Page 1 of 1
Ford Escort mkI -69 turbo
Posted: Thu Apr 07, 2011 7:41
by Mikki
Menestystarina on varmasti vielä aika alkutaipaleella..
Auto on siis Ford Escort mk1 turbo. Vanhakoppanen on ex äffäläinen ja rekisteröity. Kilpailutoiminnan loputtua harrastusta piti jatkaa ja suuntana oli turbotus ja ruisku. Mega ohjaa tällähetkellä polttoainetta ja sytkää. Vähän on päästy kokeilemaan jo radalle ja tietty tiellä. Helppoa ei ollut saada konetta toimimaan ja säätöihin ja vieläkin on tekemistä paljon.
Tekniikasta sen verran että mega on 1/ 2.2, sytytys on hoidettu sierran jakajalla miss'ä on hall anturi ja kiinteä ennakko. Puolana perus puola. Puola pitää varmaan vaihtaa johonkin parempaan. ( saa ehdotella ) Hyvin toi sytkä on toiminut 1.7 ahdoilla ja n.7000rpm. Ruisku on sierran ohc moottorista ja suuttimet siemens deca 630. suuttimet vois olla myös isommat kun dyty cyclet menee tappiin vedossa. Tästä huolimatta seos pysyy 12.5 korvilla.
Vaikka ahdot laskettiin kiloon niin siitä huolimatta tuntuu voimaa olevan riittävästi. Alkutaipaleella tuntui megasquirttilaisten apu olevan merkittävän tärkeää.
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Posted: Tue Apr 12, 2011 10:57
by repesorsaa
Pakko kysyä mitä bensapumppua käytät? Itsellä 4 syl bmw:ssä bensapumppu kyykkäsi 220hv tehoilla 630 dekoilla
Ainiin ps bensapumpun johdotusten stekkaus, että tulee kunnolla virtaa.
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Posted: Tue Apr 12, 2011 17:42
by Mikki
Juu polttoaine pumppu on joku boshilainen (sierran ulkopuolinen painepumppu). Mega ei ohjaa polttoainepumppua.
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Posted: Thu Apr 14, 2011 19:09
by repesorsaa
Eiku walbroa tilaukseen nii rupee bensakin riittämään tai toinen pumppu rinnan tai sarjaan. Mikäs kone tuossa muuten on, kun vain jakajasta ja ruiskusta puhutaan? Vakiopata?
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Posted: Fri Apr 15, 2011 20:17
by Mikki
Kone ei oo mikään ihmemylly. 92mm männät, koverrettu lisää palotilaa. Kansi kairattu, nokka oli 13,7mm nostolla muuten lähes normi.Punametalli laakerit. Kevennetty/ muotoiltu kampiakseli ja vauhtipyörä.
Turbon speksei en muista, Hukkis 50mm. Väli jäähy 40x60x8. Kutakuinkin tuollainen.
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Posted: Sun Apr 17, 2011 22:27
by Aatu
630 decoilla itse penkitin ohc:sta ~390hv 1,7bar ja seos meni viellä alle 12 kun ei ollut haettu tarkemmin(kertaveto penkkipäivillä),pumppuna bosch 165L tuottava jostain "porcesta" peräisin(cossun vakio 175L)
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Posted: Mon Apr 18, 2011 9:13
by Mikki
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Posted: Mon Apr 18, 2011 10:13
by jake74
ei kannata kovin kiihytellä tommosella alueella jossa on taloja. joutuu aika äkkiä silmatikuksi ja siittä ei pääse eroon ihan heti. on meinaa kokemusta.
5 kertaa polliisit kävi meillä tyhjän reisun ni alkovat nekin uskoo etten ollut mä tällä kertaa ku joku kiihytteli lähistöllä

Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Posted: Sat May 07, 2011 22:28
by Mikki
Juu pitää ottaa varovasti noi kotiseutujen kulmat. Ajellaan sitten radalla enämpi.
Olisko kellään ideaa miten tehdä ohc myllyyn ylimääräisen veden kierron kun auto ei käy? Tai miten korvata mekaaninen vesipumppu sähköisellä?
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Posted: Sat May 07, 2011 23:01
by Aatu
Eikös joissain saabeissa ollut sähköinen vesipumpun käyttö,muistelisin niin olleen.
Tai sitten ihan sähköinen vesipumppu joita nykyisin on tarjolla.
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Posted: Sun May 08, 2011 1:43
by Höylä
Mikki wrote:Juu pitää ottaa varovasti noi kotiseutujen kulmat. Ajellaan sitten radalla enämpi.
Olisko kellään ideaa miten tehdä ohc myllyyn ylimääräisen veden kierron kun auto ei käy? Tai miten korvata mekaaninen vesipumppu sähköisellä?
lämppärin letkuun kiertovesipumppu, kuten esim. w124 mersussa vakiona... ainakin tuolla mersun systeemillä saa suht.koht. tehokkaasti hukattua sen "jälkilämmön"... ja onhan se ihan mukava lisä joskus pakkasella parkissa, kun ei tarvitse jatkuvasti käyttää autoa, mutta silti saa lämmintä lämppäristä

Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Posted: Sun May 08, 2011 14:23
by jake74
Mikki wrote:
Olisko kellään ideaa miten tehdä ohc myllyyn ylimääräisen veden kierron kun auto ei käy? Tai miten korvata mekaaninen vesipumppu sähköisellä?
käy kattoo jokkisautoista mallia
vesipumpun vieree sähkömoottori esin lektin tai tuulilasin pyyhkijänmoottori. siittä remmi vesipumpulle, sopivan välityksen ettii kohilee että pyörii tarpeeksi nopeesti. jokku on käyttäneet 12V astianpesukoneen pumppuakin.
ainaki fiiateisessa on riittänyt sähköpumppu pyörittämää vettä ajonki aikana ku niistä oteaa se viiminenki hv irti mitä jää vesipumpun pyörittämiseen

Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Posted: Mon May 09, 2011 7:34
by Mikki
Joo samaa oon itekki miettinyt mutta kun tilan puutetta on jonnin verran..
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Posted: Sat May 14, 2011 9:51
by Mikki
Tuollainen löytyi>
http://www.jatek.fi/auto-osat/product/22
Mahtaisko kellään olla nurkissa ylimääräisenä sopuhintaan?
Laitoin eilen dumpin kiinni. Mukavasti rauhoittui toi sakkaaminen.
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Posted: Sat May 14, 2011 10:48
by jake74
muistin tuossa että volvo foorumilla oli juttua noista sähkösistä vesipumpuista. en nyt muista oliko uudella foorumilla vai volvolandian foorumilla.
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Posted: Sat May 14, 2011 10:57
by jimex
jotkin jokkimiehet käyttää linja-auton tai vastaavan webaston kiertovesipumppua on riittävä.
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Posted: Tue Oct 11, 2011 12:13
by Mikki
vielä on kesää jäljellä.... Vai miten se Mamban jannu veisaa? Puol vuotta vierähti isomman rojektin kanssa ja eip ollu aikaa harrastaa tän lelun kanssa. Mukavaa täs kuitenkin on se, että lähti hyrrää he kun sai soppaa laariin. Pakko sanoo et hauska peli toi on. Tuli laitettuu se dumppi nii rauhoittu toi turbon sakkaus. Pitääpäs vähän ajella ennen talvee ettei jämähdä.
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Posted: Mon Mar 26, 2012 19:25
by Mikki
Menestystarinaa jälleen..
http://www.youtube.com/watch?v=44jAWZvt ... ature=plcp
Kävin tehopenkissä fordin kanssa. Eipä mennyt kuin strömssöös. "Ylimääräiset" paineet ulostautui ilkeesti.
Käykää tsekkaas..
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Posted: Mon Mar 26, 2012 21:05
by ziguli
Mitäs siin oikeen sit kävi??

Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Posted: Tue Mar 27, 2012 4:31
by Benkku
Näytti vahvasti turbiinirikolta.
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Posted: Mon Apr 02, 2012 21:53
by Mikki
Saldo siisti, ei hyrrävaurioo.. Sytytystulppa hajos sisältä, pakosarja repes paristakohtaa, pakotiiviste paloi ja samoin kansipahvi. Downpipe oli löystynyt turbosta.
Aikas pinellä pääsin tälläkertaa.
Onko kokemuksia Wa-line WR-480 tai 560 vehkeistä? Hinta olis kohdallaan ainakin.
Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Posted: Sun Oct 14, 2012 21:40
by Mikki
Taas on otettu askel Escortin kanssa. Turboksi on vaihtunut wa-linen wr-560, rakennettu virtaavampi pakosarja. Pirssi tuntuu hyvältä ja voimaa tuntuis olevan melko paljon. Polttoainelinjat muokkasin uusiksi ja lisäsin välisäiliön. Näin varmistin polttoaineen saannin tiukassakin tilanteessa. Sintteri kytkin on alkanut luistamaan nelosella vedon lopulla. Siihen pitää seuraavaksi katsoa jotain tilalle.

Re: Ford Escort mkI -69 turbo
Posted: Wed Oct 17, 2012 16:51
by Mikki
Testailin tänään Extreme Cam FullHD kameraa ja tässä linkki jäljestä.
http://www.youtube.com/watch?v=1A7EDHQvJbo&feature=plcp
-Mikki-