Page 1 of 1

Barometrinen korjaus.

Posted: Tue Jan 31, 2012 19:30
by järviin
Kuinka metsässä olen?
Jos tunerstudion barometri näyttää 1035hPa, ja todellinen on 1050hPa, niin Correction on silloin +1,45% :?:

Re: Barometrinen korjaus.

Posted: Wed Feb 01, 2012 18:53
by järviin
Hetkonen...
Siis MAPpihan näyttääkin absoluuttista painetta, eikä barometristä. Niinhän???
Tunerissa puhutaan kuitenkin barometrisesta korjauksesta????
Joku asiaa opiskellut saisi kyllä pelastaa yöunet. :(

Re: Barometrinen korjaus.

Posted: Thu Feb 02, 2012 13:41
by Benkku
No se anturin absoluuttinen paine on hyvin lähellä barometristä painetta. Tietty anturin referenssi ei ole täydellinen tyhjiö, mutta melko lähellä eli ulostulojännite about vastaa barometristä painetta anturin linearisoidulla lämpötila-alueella ja luonnollisesti kun auto ei käy.

Re: Barometrinen korjaus.

Posted: Thu Feb 02, 2012 17:57
by järviin
Kerkesin jo ilmatieteenlaitokselta kysyä tätä mysteeriä. :D

Ilmatieteenlaitoksen setä kertoi mulle näin: (suurinpiirtein samoin kuin benkku)

Absoluuttinen paine on se paine jota painemittari näyttää.
Suhteellinen paine(barometrinen) on korkeuserokorjattu paine.

Jossain rannikolla absol. ja suht. paine ovat lähellä toisiaan, mutta esim. täällä, jossa autotallin lattian korkeus merenpinnasta on kutakuinkin 88metriä, niin äskeisen mittauksen tulos on:
Absol.:1033,2hPa
Suht.:1044,1hPa
Megan näyttö:1030hPa

Eli tällä ilmanpaineella mega näyttää senverran oikein, että sitä ei edes pysty korjaamaan.

Uni tulee taas ensi yönä simmuun.

Edit: Sääennusteen ilmanpaine ilmoitetaan suhteellisena, eli merenpinnan tasoon muutettuna.
Kuten yllä oleva mittaus osoittaa, niin absoluuttinen paine on eri kuin sääennusteessa, koska sitä ei ole suhteutettu merenpinnan korkeuteen.