Page 1 of 1

Miten Hz-pohjainen MAP MS:lle sopivaksi

Posted: Thu Nov 03, 2011 12:48
by Hannu / Revontulet
Kilpalaitteesta kyse, säännöt pakottavat käyttämään alkuperäistä johtosarjaa ja antureita.

Ongelmana Fordin käyttämä MAP anturi, painetieto tulee sieltä taajuutena. Löytyykö jostakin modia, ohjeita tai lisäpiiriä, millä tuo taajuustieto saataisiin käännetyksi MS:n ymmärtämään muotoon?

Etukäteen kiittäen.

Re: Miten Hz-pohjainen MAP MS:lle sopivaksi

Posted: Fri Nov 04, 2011 19:41
by teg
Tein juuri, tai siis tekeillä, vastaavan muuntimen flex fuel sensorille. Jos on tarvetta, niin kasailen toisenkin. Mistä (Hz alue) mihin pitäisi muunnos tehdä?

Re: Miten Hz-pohjainen MAP MS:lle sopivaksi

Posted: Fri Nov 04, 2011 20:30
by JaniM
Anteeksi offtopicci, mutta mistä flexisensori on ja onko kallis vai edukas? Edullista ite etsinyt, mutta eipä oikein löydy.

Re: Miten Hz-pohjainen MAP MS:lle sopivaksi

Posted: Sat Nov 05, 2011 19:09
by teg
Jaa'a.. Niistä minä en tiedä. Olen vain tehnyt tuon muuntimen.

Re: Miten Hz-pohjainen MAP MS:lle sopivaksi

Posted: Sun Nov 06, 2011 9:34
by Hannu / Revontulet
teg wrote:Tein juuri, tai siis tekeillä, vastaavan muuntimen flex fuel sensorille. Jos on tarvetta, niin kasailen toisenkin. Mistä (Hz alue) mihin pitäisi muunnos tehdä?
Tuommoinenhan tuo Fordin anturi on (mittausalue n. 0-120 KPa):
Image

Tuolta kuvasta 4 löytyy minkälaista signaalia MS saa paineanturilta (lineaarinen muutos 159 Hz = 0,25 V ja 70 Hz = 2,2V):
http://www.freescale.com/files/sensors/ ... X4250A.pdf

Tarvetta olisi, löytyykö kuvaa / infoa minkälaisen piirihässäkällä tuo onnistuu? Jännitteenvaihteluväliä en muista mutta sen saan kyllä selville oskiloskoopilla...

Laittaisitko YV:nä nron mistä saa kiinni.

Re: Miten Hz-pohjainen MAP MS:lle sopivaksi

Posted: Sun Nov 06, 2011 9:49
by teg
Eli anturi antaa 159Hz kun ei ole alipainetta ja 80Hz kun alipainetta on 101.6kPa? Eli 5V pitäisi antaa 159Hz:ssä ja 0V 80Hz?
TEkemäni muuntimella homma kyllä onnistuu.

Re: Miten Hz-pohjainen MAP MS:lle sopivaksi

Posted: Sun Nov 06, 2011 13:39
by Hannu / Revontulet
Tuon MPX4250:n datasheetin mukaan:
0 KPa = 159 Hz = 0,25V
101.6 KPa = 80 Hz = 1,8V
120 KPa= 64 Hz = 2,2V
250 KPa = ??? = 4,8 V

Milloin ehtisit tekemään, miten kallis ja kuinka iso mokkula?

Re: Miten Hz-pohjainen MAP MS:lle sopivaksi

Posted: Sun Nov 06, 2011 17:39
by Benkku
teg wrote:Eli anturi antaa 159Hz kun ei ole alipainetta ja 80Hz kun alipainetta on 101.6kPa? Eli 5V pitäisi antaa 159Hz:ssä ja 0V 80Hz?
Ei kun juuri toisinpäin, paine-antureissa jännite suurenee paineen funktiona. Tuossahan suurin ulostulo taajuus saadaan pienimmällä absoluuttisella paineella ja pienin taajuus suurimmalla absoluuttisella paineella.

MPX 4115 anturilla sovellukseen paremmin sopiva paine/jännite-alue eli vastaa paremmin vapaastihengittävissä moottoreissa käytettyä anturia.
http://www.freescale.com/files/sensors/ ... PX4115.pdf

Re: Miten Hz-pohjainen MAP MS:lle sopivaksi

Posted: Sun Nov 06, 2011 22:24
by teg
Hämäävästi kerrottu kun tuossa sanotaan "vacuum low = high frequency" eli kun ALIPAINE on matala taajuus on korkea ja kun alipaine on kova niin taajuus on matala..

Noh, ihan kuinka päin vain, homman saan kyllä tehtyä. Osat ja piirilevyt löytyy hyllystä. Eka proto on kasattu, mutta vähän täytyy vielä softaa viilailla.

Re: Miten Hz-pohjainen MAP MS:lle sopivaksi

Posted: Fri Nov 18, 2011 13:08
by Hannu / Revontulet
Toimisiko tämmöinen Frequency to Voltage Converter tuossa? ei ole ihan lineaarinen, mutta olisiko kumminkin riittävän tarkka?

http://www.national.com/ds/LM/LM2907.pdf

Re: Miten Hz-pohjainen MAP MS:lle sopivaksi

Posted: Fri Nov 18, 2011 16:07
by Benkku
Kyllä periaatteessa, 0.2 kg/cm2 paineeseen saakka.

Suomeksi siis lähtöjännite saturoituu luokka 0.8-1.0 voltin paikkeille - eli tuo piiri ei käy tähän sovellukseen. :)

Re: Miten Hz-pohjainen MAP MS:lle sopivaksi

Posted: Fri Nov 18, 2011 21:53
by teg
Höpö höpö. Onnistuu kyllä tuolla piirilläkin.

Ps. Minun tekele on muuten valmis mutta pieni softahaaste (kääntäjä) on vielä 8 bittisellä kontrollerilla 32 bittisten lukujen kanssa, jotta saadaan riittävä tarkkuus...

Image