Page 1 of 2

Bensa- ja sytytyskarttoja

Posted: Fri Feb 25, 2005 20:47
by TVH
Tähän threadiin ainoastaan karttoja, ei niitten pyyntöjä.

Laittakaa tänne omia bensa&sytkäkarttojanne, ne ovat suuri apu varsinkin megasquirttaamisen alkutaipaleella :oops: :twisted:

Mainitkaa myös vähän tietoa koneesta ja muista hiluista...

Tässä alkajaisiksi sytytyskartta Peugeot 1.9 GTI koneesta.

Image

Sytytyskarttaan on tehty lovi tyhjäkäynnin (900rpm) kohdalle. (Lovi on turha, nykyisessä extra-koodissa on erillinen toiminto tyhjäkäyntiennakolle) Ennakot on maltilliset matalalla kuormituksella.

Posted: Sat Feb 26, 2005 9:42
by JesseT
Fordin ahdistettu 1,6 CVH, puristukset 8,3:1.

Image

Ennakkoa reippaanlaisesti, joten jos seokset ja IC:t ei ole kunnossa, niin kannattaa ottaa hieman takapakkia aluksi.

Posted: Tue Apr 05, 2005 21:30
by Half time
kirjotetaan vaikka tänne eli siis kun kartaston viimeinen "piste" on vaikka 7000 rpm niin onko siis tämä ylin raja mitä polttoainetta suihkutetaan vai laskeeko MS jotenkin käyrän tuosta ylöspäin vai onko tuo se "loppu" ?? näitä karttoja olisi mukava saada sivuille enemmänkin niin saisi visioita kartastojen luomiseen. :)
jos sanotaan että haluaisi tehä turbokoneen joka käyttöautossa olisi niin pitäsikö vapari puolen kartastoon tehä enemmän pisteitä ja jättää tuo ahto puoli vähän raaemmaksi?? ei muuta kuin karttoja lisää. :)

Posted: Tue Apr 05, 2005 21:45
by TVH
Half time wrote:kirjotetaan vaikka tänne eli siis kun kartaston viimeinen "piste" on vaikka 7000 rpm niin onko siis tämä ylin raja mitä polttoainetta suihkutetaan vai laskeeko MS jotenkin käyrän tuosta ylöspäin vai onko tuo se "loppu" ?? näitä karttoja olisi mukava saada sivuille enemmänkin niin saisi visioita kartastojen luomiseen. :)
jos sanotaan että haluaisi tehä turbokoneen joka käyttöautossa olisi niin pitäsikö vapari puolen kartastoon tehä enemmän pisteitä ja jättää tuo ahto puoli vähän raaemmaksi?? ei muuta kuin karttoja lisää. :)
Kartan reunan yli mentäessä mega käyttää sitä kartan viimestä arvoa.

Posted: Tue Apr 05, 2005 22:49
by Half time
TVH wrote:
Half time wrote:kirjotetaan vaikka tänne eli siis kun kartaston viimeinen "piste" on vaikka 7000 rpm niin onko siis tämä ylin raja mitä polttoainetta suihkutetaan vai laskeeko MS jotenkin käyrän tuosta ylöspäin vai onko tuo se "loppu" ?? näitä karttoja olisi mukava saada sivuille enemmänkin niin saisi visioita kartastojen luomiseen. :)
jos sanotaan että haluaisi tehä turbokoneen joka käyttöautossa olisi niin pitäsikö vapari puolen kartastoon tehä enemmän pisteitä ja jättää tuo ahto puoli vähän raaemmaksi?? ei muuta kuin karttoja lisää. :)
Kartan reunan yli mentäessä mega käyttää sitä kartan viimestä arvoa.
kiitokset. tämä hyvä tietää. helppoa kun kysyy. karttoja olisi mukava kun saisi tänne enemmän.. mitenhän millon tulee isommat kartastot??? 16x16 ???

Posted: Tue Apr 12, 2005 10:09
by Jallu
Meinaatko ettei extrakoodin kartoilla saa säädettyä riittävän tarkasti?

Posted: Sat Apr 23, 2005 11:28
by JTbo
Nyt kun olen saanut pieniä ongelmia pois tieltä, niin pääsin vähän paremmin säätämään, vielä tuossa kartassa on 'aukkopaikkoja', mutta pääosin pelaa mainiosti.

Koneena Volvon B200, suuttimet Volvon B200E:stä BOSCH 0 280 150 734, vastus (mitattu) 16 Ohmia, 220cc/min 3bar:in paineella, samoin imusarja on samasta laitteesta, Volvon K-Nokka.
Lämpöantureina useissa Volvon 530-kansissa käytetty VDO, sekä ilma, että vedenlämpö mitataan tuollaisella.
Ilmanputsari ja putkisto on vähän mallia räpellys, kuitenkin hengittää suhteellisen vapaasti sisään ja ulos.
Sytytyksestä huolehtii alkuperäinen Renix yksikkö, ilman mitään muutoksia.
Bensansaannista huolehtii alkuperäinen ruiskun pumppu, sekä yksi sähköinen siirtopumppu, molemmat konehuoneessa.

Aika isoja lukuja tuossa kartassani verrattuna muihin, mutta ei kai se haittaa jos toimii :)
Juu vaan pitäisi se oikeasti saada tuonne 85 tuntumaan.

Muok:
Lisää säätöä tehty ja pikkuhiljaa alkaa tulla lukemat alas. Lambdan asetukset vähän haussa, Ego switch point on 0,450V nyt, kuten sen olisi pitänyt olla aiemminkin, mutta tuntui vaan vetävän laihalle. Kartta oli vaan pahasti pielessä ja lambdasäätö veti ripaskaa, josta tuli nykimistä.
Nyt on noin 100km säätöajoa takana.

Muok2:
Ensimmäisen muokkauksen jälkeen säätöä on tullut tehtyä varsin runsaasti, onhan aikaakin mennyt jo 'hieman'.
Bensakartassa on tuollainen reikä 2100-2500 pienellä map-arvolla, siihen osuu tuo kruisailu nopeus, 1600 kierroksella joutuu pitämään varsin rikkaalla, kun jostain syystä alkaa nykimään normaaliseoksilla. en ole pystynyt ajamaan vielä tarpeeksi, että olisi saanut tuon kartan täysin kohdalleen.
Image

Sytkäkartta on tehty vakiosytkän kartan pohjalta ja sitä on siitä sitten hieman muokattu. sytkässä Bosch -139 moduli ja pyörimistieto otetaan vauhtipyörältä, jossa reikiä 44-2-2 jaolla ja alkuperäinen VR-anturi. Tätä nyt en ole paljoa säädellyt, vähän yrittänyt löytää säätöä tuohon pienille kierroksille että voisi käyttää laihempaa seosta, mutta eipä kummempaa vaikutusta tunnu olevan siellä. Tällä sytkällä vääntöä reilusti enemmän kuin vanhalla. Kulutus taisi tipahtaa pari litraa kun megan laitoin ohjaamaan sytkää.
Image

Posted: Sun Aug 14, 2005 21:50
by aluhao
Mua kiinnostais kovasti tommonen fordin 2.0 ohc koneen. peruskartta. kyseessä tommonen kohtalaisen kiree kone (mm.kuplan mäntää ja reilu 300 asteinen nokka) ja mega extra koodilla tulossa. Eli joku pohja mistä alottais niin oisin hyvin kiitollinen!

Posted: Tue Aug 16, 2005 21:34
by Turbiini
Nyt on Lada tämmöisillä säädöillä, map arvot ei aivan ole oikeat (anturi ei mega yhteen sopiva) mutta melko lähelle jo näyttää.

moottorina siis ladan 1.6 nelipisteruiskulla hukkakipinällä ja tietenkin turbolla, puristukset 8.2 ahtopainetta noin 2bar (lisää tulossa) Afr matka-ajossa noin 17 pikkupaineillakin 15 ja täys vedossa 10

Image

Image

Posted: Fri Oct 14, 2005 17:14
by Masi_K
Volvon B19E kone K nokalla. B230F koneesta ruisku osat suuttimineen ja paineensäätimineen. AFR on tyhjäkäynnillä 14,0, alle 2000 kierroksen 14. Siitä ylöspäin 14,5. Täyskaasuvedolla pysyttelee 13,5 tienoilla. Afr kartta pitää laajakaista lambdan avulla arvot halutussa.
Suuttimien hyötysuhde täyskaasulla käväisee juuri ennen rajoitinta 90% puolella. Moottorijarru pidetään samalla alueella kuin yllä kerrottu, paitsi kun syötönkatkaiusu astuu voimaan yli 2500 rpm. Koodi on tätänykyä 029q2 High Resolution. Sytkänä toimii dummy hall jakaja.
Vetoa tuli alakierroksille kivasti lisää, mut vielä on sytkässä paljon hakemista. Kulutus on ollut samaa, tai noussut jakajasytkästä :?: Teho ei tuu ilman bensaa :o

Image

Image

Posted: Sun Nov 13, 2005 23:48
by Höylä
Image

tuosta mitsu gt3000:sen sytkäkartasta yritin ottaa mallia :roll: ei tuon luulisi kovin kaukana olevan hyvästä lähtökohdasta.

jos joku huomaa jotain selvää virhettä, saa informoida.

pitää yrittää sisäistää tuo bensa kartan teko vielä, mulla on olemassa kyllä mitsun A/F target kartta, jos siitä vois ottaa mallia siihen VE tableen :roll: siinä on ilmoitettu seokset 10:1- 15:1 tyylillä. (vai onko tuolla asialla mitään tekemistä tuon VE tablen kanssa?)

ja moottori siis on mitsun 6G72, eli 3.0 l 24 valve V6 (turbo)

edit 1:

Image

tuo bensakartta on "hieman" kesken vielä, mutta alueella 40 kpa-100kpa pitäis olla aika hyvin jo tuohon 4000 rpm asti säädöissä, siitä ylöspäin tuntuu olevan vielä liian rikkaalla, kun meinaa tukehtua kone (voi toki johtua mun rikastus säädöistäkin) ja yli 100 kpa:n arvoista ei kannata välittää, kun ei ole turboakaan vielä koneessa kiinni :wink:

tuo kartta siis tehty hätäpäissään, kun piti laihentaa seosta aika radikaalisti, että se suostui käymään, pitää seuraavaksi yrittää säätää myös sieltä "required fuel" napin takaa, suuttimen arvoja erilaisiksi, kun se antoi nykyisillä arvoilla 2 kertaa liika suuret arvot tähän VE karttaan :roll:

edit 2:

nyt tein tuon kartan uusiksi moottorin käyttäytymisen perusteella, pitää käydä testaamassa, kun ehtii, mutta nyt ei pitäis enää olla hirvittävän rikkaalla :roll:

Image

Posted: Tue Dec 27, 2005 19:11
by cybo
Ei unohdeta myöskään sitä että tohon ennakon määrään vaikuttaa paljon myös se miten pitkän matkan kipinän/palorintaman pitää edetä.
Eli tulpan sijainti, palotilan muoto, sylinterin halkasija. Pyörintänopeudella ei ole niinkään suurta merkitystä ainakaan mulla 4000 -> 8000 sama ennakko.

Omassa rimpulassa en voi käyttää edes 30 astetta ennakkoa, pakko tiputtaa osakuormalla 27 asteeseen ettei nakuta.

Täydellä kuormalla 95e kestää 12 asteen ennakolla 0.8 ahtoja, 98e kestää sit jo enemmän, tosin ennakkoa ei tollakaan liemellä saa olla kilon painessa kuin just alle 20 astetta; siis omassa autossani.

Yleisesti työn puolesta mitä olen noita ennakkoja vakioissa ahtamattomissa Fordeissa seurannu, esim st fiestassa on jopa 50 astetta pintakaasulla, normaalisti se on 30-35 luokkaa. Täydellä kuormalla ennakko on melkein poikkeuksetta 15 -> 17 asteeseen.

Edit: enemmän testatessa olen huomannut että pakolämmöt voivat nousta korkeilla rpm liian suuriksi jos ennakkoa on liian vähän. Ennakkoa kannattaa kokeilla nostaa esim 6000 jälkeen +3 ja 7000 jälkeen +3 ahdoillakin muuten voi kaasu_pohjassa vedätettäessä pitkän aikaa alkaa metalli sulamaan ;)

Postatkaa tänne ahdetuilla ajelevat miten teillä ennakot ovat juuri 6000 jälkeen kovilla painella.

J-M

Posted: Sat Apr 15, 2006 8:26
by Antti L.
Eli MB ja koneena 2,8 kutonen (m110). Req fuel on 9 ja bensanpaine 2 bar, ne d-jetin suuttimethan ovat aikalailla isot. Tuolla kartalla pääsee pintakaasulla n. 14,5 kieppeille ja talla pohjassa 12-13 luokkaan. Mutta hiomista kartassa silti on paljon..

VE Table RPM Range [12]
[ 0] = 6
[ 1] = 10
[ 2] = 14
[ 3] = 18
[ 4] = 22
[ 5] = 26
[ 6] = 32
[ 7] = 37
[ 8] = 42
[ 9] = 48
[ 10] = 54
[ 11] = 61
VE Table Load Range (MAP) [12]
[ 0] = 20
[ 1] = 30
[ 2] = 35
[ 3] = 40
[ 4] = 45
[ 5] = 55
[ 6] = 60
[ 7] = 70
[ 8] = 80
[ 9] = 90
[ 10] = 95
[ 11] = 100
VE Table [ 12][ 12]
[ 0] [ 1] [ 2] [ 3] [ 4] [ 5] [ 6] [ 7] [ 8] [ 9] [ 10] [ 11]
[ 0] = 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
[ 1] = 25 25 25 30 30 40 40 50 50 50 50 50
[ 2] = 31 32 32 33 37 40 40 54 53 52 54 55
[ 3] = 35 35 36 38 38 44 48 50 52 53 55 58
[ 4] = 39 40 40 43 42 47 54 52 52 54 58 60
[ 5] = 40 45 45 48 47 55 56 52 55 55 60 62
[ 6] = 43 44 48 48 55 55 66 66 66 66 66 66
[ 7] = 44 46 49 54 60 64 76 75 77 75 75 70
[ 8] = 45 47 52 64 66 66 70 75 86 85 80 75
[ 9] = 45 50 52 65 73 77 74 76 90 95 90 85
[ 10] = 45 55 60 65 68 80 85 90 100 105 100 95
[ 11] = 50 55 65 70 73 80 85 95 105 110 105 100

Posted: Thu Jul 27, 2006 16:34
by kynsi
cybo wrote:
Postatkaa tänne ahdetuilla ajelevat miten teillä ennakot ovat juuri 6000 jälkeen kovilla painella.

J-M
Ohc sierra 8:1 puristuksilla 29 ast 1.3bar, 28ast 1.5bar. 5000-7000rpm. Nokka akseli GP1 47-85 85-47. Noilla tulee voimaa mukavasti. Ei käy ihan mihin tahansa turbo ohariin, vaan just mun autoon nuo ennakot. Käyttävät monet rajuja 35ast ennakoita 2baarilla, mutta puristukset ja bensat on eri. Elkää hajottako konetta kokeilemalla. Ja 95okt ei kannata edes kokeilla.

Posted: Sat Aug 19, 2006 23:17
by puuhapete
toimiiko toi generate table tossa sytkä kartassa oikein? Näyttäis ennakot menevän miten sattuu.. juuri päin vastoin kun porukalla on? tuning > spark tablessa käsin lyötynäkin näyttää jotenkin nurinkuriselta.. kuulu vissiin olla näin?

Posted: Sun Aug 20, 2006 5:42
by KariM
puuhapete wrote:toimiiko toi generate table tossa sytkä kartassa oikein?
Ei, siksi siellä lukeekin "VE specific" :wink:

Kartan teko

Posted: Tue Sep 26, 2006 18:57
by cybo
Ms2 manuaaliin on tullut mielenkiintoinen suuntaa-antava kaavio josta voi laskea vaadittavan ennakon suuruuden.
http://www.megamanual.com/ms2/configure.htm

Väsäilin aikani kuluksi exel-taulukon joka tekee saman homman. Lisäsin muutettavat kertoimet kpa muutoksiin ali ja ahtopaineella sekä pienen korotuksen rpm mukaan (muitakin moottoreita on kuin v8:seja).

Ladattavissa:
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=22773

J-M

Posted: Tue Sep 26, 2006 19:33
by Wesq
Mulla on tämän näköset kartat.
Kone on Fiatin 1.6 yksnokkainen ahdettu venttiilejä suurennettu ,häijympää nokkaa jne...
Max ahtopaine mitä olen käyttäny on ollu 1.6bar ,menee hiukan yli ton mun mapin alueen mut hyvi se silti o toiminu.
Bensiininä 95E puristukse 6.5/1


Image


Image

Posted: Sun Feb 04, 2007 15:03
by Tapsa84
Volvon 2,3l ahdistettu vinokone. Puristussuhde n. 8,8:1.

Sytytyskartta:
Image

HUOM!
Ennakot on aika kovia, joten kannattaa kuullostella nakutusta. Itsellä ei tosin naulaa näillä ennakoilla ja 98 bensalla.

Re: Kartan teko

Posted: Fri Oct 12, 2007 15:25
by Andyks
cybo wrote: Väsäilin aikani kuluksi exel-taulukon joka tekee saman homman. Lisäsin muutettavat kertoimet kpa muutoksiin ali ja ahtopaineella sekä pienen korotuksen rpm mukaan (muitakin moottoreita on kuin v8:seja).

Ladattavissa:
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=22773

J-M
Löytyyköhän tätä tai vastaavaa vielä jostain kun tuota ko. topikkia ei enää löydy.. :(

Posted: Mon Mar 22, 2010 10:28
by JPS
Terve. Taitaa olla ensimmäinen postaus tänne foorumille :)
Tässä olis mun kartat Toyotan 1.3ltr 12v koneesta (2E-TE)
Suuttimet mulla on 440cc ja tehoa kone tuottaa noin 200hv.
Rutistukset muistaakseni on 8.5 paikkeilla.

Image
Image

Posted: Tue Aug 24, 2010 13:05
by Höylä
tässä olis tuon viimeisimmän projektin sytkä- ja bensakartat, kannattaa ottaa nämä pienellä varauksella (varsinkin tuo sytkäkartta), kun kone on kuitenkin yli 400 000 km ajettu, joten parhaimmat puristukset voi jo olla maailmalla...

niin ja moottori siis mersun M103 3 litran versiona... (w124 300E -89)

Image

Image

Re: Bensa- ja sytytyskarttoja

Posted: Fri May 13, 2011 22:35
by kamski
Tässä olis viime ajokauden kartat.
Kummasti kartat joutuu tekemän uusiksi koodin päivityksen myötä taikka pienen moottorin muutoksen takia.

http://kuvablogi.com/blog/15844/10/

Re:

Posted: Sat May 28, 2011 14:20
by Aatu
JPS wrote:Image
Tietämättä millanen kokoonpano muuten on niin paksulta on helpompi tiputella alaspäin.
Jos et muuta keksi niin lähde tuollasesta liikkeelle. Jätät vaan sen alueen rauhaan joka jo toimii.

Re: Bensa- ja sytytyskarttoja

Posted: Thu Mar 28, 2013 13:41
by mazajns
Edit. Poistellaan kartat näkyvistä. Ilmeisesti muutama motti onnistuttu paskomaan näillä... Säätäkkee itte :)

Re: Bensa- ja sytytyskarttoja

Posted: Thu Mar 28, 2013 13:42
by mazajns
bmw m50b25 turbo vakiopuristeinen, Penkitetty 0.8bar 413hp tällä kartalla. re85/bensa.

Edit. Poistellaan kartat näkyvistä. Ilmeisesti muutama motti onnistuttu paskomaan näillä... Säätäkkee itte :)

Re: Bensa- ja sytytyskarttoja

Posted: Thu Mar 28, 2013 13:49
by mazajns
Edit. Poistellaan kartat näkyvistä. Ilmeisesti muutama motti onnistuttu paskomaan näillä... Säätäkkee itte :)

Re: Bensa- ja sytytyskarttoja

Posted: Fri Mar 29, 2013 4:38
by Benkku
Tuollainen... MI16 (XU9J4 DFW) moottori.
http://i241.photobucket.com/albums/ff27 ... 011_04.jpg
Vakionokissa kokonaisajoitus n. 200 astetta.

Re: Bensa- ja sytytyskarttoja

Posted: Sun Jan 11, 2015 15:42
by circa
Vaikka op kielsi karttojen vinkumisen niin vingutaan nyt silti :lol:
Eli mahtaisko kenelläkään olla jotai sopivaa (tai jos joku jaksaisi väsäillä sopivan) karttaa millä saisin koekäytettyä mottini; volkkarin 1.8l 8v, 440c korkea ohm suuttimet, 3bar bensanpaine, cherry hall, VAG 032 905 106B puola, 36-1 triggeröinti ja boxina toimii ms3 V3.0.

Re: Bensa- ja sytytyskarttoja

Posted: Fri Jan 16, 2015 18:00
by Masi_K
circa wrote:Vaikka op kielsi karttojen vinkumisen niin vingutaan nyt silti :lol:
Eli mahtaisko kenelläkään olla jotai sopivaa (tai jos joku jaksaisi väsäillä sopivan) karttaa millä saisin koekäytettyä mottini; volkkarin 1.8l 8v, 440c korkea ohm suuttimet, 3bar bensanpaine, cherry hall, VAG 032 905 106B puola, 36-1 triggeröinti ja boxina toimii ms3 V3.0.

Ihan syystäkin koska ohjelmissa on tämä generate millä saa käyntiin lähtevän ve kartan helposti. Sytkälle voit lainaa vaikka ylläolevaa Benkun karttaa.