Page 1 of 1

Perusasetukset bensansyötölle

Posted: Mon Jan 09, 2012 16:03
by riku
Jeps, nyt on mega saatu kasattua ja olen koittanut noita perus-ruiskutuksen asetuksia koittanut MegaTunella (2.25p3) ihmetellä. Megana MS1 V2.2, koodiksi meinasin laittaa MSnS-extran (029y4). Moottori Ford Zetec EDIS-sytkällä. Suuttimet kahdessa pankissa.

Eli:
4 tahtia, 4 sylinteriä, 4 suutinta, alternating-ruiskutus. Pitääkö tuo injections per engine cycle olla 2 vai 4, kun haluan että imutahdin aikana tulee ruiskaus bensaa kyseiseen kanavaan. Tarkoittaako tuo engine cycle siis yhtä vai kahta kampiakselin kierrosta?

Re: Perusasetukset bensansyötölle

Posted: Mon Jan 09, 2012 17:22
by Höylä
riku wrote:
Eli:
4 tahtia, 4 sylinteriä, 4 suutinta, alternating-ruiskutus. Pitääkö tuo injections per engine cycle olla 2 vai 4, kun haluan että imutahdin aikana tulee ruiskaus bensaa kyseiseen kanavaan. Tarkoittaako tuo engine cycle siis yhtä vai kahta kampiakselin kierrosta?
4-tahti koneessa engine cycle tarkoittaa kahta kampiakselin kierrosta ja 2-tahdissa yhtä... engine cycle = työkierto...

ilman sekventaalista ruiskutusta et voi olla 100 % varma, että juuri imutahdin aikana tulee jokaiseen imukanavaan ruiskutus, pitäis olla siis MS3 sekventaali herkuilla, että saisit määriteltyä jokaisella ruiskusuuttimelle ruiskutuksen alkamisen ajankohdan...

lisäksi olen taas unohtanut kumpiko tuo alternating ruiskutus oli, eli yhdenaikainen, vai vuorotteleva ruiskutus pankkien kesken :oops: silläkin on kai jotain tekemistä tuon kuvion kanssa...

Re: Perusasetukset bensansyötölle

Posted: Mon Jan 09, 2012 18:28
by riku
Alternating on se pankkeja vuorotteleva ruiskutus. Tarkoitin tuolla ruiskaus/imutahti lähinnä ruiskutuskertoja/kierros/suutin, eli jokaiselle imutahdille tulisi oma bensa-annos, enkä niinkään tuota ajoitusta. Kumpikin suutinpankki pitäisi siis saada antamaan 2 ruiskausta/työkierto.

Mitenkäs päin se nyt menee jos laittaa 2 injections per duty cycle, niin onko se 2 yhteensä vai 2 per pankki, kun altering-ruiskutus käytössä?

Re: Perusasetukset bensansyötölle

Posted: Tue Jan 10, 2012 23:59
by kamski
Laita Alternating -vuorotteleva ruiskutus..ja 2 per työtahti. Jos 1342 sytkä järjestys niin ykkös pankiin 1 ja 3 ja kakkos pankiin 4 ja 2. Sitten alkaa rokkaaman.

Re: Perusasetukset bensansyötölle

Posted: Wed Jan 11, 2012 11:54
by riku
kamski wrote:Laita Alternating -vuorotteleva ruiskutus..ja 2 per työtahti. Jos 1342 sytkä järjestys niin ykkös pankiin 1 ja 3 ja kakkos pankiin 4 ja 2. Sitten alkaa rokkaaman.
Miksi suuttimet noin? Itse ajattelin että laittaisin 1 ja 4 samaan, ja 2 ja 3 samaan. Samalla lailla kun pakosarjassakin on. Sytytys siis on 1-3-4-2.

Re: Perusasetukset bensansyötölle

Posted: Wed Jan 11, 2012 19:27
by kamski
riku wrote:
kamski wrote:Laita Alternating -vuorotteleva ruiskutus..ja 2 per työtahti. Jos 1342 sytkä järjestys niin ykkös pankiin 1 ja 3 ja kakkos pankiin 4 ja 2. Sitten alkaa rokkaaman.
Miksi suuttimet noin? Itse ajattelin että laittaisin 1 ja 4 samaan, ja 2 ja 3 samaan. Samalla lailla kun pakosarjassakin on. Sytytys siis on 1-3-4-2.
Voit laitta myös niin. Polttoaine vaan joutuu odotamaan imukanavassa 1/2 kamiakselin kierrosta pitempään. Käyttännössä no jaa.
Arvaa mikä pytty imee seuraavaksi ykkösen jälkeen.

Re: Perusasetukset bensansyötölle

Posted: Wed Jan 11, 2012 21:13
by teg
Mielummin pareina 1 ja 4 sekä 2 ja 3. 2 ruiskustusta per sykli (2 kampuran kierrosta) ja alternating. Tämä siis tarkoittaa että parit 1 ja 4 sekä 2 ja 3 saavat joka kampiakselin kierroksella suihkutuksen bensaa. Parin toisessa pytyssä on tällöin aina imutahti meneillään tai tuloillaan (tai vaikka juuri päättynyt), mutta molemmissa sylintereissä ainakin on yhtä pitkä aika suihkutuksesta imutahtiin eli molemmat sylinterit saisivat bensasuihkutuksen samassa kohdassa työkiertoa.

Jos laitat pareiksi 1 ja 3 (sekä 2 ja 4), parin 1 ja 3 saadessa suihkutuksen, toisessa sylinterissä suihkutus saattaisi osua imutahtiin, mutta toisessa se olisi tällöin aivan toisessa kohtaa työtahtia. 3 sylinterihän on 90 astetta 1 sylinteriä jäljessä eikä suinkaan 180 astetta kuten kamski kai tuossa tarkoitti.

Re: Perusasetukset bensansyötölle

Posted: Wed Jan 11, 2012 21:26
by riku
kamski wrote:
riku wrote: Miksi suuttimet noin? Itse ajattelin että laittaisin 1 ja 4 samaan, ja 2 ja 3 samaan. Samalla lailla kun pakosarjassakin on. Sytytys siis on 1-3-4-2.
Voit laitta myös niin. Polttoaine vaan joutuu odotamaan imukanavassa 1/2 kamiakselin kierrosta pitempään. Käyttännössä no jaa.
Arvaa mikä pytty imee seuraavaksi ykkösen jälkeen.
Ei tarvii arvailla, kyllä se kolmonen on :)

Alkuperäinen ajatus mulla oli, että sytkäjärjestyksen mukaan 1 ja 4 suutin samaan ja 2 ja 3 samaan. Pankit ruiskimaan vuoroissa ja joka ruiskutuskerralle tulisi puolet bensamäärästä, niin saisi joka pytylle samanlaisen bensansyötön. Olenko pahasti hakoteillä? Ei ole tämä kirjallinen ulosanti ihan mun parhaita ominaisuuksia :(

Re: Perusasetukset bensansyötölle

Posted: Wed Jan 11, 2012 21:34
by riku
teg wrote:Mielummin pareina 1 ja 4 sekä 2 ja 3. 2 ruiskustusta per sykli (2 kampuran kierrosta) ja alternating. Tämä siis tarkoittaa että parit 1 ja 4 sekä 2 ja 3 saavat joka kampiakselin kierroksella suihkutuksen bensaa. Parin toisessa pytyssä on tällöin aina imutahti meneillään tai tuloillaan (tai vaikka juuri päättynyt), mutta molemmissa sylintereissä ainakin on yhtä pitkä aika suihkutuksesta imutahtiin eli molemmat sylinterit saisivat bensasuihkutuksen samassa kohdassa työkiertoa.
Tämä juuri oli mun ajatukseni. :D Halusin vaan varmistaa että onko tuo 2 suihkutusta per sykli yhteensä vai per pankki, kun alternating ruiskutus käytössä.
teg wrote:Jos laitat pareiksi 1 ja 3 (sekä 2 ja 4), parin 1 ja 3 saadessa suihkutuksen, toisessa sylinterissä suihkutus saattaisi osua imutahtiin, mutta toisessa se olisi tällöin aivan toisessa kohtaa työtahtia. 3 sylinterihän on 90 astetta 1 sylinteriä jäljessä eikä suinkaan 180 astetta kuten kamski kai tuossa tarkoitti.
No tässä tuo viimeinen meni kyllä mulla vähän ohi. Eikös nuo tahdit ole 4-tahtikoneessa puolen kierroksen välein? Siis kampiakselin kierroksen.

Re: Perusasetukset bensansyötölle

Posted: Wed Jan 11, 2012 22:21
by teg
riku wrote:
teg wrote:Jos laitat pareiksi 1 ja 3 (sekä 2 ja 4), parin 1 ja 3 saadessa suihkutuksen, toisessa sylinterissä suihkutus saattaisi osua imutahtiin, mutta toisessa se olisi tällöin aivan toisessa kohtaa työtahtia. 3 sylinterihän on 90 astetta 1 sylinteriä jäljessä eikä suinkaan 180 astetta kuten kamski kai tuossa tarkoitti.
No tässä tuo viimeinen meni kyllä mulla vähän ohi. Eikös nuo tahdit ole 4-tahtikoneessa puolen kierroksen välein? Siis kampiakselin kierroksen.
Äh.. Nyt menee jo kampuran ja nokan kierroksetkin sekaisin :) Tarkoitin juurikin 180 astetta ja kamski puhui kierroksesta eli 360 asteesta :).

Re: Perusasetukset bensansyötölle

Posted: Thu Jan 12, 2012 14:23
by riku
Löysin MS2-manuaalista taulukon joka vastasi mun alkuperäseen kysymykseen niin, että vähän tällainen yksinkertasempikin heppu sen ymmärsi. :P Siis se alternating on ruiskutuskertoja yhteensä per työkierto. Jos siihen laittaa 2, niin molemmat pankit ruiskuttaa kerran per työkierto, yhden kampiakselin kierroksen välein.

(linkittäisin sen taulukon tähän jos osaisin :oops: )

Re: Perusasetukset bensansyötölle

Posted: Thu Jan 12, 2012 18:39
by kamski

Re: Perusasetukset bensansyötölle

Posted: Thu Jan 12, 2012 22:04
by riku
kamski wrote:Tämä kö ?

http://www.megamanual.com/mt29.htm#sc
Siitä alkaa tarina, taulukko, jota tarkotin on se punapohjainen siinä hieman alempana (se Example.)