Page 1 of 1
Vr-anturin kytkentä?
Posted: Wed Jun 22, 2011 20:56
by aknot
Mulla on MegaSquirt V2.2 Extra koodilla ja 36-1 trikkeripyörä, johon hommasin Ford Vr-anturin
http://www.autotune.fi/tuote/245/vranturi-tarvike-ford
Pitää ilmeisesti hommatä tämmöiset osat ja kytkeä kaavan mukaan:
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... htm#vrin22
Vai onnistuuko GM HEI 4-pin -piirillä muuttaa tuo signaali tämän kytkennän mukaan:
http://www.megamanual.com/ms2/msd6av22.gif
Ja jos jätän tuosta kytkennästä pois MSD 6A:n ja puolan, kun käyttäisin sytytystä auton omalla järjestelmällä kytkemättä sitä Megasquirttiin.
Oonko nyt aivan hakoteillä vai miten tuon Vr-anturin sais toimimaan helpoiten Megan kanssa?
Re: Vr-anturin kytkentä?
Posted: Wed Jun 22, 2011 21:13
by JaniM
Heillä onnistuu tai tuolla muuntimella. Löytyy valmiina tuota muunninta kasattuna.
Re: Vr-anturin kytkentä?
Posted: Wed Jun 22, 2011 21:16
by aknot
JaniM wrote:Heillä onnistuu tai tuolla muuntimella. Löytyy valmiina tuota muunninta kasattuna.
Millä tuotekoodilla löytyy tuo valmiiksi kasattu muunnin?
Re: Vr-anturin kytkentä?
Posted: Wed Jun 22, 2011 21:19
by aknot
aknot wrote:JaniM wrote:Heillä onnistuu tai tuolla muuntimella. Löytyy valmiina tuota muunninta kasattuna.
Millä tuotekoodilla löytyy tuo valmiiksi kasattu muunnin?
Taiskin jo löytyä
http://www.autotune.fi/tuote/136/vrmuunninpiiri
Re: Vr-anturin kytkentä?
Posted: Thu Jun 23, 2011 8:56
by teg
HEI-mokkula ei välttämättä pysty 36 hampaista pyörää kovin korkeille kierroksille lukemaan.
Re: Vr-anturin kytkentä?
Posted: Mon Jul 18, 2011 22:38
by olafu
Joku väitti joskus tällä foorumilla kovasti että on HEI-moduulilla tulkannut jopa 60-2 pyörää, mutta lienee tapauskohtaista.
Onko kokemuksia
tästä? Joka on siis Boschin oma VR-anturin signaalinmuuntopiiri. Ittellä heräs heti mielenkiinto kun mylläsin netissä ja hoksasin tollasen datasheetin. Vaikka toimivat ratkasut onkin jo olemassa monella tapaa

Re: Vr-anturin kytkentä?
Posted: Mon Nov 07, 2011 22:05
by HSuomi
Kuinkas päin ton Fordin VR anturin pinnit on? Kumpi pinni Megan 24-nastaan? Tai jos muuttaa V3.0 levyltä VrOut ja VrOutInv välillä ni onko se sama kun muuttais johtojen järjestystä anturilla?
Re: Vr-anturin kytkentä?
Posted: Thu Nov 10, 2011 9:09
by HSuomi
Re: Vr-anturin kytkentä?
Posted: Fri Oct 19, 2012 20:45
by kamski
Kuinka 3 piuhanen VR anturi pelaa. Vaikkappa tämä bosch 0 261 210 115 tai vastaava. En sitten löydä mitään järkevä data sheettia.
pin 1 signal+
pin 2 signal-
pin 3 mikä lie screen
Miten siis tämä pitäisi kytkeä sguirtiin?
Re: Vr-anturin kytkentä?
Posted: Fri Oct 19, 2012 21:35
by teg
se kolmas on vain suojasukka. Sen voit maadoittaa megan päästä.
Re: Vr-anturin kytkentä?
Posted: Sat Oct 20, 2012 9:59
by kamski
No sekö se olikin, kiitti vinkkistä. Onko -95 BMWssä tai fiat, yleisesti sama kytkentä järjestys.
Tein liian pienhampaisen triggeri kiekon. Foordin tarvike vr ei pysty lukea sitä yli 5000 rpm.
Onko tämä sitten, puuttuvan hampaan kadottaminen?
https://picasaweb.google.com/1136036044 ... 2755816770
Re: Vr-anturin kytkentä?
Posted: Sat Oct 20, 2012 19:59
by kamski
Muuta en kyllä keksi vielä. Paitsi että Tooth angle BTDC synkronoitu 70 asteesen. Voi olla että mega ei kerkiä laskea kaikkee hampaita.
Re: Vr-anturin kytkentä?
Posted: Sun Oct 21, 2012 13:58
by teg
Kyllähän se puuttuva siellä näkyy, mutta ensimmäinen hammas myös katoaa. Olisikohan anturin johdot väärin päin tai reunaherkkyys tms, väärin päin (inv/non inv)? Kurkkaappa skoopilla signaalia.
Re: Vr-anturin kytkentä?
Posted: Mon Oct 22, 2012 12:45
by kamski
Löysin tässä uuden 4G mokkulan avulla pari hyvä pdf. On se tosiaan 3s pinni Shield wire.
Nyt kun päästin sisäisen isinöörin irtti ja alkoin oikein miettimän asia

niin Vr:n resistansilla onkin ilmeisesti iso merkitys LM 1815n piirin. Kaiketi BMW jossa Vr resistanssi noin 1400 ohm tarvitaan lm1815n piiriin yli 18K vastus. Vastaavasti nyt on käytössä 400 ohm anturi niin pitäiskö kyseisen vastuksen pienentää. Sillä tässä on yksi auto joka toimii ilman lm piirin muutoksi 600 ohm vr anturilla. Ilmeisesti pulssijännite kasvaa suuremmalla oohmisella anturilla ja tällöin tarvitaan suuremman esivastuksen. Jos joku on oikein mitannut niin kerokaa ihmeessä.
Re: Vr-anturin kytkentä?
Posted: Sat Nov 03, 2012 12:39
by kamski
Tässä on kokeilttu sitä sun tätä, Lm 1815n potikalla. Myös triggeri muokattu sinne sun tänne. Vika pysyy kuin tauti
https://picasaweb.google.com/1136036044 ... 2755816770
Pitäisko puuttuvan hampaan jälkeinen hammas leventää. Näyttäis skoopissa sen hukkaavan jo pienellä kierroksilla. Onko jollain 36-2 käytössä MS2ssa?
Vika korjattu väliaikaisesti DLI sytytyksella "tupla triggeröinti".
Re: Vr-anturin kytkentä?
Posted: Wed Dec 12, 2012 14:52
by Turtana
kamski wrote:Löysin tässä uuden 4G mokkulan avulla pari hyvä pdf. On se tosiaan 3s pinni Shield wire.
Nyt kun päästin sisäisen isinöörin irtti ja alkoin oikein miettimän asia

niin Vr:n resistansilla onkin ilmeisesti iso merkitys LM 1815n piirin. Kaiketi BMW jossa Vr resistanssi noin 1400 ohm tarvitaan lm1815n piiriin yli 18K vastus. Vastaavasti nyt on käytössä 400 ohm anturi niin pitäiskö kyseisen vastuksen pienentää. Sillä tässä on yksi auto joka toimii ilman lm piirin muutoksi 600 ohm vr anturilla. Ilmeisesti pulssijännite kasvaa suuremmalla oohmisella anturilla ja tällöin tarvitaan suuremman esivastuksen. Jos joku on oikein mitannut niin kerokaa ihmeessä.
8 koneisen bajeerin anturi (600 ohm) vaati 100kohm etuvastuksen lm1815 piirillä. kuormavastusta ei ole ollenkaan.
Re: Vr-anturin kytkentä?
Posted: Sat Dec 15, 2012 10:38
by kamski
Aha Ok, kaikki tälläiset tiedot ovat tervetulleita. Tässä tein muutoksia LM piiriin. Korvasin 300 Ohm ja 18k säätövastuksilla. Vanhemmalla 2.1.0 koodilla toimii kohtalaisesti mutta uudella ei toimi kunnolla kierrokset jää alle 5000rpm. Kiekkon speksit 5mm 36-1 hammas 6mm ja väli 7,5mm. Eli softaan taas tuli jotain muutoksia, yhden bugin korjaavat ja kaksi tule tilalle.
Täyty kokeilla 100k jos se auttais asian.
Re: Vr-anturin kytkentä?
Posted: Sat Dec 15, 2012 12:40
by Benkku
https://picasaweb.google.com/1136036044 ... 7267563842
Kokeilepa hieman pienentää ilmaväliä. Kiekon laadussa ja/tai keskityksessä on myös parantamisen varaa.
Re: Vr-anturin kytkentä?
Posted: Sat Dec 15, 2012 13:59
by jake74
paljo pitää olla lm piirissä etuvastus 1.334Kohm anturille?
Re: Vr-anturin kytkentä?
Posted: Sat Dec 15, 2012 18:54
by kamski
On kokeilttu ilmaväliä säätää ja parilla eri kiekolla ja anturilla. Kiekon heitto alle 0,05mm.Tässä löysin jotain oman ongelman liittyvä.
http://www.matt_phoenix.talktalk.net/Diary-December2009.html
En ehtinnyt kaikkia kuvia päivittä mutta kawasakin takaratas on toiminut!(kuva jossa kaks ratasta päällekkäin)
https://picasaweb.google.com/1136036044 ... 3195538386
jake74 wrote:paljo pitää olla lm piirissä etuvastus 1.334Kohm anturille?
Etuvastus kaikissa näytäis olevan sama 18k. Mutta riipu ihan tapauskohtaisesti ja jopa onko MS I vai II kyseessä. Laita vaan säätövastus ja kokeile
Siinä olis kaiketi toimiva kiekko MS II VR sekä Hall anturelle.
https://picasaweb.google.com/1136036044 ... 2204884386
Re: Vr-anturin kytkentä?
Posted: Sat Dec 15, 2012 20:15
by JaniM
No onpa rujo rilla

Pillilläkö tuo on tehty?
Re: Vr-anturin kytkentä?
Posted: Sat Dec 15, 2012 20:39
by kamski
Näin on samaa mieltä, kauneus on katsojan silmissä

Plasmapillillä on poltettu 3mm koehavannointiversio.
Ei se ihan jokaiselta onnistuu, aina pitä olla vahtimassa ja joka kertaa,
Mutta tällä "profiililla" kun tekee toimii varmasti! Jos kerran tälläkin sirkkeliterällä pitäisi muka toimia?
http://www.diyautotune.com/catalog/361- ... p-182.html
Re: Vr-anturin kytkentä?
Posted: Sun Dec 16, 2012 9:08
by JaniM
Mitkäs on strategiset mitat sun rillalla ja millä anturilla?
Re: Vr-anturin kytkentä?
Posted: Sun Dec 16, 2012 21:02
by kamski
En ole vielä lyönyt lukkoon lopulliset mitat. Ja tuleeko hampaan alaosa puolipallo tai suorakulma. Hall ja VR anturille omat triggerit. Profiili sama, ainoana erona vain aineen vahvus. Sekin testaamatta.
Re: Vr-anturin kytkentä?
Posted: Sun Apr 07, 2013 1:24
by Reivn
I megan lankku 3.57 ja Toyotan 4A-F orkkisjakaja pitäs naittaa keskenään. Toisella forumilla sain seuraavan ohjeen/kokemuksen kertoman keinon:
Jätettiin sitte orkkis sytkä vahvistin lukemaan VR:ää koska ne on tehty pariksi ja toimii luotettavasti. Puolan johto vaan irti (miinus) ja se johto megan rpm inputtii ja lauta HALL asetuksille. Puolan plussasta vastuksella hyppy tuohon ex puolan miinus johtoon.
Eli orkkis poksi muuntaa signaalin tolla yhden vastuksen avustuksella signaalin VR:stä 0-5V kanttiaalloks (hall) . Megan sytkälähdöl sitte ladataan puolaa ihan suoraa.
Noin saat siitä häiriövapaan ja herkkätoimisen. Muista myös jakajan uudelleen asemointi joko anturin ennakot tai seuraavan pytyn moodi.
Joo VR:stä tulee "vaihtovirtaa". Käytännössä sun kytkennässä näät oikeinpäin olon ennakko käytöksestä. Orkkis sytkäyksikköö muuntimena käyttävänä se on väkisin oikein.
Ilmeiseti toi menis ihan oikein, mutta ei oma kokemus ja älli riitä ajattelemaan noin pitkälle

Onko tuohon muuta tapaa (triggeriä kampuralle harkitaan vasta sitten joskus jos tuo orkkisjakaja ei riitä)? 3.57 lankullahan on se 'Inverted signal'-jumpperi, vaikuttaako se rävellys tuossa asennuksessa mitään vai antaako olla tehdasasetuksessa? Megalta tulee se häiriösuojattu parikaapeli, kumpaa niistä johdoista käytetään tuossa rpm-inputtina ja jätetäänkö toinen kytkemättä vai maahan?