Page 1 of 1

lämpimänä pätkii ja nykii

Posted: Wed Jul 13, 2011 17:10
by JJR
Auttakaahan miestä mäessä :?

Auto siis e30 bmw. m20b25 turbo.
-ms1 extra koodilla 029y4 koodilla.
-orkkis 60-2 nastainen triggeripyörä, vr-anturi
-orkkis jakaja sytkä ja yksi puola, -137 kopio syttypääte. (megan sisus kamoista älkää kysykö,teetetty)

Ongelma on siis seuraavanlainen, tasakaasulla ajettaessa nykii,kierroslukumittarissa näkyy "nytkähdyksiä" myös. (tämä tosin tuli vasta näkyviin,kun vaihdoin toisen syttypäätteen vanhan tilalta pois)

Muutaman täyskaasuvedon auto kestää pätkimättä ja vetää hienosti rajoittimelle asti. Mutta muutaman vedon jälkeen alkaa ahdoille mennessä pätkimään ja ampuu putkeen. Tasakaasulla nypyttää vähän enemmän.

Tehtyä/kokeiltua:
-Tulppia vaihdettu eri lämpöarvosta ja eri merkkistä-->ei vaikutusta
-Megaan ajettu vanhempaa karttaa sisään-->ei vaikutusta
-Lisämaadoitus laitettu koneesta runkoon-->ei vaikutusta
-Unipointin sytkäpäätteen tilalle laitettu "joku toisen merkkinen" syttypääte-->tuli logiin sekä kierroslukumittariin asti näkyviä piikkejä tasakaasulla (eli taisi olla susi jo syntyessään)
-vr-anturia putsattu ja pyörää yritetty putsata myös (tässä ei pitäisi olla ongelmia,koska kevyellä kuormalla ottaa iloisesti jenkaa)


Login ja msq-filen voin lähettää kaikille,ketä niitä haluaa katsoa.

Re: lämpimänä pätkii ja nykii

Posted: Thu Jul 14, 2011 14:47
by teg
Koita uusia tulpanjohtoja.

Re: lämpimänä pätkii ja nykii

Posted: Thu Jul 14, 2011 17:52
by JJR
Mites muuten toi sytytyspuola,voiko se tehdä vanhetessaan tuommoista?
(taitaa meinaan olla viellä alkuperäinen :D )

Re: lämpimänä pätkii ja nykii

Posted: Fri Jul 15, 2011 15:41
by JJR
Sytytyspuola mitattu, ensiökäämi näytti 1 ohmia ,toisiokäämi näytti 5700 ohmia.
Haynesin oppaan mukaan arvot pitäisi olla 0.5 ohm ja 5000-6000ohm.

ok vai vaihtoon?

Johdot oli jokainen 5.6-5.9 kohmia. Mutta voiko ne muuttua lämmetessään? meinaan aika lähellä turboa kulkevat...

Re: lämpimänä pätkii ja nykii

Posted: Fri Jul 15, 2011 20:56
by teg
Puola on ok, koska yleismittarin johdoissa on se ylimääräinen 0.5 ohmia. Tulpanjohdot voivat olla sököt vaikka resistanssi olisi ok.

Re: lämpimänä pätkii ja nykii

Posted: Wed Jul 20, 2011 19:35
by JJR
Dodiih,johdot vaihdettu. Vika ehkä aavistuksen hävisi,mutta on tosissaan viellä siellä!
Mielestäni pätkiminen alkaa täyskaasu vedon siinä vaiheessa,kun ahdin saa täydet ahdot ja koneen pitäisi "herätä", elikkäs noin 4000-5000 pätkii niin pirusti ja sit taas mennään 7000 rajottimelle ihan hienosti :?

tuossa login pätkä tapahtumasta: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3144752.jpg

Eli tuossa nyt näkee että kierroslukutieto heittää pari piikkiä, mutta johtuuko se pätkimisestä vai aiheuttaako se sen pätkimisen?

Samalla toinen huomaus: juuri tuossa kohtaa kun alkaa pätkäisemään,niin sytkä hyppää 28asteesta 20 asteen paikkeille-->liian jyrkkä?

Mitä seuraavaksi kokeillaan? :lol:

Re: lämpimänä pätkii ja nykii

Posted: Mon Jul 25, 2011 20:02
by JJR
ja taas testailtu lisää...
vaihdettuja osia:
-laturin jännitteensäädin+hiilet
-laturiin uusi maadoitusjohto
-megan sytkäkartan hyppäys korjattu
-tulpanjohdot vaihdettu

Ei mitään vaikutusta :cry:

Nyt alkaa usko loppumaan tuon rakkineen kanssa. Help me :D

vika saatu rajattua seuraavaksi: pätkiminen tapahtuu n. 4300 kierroksen jälkeen ja loppuu +5000 rpm.
Koneessa täydet ahdot ja vedot päällä ennen pätkimisen alkua.
Ihan pienellä kuormalla kiihdyttäminen onnistuu ilman pätkimistä,mutta vähänkään syvemmällä kaasujalalla rykii nii pirust :/

Voiko koodissa olla vikaa? vr-anturissa häikkää? puolassa vikaa?

ja logia on tarjolla edelleen viimeisimmästä reissusta...

Re: lämpimänä pätkii ja nykii

Posted: Mon Jul 25, 2011 20:41
by _P_
Pätkimisen kohdalla koneen vääntöhuippu eikä vaan jaksa enään sytyttää?
Koeta pienentää kärkiväliä?

Muita huonoja arvauksia:
- joku sopiva resonanssi jotta VR-anturi heiluu trikkerin suhteen ja signaali vääristyy -> onko kiinnitys tukeva?
- tuossa kohdin vaatii suuren toisiojännitteen -> jaksaa syttyä mutta mega häiriintyy -> tarvitaan ehkä muutoksia johdotuksiin?

Re: lämpimänä pätkii ja nykii

Posted: Mon Aug 01, 2011 18:12
by miikel
En nyt jaksanut nähdä mitään selvää tuosta kuvasta pienellä näytöllä. Mutta itselläni ollut samanlainen ongelma jakajasytytyksellisessä volvossa. Sytytys ennakko oli kovimmillaan juuri noilla kierroksilla vääntöhuipussa. Jakaja oli vain väärässä asennossa jolloin kipinä hyppi joko seuraavaan nastaan tai maihin. Hirveää rykimistä ja tulta putkesta.

Re: lämpimänä pätkii ja nykii

Posted: Fri Aug 05, 2011 11:01
by mazajns
tuttu ongelma sulla ja mun tekemissä 3 jakaja sytytys bemuissa samaa vaivaa. Ei siedä kovia ahtoja ja paksua seosta. Oma pelasi n.100 kerrallaan kun laittoi uudet tulpat. Tuo sytkä yksikkö vaihtoon. Käyt hakemassa purkaamolta alkuperäisen bosch osan tai muutat kerralla vaikka hukkakipinään. Ostat vaikka 3 noita kiviä. 4 m20 oon ollu tekemässä hukkakipinällä ja niiden kanssa ei ole ollut ongelmia. Oma 139 loppuisella ei sietänyt yli 1bar ja alle 12.5 seoksia.

Re: lämpimänä pätkii ja nykii

Posted: Wed Aug 10, 2011 7:38
by JJR
Dodiih,hyvä etten ole ainut vian kanssa painiva :D
Tilasin nyt vielä uuden orggis boschin puolan,ni kokeillaan sillä. Jos ei auta,niin auto saa siirtyä talviteloille ja laitetaan se hukkakipuna sinne :wink:

Ja tuo -139 loppuista boschilaista ei taida löytyä muualta kuin purkaamoilta enään?
saabin turboissa oli tuota,missäs muissa autoissa?

Re: lämpimänä pätkii ja nykii

Posted: Sat Aug 20, 2011 8:26
by JJR
nyt on puola vaihdettu...vaikutus suurin näistä kaikista edellisistä kokeiluista.
pätki enää satunnaisesti silloin tällöin muutaman kerran :lol:
eli siellä selvästikkin kipinä loppuu.

Kuinka paljon pitää tehdä muutoksia koko järjestelmään,jos vaihtaisi hukkakipinään?
mega on siis nyt ms1v2.2 ja sytytys siis jakajallinen,yhdellä puolalla ja sytkäyksikkönä on -137loppuinen johon menee megalta yksi johto.