Page 1 of 1
Megaspruuttaa harkitsemassa, aloitusvinkkejä?
Posted: Tue Jan 24, 2012 0:18
by Prowly
Juu huomenta vaan kaikille, elikkäs asennuskohteena lojuu hallin nurkassa epäkuntoinen ford escort vm -95, pellin alla zetec 1.6 16v ruiskukone, mallia vakiomalli, johon aloin harkitsemaan megasquirtin asennusta kun nykyinen vakioboksi sähköineen on tuottanut ongelmia vähän väliä ja nyt sanoi sopimuksensa irti kai viimeisen kerran kun otti kait kosteutta ja ruiskun ohjaus katosi.
ja nyt tarkoituksena on pistää kerralla uusi harrastetoiminta kasaan ja rakennella mega vakion tilalle, ei niinkään viritysaikeissa(ainakaan paljoa, aluksi) vaan lähinnä mielenkiinnosta k.o järjestelmää kohtaan.
onko kokeneemmilta harrastelijoilta mitään tuomiota/vinkkejä onko koko projekti tuhoontuomittu jo ennen alkuaan vai mennäänkö näillä? alla mainituilla härveleillä meinasin päästä ainakin alkuun
-v3 piirilevy
-ms1 prossu
-vakioanturit ja suuttimet(flyback piirin ansiosta pitäisi olla mahdollista ohjata vakio matalaohmisia?)
-lamdaksi innovate mtx-l laajakaista mittarilla
-asennusolutta hermoromahduksen välttämiseksi, joku menee pieleen aina, ei voi välttyä
tavarat meinasin tilata autotune.fi, rakennussarjana, löytyy alla olevasta linkistä.
http://www.autotune.fi/tuote/57/megasqu ... arja-musta
kannattaako ko. välineillä edes yrittää escorttia elvytellä, kommentoikaa ihmeessä ja parannusehdotuksia tänne jos parempia ideoita löytyy, ennenkun mitään kerkiän hätiköidysti ostamaan.
Re: Megaspruuttaa harkitsemassa, aloitusvinkkejä?
Posted: Tue Jan 24, 2012 9:01
by ArttuH
Kyllähän tuon pitäisi ihan tehtävissä oleva projekti olla, eli ei muuta kuin rohkeasti liikkeelle vaan. Etenkin jos ottaa projektin siltä kannalta, että ensi viikolla ei ole pakko päästä kulkemaan työmatkoja tuolla

Ennakkotutkimuksena kannattaa tosin käydä auton kytkentäkaavio yms. ajatuksen kanssa läpi ja tutkia mitä kaikkea alkuperäinen moottorinohjaus mahdollisesti ohjaa bensansyötön ja kipinän lisäksi. Tässä piilee monesti ikäviä sudenkuoppia uudempien autojen kanssa, etenkin jos auton haluaa toimivan kaikin puolin alkuperäisellä tavalla. Tosin Escortti ei varmaan ole vielä kovin paha tässä suhteessa. Sitten jos sähköpuolella on ollut ongelmaa, niin kannattaa varautua siihen, että ne ei välttämättä ole olleet pelkästään siinä ohjainboksissa. Eli jos käytät alkuperäisiä johdotuksia ja antureita, niin osa ongelmista saattaa jatkua.
Sitten tuohon suunniteltuun kokoonpanoon:
-v3 piirilevy - Hyvä, huomattavasti parempi valinta kuin v2.2
-ms1 prossu - Suosittelisin kyllä investoimaan saman tien MS2:een. Kyllähän tuolla ykköselläkin varmasti pärjää, mutta kakkosessa on likimain kaikki asiat menneet enemmän tai vähemmän eteenpäin ja se on jossain suhteissa myös helpompi käyttääkin.
-vakioanturit ja suuttimet - Juu, näillä pitäisi pärjätä. Onko tuossa muka matalaohmiset suuttimet, kuulostaa erikoiselta? No, eipä tuolla suuremmin väliä, molemmat toimii. Entä olikos tuossa koneessa ilmamäärämittari? Jos on, niin se kannattaa varmaan karsia pois. Mega kyllä tukee ilmamäärämittariakin ja sen kanssa säätäminen voisi ehkä olla jossain suhteessa helpompaakin, mutta alkuun pääsemisessä voi olla enemmän työtä. Ja yleensä nuo mittarit kuristaa ilman saantiakin

-Innovate laajakaista - Hyvä investointi. Laajakaistan kanssa säätö on paljon helpompaa ja Innovate on ihan hyvä valinta.
Re: Megaspruuttaa harkitsemassa, aloitusvinkkejä?
Posted: Tue Jan 24, 2012 9:50
by j.kangas
Suosittelisin vielä tämän hommaamaan,
http://www.diyautotune.com/catalog/eeci ... p-151.html
Viimeisimmän escortin tein tolla, on huomattavasti helpompi, kun ei tarvi johtosarjaa/liitintä tuhota ja jos megan kanssa tulee ongelmia niin vakio boksin laittaa paikoilleen noin minuutissa.
Re: Megaspruuttaa harkitsemassa, aloitusvinkkejä?
Posted: Tue Jan 24, 2012 12:05
by jake74
jos autosi on tieliikenteessä ja vähäpäästönen ni ei kannata sitte katastuskonttorilla mennä sanomaa että moottorinohjaus on vaihettu

Re: Megaspruuttaa harkitsemassa, aloitusvinkkejä?
Posted: Tue Jan 24, 2012 12:57
by Prowly
Kiitos kaikille tähänasti arvontaan osallistuneille, täytynee tutkia tarkemmin josko tosiaan investoi tuon ms2 prossun heti alkuun, ja ilmamäärämittari oli hyvä pointti, eipä tullut taas koko hökötystä mietittyä, kyseinen laitehan autosta löytyy mutta ei vai tarvita välttämättä megan kanssa? parempi niin ainakin ens alkuun, vähemmän osia tuottamassa mahdollisesti ongelmia ennenkuin hallitsee edes perusasiat kunnolla
j.kangas wrote:Suosittelisin vielä tämän hommaamaan,
http://www.diyautotune.com/catalog/eeci ... p-151.html
Viimeisimmän escortin tein tolla, on huomattavasti helpompi, kun ei tarvi johtosarjaa/liitintä tuhota ja jos megan kanssa tulee ongelmia niin vakio boksin laittaa paikoilleen noin minuutissa.
ja yllämainittu lähtee heti tilaukseen, alkuperäinen johtosarja on jo pöydällä puhdistettuna ja mittailtuna, ja kuolleen oloiset johdot vaihdettuna, taitaa olla hyvä ratkaisu sitten leimalle kaivaa jostain purkaamolta ehjä vakioboksi jos järkihintaan löytää ja iskeä se leimalle kiinni, kun ei tarvitse teurastaa original johtosarjaa.
ja niinkuin ArttuH tosiaan mainitsi, niin tämä on enemmänkin harrasteprojekti joten ihan ajan ja ajatuksen kanssa mennään, ei mitään turhia kiireitä, taitaa vielä loppuvaiheillakin megan kanssa virittely olla sitä että mennään 1 muutos kerrallaan ja testailua testiajon perään, ettei kohta loju auton nurkassa maailman erikoisimman näkönen sekajohtosolmu josta ei enään saa selvää kukaan
näinkin on joskus käynyt ensimmäisten autosähkörakennelmieni kanssa aikoinaan...kaikki kantapään kautta opittua tottakai
Re: Megaspruuttaa harkitsemassa, aloitusvinkkejä?
Posted: Sat Jan 28, 2012 22:29
by NiceMan
jake74 wrote:jos autosi on tieliikenteessä ja vähäpäästönen ni ei kannata sitte katastuskonttorilla mennä sanomaa että moottorinohjaus on vaihettu

Pitää vaan päästöt kohdalla niin ei ongelmaa pitäisi olla.
Re: Megaspruuttaa harkitsemassa, aloitusvinkkejä?
Posted: Sun Jan 29, 2012 0:05
by jake74
NiceMan wrote:jake74 wrote:jos autosi on tieliikenteessä ja vähäpäästönen ni ei kannata sitte katastuskonttorilla mennä sanomaa että moottorinohjaus on vaihettu

Pitää vaan päästöt kohdalla niin ei ongelmaa pitäisi olla.
juu mutta jos käry käy että mega vaihettu ni pitää teettää kaikki vtt päästötestit ja ne maksaa tai sitte laittaa auto vakio eculle.
Re: Megaspruuttaa harkitsemassa, aloitusvinkkejä?
Posted: Sun Jan 29, 2012 1:00
by NiceMan
jake74 wrote:NiceMan wrote:jake74 wrote:jos autosi on tieliikenteessä ja vähäpäästönen ni ei kannata sitte katastuskonttorilla mennä sanomaa että moottorinohjaus on vaihettu

Pitää vaan päästöt kohdalla niin ei ongelmaa pitäisi olla.
juu mutta jos käry käy että mega vaihettu ni pitää teettää kaikki vtt päästötestit ja ne maksaa tai sitte laittaa auto vakio eculle.
Kunhan vaan ei tarvii tehdä obd testiä niin riski about 0.x%
Re: Megaspruuttaa harkitsemassa, aloitusvinkkejä?
Posted: Sun Jan 29, 2012 11:14
by teg
Vuosimallin 95 autoille ei käsittääkseni OBD testejä tehdä.
Re: Megaspruuttaa harkitsemassa, aloitusvinkkejä?
Posted: Sun Jan 29, 2012 11:21
by JaniM
Oliko '00 tai '02 lähtien mittaavat, jos mittaa.
Re: Megaspruuttaa harkitsemassa, aloitusvinkkejä?
Posted: Sun Jan 29, 2012 13:59
by jake74
JaniM wrote:Oliko '00 tai '02 lähtien mittaavat, jos mittaa.
vm2001 alkaen.
Re: Megaspruuttaa harkitsemassa, aloitusvinkkejä?
Posted: Sun Jan 29, 2012 15:11
by Prowly
juu se obd mittaus on 01 alkaen, joten sitä probleemaa ei ole.
Tosin mukavintahan se on pelata varman päälle ja leimata vakio eculla kerran se kerran helposti on vaihdettavissa, ei sitten tarvitse konttorilla jännittää ja täristä niin ettei kahvimukikaan pysy kädessä...
nyt odotellaan innolla että päästään tutkimaan megan asennusvaiheita, huomenna tilipäivä joten tavarat lähteköön heti aamulla tilaukseen
Re: Megaspruuttaa harkitsemassa, aloitusvinkkejä?
Posted: Sun Jan 29, 2012 19:05
by NiceMan
-v3 piirilevy
-ms1 prossu
-vakioanturit ja suuttimet(flyback piirin ansiosta pitäisi olla mahdollista ohjata vakio matalaohmisia?)
-lamdaksi innovate mtx-l laajakaista mittarilla
Mielummin MS2 tai miksi ei MS3 jos budjetti antaa periksi.
LAmdaksi käy myös PLX:n tekemä joka itsellä toimii MS3:n kanssa.
Re: Megaspruuttaa harkitsemassa, aloitusvinkkejä?
Posted: Sat Mar 10, 2012 14:25
by Late80
terve
tässä meni oma aikansa kun aloin ottamaan asioista selvää, ja selvyyttähän asioihin tulikin kun löysin tämän sivuston

lisäksi lauma ihmisiä joilla on käsittämätön määrä tietoa ja käytännön kokemusta moottorinohjaamisesta, eikä tunnu ainakaan siltä että kukaan tietojaan pihtailisi.
oma projekti on astra g -99 club caravan x18xe moottorilla jolla tosin on ajettu kohta puolimiljoonaa km. ja on aika vaihtaa hieman tekniikkaa. olen hankkinut uudeksi moottoriksi 200tkm ajetun ehjän 20xev,n vectrasta.
tavoittelen noin 200hv tehoja, uusilla katukäyttöön suunnitelluilla nokilla, säädettävillä nokkapyörillä, kahdella tuplakurkkuisella 40-42mm läppärungolla sekä omavalmiste imu ja pakosarjalla. kaikki tämä on sovitettava aikalailla rajalliseen rahamäärään. elektroniikka on yksi harrastuksistani joten mielenkiinto heräs välittömästi kun selvis että ms on laite jonka voi itse tehdä
Late
Re: Megaspruuttaa harkitsemassa, aloitusvinkkejä?
Posted: Mon Mar 12, 2012 18:57
by Vauhtivaunu
Late80 wrote:elektroniikka on yksi harrastuksistani joten mielenkiinto heräs välittömästi kun selvis että ms on laite jonka voi itse tehdä
Late
Hienoa että on kiinnostusta!
Lue ensin megamanuaali jos et ole jo lukenut. Auttaa alkutaipaleella paljon.
Re: Megaspruuttaa harkitsemassa, aloitusvinkkejä?
Posted: Thu Mar 22, 2012 17:27
by ropemiäs
Noonniin... Elikkäs ensimmäistä kertaa kirjottelen tänne

Ja kyllä. olen lukenut megamanuaalin

Ainoa asia mikä on tällähetkellä hieman epäselvää nii tuo osien tilaus... diyautotunelta laitan kyllä kaiken tulemaan mutta minkä kaiken? Eli jos tilaan esim
http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-419.html niin mitä pakollista siihen tarvitsee lisäksi? esim prossu?
eli aloitan TÄYSIN tyhjältä pöydältä.
tai tuo tytärkortti, vai onko tuo linkinperässä se nimenomainen v2,2 kylkeen tuleva piiri? Kaikille jonkilaisen selventävän vastauksen antaneille kiitos ja kumarrus etukäteen
Ja tämä olisi siis tulossa vanhakoppaaseen GT Probeen

suunniteltu valmistumisaikataulu: Keväällä

Re: Megaspruuttaa harkitsemassa, aloitusvinkkejä?
Posted: Thu Mar 22, 2012 18:03
by JaniM
Tuossa on prossu mukana.
Mikä on tyhjältä pöydältä? Suuttimista ja kaikesta lähtien vai vain ohjauksen osalta?
Re: Megaspruuttaa harkitsemassa, aloitusvinkkejä?
Posted: Thu Mar 22, 2012 18:20
by ropemiäs
Pelkästään ohjauksen osalta

eli tuosta kyseinen paketti + stimboard tilaukseen ja sitten kokoamaan? lähinnä vain ihmetytti että tuleeko tuossa paketissa kaikki tarvittava.

missään kun ei suoraan kerrottu :/
EDIT: Elikkä siis tuon ohjauksen puolesta ei ole mitään tavaroita... auto on johonka juuri laitoin tekniikan uusiksi sekä taito kolvata tuo MS purkki kasaan ja jopa jonkunlaista ymmärrystä sen sielunelämästä löytyy...

ainoastaan tuo lievä epäselvyys siitä mitä itse ohajainlaitteeseen kannattaa/pitää hommata... tokihan löytäisin nuo tiedot varmasti itsekkin mutta jaksan uskoa ihmisten haluun auttaa ja päätin kysyä täältä ensimmäisenä...

Re: Megaspruuttaa harkitsemassa, aloitusvinkkejä?
Posted: Thu Mar 22, 2012 18:53
by Vauhtivaunu
Tuo sisältää tarvikkeet MS3:n kasaamiseen ohjaamaan suuttimia kahdella "pankilla" eli nelokoneessa kytketään kaksi suutinta samaan ohjaukseen ja kutoskoneessa kolme. Lisäksi on ohjaus virranjakajalla toimivaan sytytysjärjestelmään.
Jos haluat kaikkien suutinten ja jokaisen sylinterin oman puolan erillis-ohjauksen (=sekventaalinen) tarvitset lisäksi MS3X-lisäohjainkortin.
Edit: linkin takaa lisää tietoa
http://www.msextra.com/doc/ms3/build_manual.html
Re: Megaspruuttaa harkitsemassa, aloitusvinkkejä?
Posted: Thu Mar 22, 2012 20:44
by ropemiäs
Minä pärjään tällä tiedolla

kiitos ja kumarrus

Re: Megaspruuttaa harkitsemassa, aloitusvinkkejä?
Posted: Tue Apr 03, 2012 18:35
by Late80
tarkoitus olisi siirtää suorasytytysjärjestelmä tuosta opel x18xe ecotekitsä tuohon x20xev ecotykkiin, joka makaa pukissa ja odottaa toiminpiteitä, niin että pystyykö tätä suorasytkää ohjaamaan ms1? minkälaisen trikkeripyörän asennan ja mihin se tässä x20xev motissa järkevin laittaa? miten mittaan trikkeripyörän toiminnan kun ei ole skooppia

Re: Megaspruuttaa harkitsemassa, aloitusvinkkejä?
Posted: Tue Apr 03, 2012 19:27
by jake74
Late80 wrote:tarkoitus olisi siirtää suorasytytysjärjestelmä tuosta opel x18xe ecotekitsä tuohon x20xev ecotykkiin, joka makaa pukissa ja odottaa toiminpiteitä, niin että pystyykö tätä suorasytkää ohjaamaan ms1? minkälaisen trikkeripyörän asennan ja mihin se tässä x20xev motissa järkevin laittaa? miten mittaan trikkeripyörän toiminnan kun ei ole skooppia

X20XEV:ssä on valmiina 62-2 trikkeripyörä kampuralla lohkon sisällä.
Re: Megaspruuttaa harkitsemassa, aloitusvinkkejä?
Posted: Wed Apr 04, 2012 17:27
by Late80
jake74 wrote:Late80 wrote:tarkoitus olisi siirtää suorasytytysjärjestelmä tuosta opel x18xe ecotekitsä tuohon x20xev ecotykkiin, joka makaa pukissa ja odottaa toiminpiteitä, niin että pystyykö tätä suorasytkää ohjaamaan ms1? minkälaisen trikkeripyörän asennan ja mihin se tässä x20xev motissa järkevin laittaa? miten mittaan trikkeripyörän toiminnan kun ei ole skooppia

X20XEV:ssä on valmiina 62-2 trikkeripyörä kampuralla lohkon sisällä.
epätoivonvimmalla jo olin suunnittelemassa paikkaa tälle

Re: Megaspruuttaa harkitsemassa, aloitusvinkkejä?
Posted: Wed Apr 04, 2012 22:19
by jake74
Late80 wrote:jake74 wrote:Late80 wrote:tarkoitus olisi siirtää suorasytytysjärjestelmä tuosta opel x18xe ecotekitsä tuohon x20xev ecotykkiin, joka makaa pukissa ja odottaa toiminpiteitä, niin että pystyykö tätä suorasytkää ohjaamaan ms1? minkälaisen trikkeripyörän asennan ja mihin se tässä x20xev motissa järkevin laittaa? miten mittaan trikkeripyörän toiminnan kun ei ole skooppia

X20XEV:ssä on valmiina 62-2 trikkeripyörä kampuralla lohkon sisällä.
epätoivonvimmalla jo olin suunnittelemassa paikkaa tälle

pakosarjan puolella 1 sylinterin kohilla pitäs olla asentoanturi. sitä taas en tiiä kumpi siinä on ku ooppeli on käyttänyt molempia.
Re: Megaspruuttaa harkitsemassa, aloitusvinkkejä?
Posted: Mon Apr 09, 2012 0:16
by Late80
mites mun kannattaa mitata kampiakselin asentoanturin toiminta? uskoakseni helpottaa elämää myöhemmässä vaiheessa.