Page 1 of 1

Kakskantti ei käynnisty enään.

Posted: Fri Sep 09, 2011 19:52
by _diaz
Moi.

Eli autona on Volvo 240 b230f vm.90 ja megana ms1 v.2.2, vr-muuntimella, boshin kivillä ja edis-4 puolalla. Triggerinä käytössä volvon oma vauhtipyörä (60-2) ja opelin vr-anturi (corsa).

Ensimmäisenä ongelmana oli, että kivet säkenöivät boxin sisällä, mutta tämä vika korjattu. Sen jälkeen auton sain toimimaan moitteetta, kunnes tankkiin lorautettiin lisää bensiiniä (98 oktaanista). Autoa oli tarkoitus tämän jälkeen lähteä säätämään tien päälle, mutta tankilla starttaus oli pitkä, joten rupesimme alkuun säätämään käynnistys rikastusta. Noh.. neljännellä n.5 sec starttauksella startti luovutti ja auto hinattiin kotiin. Startin vaihdon jälkeen en ole autoa käyntiin saanut. Vr-anturin pultti oli jostain syystä löystynyt, joten startti kierrokset hyppivät 200-400 rpm. No Kyseinen vika on nyt korjattu, mutta vieläkään auto ei suostu käynnistymään. Bensiiniä ja kipinää moottori saa, mutta kipinän "ajoituksesta" ei ole hajua enään. Vaikka asetuksia olen muuttanut ja jopa ajanut uuden koodin purkkiin, niin tulosta ei synny.

Joten jos jollain sattuisi olemaan hyviä ideoita kokeiltavaksi, niin saa vapaasti tarjoilla. Tietysti jos joku squirtista enempi ymmärtävä haluaa poiketa kylään, niin sekin sopii. Nyt on jo viikko mietitty vikaa ja kokeiltu eri keinoja, joten rupea usko tohon squirttiin olemaan lopussa.

Re: Kakskantti ei käynnisty enään.

Posted: Fri Sep 09, 2011 19:57
by JaniM
Tsekkaa nyt lampulla että antaa sen oikean ennakon startatessa.
Laita vaikka fixed angle 10 niin pitää kokoajan startatessa ja kaasuttaessa 10 asteen ennakon.
Jos oikein, niin takas -10, niin toimii taas ennakkokartta.

Re: Kakskantti ei käynnisty enään.

Posted: Fri Sep 09, 2011 22:34
by _diaz
Mun lampulla ei jostain syystä onnistu. Yhtenä ihmetyksen aiheena on ollutkin, että miksi mun lamppu ei toimi startatessa, mutta käyvässä autossa toimii.

Olen kokeillut irrallisella tulpalla, että kipinä tulee ja puola toimi mondeossa. Trigger angle on edelleen sama, kuin ennen "hajoamista", jolloin ennakko oli oikein. Tuolloin myös auto veti hyvin eikä nykinyt, yms.

Puolan "läpi" menevä +12v tuli megan runkoon kiven kautta, mutta se on nyt korjattu. Ajoin taas varoiksi koodin uudelleen. Ei käynnisty vieläkään.

Re: Kakskantti ei käynnisty enään.

Posted: Sat Sep 10, 2011 13:34
by _diaz
Huomasin lokista, että kun starttauksen lopettaa, niin kierroslukutieto näyttää pari sekuntia 400-600 rpm. Kierrokset putoaa nolliin samalla, kuin pa-pumppu sammuu. Startatessa kierrokset seilaa välillä 246-254rpm.

Nyt on johdotukset tarkistettu kolmeen kertaan. Ei mitään väärin. Vian on pakko olla megassa (tai käyttäjässä). En sitten tiedä, että onko vika softa vai rauta puolella.

Edelleen otan vinkkejä vastaan. Niin ja jos joku haluaa parempaa sytkälamppua lainata, niin olisin kiitollinen.

Riihimäelle sopii tietty tulla kotteroa katsomaan, mikäli jollain on haluja auttaa.

Re: Kakskantti ei käynnisty enään.

Posted: Sat Sep 10, 2011 15:35
by _P_
Onko nyt aivan varma että kipinä tulee ja se on kunnollinen?

Sain tekstistä sellaisen käsityksen että puola on testattu toisessa autossa ja se toimisi. Mutta volvossa sytkäkivet olisivat säkenöineet (mitä siis?) aikaisemmin, ja tämä olisi korjattu.
Kuinka ne oli kytketty, mitä oli tapahtunut ja kuinka asia oli korjattu?

Näin lyhyesti tuosta tulisi mieleen että sytkäkivet ovat ottaneet itseensä ja ovat nyt rikki. Kipinää ei tule ollenkaan tai tulee niin huono ettei sytytä.

Re: Kakskantti ei käynnisty enään.

Posted: Sat Sep 10, 2011 17:15
by _diaz
Anteeksi nämä epäselvät sepustukset.

Kivet ovat siis boksin sisällä ja kannen ollessa kiinni, siellä hyppi "kipinä" kannen ja kiven jalan välissä. Sen koommin en ole kantta pitänyt paikallaan. Tämä oli siis ennen kuin sain auton toimimaan melkein täydellisesti. Olisi siis silloin tankkaus reissulla vaatinut enään pientä hienosäätöä.

Puolaa tosiaan testasin Mondeossa, jollaiseen se oli alunperin asennettu ja siinä se toimi. Testauksen suoritin ongelmien alettua.

Kivet ovat ehjät, tai ainakin uskon niin. Vaihdoin siis boksiin uudet kivet, eikä tilanne ole muuttunut. Olen ne myöskin juottanut ohjeinen mukaisesti. http://msextra.com/doc/ms1extra/MS_Extr ... tm#2coil22
Image
http://i465.photobucket.com/albums/rr20 ... _002-1.jpg

Kipinää ei puolituntia sitten tullut ollenkaan. Oli siis kaikissa neljässä johdossa, auton omat tulpat irrallisina kiinni. Puhdistin tulpat ja pistin paikalleen, jonka jälkeen kokeilin "vitsillä" käyntiin. Auto käynnistyi kahdella ja jopa pysyi käynnissä. 1 ja 4 sylintereihin ei jostain syystä tullut kipinää, tai ainakaan lamppu ei niissä vilkkunut. (sytytysjärjestys 1-3-4-2). Kolmosessa oli ennakko lampulla katsottuna 20ast. koneen näyttäessä 10. Molemmat ledit vilkkuvat boxissa.

Edellisellä kerralla kun kipinää katsoin, niin oli erittäin hyvä.

Re: Kakskantti ei käynnisty enään.

Posted: Sun Sep 11, 2011 20:06
by _diaz
Vastailen tässä nyt sitten itselleni. Eli ilmeisesti puolet puolasta oli antautunut.

Kokeilin lapulla sytytystä;
Ensin niin että johdot puolassa oikein.
-> Kakkonen ja kolmonen antaa kipinää.

Sitten megasta tulevat johdot päikseen,
-> Kakkonen ja kolmonen antaa kipinää.

Sitten ajelin Vantaalle ja pistin puolan Mondeoon kiinni,
Lupailee, mutta ei lähde käymään.

Puola on ilmeisesti temppuillut alusta asti. Noh, onneks ei oo kuin noin kuukausi revitty hiuksia päästä, kun mega tempuilee vähän väliä. Huomenna uusi puola ja kokeilua.

Ps. Empä taida enää toiste hakea purkaamolta puolaa.

Re: Kakskantti ei käynnisty enään.

Posted: Mon Sep 12, 2011 19:58
by _diaz
Nyt saatiin purkaamolta takuuna toinen puola ja haettiin uudet tulpanjohdot. Ykkösen ja nelosen tulpanjohdot olivat rikki. Vanha puola oli myös viallinen. Nyt auto on enään säätöä vailla. :D