Volvo Amazon?

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
jopasjota
Megasquirt aloittelija

Volvo Amazon?

Post by jopasjota »

Niin, ostin hiljattain (tänään) 2-ovisen amazonin.
Siihen on tarkoitus laittaa squirtti. Mutta ei siitä nyt aluksi tämän enempää.

Kirjauduin foorumille, koska tiedän, että MS on ainoa järkevissä hinnoissa oleva moottorinohjausjärjestelmä.
Amazon on tarkoitus laittaa tuossa kotitallissa ns. viimeisen päälle. Entisöimään sitä ei enää pysty, mutta mukavan kesäauton siitä saa.

Tulinkin tänne vähän niksejä hakemaan tuon moottorin suhteen. Koneeksi tulee siis rempattu b21, kansi on hyvä, ts. pakokanavat on hyvät venahommat tehty jne. Aluksi koitetaan ihan t3:lla ja 200hv:lla mennä.

Mutta tulevaisuudessa tavoitteena on se 300+.

Autoa sinällään jäykistellään ja kevennetään, kuvioissa on mukana lasikuitu, alumiini yms.

Tuo kone on toiminut kaasutinturbossa 240-volvossa, jonka jälkeen se on rempattu, hankittu custom-männät yms. koko auton budjetti on aika suuri. Mutta ajattelin tuon moottorinohjauksen suhteen pitää budjettina jotain 700€, onko se liian vähän? itte moottorinohjausyksikön ostan valmiina, ne ei niin kalliita ole. Ja sähkötyöt karttaa minua kuin ruttoa! :mrgreen:

Itse auto, kuitutöineen, alutöineen ja hitsauksineen sujuu kyllä, kuten maalaukset hpuhallukset yms.
Mutta itte megasquirtin asennukseen tarvin teidän apuanne! Vastaavasti voin sitten jeesiä kuidusta, maalauksista yms liittyvistä kysymyksistä, vastailen mielelläni.

Niin, pieni esittely lienee paikallaan, olen 30+ mies. (käytän tuota ilmaisua, kun en halua olla 40-,,, :))
Ja olen 5-vuotiaasta asti harrastanut autoja. Ammattini on atk-puolella, kun taas työni teen ns. talonmiehenä, eli olen yleismies jantunen...) Harrastelen lisäksi kotihifiä, siis Hi-fiä, en jumputusta, vaikka subbarini maksaakin kotitekoisena yli tonnin... Mitähän tässä, jotain 50 autoa olen maalannut.
Nyt kun palkat laskee ja hinnat nousee harkitsen oman yrityksen perustamista. Tunnen kyllä pari yrittäjää, toisella on dyno ja ajaa sm-sarjaa rallicrossia, en kerro kuka. TOisella yrittäjäkaverilla on ihan vain perus korjaamo, en sano mistäpäin. Varmaankin ollaan nähty kiihdytysajoissa, en kerro missä.

Salaperäistä, eikö.

Megasquirt, kannattaako, sopiiko se mulle, sopiiko se custom Amazoniin. autatteko minua, jos nöyrästi kysyn.

Hyvää päivänjatkoa. :D
Vauhtivaunu
Megajumala

Re: Volvo Amazon?

Post by Vauhtivaunu »

Sanoisinko "been there, done that". Laitoin kaverin amazoniin megan joitakin vuosia sitten. Tosin tappikone, mutta turbolla kuitenkin:

http://kuvablogi.com/blog/5339/11/

Vinokone on kiitollisempi kohde koska ruiskuosia löytyy tuoreemmista volvoista "bolt-on" periaatteella. Jakajasytytys riittää alussa ja silloin siihen saa hall-anturillista jakajaa joka käy megan kanssa suoraan. Imusarjaksi sähköruiskullisen vinokoneen sarja. Turbopakosarjaksi käy ihan se halkosarjakin noille tehotavoitteille. 700e on realistinen budjetti jos tekee johdotuksen itse ja ostaa osan tarvittavista ruiskuosista käytettynä (mutta ehjinä toki).

Lue kuitenkin aluksi megamanuaali niin pääset jyvälle laitteesta.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
jopasjota
Megasquirt aloittelija

Post by jopasjota »

Juu, auto on valmis kesällä. Vuosi ei todellakaan ole vielä tiedossa.
Mutta ylihuomenna ostan 20*20mm neliöprofiilia 24m.

Kerron sitten...
jopasjota
Megasquirt aloittelija

Post by jopasjota »

Olen ehkä vähän pöhkö, mutta mikä on megamanuaali, tai sen kyllä arvaan. Mutta mistä sen woi imuroida?
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

jopasjota wrote: Tuo kone on toiminut kaasutinturbossa 240-volvossa, jonka jälkeen se on rempattu, hankittu custom-männät yms. koko auton budjetti on aika suuri. Mutta ajattelin tuon moottorinohjauksen suhteen pitää budjettina jotain 700€, onko se liian vähän? itte moottorinohjausyksikön ostan valmiina, ne ei niin kalliita ole. Ja sähkötyöt karttaa minua kuin ruttoa! :mrgreen:
No, 700€ on tiukahko budjetti jos lähdetään tyhjältä pohjalta ja tavoitellaan suhteellisen laadukasta lopputulosta. Ja jos laskee oikeasti kaiken tarvittavan mukaan, kaikesta pikkusälästä kertyy äkkiä yllättävän paljon kustannuksia. Mutta on se ihan mahdollisuuksien rajoissa jos hankkii osia käytettynä ja tekee paljon itse.
Megasquirt, kannattaako, sopiiko se mulle, sopiiko se custom Amazoniin. autatteko minua, jos nöyrästi kysyn.
Megasquirt kannattaa ehdottomasti jos haluaa ruiskutekniikkaa matalalla budjetilla. Sopii varmana Amazoniinkin. Ja autetaan, enemmän tai vähemmän :D Apua täältä saa parhaiten kun osoittaa sopivasti omatoimisuutta. "Kertokaa mulle kaikki mitä mun tarttee tietää" -tyyliseen kysymykseen voi tulla vähän nihkeästi vastauksia. Mutta kun selvittelet ensin itse mahdollisimman paljon ja sitten pistät täsmäkysymyksiä ongelmapaikoista, niin apua löytynee huomattavasti paremmin.
Arttu
GSX1100 -85
Vauhtivaunu
Megajumala

Post by Vauhtivaunu »

jopasjota wrote:Olen ehkä vähän pöhkö, mutta mikä on megamanuaali, tai sen kyllä arvaan. Mutta mistä sen woi imuroida?
http://www.finsquirt.net/manuaali/MegaS ... hje_v1.pdf

Osa tiedoista on vanhentuneita joten ei kannata lukea kuin piru raamattua, mutta megan perusteet on silti kuranttia tavaraa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Post Reply