Page 1 of 1
Hukkakipinä ongelma
Posted: Wed Jun 08, 2011 18:56
by JCE
Terve, laitteisto on MS1 3kpl sytytyksen ohjauksella. Puolana toimii bosch 0221503010. Kytkentöjen pitäis olla oikein, kun kipinää tulee jne. Ongelmana on ajoitus, koska ei näy ollenkaan vauhtipyörän merkkiä kun katson lampun kanssa->joko paljon ennakkoa tai myöhäsellä.
Hammaslevynä on 36-1 ja anturi on ensimmäisen hampaan kohdalla 6-7 hammasta (60-70 astetta) ennen YKK. Trigger angle on nyt 65. Voisiko joku selittää mitä toi Spark Output Inverted tarkoittaa käytännössä ja kumpaa mun pitäisi käyttää ton kokoonpanon kanssa?
Täysin uusia asioita, joten apua tarvitaan. Koneena on 4.3 V6 astron kone, jossa TBI ruisku. Latasin boksiin sen 350_V8 ohjelman ja olen sitä muokannut perusasetuksissa 6 sylinteriseksi. Taitaa olla sytkäasetukset osittain v8 koneelle v6 sijaan?
Re: Hukkakipinä ongelma
Posted: Thu Jun 09, 2011 20:17
by NiceMan
Numeroi hampaat pyörästä niin näet minkä hampaan kohdalla lyö... Näin tein itse.
Re: Hukkakipinä ongelma
Posted: Mon Jun 13, 2011 7:57
by olafu
Spark output inverted ON/OFF asetus laitetaan sen mukaan, minkälaista elektroniikkaa sulla on prosessorin ja puolan välissä. Asetus määrittää sen, kummassa tilassa prosessorin lähtö on, kun softa haluaa puolan ensiövirran päälle. Jos asetus on väärin, niin puolassa on virta päällä silloin kun sen ei pitäisi olla ja katkaistaan silloin kun se oikeasti pitäisi kytkeä. -> Puolan latausaika on väärin, sytytysennakko on väärin, käyttäytyy epämääräisesti ja ennemmin tai myöhemmin jostain nousee savu, riippuen siitä minkälainen sytytyspääte on käytössä.
Re: Hukkakipinä ongelma
Posted: Thu Jun 16, 2011 5:48
by JCE
Boksi siis Ms1 ja sisäiset kivet ohjaamassa bosch 3x2 hukkakipinää (sama kuin opel v6, mutta puola täysin uusi) suoraan. Virransyötöt on kaikki uutta: 12v tulee releenkautta (virtalukon ohjaama), Maadoitukset kaikki uutta. Jos laitan spark inverted NO, 20A sulake paukahtaa heti kun laittaa virrat päälle. YES asetuksella ei polta sulaketta koneen saa käymään jne. Sain nyt puolan ruahoittumaan kun latauskaika 2.5ms. Mutta mielestäni se käy hiukan lämpimänä vieläkin. Ei ole enää polttavan kuuma kuin jollain 4.0ms ajalla. Kädellä siis koskee mutta viileämpi sais olla. Tämä siis 10-15min ajon jälkeen.
Re: Hukkakipinä ongelma
Posted: Sun Jun 26, 2011 16:20
by JCE
Terve, nyt on tällainen ongelma: kone käy tyhjäkäyntiä hyvin ja käynnistyy jne. Kun antaa kierroksia jossain 2000-2500 alkaa pätkimään aivan pirusti. Logiin tulee kierrosluku piikkejä johonkin 10 000 asti. Muut anturit näyttää oikein eikä sekoile/pätki. Virransyötöt on kaikki uutta, kuten maadoitukset. Olen kokeillut maadoittaa eri paikkoihin ja sama lopputulos. Myös kivet ja puola kuumenee oikeen kunnolla hetken käyttämisen jälkeen.....VR anturia olen kokeillut kauemmaksi siirtää ja lähemmäksi ei vaikutusta.
Otin boksin auki ja tarkistin kivet. Vasempaan reunaan tulee ohjaus 330 ohm vastuksen läpi, keskelle puolan - ja oikealle maadoitus. Eli oikein pitäis olla. Olen kokeillut laittaa konkan puolan + ja maadoituksen väliin, ei vaikutusta. Samoin myös suuttimien + ja maadoituksen väliin, ei vaikutusta. Myös megan + ja maadoituksen välillä ollut konkka, ei vaikutusta.
Sytytysjohdot eivät mene johtosarjoja pitkin jne. Samoin VR anturin johto menee omaa reittiä kaukana johtosarjasta...Voiko vääränlaiset tulpat/johdot aiheuttaa häiriötä/lämpenemistä. Johtojen vastukset olivat 2.5-3-5k ohm. Tulpat näytti olevan ok ja kärkiväli myös. Kun ajoituslampulla katselee niin ennakko hyppii n10 astetta edes takaisin.
Alkaa pikkuhiljaa ideat loppumaan

Mutta luulen lämpenemisellä olevan jotain tekemistä noiden sekoilujen kanssa. Kerran teki myös sen ettei "vastannut" kaasuun vaikka kuinka polki ja lambda meni laihalle.

TPS näyttää oiken kylmänä ja kuumana....
Re: Hukkakipinä ongelma
Posted: Sun Jun 26, 2011 21:34
by NiceMan
Jos puola ja päätekivet kuumat on asetuksissa vikaa... Inverter vai mikä se asetus olikaan...?
Lämpenevätkö myös kun mega vain päällä mutta moottori ei käy?
Jos lämpenevät niin Katso sytytyksen asetukset.
Onko anturilta suojattu johto Megalle? Meneekö Anturin johdot vierekkäin sytytysjohtojen(puolien syöttö) johtojen kanssa?
Edit: Johdot näköjään erikseen pitäisi lukea.
Suuttimet matala vai korkea ohmiset?
Mikä Mega?
Spark Output asetus mikä?
Entä Dwell ?
Re: Hukkakipinä ongelma
Posted: Mon Jun 27, 2011 5:40
by JCE
Spark Inverted asetus YES. Jos laittaa NO, ledit palaa kokoajan ja puolan 20A sulake lähtee samantien kun laittaa virrat päälle (kokeillut myös 25A). Mielestäni paikat ei kuumene kun pelkät virrat päällä, voin käydä tänään tarkistamassa asian kylläkin. VR anturin johto on suojattua 2 napaista, ostin valmiin johtosarjan, jossa kaikki liittimet jne valmiina.
Suuttimet ovat GM TBI vakio suuttimet 2kpl jotain 1,5 ohmia ja niiden kanssa sarjassa 6.8 ohmin vastukset, suuttimet kytketty bank 1 ja bank 2.
Dwell asetukset cranking 3.5 ms ja running 3.0 ms. Kattelin boschin sivuilta puolan ominaisuudet ja n 3.0ms pitäis olla 12v ja 6 A virralla (virta mitattu kans)
Mega on Protopartsilta valmiina tilattu MS1 V2.2 3kpl sytkäohjauksilla ja VR sisääntulolla.
Niin joo nyt kun ajattelin asiaa: Puolan 4 johtoa: +12v ja A,B,C menee samassa nipussa kun kaikki muut johdotkin. Voiko se aiheuttaa häiriötä?
LUULEN että kun seokset menee laihalle (lamba mittari pohjaan) johtuu siitä että mega kadottaa kierrosluvun ja sammuttaa bensapumpun..mutta silloin kun koeajoin ei moottori nykinyt ollenkaan, meni pelkästään laihalle kun antoi kaasua ja mitään ei tapahtunut. Se taas sotii tota pumpun sammuttamista vastaan, koska silloinhan se nykisi aika reilusti jos pumppu menee on/off kokoajan.
Niin ja triggerilevy on 200mm halkaisija 36-1 hammastus ja 5-6mm leveä kiekko. Hampaiden väli n 15mm ja pituus jotain 10mm....Ei ollut tällaisia ongelmia alussa ollenkaan. Kävi vaan mielessä jos toi kivien lämpeneminen on tehnyt omat temppunsa ja rikkonut jotain jostain

Luulis jos kivet rikki se ei toimis ollenkaan jne.
Re: Hukkakipinä ongelma
Posted: Mon Jun 27, 2011 10:21
by NiceMan
Läppäanturi säädetty?
Laajakaista vai normi happianturi?
Itsellä menee kaikki johdot yhdessä nipussa ja ei ole häiriöitä, vain Hall anturin Sig kaapeli on suojattu.
Itse käytän Hall anturi.
Onhan Anturi tukevasti kiinni ja Trigged pyörä varmasti keskellä. 1mm heittoa ei sallisi.
20A sulake paukahtaa? Itsellä on muistaakseni 20A sulake ja 6000 kiekan kohdalla ei pala vieläkään, puolat ei lämpene etc.
Ihan mielenkiintoinen ongelma tosin itsellä on Mega3.
Jos mega kadottaa kierosluvun niin keskittyisin sen ongelman ratkaisemiseen ensin, miten maadoitukset?
Eikös VR anturi tarvii jotain säätöjä? Ainakin Mega3:ssa on 2 potikkaa emolla.
Jotenkin vaan tuntuu että Hall on niin paljon helpompi...
Itse käytän 12-1 pyörää.
Re: Hukkakipinä ongelma
Posted: Mon Jun 27, 2011 10:56
by JCE
Läppäanturi säädetty, se näyttää oikein kylmällä ja kuumalla koneella.
Laajakaista lambda omalla mittarilla kojetaulussa ja 5V analogilähdöstä antaa megalle tietoa sitten. Lambda asetus (voltit) säädetty lambdan mukana tulleen taulukon mukaan.
Anutir on kunnolla kiinni, tein lisäksi paksusta lattaraudasta tuen, ei liiku mihinkään. Triggeripyörän olen keskittänyt aika hyvin, heittää alle millin. Ja ennen ei ollut tätä ongelmaa, joten en usko ongelman olevan triggerissä. Maadoitukset on kaikki uutta. Akulta menee 50mm2 johto suoraan moottorilohkoon. Akusta menee 35mm2 johto jakorimaan, jossa sitten mega kiinni jne. Ja tosiaan kokeillut maadoittaa megan toiselle puolelle moottoria ja puolan maadoitukset kans jne ei vaikuta suuntaan tai toiseen. MS1 ei mielestäni säätöjä vr anturille. Ei ainakaan mitään potikoita näkynyt piirilevyllä kun auki oli.
Puola kuumenee siis oikeen kunnolla, sormet palaa ja kivet kans kuumat....Se 20A sulake taitaa lähtee kun kääntää sen spark asetuksen, niin se lykkää kaikki 3 puolaa päälle samaa aikaa...
Voiko tota boksia jotenkin resetoida tai jotain?
Re: Hukkakipinä ongelma
Posted: Mon Jun 27, 2011 11:38
by NiceMan
Jokin siis mättää sytkä puolen ohjauksessa, puolat ei pidä kuumentua.
Kuumenee niin virtaa menee eli mitkä puolat sulla on ja mitkä ohjain kivet?
Sulla on siis 6 pyttynen kone.
Jotenkin tuntuu että sulla on puolien ohjaus "väärinpäin" eli jännite koko ajan puolilla ja katkaisee kun pitää lyödä kipinä, ongelma siis tuo että syöttö päällä koko ajan... Eli mega antaa sähköä puolille turhaan kipinän välissä... eikä tyyliin 3ms ennen kipinää jolloin puola "lepää" välissä sähköittä.
Oskiloskoopilla näkisi pulsin mitä menee puolalle...
Resetointi onnistuu kait vain ajamalla koodin uusiksi Megaan ?
Drell type on mikä?
Mitä säätösoftaa käytät?
Tallenna asetukset ja uppaa ne niin niitä voi vilkaista.
Lähden tänään matkalle joten joku muu voisi katsoa asetus tiedostoa.
Re: Hukkakipinä ongelma
Posted: Mon Jun 27, 2011 15:16
by JCE
6 syl kone juu. Puola on toi bosch 0221503010 3x2 hukkakipinä. Kivistä ei tarkkaa tietoa,kun boksin mukana tulleet, mut varmaan ihan asiaan soveltuvat. Tossa nykyiset asetukset zip filuna.
Re: Hukkakipinä ongelma
Posted: Mon Jun 27, 2011 16:44
by Vauhtivaunu
JCE wrote:varmaan ihan asiaan soveltuvat.
Ne kivet on entiset jos olet käännellyt inverted/non-inverted asetusta virrat päällä. On tullut sekin homma kokeiltua.
Re: Hukkakipinä ongelma
Posted: Mon Jun 27, 2011 17:40
by JCE
Juu niin on tullut tehtyä, ei tosin koneen käydessä mutta virrat päällä joo

Millätavoin ne rikkinäiset kivet sitten toimivat? Voiko tulla juuri yllämainittuja oireita ? Siis nyt kun mulla on YES asetus päällä ledit eivät pala, mutta vilkkuvat sitten käydessä ja paikat kuumenee. Jos laitan NO sulake lähtee ja ledit palavat kokoajan.
Eikö noitten ledien pitäisi olla aina pimeenä kun moottori seis ja virrat päällä, aivan sama on ko YES vai NO asetus? Sitten vasta kun kone pyörii ne alkaa vilkkumaan sytytyksien mukana?
Luulis että ne kivet palaa sitten kerralla rikki jos niin on käynyt, kun kone kuitenkin toimii vaikka kuumenee ihan @£€£$${€££€{@@@£€]][

Re: Hukkakipinä ongelma
Posted: Mon Jun 27, 2011 18:50
by JCE
Testejä tehty: Puola irti, virrat päällä.
spark YES: virrat päällä puolan+ ja 3 puolan maadoitukset 0.17 volttia. Ledit ei pala. Akku 12.45 volttia
Spark NO: virrat päällä puolan+ ja 3 puolan maadoitukset 12.34 volttia. Ledit palaa. akku 12.45 volttia
Puola mitattu, kaikki 3kpl 0.7 ohm.
Mittarina Fluke joten pitäisi pitää paikkaansa aika hyvin. Käytin päävirtojakin pois kun olin muuttanut ton spark inverted asetuksen, mutta ei vaikutusta.
Alkaa ideat loppumaan ja vene seisoo laiturissa ja aurinko paistaa tietenkin

Re: Hukkakipinä ongelma
Posted: Mon Jun 27, 2011 22:35
by kamski
No joo, joku Hig Res koodi näytti olevan softana, ilmeisesti viimeisin versio.
Äkkiä katsottuna Dwelli oli päällä ja Spark inverted Yes. Kaikkia asetuksi en ehtinyt käydä läpi mutta näytti ihan ok.
JCE wrote:Niin joo nyt kun ajattelin asiaa: Puolan 4 johtoa: +12v ja A,B,C menee samassa nipussa kun kaikki muut johdotkin. Voiko se aiheuttaa häiriötä?
Ei kovin herkästi mutta on mahdollista.
JCE wrote:
Niin ja triggerilevy on 200mm halkaisija 36-1 hammastus ja 5-6mm leveä kiekko. Hampaiden väli n 15mm ja pituus jotain 10mm....Ei ollut tällaisia ongelmia alussa ollenkaan. Kävi vaan mielessä jos toi kivien lämpeneminen on tehnyt omat temppunsa ja rikkonut jotain jostain

Luulis jos kivet rikki se ei toimis ollenkaan jne.
Voi olla että sytkä kivet vähän kärsineet, se saattais selittää kuumentumisen.
Myöskin VR ja triggeri ei välttämättä sovellu yhteen. Kyseinen kiekko sovetuu paremmin Hall anturille. Oletko kokeilut siirtää VR anturi kauemmas triggeristä, jopa 5mm. Sitten tietenkin VR piuhat kokeile laittaa toisinpäin.
Re: Hukkakipinä ongelma
Posted: Tue Jun 28, 2011 5:30
by JCE
Kierrosluku toimi alussa moitteettomasti niinkuin kaikki muukin, ei minkään sortin pätkimistä tai muutakaan. Toisella koeajolla alkoi pikkuinen nykiminen, jonka luulen johtuneen puolan kuumentumisesta (menettää kipinätehoa jne).
Sen jälkeen on ongelmat vain pahentuneet....Ja mitään suurempaa en ole muuttanut dwell aikaa laskin sitten silloisesta 5.0 nykyiseen 3.5. Se ei kuitenkaan auttanut kuumentumis ongelmaan yhtään...Tuntuu, että boksi on ruvenut sekoilemaan enemmän ja enemmän
Tulin tossa ajatelleeks, että pitääkö toi boksin firmware päivittää myös extraksi vai miten se menee. Muistaakseni asensin vain ton extrasoftan ja sen kanssa olen säädellyt. Jos siellä on jokin ristiriita boksin ja läppärin softan kanssa?
Re: Hukkakipinä ongelma
Posted: Tue Jun 28, 2011 10:32
by JCE
Latasin uusimman firmwaren boksiin täällä olevien ohjeiden mukaan. softa meni boksiin kaikki ok. Tarkistin kaikki sytkän asetukset, polttoaine asetukset ja kartat. Hörähti käymään tyhjäkäyntiä ja sitten yhtäkkiä sammui ja en saa enää yhteyttä megaan, eikä se pyöritä polttoainepumppua kun laittaa virrat päälle. Sulakkeet tarkistin ja mittasin että sähköä tulee. Mikä sille nyt tuli

Ehkä boksissa oli jotain vikaa nyt kuoli sitten kokonaan?

Re: Hukkakipinä ongelma
Posted: Tue Jun 28, 2011 16:31
by kamski
Jos koodi sekoaa pikku hiljaa silloin on todennäköisesti jossain väärä kytkentä. Esim. joku lähtö!! pumpun rele, joku muu. Tarkista johdotukset, X5ssä oli joku lähtö käytössä -rpm mittarille??
Re: Hukkakipinä ongelma
Posted: Tue Jun 28, 2011 21:04
by Vauhtivaunu
JCE wrote:
Luulis että ne kivet palaa sitten kerralla rikki jos niin on käynyt, kun kone kuitenkin toimii vaikka kuumenee ihan @£€£$${€££€{@@@£€]][

Ei ne aina savua päästä ja voivat toimia jollakin tapaa, mutta huonosti. Tarkasta myös mahdolliset maavuodot.
Suosittelen kyllä 3kpl -139 kiviä, ne on idioottivarmoja.