Page 1 of 1

Ford Zetec squirttaus

Posted: Mon Nov 07, 2011 22:52
by riku
Elikkäs harkinnassa on harrasteauton squirttaus.

Moottoriksi on tulossa Escortista peräisin oleva 1,8 Zetec, johon on jo hommattu Focuksen imusarja kaikkine tykötarpeineen. Tarkoituksena olisi käyttää Focuksen imusarjaa sekä suuttimet, kaasuläpän asentoanturi ja tyhjäkäyntimoottori. Escortin antureista käytetään lämpöanturit, lambda (yleismallinen varmaankin?), kampiakselin asentotunnistin, nokka-akselin asentotunnistin(tartteeko tätä?), sekä ajatuksena olisi pitää edis-sytytys. Muuten kone pysyy jotakuinkin vakiona.

Minkälaisia muutoksia pitää tehdä boksiin että voi käyttää alkup. antureita yms? Jos joku voisi kirjoittaa sellaisen selkokielisen selvityksen, että asiaan vähän vähemmän perehtynytkin sen ymmärtää :) Boksina luultavimmin MS 1 v.2.2 jos ei joku kerro perusteita siihen että miksi tämä ei olisi hyvä tai miksi joku toinen versio olisi huomattavasti parempi suhteessa sijoitettuun euromäärään.

Alkuun en tarvitse mitään ihmeempiä hienouksia, vaan sellaisen paketin, jolla voin opetella perusasioita ja ehkä sitten jos tarpeet muuttuu niin päivitellään kokoonpanoa myöhemmin.

Kiitos.

Re: Ford Zetec squirttaus

Posted: Tue Nov 08, 2011 5:05
by Höylä
ediksen kanssa tuo MS1 v2.2 on ainakin omissa projekteissa toiminut ihan hienosti ja saahan sen sitten myöhemmin päivitettyä MS2 tai peräti MS3 prossulle, jos ei tyydytä kaikkia tarpeita/vaatimuksia... euromäärään suhteutettuna MS1 v2.2 ja siihen hi-res koodi antaa paljon rahalle vastinetta... lisäksi MS1 prossut on paljon halvempia rikkoa, jos oikein alkaa vastustamaan :D niitä voi rikkoa 5 kpl yhden MS2 prossun hinnalla...

nokka-akselin asentotunnistinta ei tarvita, ainakaan tuon MS1 kanssa, ehkä MS3 kanssa sille olis jo käyttöä, jos haluaa hifistellä sylinterikohtaisten ruiskutusten ja sytkien kanssa, mutta silloin jää kyllä tuo edis pois myös...

opettelet käyttämään easytherm ohjelmaa, niin saat käytettyä ne fordin omat lämpöanturit, enempää ei oikein voi auttaa tuossa kohtaa, kun opeteltava se kuitenkin on, ei siihen ole oikotietä (ellei joku tee sitten niitä karttoja ja muokkaa niitä koodiin valmiiksi)

lambdaksi suosittelisin kyllä jotain laajakaista versiota, on se säätäminen niin paljon helpompaa sitten, kun sen aika tulee... esim. innovaten MTX-L, siinä saa oikein erillisen mittarinkin ohjamoon, josta on sitten helppo seurailla seoksia, vaikka ei säätäiskään juuri sinä päivänä :lol: hinta voi tuntua hurjalta, kun se on kuitenkin reilu 200 €, mutta äkkiä se hinta unohtuu, jos vähänkään arvostaa omia hermojaan... mutta jos nyt aivan välttämättä haluaa kiivetä perse edellä puuhun, niin kyllä normaali kapekaistaisellakin lambdalla ehkä seokset saa 1/2-1 vuoden aikana edes sinne päin... parempaahan sillä ei pystykkään, kun se onneton osaa näyttää tarkasti vain sen lambda 1 kohdan (rikkaat ja laihat seokset pitää sittenvetää säätöihin enemmän tunteella, kuin tiedolla...) kun taas laajakaistalla ne säätää 15-30 min. siihen mitä ne kuuluukin olla :wink:

ja ahkeraa megatunen tai tunerstudion (kai niitä vielä muitakin on...) kanssa kylmäharjoittelua, niin on sitten se säätöohjelma edes jotenkin tuttu, kun sitä pitää osata käyttää säätämiseen... ajan kanssa, ei tätä kaikkea viikossa opi, kun uutta asiaa ja omaksuttavaa tietoa tulee kuitenkin alussa aika runsaasti... mullakin menee nyt kai jo seitsemättä vuotta megan kanssa (MS1) ja nyt vasta tuntuu, että se alkaa olla jotenkin hallussa :D pian vois alkaa harkita MS2 siirtymistä :roll:

Re: Ford Zetec squirttaus

Posted: Tue Nov 08, 2011 7:11
by JaniM
Itse suosittelen v3.0 levyä. Siihen helpompi lisätä myöhemmin se MS2 tai MS3 ilman suurempia muutoksia.
Levy pystyy ohjaamaan matalaohmisia suuttimia tarvittaessa suoraan, paremmat suojaukset levyllä, tilaa mahdollisille lisämodeille. Levyllä myös vr-muunnin piirin varauksin. Itsellä kyllä toiminut, mutta joillakin ongelmia, mutta tuokin aika tapauskohtaista.
MS2 prossussa ei tarvitse taistella Easythermin kanssa, pystyy suoraan ajamaan anturitiedot.
Samaten esimerkiksi trikkeriasetuksien laitto helpompaa, ei tarvitse hampaita laskea ja asettaa.
Tietysti ediksen kanssa tuosta ei tartte välittää. Ja säätötarkkuus parempi, ei tartte hires koodia.
Ensimmäistäkään koodin korruptointia tai prossun riikkontumista ei kyllä MS2 ole tullut itelle vastaan.
MS1 sitäkin enemmän. Hävinnyt yhteys, koodi korruptoitunut.

Tuossa nyt mitä äkkiseltään tuli mitä kannattaa pohtia. Mutta levyyn kyllä sijoittaisin ensimmäisenä oli sit prossu mikä tahansa, kun tuohon v3.0 on kaikki mahdollinen jatkossa saatavissa.

Laajakaista todellakin ehdoton säätöhommassa. MTX-L hyvä valinta. Hinta tosiaan sen 200e, mutta säästää itsensä kyllä säätäessä.

Re: Ford Zetec squirttaus

Posted: Mon Nov 28, 2011 8:39
by riku
Nyt on saatu MS1 V2.2 kotiin ja pitäis aloittaa kasaus. Stimulaattoria mulla ei ole ja koitin netistä etsiä ohjeita kuinka voisin testailla megaa kasauksen edetessä. Olisiko jollakin antaa tähän neuvoja? Yleismittari on käytettävissä, mutta ei sen hienompia testereitä.

Toinen juttu mitä mietin on nuo Fordin lämpöanturit. Kannattaako vaihtaa piirilevylle ne vastukset sopiviin vai laittaa easythermillä oikeat arvot megalle vai kenties molemmat? Ja tarvitseeko jotain tietoja laittaa vielä johonkin muualle, tekipä sit miten tahansa?

Kolmas juttu mitä mietin, kun mulla on tulossa EDIS-sytkä, niin siihen pitää vaihtaa/poistaa joitakin osia, että voiko sen tehdä kasausvaiheessa, vai tartteeko sitten vasta valmista ruveta muokkaamaan?

Re: Ford Zetec squirttaus

Posted: Mon Nov 28, 2011 9:09
by JaniM
Eipä siinä paljoa kannata testailla kuin että tulee oikein jännitteet prossujen pinneihin.
Sit kokeilee että yhteys toimii. Muuten vaan nippuun.

Mittaa onko anturien ohmit suunnilleen huoneen lämmössä sen 20 kohm luokkaa. Silloin pitää biakset vaihtaa.
Mut jos siinä 2.5 k ohm luokkaa, niin ei tartte vaihtaa. Easy thermillä vaan uuden koodin tekee.
Fordin antureilla usein joutuu vaihtaa nuo biakset.

Tee edis muutokset samalla kun kasaat muutenkin. Turhaa niitä osia kiinnittelet ja uudelleen irroitat.

Re: Ford Zetec squirttaus

Posted: Sat Dec 03, 2011 9:48
by riku
Mitenkäs siihen purkkiin saa sähköä testiä varten? 9V paristolla DB-37 liittimen kautta vai 12V akulla? Eli tarviiko tehdä ensin johtosarjaa tätä varten?

Mites noiden anturien testaus, vedenlämpöanturin voi keittää kuuman pään mittausta varten, mut mites imuilman lämpöanturi? voiko sen upottaa veteen vai miten siitä voi mitata kuuman pään resistanssin?

Laitetaan nyt tähän samaan vielä tuon imuilman lämpöanturin sijoituksesta kysymys. Mikä olisi hyvä kohta sille, pitääkö olla kaasuläpän jälkeen vai voiko sen laittaa ennen kaasuläppää? Putsarin ja kaasuläpän väliin pitää kuitenkin tehdä putki, niin siihen olisi helpompi tehdä paikka anturille, jos se vaan siellä toimii, kuin muoviseen imusarjaan.