Page 1 of 1

Lisäilmaluisti + mega

Posted: Tue Aug 30, 2005 7:45
by Matzu
Eli, tuli tehtyä tekniikan vaihto audiin, ja uudessa koneessa on vanha KJET korvattu Megasquirt 'n Spark Extralla. Lisäksi lisäilmaluistin letku on tulpattu harjanvarrella, ja mieli kuitenkin olisi saada auto pysymään käynnissä myös talvella (ts. kylmäkäynnistys).
Niin onko tuo kuinka vaikea ottaa käyttöön? Jos vanhasta tekniikasta nappaan irti tuon luistin, niin otanko mä sille sitten ilmanputsari putkesta letkun? (Eli haaroitan imuputkesta myös lisäilmaluistille?) Ja entäs nuo sähkökytkennät?
Saako tuon toimimaan jos vaan kytken sen kiinni auton alkuperäisiin liittimiin, vai täytyykö joku sieltä tuoda megalle?
Oon melekonen nyyp vielä megan kanssa, mutta sähkötyöt nyt jotenkin onnistuu :) Joten rautalankaversiot olis niitä parhaita mulle.

PS: Jos joku immeinen asustelee pk seudulla (välillä helsinki - lahti, mahd. lähellä 4 tietä) niin ottaisko yhteyttä vaikka YV:llä tahi ruusunen(ät)msoynet.com, jos pientä korvausta vastaan tulis säätämään mulle megaa

Posted: Tue Aug 30, 2005 8:15
by KariM
Luistin tehtävä on antaa ilmaa kaasuläpän ohi; Ilmaliitännät kytket siis toisen imusarjaan ja toisen jonnekin kaasuläpän ja ahtimen väliin.

Sähkön otat tuolle kätevimmin bensapumpun releeltä; Mitään ohjausta Megalta se ei tarvitse. Näin siis jos luisti on allaolevaa mallia:
Image

Posted: Tue Aug 30, 2005 9:27
by Matzu
Se ei tuommoinen ole, vaan pitkulainen, koitan katsoa jostain kuvan siitä. En tosin muista onko se 2,3 vai nelinapainen se liitin.
Mutta jos mega ei tarvitse mitään johtoa, niin osaako se laskea oikean seossuhteen rikastukseenkin?

Posted: Tue Aug 30, 2005 15:18
by JesseT
Matzu wrote: Mutta jos mega ei tarvitse mitään johtoa, niin osaako se laskea oikean seossuhteen rikastukseenkin?
Miten lisäilmaluisti ja rikastus liittyy toisiinsa?

Posted: Tue Aug 30, 2005 20:34
by PE-LE
yleensä K-jetissä on käytetty juuri tuota venttiiliä mikä kuvassa on,,se on toiminnaltaan mekaaninen ,sisällä on bi-metalli jousi jota lämmitetään sähkövastuksella, kun bi-metalli jousi lämpiää se kääntää läppää kiinni jolloin kaasuläpän ohi virtaava ilmamäärä pienenee,,
ehkä autossasi on ollut käytössä tyhjäkäynti moottori,, sitä on käytetty KE-jetronicissa, vaatii ohjainyksiköltä "älyn" ohjaamaan ,säätö perustuu ainakin yleensä pulssin leveys modulaatioon (PWM), vaikea saada toimimaan täydellisesti jälkiasennus laitteissa (mahdollista se toki on)
P_L

Posted: Tue Aug 30, 2005 20:57
by Matzu
En mene 100% varmaksi tästä, mutta katselin tänään sitä, ja mielestäni siinä on ihan magneettiventtiili mikä avautuu/sulkeutuu. Voin toki olla väärässäkin, kuten yleensä :roll:

Posted: Tue Aug 30, 2005 21:53
by PE-LE
bosch on tehnyt/tekee monenlaisia tyhjäkäynti moottoreita/venttiileitä, esim ainakin opelissa on ollut käytössä 3 nap venttiili, yksi napa menee maihin ja kahta muta ohjataan jännitteellä eri suuntiin,,jossain 2nap venttiileissä vaihdetaan napaisuutta jolla ohjataan venttiiliä eri suuntiin,
jossain 2nap venttiilissä jousi vetää venttiilin kiinni ja se sitten aukaistaan sähköisesti, lisäksi on venttiilit jonka sisällä on askelmoottori,,,mutta vaikeaa tuollaisen toimintaan saattaminen on,, jos ohjauksessa käytetään PWM signaalia täytyy säädöt olla kohdallaan ettei koneen käynti ole sahaavaa,,omassa projektissani on käytössä tuo K-jetin mekaainen venttiili,
P_L

Posted: Wed Aug 31, 2005 5:55
by Matzu
Katsoin eilen hieman venttiiliä, tuo on 2 napainen.

PE_LE, mistä noita tuommoisia venttiileitä saa? Sulla tuo pelittää ihan hyvin megan kanssa?

Posted: Wed Aug 31, 2005 7:59
by KariM
Se Matzun venttiili on joku Audin ISV-systeemin aktiivisesti ohjattava venttiili.

Tuollainen kuvan tyhmä luisti on minullakin, hoitaa kylmäkäynnin ihan asiallisesti. Tuollaisia löytyy helposti esim. 80-luvun 8-venttiilisistä eli k-jetillisistä ruiskusaabeista (turbo/i).

Posted: Wed Aug 31, 2005 9:09
by PE-LE
Matzu wrote:Katsoin eilen hieman venttiiliä, tuo on 2 napainen.

PE_LE, mistä noita tuommoisia venttiileitä saa? Sulla tuo pelittää ihan hyvin megan kanssa?
kyllä tuo venttiili sinällään toimii,,vaikkei itse mega vielä kunnolla toimi,
hesteckin kanssa on käytössä toisessa autossa tuollainen , ihan hyvin pelaa, venttiilissä on säätö mistä voi HIEMAN säätää ilmamäärää kylmänä,
volvoissa on ollut myös käytössä K-jettiä pitkään, kysele vaikka volvofoorumilta venttiiliä,
http://volvolandia.com/markkina/index.p ... eadid=8583
tuossa näkyisi olevan venttiili oikeanpuoleisessa laatikossa, en tiedä onko enään tallella,,kysy.

Posted: Wed Aug 31, 2005 9:49
by jeeppi
Kuinka iso reikä tommosesta mekaanisessa venttiilissä on kun se on aivan seljällään auki?

JH

Posted: Wed Aug 31, 2005 10:31
by JesseT
Ehkä noin 7mm pyöreää reikää vastaava. Aivan auki se ei ole kuin siperian pakkasissa.

Posted: Wed Aug 31, 2005 12:28
by Matzu
Eli suomessa? Mutta tuon täysin mekaanisen luistin saa toimimaan megasta riippumattomana? Osaako mega kuitenkin lisätä bensan syöttöä rikastuksen ajaksi?

Posted: Wed Aug 31, 2005 12:38
by Benkku
PE-LE wrote:bosch on tehnyt/tekee monenlaisia tyhjäkäynti moottoreita/venttiileitä, esim ainakin opelissa on ollut käytössä 3 nap venttiili, yksi napa menee maihin ja kahta muta ohjataan jännitteellä eri suuntiin
Ei, vaan yhteen pinniin tuodaan käyttösähkö ja kahta pinniä maadoitetaan. Kytkentä on näin ainakin BMW:ssä ja Peugeotissa.

http://www.vems-group.org/wiki/index.ph ... %2FMeasure

Posted: Wed Aug 31, 2005 13:16
by JesseT
Matzu wrote:Eli suomessa? Mutta tuon täysin mekaanisen luistin saa toimimaan megasta riippumattomana? Osaako mega kuitenkin lisätä bensan syöttöä rikastuksen ajaksi?
Rikastus ja lisäbensan syöttöhän on yksi ja sama asia?
Joka tapauksessa rikastuksen voi asettaa haluamakseen lämpötilan mukaan. Tuo kuvassa ollut kapine ei vaadi mitään yhteyttä Megasquirttiin. Lisäilma säätyy lämpötilan ja käynnistyksestä olevan ajan mukaan.

Posted: Wed Aug 31, 2005 23:51
by MrFairlane
Eikös tuo nosta ainoastaan tyhjäkäyntiä, antureiden hoitaessa rikastukset?

Normiventtiili saa vain aukeamiskäskyn Megalta, joten siinä ei ole portaatonta säätöä, kuten tuossa Volvon venttiilissä.

Posted: Sun Sep 18, 2005 18:37
by masa
Niin, eikös tuo ohjaus tule MegaSquirtilta siten, että tarjoaa vain maadoituksen tuolle luistille. (jäähdytysnesteen lämpötila-anturin mukaan)

Posted: Sun Sep 18, 2005 19:23
by JTbo
Sitten kannattaa muistaa, että esim. K-Jeteissä käytetty lisäilmaluisti on normaalisti auki ja kun saa virtaa niin silloin alkaa sulkeutumaan. Lämpötilan mukaan sitten menee tuo paljonko on auki tai kiinni ja sähköllä lämpiää.

Extra koodilla pitäisi onnistua joissain fordeissa käytetyn lisäilmaventtiilin ohjaus, eli pitäisi kierrokset halutussa. Toiminnasta ei ole tietoa.

Posted: Fri Sep 23, 2005 9:06
by nohkis
Eikös bi-metallijousella varustettua lisäilmaluistia käytettäessä pidä säätää myös Warmup wizadi uusiksi, eihän se pelkkä lisäilma sitä konetta käytä. En tiedä olenko oikeilla jäljillä, mutta ajattelinpa mainita. Itelle sain kylmäkäynnin aika hyväksi uuden luistin ja wizardin uudelleen säädön kanssa, eli "ilman luistia"-asetukset eivät tietenkään pelittäneet. (vai olenko ihan metsässä asian kanssa?)

Posted: Fri Sep 23, 2005 12:43
by Masi_K
nohkis wrote:Eikös bi-metallijousella varustettua lisäilmaluistia käytettäessä pidä säätää myös Warmup wizadi uusiksi, eihän se pelkkä lisäilma sitä konetta käytä. En tiedä olenko oikeilla jäljillä, mutta ajattelinpa mainita. Itelle sain kylmäkäynnin aika hyväksi uuden luistin ja wizardin uudelleen säädön kanssa, eli "ilman luistia"-asetukset eivät tietenkään pelittäneet. (vai olenko ihan metsässä asian kanssa?)
Aivan näin.