Bmw M52b20,23 ja 28 Kampiakselin Hall anturin johdot?

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Bemmu_squirttaaja
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Sun Jun 21, 2009 18:23

Bmw M52b20,23 ja 28 Kampiakselin Hall anturin johdot?

Post by Bemmu_squirttaaja »

Elikkä pitkällisen etsimisen jälkeen en tietoa löytänyt.

Katsoin sähkökaaviosta että kyseisessä anturissa olis puna/keltainen, ruskea ja keltainen johto, Mutta kun katsoin ostamastani anturista johtojen väriä niin siellä olikin punainen, keltainen ja valkoinen johto! Ja anturin liittimessä ei ole mitään numeroita!

Kysymys kuulukin, että mikä väri anturissa vastaa mitäkin väriä sähkökaaviossa?? Ja selvitykseksi vielä se, että anturi tulee m50:seen moottoriin joten minulla ei ole vastaliitintä mistä katsoa.
Fear
Megasquirttaaja
Posts: 23
Joined: Tue Nov 30, 2010 18:35
Location: Kuopio

Re: Bmw M52b20,23 ja 28 Kampiakselin Hall anturin johdot?

Post by Fear »

Äkkiähän sinä tuosta mittaat virrat päällä syöttöjänniteen (5v) johdon ja sen jälkeen maadoituksen, kolmas on sitten signaali. Sitten vain kytkentäkaaviosta vertaat minkä värinen on siellä mikäkin.
"Life is 2 short, so live it to the max!"

~ Aircooled Vv Beetle Cabrio -68 ~
Bemmu_squirttaaja
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Sun Jun 21, 2009 18:23

Re: Bmw M52b20,23 ja 28 Kampiakselin Hall anturin johdot?

Post by Bemmu_squirttaaja »

Et nyt tainnut ihan ymmärtää oikein. Kun siis olen laittamassa tuota anturia m50b25 koneeseen, megasquirt projektiin, niin se ei ole missään kiinni. Joten minun pitäisi juuri saada se tieto minkä johdon kytken 5v, maihin ja lähtevään signaaliin.

Jos joku kenellä on M52 moottorinen auto ja orkkis johtosarja saisi otettua siitä liittimestä kuvan sillain, että näkee miten päin se liitin on, ja lisäksi näkisi minkä värinen johto lähtee mistäkin? Olettaen siis että johtosarjan värit täsmää autodatan kytkentäkaavioon.
Bemmu_squirttaaja
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Sun Jun 21, 2009 18:23

Re: Bmw M52b20,23 ja 28 Kampiakselin Hall anturin johdot?

Post by Bemmu_squirttaaja »

Elikkä anturissa on punanen johto reunassa keltanen keskellä ja valkoinen toisessa reunassa! Kysymys kuuluukin kun kukaan ei tunnu osaavan vastata aikaisempaan kysymykseen niin, sanokaas joku viisaampi uskallanko kytkeä anturin näin: punainen= 5v, keltainen= signaali ja valkoinen= maa?? Koska ainaski itse loogisesti ajateltuna uskoisin niiden olevan noin. Mutta jos johdot menee väärin niin onko jotain vaara, että anturi taikka mega ottais siitä itteensä??

Lisätään vielä se, että mittasin yleismittarilla diodi asennolla, maa keltaiseen ja plus valkoiseen johtoon niin yleismittari näytti n. 680ohm:a. Millään muulla tavalla yleismittari ei näyttänyt vastusta
HembalanD
Megasquirttaaja
Posts: 74
Joined: Sun Nov 15, 2009 21:46
Location: Hankasalmi

Re: Bmw M52b20,23 ja 28 Kampiakselin Hall anturin johdot?

Post by HembalanD »

Mistään mitään tietämättä sekoitan sen verran että honeywellin hallissa valkoisella raidalla oleva johto on signaali ja se on keskellä.
Volvo B200MS turbo prokkis..
Bemmu_squirttaaja
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Sun Jun 21, 2009 18:23

Re: Bmw M52b20,23 ja 28 Kampiakselin Hall anturin johdot?

Post by Bemmu_squirttaaja »

Kiitoksia tiedosta, ikävä kyllä ei taida kauheesti auttaa ton bemarin anturin suhteen.

Mutta osaisitko tai joku muu kertoa uskallanko kytkeä tuota anturia noin kun olin ajatellut? Vai voiko mahdollisesti väärästä kytkennästä koitua jotain muuta harmia kuin se, että auto ei käynnisty?
Bemmu_squirttaaja
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Sun Jun 21, 2009 18:23

Re: Bmw M52b20,23 ja 28 Kampiakselin Hall anturin johdot?

Post by Bemmu_squirttaaja »

Huoh!!

Ei näytä mitään apuja löytyvän. Testailin tässä nyt sitten tuota anturia siten, että laitoin 5v punaiseen johtoon ja sitten sen ledin maan ja signaalin väliin, eli valkoisen ja keltaisen väliin ja anturin maadotin vielä moottorin kylkeen.

Oonkos mää nyt sitten mahtanut rikkoa sen anturin sillä ohmimittarilla?? :oops: Kun en saanu lediä millään vilkumaan vaikka millä tavalla trikkeripyörää pyörittelin!! Ja trikkeripyörän hampaat on 1.3mm päässä anturista
username
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Sun Mar 26, 2006 8:33

Re: Bmw M52b20,23 ja 28 Kampiakselin Hall anturin johdot?

Post by username »

Bemmu_squirttaaja wrote:Huoh!!

Ei näytä mitään apuja löytyvän. Testailin tässä nyt sitten tuota anturia siten, että laitoin 5v punaiseen johtoon ja sitten sen ledin maan ja signaalin väliin, eli valkoisen ja keltaisen väliin ja anturin maadotin vielä moottorin kylkeen.

Oonkos mää nyt sitten mahtanut rikkoa sen anturin sillä ohmimittarilla?? :oops: Kun en saanu lediä millään vilkumaan vaikka millä tavalla trikkeripyörää pyörittelin!! Ja trikkeripyörän hampaat on 1.3mm päässä anturista
Kai sulla oli virranrajoitusvastus sarjassa ledin kanssa ja ootko varma ettei tuo sinun anturi ole maadoittavaa tyyppiä?
No real power, just turboshit!
Bemmu_squirttaaja
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Sun Jun 21, 2009 18:23

Re: Bmw M52b20,23 ja 28 Kampiakselin Hall anturin johdot?

Post by Bemmu_squirttaaja »

Kyllä oli vastus välissä, mutta sitten aloin turhautumaan vähän liikaa kun en saanut lediä vilkkumaan niin kokeilin sitä myöskin ilman ja myös signaalin ja maan pinnejä kokeilin vaihtaa mutta millään tavalla en saanut sitä lediä vilkahtamaan.

Lisätään nyt vielä, että ainakin autodata näyttää anturin testaukseen sitä lediä 2 ja 3 pinnin välille, jos se olisi maadoittava niin eikös sen ledin olisi sitten pitänyt palaa koko ajan jos ei liikuta trikkeriä?
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Re: Bmw M52b20,23 ja 28 Kampiakselin Hall anturin johdot?

Post by Turtana »

Mielestäni ainoa paikka missä bmw käyttää HALL anturia on nokka-akselin asentotunnistus. Yleisimmin asentotunnistus on VR anturilla.

mittaappas saatko näkymään kahden johdon välille noin 300~600ohm vastuksen, sitten mittari vaihhtosähköpuolelle alueeksi niin pieni kun mittarista saa ja heilutat anturin edessä jotain rautaa.
Bemmu_squirttaaja
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Sun Jun 21, 2009 18:23

Re: Bmw M52b20,23 ja 28 Kampiakselin Hall anturin johdot?

Post by Bemmu_squirttaaja »

Kyllähän tuo nyt Hall anturi sen minäkin varmasti tiedän. Siinä on kolme suojaamatonta johtoa, autodatasta katsottu että se on 5v:nen ja että anturi kuuluu testata ledin kanssa. Eli ei voi olla Vr- anturi.

M52 moottorisen anturin siis ostin tarkoituksella koska se on Hall tyyppinen ja kuuleman mukaan pysyy 60-2 trikkeripyörän mukana.

Mutta siitä ledin testaamisesta vielä niin kuuluikohan sen ledin edes välkkyä kun se oli kytkettynä siten et yhteen tuli 5v ja kahteen muuhun pinniin vaan laitoin ledin vastuksen kanssa ja lisäksi maadoitin anturin tilapäisesti vaan moottoriin. Mutta oliskos siinä +5v:n ja signaalin välissä pitäny olla se 470 ohm:n vastus että se olis toiminu??

Megassahan se on laitettuna se 470ohmin vastus R12 paikalle ja siihen tulee hyppylangalla +5v:a. Mutta en ole uskaltanut kytkeä anturia kokonaan megaan kun en ole täysin varma niistä pinneistä.
Bemmu_squirttaaja
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Sun Jun 21, 2009 18:23

Re: Bmw M52b20,23 ja 28 Kampiakselin Hall anturin johdot?

Post by Bemmu_squirttaaja »

Noniin nyt kerkesin taas mittailemaan ja testailemaan eli selvisi, että anturi on ehjä ja napaisuus on selvillä ja myöskin että se on maadoittavaa tyyppiä.

Eli kun yleismittarilla mittaa virta ja signaalijohdon väliltä jännitettä niin aina hampaan kohdalla mittari näyttää 5V:a ja muuten 0V:a.

Nyt olis uusi kysymys. Eli mulla kun on MS2 V3.0 levy ja tein siihen MS2 extran mukaan ne muutokset mitä Hall piiri vaatii, niin onko se nyt sitten varmasti oikein se piiri? Kun aloin vaan miettimään että minkä takia siihen R12 vastukseen lykätään hyppyjohdolla 5V. Eli kuuluuko se piiri olla tuolla tavalla kytkettynä tuolla anturilla??
Bemmu_squirttaaja
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Sun Jun 21, 2009 18:23

Re: Bmw M52b20,23 ja 28 Kampiakselin Hall anturin johdot?

Post by Bemmu_squirttaaja »

Anturin sielunelämä ratkaistu eli auto käy ja kukkuu vihdoinkin! :D
Post Reply