Page 1 of 1

Fordin 2,9i 12v

Posted: Tue Apr 03, 2012 19:07
by chevy 34
Tervehdys!

onko kukaan laittanut kyseiseen koneeseen MS2 v3.0 tai MS3 v3.0+MS3X? Sillä tässä kyselen, kun itsellä alkamassa kyseisen koneen astutus vanhemman M-Fordin pellin alle.. Onko kokeneemmilla squirttaajilla kokemusta sekventiaali ruiskutuksen etuudesta tehon/kulutuksen suhteen vs. tuohon kuuden suuttimen ohjaamiseen kahdella pankilla? Eli maksaako MS3 itsensä takaisin pienemmällä kulutuksella vuosien saatossa? :roll:
Kohta olisi tarkoitus tilailla kolvattavaa kotiin :P

Re: Fordin 2,9i 12v

Posted: Fri Apr 13, 2012 13:17
by chevy 34
Asiaa pähkäiltyäni päätin että tilaan tuon MS3 v3.0 ja MS3X:n.. Jospa tuolla kokoonpanolla pääsisi alle 10l/100km :roll: alkup. Jakaja saa toimittaa edelleen virkaansa kipinän ja ajoituksen osalta. Ymmärsin että tuolla pystyy myös antamaan MS:lle ajoituksen ruiskutusajankohdista? Lodjuna tulee olemaan A4LDe..jonka reppaan paremmilla osilla.. Ensi viikolla pitäisi postiin tulla paketti et pääsee tinaileen :D

tähän voi sitten viisaammat antaa neuvojaan huomioon otettavista asioista :wink:

Re: Fordin 2,9i 12v

Posted: Fri Apr 13, 2012 15:15
by Vauhtivaunu
chevy 34 wrote: Jakaja saa toimittaa edelleen virkaansa kipinän ja ajoituksen osalta. Ymmärsin että tuolla pystyy myös antamaan MS:lle ajoituksen ruiskutusajankohdista?
Jos haluat käyttää MS3:n sekventaalista suihkutusta niin pelkkä jakajan antama kierroslukutieto ei riitä: tarvitset kampiakselille jonkinlaisen triggauksen. Tyypillisesti fordin tapauksessa 36-1 kiekko ja VR-anturi.

Re: Fordin 2,9i 12v

Posted: Fri Apr 13, 2012 18:50
by chevy 34
Vauhtivaunu wrote:
chevy 34 wrote: Jakaja saa toimittaa edelleen virkaansa kipinän ja ajoituksen osalta. Ymmärsin että tuolla pystyy myös antamaan MS:lle ajoituksen ruiskutusajankohdista?
Jos haluat käyttää MS3:n sekventaalista suihkutusta niin pelkkä jakajan antama kierroslukutieto ei riitä: tarvitset kampiakselille jonkinlaisen triggauksen. Tyypillisesti fordin tapauksessa 36-1 kiekko ja VR-anturi.
no niinhän tuossa lukee:
Signature PIP
Note that there is a TFI variant with "Signature PIP" that in the original install allows for cylinder indentification and sequestion fuel. This additional feature is not supported in the 1.0 version of MS3 code, these distributors should presently be configured as "Basic Trigger".

Alkuperäisessä systeemissähän tuo sekventiaali ohjaus toimii tuolla jakajalta tulevalla signaalilla.. Nyt täytyy miettiä kokonaisuutta uusiksi...

Re: Fordin 2,9i 12v

Posted: Fri Apr 13, 2012 19:26
by JaniM
Yks vaihtoehto jakaja pois käytöstä. Kammelle trikkeri ja nasta nokalle.
Tai sit pitää nokalle saada x-1 trikkeri, jolloin pitäis kolmosella onnistua sekventialisuus.
http://www.msextra.com/doc/ms3/trigger-wheel.html

Tuolta löytyy kolmosen vaihtoehdot.

Re: Fordin 2,9i 12v

Posted: Sat Apr 14, 2012 16:06
by chevy 34
Eli nokalle jonkinlainen nasta mitä sitten VR-tai Hall-anturi lukee? kierrosluvun sais sit tuolta virranjakajalta.. :roll:

Re: Fordin 2,9i 12v

Posted: Thu Apr 19, 2012 17:10
by chevy 34
Tuommosen tekstin löysin:

2011-10-31 JSM
Allow 1cyl w/s setting
Support 2 MAP sensors (takes lowest reading)
ini tweaks
sig-PIP TFI
NGC6 cam sync in place, but phasing unknown.

NGC4 - rewrite decoder. Remove "alternate cam" option as nobody can clearly explain the sense behind it.

Tarkoittaako tuo sitä että uudessa koodissa olis tuo nokka-akselin asennon tunnistus?

Edit: http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 25&t=42779
Tuolta löyty tuo: http://www.msextra.com/doc/ms3/files/al ... lpha15.zip

Noita Alpha koodeja on jo julkaistu muitakin, vaan seuraako nuo muutokset muihinkin koodeihin?
Ja onko tuo nyt uusin koodeista? mikä on nyt nimetty vain Beta:ksi? :roll:
http://www.msextra.com/doc/ms3/files/be ... beta20.zip

vai onko Alpha ja Beta aivan eriasia? Paljon hölmöjä kysymyksiä :mrgreen:

Re: Fordin 2,9i 12v

Posted: Thu Apr 19, 2012 19:11
by Olper
toi virranjakaja sisältää 6 "luettavaa" nastaa. Mun ymmärtääkseni sen tarkkuus ei oo riittävä ja lisäks siinä ei oo mitään tietoa, missä asennossa moottori on. Toi 6 nastaa on siis per 2 moottorin pyörähdystä. Se ei taida millään riittää tarkkuudeltaan.
Jos kampiakselille laitetaan triggeripyörä, esim mallia 32-1, niin siinä on 31 nastaa ja yks "tyhjä nasta" per 1 moottorin pyörähdys, eli noin 10 kertainen näytteenottotaajuus. Lisäksi tuo puuttuva nasta ilmaisee koska uusi kierros alkaa. Kampiakselitriggerin avulla meillä on siis tarkka tieto kampiakselin asennosta. Nyt vielä puuttuu se tieto, että missä vaiheessa tahteja mennään. Tähän tarvitaan tieto jostain, joka tapahtuu kerran per 2 moottorin kierrosta. Nokka-akselihan pyörii puolet hitaammin kuin kampiakseli! Tähän voi laittaa jonkun nastan, jota esim Hall -anturilla luetaan. Toinen vaihtoehto on poistaa virranjakajasta kaikki paitsi 1 niistä luettavista nastoista!

En jaksanu lukea noita matskuja tällä erää.. toivottavasti en puhunu ihan täyttä bullshittiä :D
Älä siis ota juuri kirjoittamaani vedenpitävänä faktana.

Joku enemmän perehtynyt saa vahvistaa / korjata!

Re: Fordin 2,9i 12v

Posted: Thu Apr 19, 2012 20:47
by teg
Virranajakajan järjestelmä kelpaa mainiosti megasquirtille.

Re: Fordin 2,9i 12v

Posted: Thu Apr 19, 2012 20:56
by Olper
Ok, eli jakaja riittää.. Tarvitaanko kuitenkin tuo nokka-akselin triggaus?

Re: Fordin 2,9i 12v

Posted: Thu Apr 19, 2012 21:01
by chevy 34
teg wrote:Virranajakajan järjestelmä kelpaa mainiosti megasquirtille.
Tämä olikin jo tiedossa :) Mut osaatko heittää tuohon varsinaiseen koodi hommaan mitään valaisevaa? Eli mahtaako tuolla uudemmalla koodilla saada TFI:n pip tiedolla suuttimien sekventiaalisen ohjauksen? Kun aiemmin ei tälläistä mahdollisuutta ollut.. :roll:

Re: Fordin 2,9i 12v

Posted: Fri Apr 20, 2012 10:23
by Vauhtivaunu
Alpha ja beta-koodit on kehitysversioita, jotka voivat sisältää virheitä. Jos mega ei ole ennestään tuttu, eikä auto ole jo pyörinyt aikaisemmalla vakaalla koodilla, ei ole suositeltavaa kokeilla alpha- tai beta-koodeja.

tämä on viimeinen virallinen tieto:

"Signature PIP
Note that there is a TFI variant with "Signature PIP" that in the original install allows for cylinder indentification and sequestion fuel. This additional feature is not supported in the 1.0 version of MS3 code, these distributors should presently be configured as "Basic Trigger"."

Eli vastaus kysymykseen: pelkkä virranjakajan triggeritieto ei riitä sekventaaliseen suihkutukseen.

Re: Fordin 2,9i 12v

Posted: Sat Apr 21, 2012 0:30
by chevy 34
Täytynee pistää harkintaan triggeri kampiakselille ja jakajan 6 sakaraisen levyn muuttaminen yksi sakaraiseksi jolloin sais koneen asento tiedon.. tai sit ajelee könttä suutinohjauksella kunnes tekevät tuon pip koodauksen.. :roll:

Jotenkin tuo triggeri koneen jatkeena ei houkuttele vanhassa autossa.. :?

kiitoksia selvennyksistä :)

Re: Fordin 2,9i 12v

Posted: Sat Apr 21, 2012 2:22
by Vauhtivaunu
chevy 34 wrote: kiitoksia selvennyksistä :)
:wink:

"Kysyvä ei tieltä eksy"

Kokeile ensin sitä "batch fire"-systeemiä ja perusjakajasysteemiä, et pety. Jos ja kun tuo TFI:n sekventaalisuus tulee ajankohtaiseksi niin se ei ole kuin pari napin painallusta...

Re: Fordin 2,9i 12v

Posted: Sat Apr 21, 2012 10:16
by chevy 34
Sain tuossa eilen MS3:en tinailtua nippuun ja tänään kun saan yleismittarin hommattua nii pääsee varmisteleen että jännitteet on ok..

Sit pääseekin kokeileen stimulla et kui homma pelaa.. Seuraavaksi koneen ihmettelyä, joka tosin saattaa viivästyä polvi remontista johtuen.. :? Mut jos auto ensi talveksi tulis kuntoon :lol: