy ajamaankin). nyt ois moottorissa kestävät hilppeet sisällä mutta kaipais apua ettei kävis samanlaista mokaa. onko missään suuntaa antavia ohjeita esim 1.8 16venasen motin sytkän ja pensakarttojen tekemiseen? jos joku kehtaisi tulla neuvomaan ja säätämään niin eiköhän siitä "jonkun" euron voi maksaakkin :lol: mega on ms1 v3.

Pistäkääs neuvoja tulemaan!!

Re: Bmw 318is turbo, ruutan säätö.

Posted: Wed Jun 13, 2012 17:31
by Turhajohtaja
Luultavasti moottori hajosi koska is:ssä on niin pirun korkeat puristukset, mäntiä oli laskettu 1mm niin siltikin puristuslukema oli jokaisesssa pytyssä 13.. :roll:

Re: Bmw 318is turbo, ruutan säätö.

Posted: Wed Jun 13, 2012 18:08
by snowproboost
Meinaat varmaan 13:1 kuulostaa korkealta ahdettuun moottoriin.

Re: Bmw 318is turbo, ruutan säätö.

Posted: Wed Jun 13, 2012 20:43
by Turhajohtaja
snowproboost wrote:Meinaat varmaan 13:1 kuulostaa korkealta ahdettuun moottoriin.
Joo kyllä. nyt on erit veivit ja matalemmat männät, ei ole vielä kansi paikoillaan mutta pitäis laskea siihen 9-10:1 :lol:

Re: Bmw 318is turbo, ruutan säätö.

Posted: Wed Jun 13, 2012 23:04
by Vauhtivaunu
No jos vaikka säästäsit rahaa ja hilaisit sen auton P-Karjalaan. Täällä on minun lisäksi useemmallakin jampalla turbobemareista kokemusta + tehopenkki käytettävissä :?

Re: Bmw 318is turbo, ruutan säätö.

Posted: Thu Jun 14, 2012 15:34
by jake74
Turhajohtaja wrote:Luultavasti moottori hajosi koska is:ssä on niin pirun korkeat puristukset, mäntiä oli laskettu 1mm niin siltikin puristuslukema oli jokaisesssa pytyssä 13.. :roll:
tarkoitakko puristuspainetta vai puristussuhdetta?

puristuspaine mitataan mittarilla ja puristussuhde nesteellä ja siittä lasketaan puristussuhde yhden sylinterin cc tilavuudella.

Re: Bmw 318is turbo, ruutan säätö.

Posted: Thu Jun 14, 2012 16:06
by Turhajohtaja
Vauhtivaunu wrote:No jos vaikka säästäsit rahaa ja hilaisit sen auton P-Karjalaan. Täällä on minun lisäksi useemmallakin jampalla turbobemareista kokemusta + tehopenkki käytettävissä :?
Kyllä tuokin onnistuisi jos ei ala säädöt löytymään. nyt kun luin tuota suomennettua ohjetta niin pääsi enemmän kärryille noista perusarvoista. Missäpäin p-karjalaa penkki sijaitsee? kesälomalla kun olen niin joutaisi käymäänkin "matkoilla" :D

Re: Bmw 318is turbo, ruutan säätö.

Posted: Thu Jun 14, 2012 16:08
by Turhajohtaja
jake74 wrote:
Turhajohtaja wrote:Luultavasti moottori hajosi koska is:ssä on niin pirun korkeat puristukset, mäntiä oli laskettu 1mm niin siltikin puristuslukema oli jokaisesssa pytyssä 13.. :roll:
tarkoitakko puristuspainetta vai puristussuhdetta?

puristuspaine mitataan mittarilla ja puristussuhde nesteellä ja siittä lasketaan puristussuhde yhden sylinterin cc tilavuudella.
puristuspainetta meinasin.

Re: Bmw 318is turbo, ruutan säätö.

Posted: Thu Jun 14, 2012 16:18
by Turhajohtaja
Ennen kuin moottori hajosi niin säädöt löyty jotenkin, kävi tasaisesti tyhjäkäyntiä ja vetojakin oli jotenkin(veti pienillä vaihteilla loppuun eikä rykinyt, mutta 4-5 vaihteella ei toiminut) seokset näytti olevan laihalla vaikka putkesta tuli mustaa kun kaasutteli, taitaa suuttimet olla liian pienet kun ovat 325:sta!? ahtoja oli 0,8bar.

Re: Bmw 318is turbo, ruutan säätö.

Posted: Thu Jun 14, 2012 21:53
by Benkku
Turhajohtaja wrote:...eokset näytti olevan laihalla vaikka putkesta tuli mustaa kun kaasutteli...
Noup, vaan seos on ollut jo syttymiskelvoton - liian rikas seoskin näkyy laihana, koskapa lambda-anturi mittaa jäännöshappea - kun seos ei pala niin sitä happea myös on.

Re: Bmw 318is turbo, ruutan säätö.

Posted: Fri Jun 15, 2012 10:25
by Turhajohtaja
Benkku wrote:
Turhajohtaja wrote:...eokset näytti olevan laihalla vaikka putkesta tuli mustaa kun kaasutteli...
Noup, vaan seos on ollut jo syttymiskelvoton - liian rikas seoskin näkyy laihana, koskapa lambda-anturi mittaa jäännöshappea - kun seos ei pala niin sitä happea myös on.
nii, paljon mahdollista. mutta ei nuo suuttimetkaan hirveän isot ole kun netissä lupasivat noin 200cc/min. noh tilalle tulee 578cc/min niin luulisi riittävän :lol:

Re: Bmw 318is turbo, ruutan säätö.

Posted: Fri Jun 15, 2012 12:24
by Benkku
No juu, 200 cc/min suutin ei kyllä riitä alkuunkaan, 'muutenkin kannattavaa' asentaa virtauskapasiteetiltaan pienet vaparivakion suuttimet ahdettuun.