Suutinten sijottelu V8
Posted: Mon Nov 28, 2011 11:29
Kertokaas viisaammat.
Ostin tuon autotune.fi:n MS3X ecun ja hilppeet, nyt olisi tarkotus pikkuhiljaa ruveta kyträän ruiskua kiinni.
Kysymys kuuluu, että kyseessä on V8 moottori joka varustettu läppärungoilla. Ajatuksena oli ajaa megaa aluksi semi-sequenttiaalisella polttoainesyötöllä/ hukkakipinällä vaikka onkin 8kpl sytytyspuolia.
Sytytysjärjestys on 1-8-4-3-6-5-7-2 Ja mietin tuossa seuraavaa että olisiko suuttimet/ohjaus parempi sijoitella esim; 1-3 ja 5-7 ja 2-4 ja 6-8 sylintereille. Kun jos kaasuvivuston balanssissa on pientäkään heittoa niin sais aina säädettyä samalla akselilla olevat sylinterit balanssiin (niin tarkasti kuin vain suuttimet sen mahdollistaa). eli juuri esim 1-3 sylintertit kun ne ovat kiinteesti samalla akselilla, kun taas välissä tulee sitten vipu/säätö ja sen jälkeen 5-7 sylinterit. Eli käytännössä onnistuisi vierekkäisten sylintereiden säätö samalla kerralla.
Mega manuaali suosittelee seuraavaa sijoittelua. 1-6 ja 8-5 ja 4-7 ja 3-2
Mutta tämä moottori varustettuna plenumilla, joten ei ole niin tarkkaa miten suuttimet sijottaa semi muodossa?
Kuva "mosasta"
http://www.msextra.com/doc/ms3/pix/seq- ... simple.png
http://www.msextra.com/doc/ms3/fuel.html
Firing order - semi-sequential 18436572
(Be sure to use code 0.26 or later)
With semi-sequential on the MS3X outputs the wiring is the same as full sequential to allow easier upgrade. The outputs are fired in pairs that are 360 degrees apart. i.e. with the V8 cycle above, in semi-sequential, outputs fire in sequence A&E, B&F, C&G, D&H, repeat
Eli sittenkun jos siirtyy sequential ruiskutukseen vaihtaa vain piuhojen/pistokkeiden paikkaa suuttimilla jotta voi sitten luottaa/muistaa megan ohjeistusta.
Ajatuksena oli kysyä että oliko ideassani järkeä?
Edittiä:
Taitaa mennä toimimattomaksi koko paketti omilla sijotteluilla? bensaa ei mene enään tarpeeksi pyttyihin kun rupee miettimään??
Ostin tuon autotune.fi:n MS3X ecun ja hilppeet, nyt olisi tarkotus pikkuhiljaa ruveta kyträän ruiskua kiinni.
Kysymys kuuluu, että kyseessä on V8 moottori joka varustettu läppärungoilla. Ajatuksena oli ajaa megaa aluksi semi-sequenttiaalisella polttoainesyötöllä/ hukkakipinällä vaikka onkin 8kpl sytytyspuolia.
Sytytysjärjestys on 1-8-4-3-6-5-7-2 Ja mietin tuossa seuraavaa että olisiko suuttimet/ohjaus parempi sijoitella esim; 1-3 ja 5-7 ja 2-4 ja 6-8 sylintereille. Kun jos kaasuvivuston balanssissa on pientäkään heittoa niin sais aina säädettyä samalla akselilla olevat sylinterit balanssiin (niin tarkasti kuin vain suuttimet sen mahdollistaa). eli juuri esim 1-3 sylintertit kun ne ovat kiinteesti samalla akselilla, kun taas välissä tulee sitten vipu/säätö ja sen jälkeen 5-7 sylinterit. Eli käytännössä onnistuisi vierekkäisten sylintereiden säätö samalla kerralla.
Mega manuaali suosittelee seuraavaa sijoittelua. 1-6 ja 8-5 ja 4-7 ja 3-2
Mutta tämä moottori varustettuna plenumilla, joten ei ole niin tarkkaa miten suuttimet sijottaa semi muodossa?
Kuva "mosasta"
http://www.msextra.com/doc/ms3/pix/seq- ... simple.png
http://www.msextra.com/doc/ms3/fuel.html
Firing order - semi-sequential 18436572
(Be sure to use code 0.26 or later)
With semi-sequential on the MS3X outputs the wiring is the same as full sequential to allow easier upgrade. The outputs are fired in pairs that are 360 degrees apart. i.e. with the V8 cycle above, in semi-sequential, outputs fire in sequence A&E, B&F, C&G, D&H, repeat
Eli sittenkun jos siirtyy sequential ruiskutukseen vaihtaa vain piuhojen/pistokkeiden paikkaa suuttimilla jotta voi sitten luottaa/muistaa megan ohjeistusta.
Ajatuksena oli kysyä että oliko ideassani järkeä?
Edittiä:
Taitaa mennä toimimattomaksi koko paketti omilla sijotteluilla? bensaa ei mene enään tarpeeksi pyttyihin kun rupee miettimään??