Page 1 of 1

Kysymys VE Tablesta ja bensapaineista yms.

Posted: Sun Aug 21, 2005 21:36
by Kristian
Meinaako prosenttilukema suuttimen aukioloaikaa/täysi tahti? Esim.100% suutin on koko ajan auki.
Pääsin vihdoin testaamaan MSää, mutta reilulla 2/3 kaasulla kone hyytyy vaikka VE% 100. Kiihdytysrikastusta ei saa myöskään säädettyä siten että veto alkaisi välittämästi. Veto "notkahtaa" hetkeksi kun kaasua painaa nopeasti. Suuttimet ovat ilmeisisti liian pienet?
Bensapaine on nyt n.3.1bar. Kuinka paljon lisää syöttöä voisi odottaa jos nostaisin paineen 4barin kieppeille, vai uudet suuttimet suosiolla?

Posted: Sun Aug 21, 2005 21:49
by Ridge
Käsittääkseni tuo ve arvo takoittaa sitä että montako prosenttia suuttimen aukioloaika on reg fuel arvosta. eli voit laittaa ve arvon yli sataan jolloin suuttimen aukioloaika on suurempi kuin tuo reg fuel ja tarkkailla duty cycle mittarista suuttimen käyttö suhdetta ettei mene liian isoksi. Minkälaista häveliä rakennat ja millaiset suuttimet sinulla on?

Posted: Mon Aug 22, 2005 14:53
by _P_
Kuinka paljon lisää syöttöä voisi odottaa jos nostaisin paineen 4barin kieppeille, vai uudet suuttimet suosiolla?
1,1359236684941296223076921404191 kertaiseksi nousee tuotto.

Lasketaan: [suuttimien vanha tuotto]*sqrt[(uusi b-paine)/(vanha b-paine)]

Posted: Mon Aug 22, 2005 16:44
by Kristian
100A Datsuniin olen värkännyt MSquirttia. Siinä on 1.4 kone, johon on vaihdettu viriosaa. Suuttimet ovat muistaakseni Hondasta CRX 1.5 -86. Koneen piti olla 100hv, joten oletin että ne riittää. Omassa koneessa tehoalue on varmaan 1000rpm alempana kuin Hondan koneessa, joten nyt äkkiä ajateltuna suurempi vääntö vaatii isompia suuttimia vaikka teho olisikin samaa luokkaa. K-Jetillä ja vanhemmilla romppeilla amppeerista on mitattu 102hp/5300rpm.

Onko Duty Cycle tuo VE Bucket, mulla kun on tuo extra käytössä jotta voin ohjata myös sytkää. DutyCyclessä se 100% on ilmeisesti se että suutin on koko ajan auki?

Tuosta bensapaineesta vielä, että mihin asti sitä on järkevää maksimissaan nostaa? Minulla on turbo Saabin pumppu joka pystyy ainakin 5 barin paineeseen. Sillä saisi jo tuon kaavan mukaan 27% tuottoa lisää. Sillä ongelma voisi ainakin pienentyä. Kiertelin tänään purkaamoita, mutta tarjosivat ei oota. Irto suuttimet ovat aika kiven alla. Pitäsi kuulemma ostaa koko kone.

Posted: Mon Aug 22, 2005 17:54
by I_me
Voipi olla että suuttimet eivät enään sulkeudu jos painetta nostetaan liikaa.

Posted: Mon Aug 22, 2005 19:50
by Ridge
Onkos tuo pumppu ollu saabissa sen k jetin kaa? mulla on samallainen ja jos paineensäätimen letkun vääntää tukkoon niin yli viiden tuo paine hujahtaa. Itse olen käyttänyt 3.5bar painetta eikä siitä ole mitään haittaa ollu.

Posted: Mon Aug 22, 2005 20:28
by Kristian
Joo, on se pumppu ollut K-Jetin kanssa. Minun K-Jet oli 900i Saabista, koska se Turbon jetti oli liian jööti minun projekstiin. Nostin paineen 4 baariin kokeeksi. Ei suurempaa vaikutusta. Laihensin seosta ja kone toimikin paremmin. Pitää asentaa uusi lambda-annturi huomenna paikoillee ja säätää sen kanssa. Perstuntumalla säätäminen on aika arpapeliä.

Posted: Tue Aug 23, 2005 14:26
by Ridge
No niin on. minäkin ostin lamda anturin mutta ennen sitä ajelin autolla pari viikkoo ilman lamdaa eikä minulla ollu ees läppäriä jolla säätää. Nyt kun sain halvalla pentium 233mhz kannettavan ja normi lamdan ni tää homma aukes ihan eri tavalla mutta vieläkin on pihalla kun tamppooninnaru. :)

Posted: Tue Aug 23, 2005 17:06
by JTbo
Minulta on hajonnut jo kaksi lambdaa, säätäminen jää aina vähän vaiheeseen kun lambda hajoaa. Kestävät ehkä noin 1000km :(
Ei sitä takapuolituntumalla oikein pysty säätelemään, menee väkisin liian rikkaalle.

Posted: Tue Aug 23, 2005 17:38
by Kristian
Itse ajattelin säätää seokset sinnepäin ja vien sitten auton penkkiin säädettäväksi. Parempi että säätää liian rikkaalle kuin laihalle. Pysyypähän ainakin siltä osin kone ehjänä.
Tänään Squirtti hajosi taas. Töihin mennessä poltti Q1 transistorin. Olin laittanut ruuviin muoviprikat ja ne oli sulaneet. Samalla trankku oli menettänyt kontaktin levyyn ja paloin. Käykö tuo transistori normaalistikkin kuumana? Onko mulla kytkennässä häikkää? Mikä sen tehtävä on yleensäkin, kun fetithän ne vetää suuttimien jännitteen maihin???

Posted: Tue Aug 23, 2005 19:00
by Ridge
Muistaakseni juuri tuo sama q1 lauloi minullakin. lisäsin suuttimille etu vastukset ni johan on pöyhiny noin 3500km ilman mitää. Onko sulla matala ohmiset suuttimet?

Posted: Tue Aug 23, 2005 19:15
by Kristian
Joo 2.5 ohmia taisi olla. Mistä saisi vastukset kohtuuhintaan? Niin minkä kokoiset vastukset sulla on?

Voiko noita suuttimia kytkeä sarjaan, kun sillä saisi nostettua resistanssin kaksinketaiseksi tai nelinkertaiseksi?

Posted: Tue Aug 23, 2005 19:42
by TVH
Kristian wrote:Joo 2.5 ohmia taisi olla. Mistä saisi vastukset kohtuuhintaan? Niin minkä kokoiset vastukset sulla on?

Voiko noita suuttimia kytkeä sarjaan, kun sillä saisi nostettua resistanssin kaksinketaiseksi tai nelinkertaiseksi?
http://www.finsquirt.net/ -> suuttimet ja polttoainelaitteisto, kaikki perusasiat käy tuosta ilmi...

Posted: Tue Aug 23, 2005 19:59
by Ridge
Minun vastukset on samasta subarusta josta on suuttimetkin. Niissä on vastus jotain 6.4 ohmia ja suuttimet ovat 2.4 ohmiset. Eli yhteensä 8.8 ohmia ja sittenki tuntu hiukan kuumalta mut laitoin pwm:n 81% ni sit alko asettuu. Vastuksien pitäisi olla sinulle noin 8 ohmia jolloin kokonais resistanssi menis yli 10ohmia ni sit alkaas kestää. Olen joskus miettiny tuota sarjaa kytkemistä itsekkin ja minun mielestä mikään ei estä. Suuttimen runko ei ole yhteydessä napaan ja napaisuudella ei ole välii ni mun mielestä se pelais.

Posted: Tue Aug 23, 2005 20:19
by TVH
Ridge wrote:Minun vastukset on samasta subarusta josta on suuttimetkin. Niissä on vastus jotain 6.4 ohmia ja suuttimet ovat 2.4 ohmiset. Eli yhteensä 8.8 ohmia ja sittenki tuntu hiukan kuumalta mut laitoin pwm:n 81% ni sit alko asettuu. Vastuksien pitäisi olla sinulle noin 8 ohmia jolloin kokonais resistanssi menis yli 10ohmia ni sit alkaas kestää. Olen joskus miettiny tuota sarjaa kytkemistä itsekkin ja minun mielestä mikään ei estä. Suuttimen runko ei ole yhteydessä napaan ja napaisuudella ei ole välii ni mun mielestä se pelais.
Sarjaankytkennässä jännite jakautuu resistanssien suhteessa, eli jos syötät tohon sarjan 'päihin' 12V niin molempien suuttimien yli vaikuttaa 6V (olettaen että resistanssit on samat) Rinnankytkennässä jännitteen sijasta virta jakautuu.

Posted: Tue Aug 23, 2005 20:57
by Ridge
No mutta samanlaillahan se jakautuu vastuksen ja suuttimen kesken vaikka ei tasan koska eri resistanssit. Tällöin etuvastukseen vaikuttaa suurempi jännite mutta sama virta johtuen etuvastuksen suuremmasta resistanssista. Vai olenko hakoteillä?

Posted: Wed Aug 24, 2005 7:54
by kalsket
Ostakaa kunnolliset lambdat, vaikka VPV:ltä ni kestää pidempään. Itellä meni bilteman halpis-anturi kahdes päiväs, aito Bosch kestänyt sen jälkeen ongelmitta.

Posted: Wed Aug 24, 2005 9:04
by passi
JTbo wrote:Minulta on hajonnut jo kaksi lambdaa, säätäminen jää aina vähän vaiheeseen kun lambda hajoaa. Kestävät ehkä noin 1000km :(
Ei sitä takapuolituntumalla oikein pysty säätelemään, menee väkisin liian rikkaalle.
Mikäs lambdasi on hajottanut? Käytätkö jotain kisaista bensaa missä on lyijyä?

T. Pasi

Posted: Wed Aug 24, 2005 9:33
by JesseT
Mitä noissa kahdessa ekassa viestissä keskustellaan VE %-arvosta, niin kumpikaan teoria ei pidä paikkaansa. Se on Volumetric Efficiency, voi hyvin olla yli 100% enkä sitä nyt ala sen enemmin selittämään. Se, että loppuuko suuttimet näkee duty-cyclestä, jossa siis 100% arvossa suuttimet on täysin auki. Suuttimien etuvastuksiksi en suosittelisi mitään hurjia, vaan max 2 Ohm/kanava. Flyback transistori kannattaa juottaa siitä kiinnityslevystään suoraan siihen piirilevyyn, niin lämpö johtuu hyvin pois.

Posted: Wed Aug 24, 2005 9:42
by Anssi
Mielenkiintoista. Mullakin hajosi kaksi lambdaa kesän aikana.

Autossa on anturit molemmissa kylkiputkissa. Ostin keväällä putkiin samanlaiset tarvikelambdat, jotka kestivät about 2tkm. Molemmat hajosivat melkein samanaikaisesti. Alkoivat näyttämään virheellisesti laihaa seosta ja helisemään. Kummassakin siis sisuskalut irti...

Posted: Wed Aug 24, 2005 16:09
by JTbo
passi wrote:
JTbo wrote:Minulta on hajonnut jo kaksi lambdaa, säätäminen jää aina vähän vaiheeseen kun lambda hajoaa. Kestävät ehkä noin 1000km :(
Ei sitä takapuolituntumalla oikein pysty säätelemään, menee väkisin liian rikkaalle.
Mikäs lambdasi on hajottanut? Käytätkö jotain kisaista bensaa missä on lyijyä?

T. Pasi
En osaa varmasti sanoa, toinen alkoi näyttämään jatkuvasti rikasta, vaikka kone kävi laihalla ja toinen vilkuttaa megatunen ruudussa kuin strobovalo, 0-0,2voltin väliä.

Tämä jälkimmäinen hajosi, kun ohitin jotain rekkaa, vaihdoin neloselle rajoittajalla ja sen jälkeen pimeni seosmittarin näyttämä täysin, ainoastaan megatune näyttää tuota stroboefektiä.

Ensimmäinen oli kyllä aika mustunut, en ole tätä nykyistä vilkaissut, kun pajalla tuhosivat kierteet osittain ja joutuu vaihtamaan mutterin jos ottaa pois.

Tuota VE lukua ei itse tule pahemmin seurattua, duty cycleä kylläkin sitten tarkemmin, kun menee aika rajoille välillä, johtuu bensanpaineongelmasta.

Posted: Wed Aug 24, 2005 19:19
by Kristian
Meinaako VE moottorin volymetristä hyötysuhdetta?

Mistä löytyy tuo Duty Cycle, kun mulla on extraksi päivitetty versio ja siinä tuo layout on eri kuin alkuperäisessä Megatunessa?

Ajattelin kokeilla tuota kahden suuttimen sarjaankytkentää + 2ohmin vastusta. Tuolla saisi virran alle 2A.

Posted: Wed Aug 24, 2005 20:17
by ArttuH
Ridge wrote:No mutta samanlaillahan se jakautuu vastuksen ja suuttimen kesken vaikka ei tasan koska eri resistanssit. Tällöin etuvastukseen vaikuttaa suurempi jännite mutta sama virta johtuen etuvastuksen suuremmasta resistanssista. Vai olenko hakoteillä?
Väittäisin, että suuttimia ei kannata kytkeä sarjaan, koska silloin suuttimien aukeamisaika käytännössä tuplaantuu. Vastus vaikuttaa samalla ohmimäärällä huomattavasti vähemmän, koska vastuksessa ei ole juurikaan induktanssia toisin kuin suuttimen käämissä. Karkeasti yksinkertaistaen vastus pudottaa jännitettä vasta kun sen läpi menee reilummin virtaa, suuttimen impedanssi taas hidastaa virran kasvua ja suuttimen avautumista alusta alkaen.

Käytännössä hyvä yhdistelmä voisi olla pienehkö vastus ja PWM-rajoituksen käyttö. Mulla on muistaakseni yksi 1,8 Ohmin vastus kummassakin pankissa ja PWM 68%, suuttimet ovat 2,5 Ohmiset (4kpl). Tällä yhdistelmällä ei ole ollut mitään ongelmia, en ole edes huomannut minkään paikan lämpenevän havaittavasti. Mulla on tosin tuota suuttimien ohjauskytkentää vähän paranneltu siten, että se tuottaa vähemmän hukkalämpöä. Sille Q1:selle kannattaa tosiaan yrittää järjestää mahdollisimman hyvä jäähdytys, siinä syntyy ihan reippaasti lämpöä PWM-rajoitusta käytettäessä.

Posted: Wed Aug 24, 2005 20:44
by JesseT
Laittamalla suuttimet sarjaan tuplaa virran katkaisusta johtuvan jännitepiikin.

Posted: Thu Aug 25, 2005 4:30
by Benkku
Mikäli 'on kytkettävä' samaan ohjaukseen niin se kannattaa tehdä rinnankytkentänä ja käyttää ohjaustransistorin virran rajoittamiseksi jne. sopivaa vastusta.

Sarjaan kytkeminen kertaa em. 'back emf' jännitepiikin, jolloin mm. flyback diodi ei välttämättä kestä.

Posted: Thu Aug 25, 2005 7:39
by ArttuH
Menee vähän pilkun viilaamiseksi, mutta ei se sarjaankytkentä käytännössä vaikuta tuohon katkaisupiikkiin. Jos joku välttämättä haluaa, niin voin kirjoitella perusteellisen selvityksen miksi näin on :) Mutta käytännössä tuo avautumis/sulkeutumisaikojen kasvu on se syy miksi sarjaankytkentää kannattaa välttää.

Posted: Thu Aug 25, 2005 7:50
by JesseT
ArttuH wrote:Menee vähän pilkun viilaamiseksi, mutta ei se sarjaankytkentä käytännössä vaikuta tuohon katkaisupiikkiin. Jos joku välttämättä haluaa, niin voin kirjoitella perusteellisen selvityksen miksi näin on :) Mutta käytännössä tuo avautumis/sulkeutumisaikojen kasvu on se syy miksi sarjaankytkentää kannattaa välttää.
Ei vaikuta jos "suutin" -> "suutin+suutin" koska jatkuvassa tilassa virrat ovat erisuuret, mutta jos "suutin+vastus -> "suutin+suutin" kuten tästä keskustelusta olin ymmärtäväni, niin kyllä mielestäni nousee back-emf jännite suutinten sulkeutuessa.
Joka tapauksessa älä laita suuttimia sarjaan. Rinnan suuttimet ja pieni vastus sarjaan kumpaankin kanavaan.
Itsellä on nyt neljä 2.4 Ohm suutinta, ei vastuksia, ei PWM päällä, eikä mitään ihmeellistä ole ilmennyt. Toisessa autossa on vastukset lisänä. PWM ei ole ikinä tuottanut mitään haluttua tulosta, eikä se tuohon fly-back piirin kestoon juuri pitäisi vaikuttaakaan.

Posted: Thu Aug 25, 2005 15:17
by Kristian
No pitää kokeilla vaikka siten, että laitan 2.2 Ohmin vastukset kumpaakin kanavaan ja annan suuttimien olla rinnankytkennässä. Mittasin suuttimet ja ne olivat 2.8 Ohm.

Auto ehti olla jo jonkin aikaa käytössä ennen kuin MS laukesi. Siinä ei ollut vastuksia, PWM oli 75%. Jostakin syystä kone toimi jonkin aikaa 60% asetuksilla , mutta sitten auto seisoi hetken n.10min ja se ei lähtenyt ennen käymään kuin säädin PWM:n 75%.

Posted: Thu Aug 25, 2005 15:37
by Ridge
Niin startatessa jännite laskee jonkin verran jolloin ei suuttimet jaksa enää aueta. näin kävi minullekkin siinävaiheessa kun lisäsin vastukset ja kokeilin käyntiin. pwm oli 75 ja kone räjähti tulille kun apu pensaa tarjosi mutta ei omin voimin 80% ja ongelmat katosi.