Page 1 of 1

Chevyn HEI+MS2.2 käyntiongelma

Posted: Wed Aug 24, 2005 18:30
by chevelle
Joutokäynti tuottaa tuskaa: alle 600rpm ruisku sekoaa ja kone sammuu!
Koneessa on monipistekamat ja GM:n HEI-jakaja, jossa mekaaninen ennakko+alip.kello.
D tai R:n kytkentä laskee välillä kierrokset alle 600, jolloin MS:n kierrostunnistus sekoaa ja hakkaa 500-3000rpm valiä hetken, ennen kun sammuu. Yli 600 käy kuin kello. MS saa singnaalin HEI:n tacho liittimestä, meneekö kanttiaalto sekaisin vai liian heikoksi alta 600? vai mikä mättää!

Sytytys kyllä tuntuu toimivan, bensan saanti vain kaatuu.
Hyllyssä kyllä olisi HEI-jakaja ilman ennakon säätimiä, tämän ja MS'n'Spark:n asennus lienee tuskin iso rasti.. onko asennukseen jotain ojhetta/linkkiä?

Posted: Wed Aug 24, 2005 19:53
by Anssi
Aika pahan pistit. Onhan kierroslukusignaalin piuha suojattua mallia?

Mulla oli aiemmin HEI-jakaja. Toimi muuten ok, mutta muistaakseni jossain 3500-4000 rpm jälkeen alkoi sekoilemaan. Siihen auttoi jakajan modulin vaihtaminen.

Tuolla kansainvälisellä foorumilla löytyy juttua myös "dave cap" modifikaatiosta ja vastuksen laittamisesta signaalipiuhaan. Niitä juttuja kannattanee etsiä...

Posted: Wed Aug 24, 2005 21:19
by chevelle
juu, ei.. signaali ja jakajan virta kulkevat parijohtona! Pitänee erotella.
Seurasin strobolla sytytyksen ajoitusta, mitään poikkeavaa ei näkynyt joutokäynnillä, ei edes ruiskun sakatessa, juuri ennen sammumista. Jakajassa ei tunnu muuta kuin akselin suuntaista välystä. Bensanpaine norm.
Liekö järkeä kytkeä lisäilmasolenoidia päälle aina D/R asennoissa, ohjauksen saisi kyllä rattipukin starttauksenestokytkimeltä. Joutokäynti olisi aina sama, oli sitten vaihde vapaalla tai vaihde+jarru päällä?

Posted: Wed Aug 24, 2005 21:59
by teg
Katsoppas suuttimien aukiolo aikaa, ettei mene liian lyhyeksi..

Posted: Thu Aug 25, 2005 10:33
by Anssi
Onko sulla tuo signaalipiuha jakajalta kytketty vain ja pelkästään MS:ään vai onko siinä rinnalla mahdollisesti joku kiekkamittari? Jos on, niin kannattaa se ainakin ensin kytkeä pois. Kuulemma joskus aiheuttavat häiriöitä signaaliin.

Se signaalipiuhan erottaminen omaksi suojatuksi kaapeliksi saattaa jo pelkästään ratkaista ongelman. Laita vaikka mikrofonipiuhaa ja kytke suojavaippa maahan. Tietysti kaikki kykennät ja mekaaniset osat kantsii tsekata myös. Onhan jakajan moduli hyvin maissa? Eihän jakajan triggeripyörässä ole halkeamia? Jos muu ei auta, niin kannattaa harkita sen sytkämodulin vaihtamista. Eivät muistaakseni maksa ihan maltaita.

Itse en lähtisi tuohon lisäilmakikkailuun, jos kone vaan jaksaa käydä vaihde päällä. Se on enemmänkin seurauksen, kuin syyn korjaamista. Tietty, jos sulla on joku monsterinokka eikä koneessa ole vääntöä käynnissäpysymiseen, niin sitten se on toinen juttu :)

Posted: Sun Aug 28, 2005 21:21
by chevelle
Signaali tulee nyt jakajalta häiriösuojattuna, ilman mitään haaroituksia, eikä oireessa tunnu mitään muutosta. Keskityn seuraavaksi jakajan sisältöön, pitää varmaan testata toista HEI:tä

VE-kartan pienin rpm on nyt 500, seuraava 1000, suunnilleen samat syötöt

Posted: Thu Sep 01, 2005 11:12
by Nova400
Mulla oli mekaanisen jakajan aikoina käytössä kytkentä, jossa opton maa oli erillinen muun MS:n maasta ja meni suoraan lohkoon virranjakajan viereen. Lisäksi tuo mainittu "Dave"-konkka oli käytössä. Ennen konkan asennusta oli satunnaisia häiriöitä tyhjäkäynnillä ja vähän vähemmän sen jälkeenkin. Kävi silti ongelmitta, vain pieniä pätkimisiä havaittavissa. Lainaus MS:n sivuilta:
http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html, Tach signal interfacing guide wrote:If the RPMs jump around, then first try increasing the Ed capacitor from 0.1 to 0.22 uf, then 0.47 uf. If the MegaSquirt does not trigger (watch the trigger LED on the front panel), you may have to lower this capacitor to 0.01uf. In most cases, the proper selection of the Ed capacitor will clean up the RPM spikes by low-pass averaging the ignition coil signal.

If changing the capacitor value does not help, then you need to address the resistor. First, raise the value from 390 ohms to 1K ohm, 1/4 watt, and run the engine. If this makes the RPM worse, then try a 330 ohm, 1/2 watt resistor. Also, if your factory tach stops working, then you may need to increase the resistor value to 1K, or even 2.2K. If there are still tach triggering problems, you can install the "Dave Capacitor". Get a 0.22 uf capacitor (100V or higher) and place one lead at the junction of the 390 ohm resistor and the wing diode, and the other lead to ground. For many installations this does the trick. If you still experience problems, then cut the jumper on the John zener and try the above sequence again. If you cannot find a resistor or capacitor value which works, then you may want to try taking the signal off of the VR or Hall sensor - see section on Hall/VR Triggering below.

Posted: Tue Jun 27, 2006 22:26
by chevelle
Nostetaan vanhaa vikaa, kun ei aika paranna.
Toista jakajaa on koitettu, ilman tulosta, koneen rykiessä 500-600rpm:n välissä, MS:n rpm mittari näyttää 500-3700 kierrosta, sama näkyy bensakartalla, vaikka oikeasti kipinä iskee pytyssä just niinkuin kuuluukin.
Häiriöitä on myös n.3500rpm:n paikkeilla MS:n rundari pomppii tasakaasulla +/-200rpm.

Posted: Wed Jun 28, 2006 0:50
by jani
paljonkos on sytkäjohtojen vastus . ja sopiiko tulpat johtojan kanssa joskus on käynyt niin että johdoissa ja tulpissa on häiriö suojaukset ja silloin tulee ongelmia.

Posted: Wed Jun 28, 2006 19:10
by chevelle
Aivan, asiaa!
Alkaakin jo olemaan niksit itellä vähissä, kun kävin virrat, maan, häiriösuojauksen, jakajan sekä tinaukset läpi ja tunnustelin vielä vastuksien lämmöt, ilman tulosta.

Johdoissa on 7,5k-10k:n vastus ja paikalla on myös R-tulpat.. Eli puola joutuu tekemään melko työn saadakseen kipinän aikaiseksi. Pistän huomen jommat kummat vaihtoon

Posted: Wed Jun 28, 2006 19:24
by turbosbc
Kerro ihmeessä kuinka kävi. Tässä odotellaan kuumeisesti että uusi tankki saapuisi perille niin pääsisi kokeilemaan.

Ps. mikä Chevelle sulla on???

Posted: Thu Jun 29, 2006 18:54
by chevelle
Argh! Vaihdoin tulpanjohdot, eikä tilanne muuttunut kummemmaksi. Kevyt kaasun painallus on usein aiheuttanut pienen nykäyksen käymisessä ja tämä vain huononi vaihdon jälkeen. Syy tähän löytyi kiihdytysrikastuksen arvosta 0,51V/s!! muutos 30V/s:in lopetti nykäykset ja rikastukset.

Nyt kaivattaisiin paukkuja, itsellä käy ideat vähiin. Tulppien vaihto tuskin auttaa, eikä löydy asetuksista mitään mikä vaikuttaisi rpm signaaliin, kolmatta jakajaa voisin vielä koittaa. Olisiko järkeä kytkeä yksi nelinapainen signaalimuunnin jakajan ja MS:n väliin, vahvistamaan/parantamaan sinkkua? Näitä jakajia kun tässä nyt riittää, voisi yhdestä sellaisen lainata. Onko vaivan arvoinen yritys vai tuleeko sutta?

Auto on -64 Malibu 4-ov tilava perheauto

Posted: Thu Jun 29, 2006 19:33
by MrFairlane
Itsellä, kun oli signaalihäiriöitä, niin hain vikaa teippaamalla konehuoneen johtoja alumiinteipillä, niin kauan, kun häiriön aiheuttaja löytyi(tai yksi niistä).

Sitten tein semmoisen tietokoneesta-oskilloskooppi virityksen ja varmistin, että häiriöt varmasti on signaalipiuhassa.

Posted: Thu Jun 29, 2006 21:00
by chevelle
Oskilloskooppia olen myös avuksi kaivannut, onko läppärin viritys koopiksi iso homma? Olisiko syytä lisätä virtapuolelle konkka tai muu häiriönpoistaja?

Posted: Thu Jun 29, 2006 21:27
by MrFairlane
http://www.tweecer.com/StreetDyno/vdivide2.gif

Sitten lataat jonkun freeware oskilloskooppiohjelman.

Helppoa, kuin mikä, mutta tuloksista en saanut 15 minuutin opiskelulla, muuta selvää, kuin pulssin tasaisuuden.

Posted: Fri Jun 30, 2006 1:17
by Benkku
chevelle wrote:Olisiko syytä lisätä virtapuolelle konkka tai muu häiriönpoistaja?
Sytytyspuolan ensiön (eli +12V syötön) ja maan välille voisi asentaa esim. 0.25uf häiriönpoistokonkan.

'maa' ei siis tarkoita puolan ensiön miinusta vaan runkomaata mahdollisimman lähellä puolan asennuspaikkaa (ja niin lyhyellä johtimella/vedolla (esim. < 5 cm) kuin mahdollista).

Sama pätee +12V syöttöön eli välittömästi puolan liitäntään/liittimeen ei esim. johtimen toiseen päähän.

Posted: Fri Jun 30, 2006 22:03
by chevelle
Kytkin 4300uF:n konkan MS:n virtapuolelle, ilman vaikutusta, teen saman puolalle tuonnempana. Vaihdoin vastukselliset tulpanjohdot takaisin, vastuksettomien aiheutettua tasakaasulla 40-60 nopeudessa toistuvasti, n.puolen sekunnin nykäyksiä. Nyt nykäsee vain ajoittain 80-60 välissä kevyellä moottorijarrutuksella. Taidan koittaa vielä vastuksettomia tulppia.

Posted: Tue Jul 04, 2006 21:44
by chevelle
Puolan ensiöllä on jo alkup. pieni konkka.


Ongelma on nyt poistunut ja kaikki pelaa hienosti, eikä pätki yhtään.
Korjausohjeet oli tuolla ylempänä esitelty jo aikoja sitten.

"If the RPMs jump around, then first try increasing the Ed capacitor from 0.1 to 0.22 uf, then 0.47 uf."

Muutos 0,1:stä 0,22:en poisti kaikki nykimiset.
Kiitokset Nova400:lle