Page 1 of 1

öljynsyönti+lambda

Posted: Wed Mar 02, 2011 22:56
by jake74
miten lambda reakoi jos kone syö ja polttaa öljyy? sekotaako toiminan ja näytää rikasta seosta vai mitä se tekee?

Re: öljynsyönti+lambda

Posted: Thu Mar 03, 2011 22:39
by username
jake74 wrote:miten lambda reakoi jos kone syö ja polttaa öljyy? sekotaako toiminan ja näytää rikasta seosta vai mitä se tekee?
Lamda mittaa hapen osapainetta, eikä siis pitäisi sekottaa mittausta. Laskin joskus että
runsas öljynkulutus (olikohan 1litra / 1000km) voisi periaatteessa nostaa HC arvoja semmoset 50 p.p.m
pienessä koneessa.

Re: öljynsyönti+lambda

Posted: Sun Mar 06, 2011 16:20
by jake74
username wrote:
jake74 wrote:miten lambda reakoi jos kone syö ja polttaa öljyy? sekotaako toiminan ja näytää rikasta seosta vai mitä se tekee?
Lamda mittaa hapen osapainetta, eikä siis pitäisi sekottaa mittausta. Laskin joskus että
runsas öljynkulutus (olikohan 1litra / 1000km) voisi periaatteessa nostaa HC arvoja semmoset 50 p.p.m
pienessä koneessa.
lambdan mukaa moottori kävi rikkalla. af/r suhde oli 10-11.6 ja vapari kone. oli sulanut mäntä ja 2 tulppaa.

Re: öljynsyönti+lambda

Posted: Sun Mar 06, 2011 19:40
by username
jake74 wrote:
username wrote:
jake74 wrote:miten lambda reakoi jos kone syö ja polttaa öljyy? sekotaako toiminan ja näytää rikasta seosta vai mitä se tekee?
Lamda mittaa hapen osapainetta, eikä siis pitäisi sekottaa mittausta. Laskin joskus että
runsas öljynkulutus (olikohan 1litra / 1000km) voisi periaatteessa nostaa HC arvoja semmoset 50 p.p.m
pienessä koneessa.
lambdan mukaa moottori kävi rikkalla. af/r suhde oli 10-11.6 ja vapari kone. oli sulanut mäntä ja 2 tulppaa.
Kyllähän nuo oireet viittaa, että laihalla olis saattanut käydä.
Lamda-anturi kunnossa? (vanhentuessaan ne hidastuu)
Sylinterikohtaisia seoseroja? (suuttimet tms.)

Re: öljynsyönti+lambda

Posted: Sun Mar 06, 2011 20:14
by JaniM
Imuvuoto?
Mittaako kaikkien pyttyjen yhteistä seosta?

Re: öljynsyönti+lambda

Posted: Sun Mar 06, 2011 20:37
by jake74
username wrote: Kyllähän nuo oireet viittaa, että laihalla olis saattanut käydä.
Lamda-anturi kunnossa? (vanhentuessaan ne hidastuu)
Sylinterikohtaisia seoseroja? (suuttimet tms.)
pitäs olla kunnossa. samalla anturilla ajettii rullilla honda type r ja siinä näytti oikeen.

tuo sumpeamin kone on kaasareilla joten suutin vika on pois suljettu.

Re: öljynsyönti+lambda

Posted: Sun Mar 06, 2011 20:38
by jake74
JaniM wrote:Imuvuoto?
Mittaako kaikkien pyttyjen yhteistä seosta?
en tiiä onko tullut imuvuoto sen jälkeen ku mun tallista lähti. juu yhteistä seosta mittaa.

Re: öljynsyönti+lambda

Posted: Mon Mar 07, 2011 4:08
by Vauhtivaunu
Öljyvuoto kyllä karstoittaa ja tuhoaa anturin pitemmän päälle.

Re: öljynsyönti+lambda

Posted: Mon Mar 07, 2011 9:06
by teg
Joskus on nähty kaasarikoneessa, että kohokammio on mennyt tyhjäksi/melkein tyhjäksi ja vähän väliä menee laihalle, mutta hidas lambda (tässä tapauksessa oli innovate lm-1 ja sen filtteröity näyttö) näyttää vain rikasta eikä reagoi nopeisiin laihoihin piikkeihin. Ja silloinkin mäntä suli.

Re: öljynsyönti+lambda

Posted: Mon Mar 07, 2011 10:21
by jake74
Vauhtivaunu wrote:Öljyvuoto kyllä karstoittaa ja tuhoaa anturin pitemmän päälle.
anturi oli vaan penkityksen ajan paikallaa.

sitä mäkin ihmettelen että joku mekaaninen vika siihen koneeseen on täytynyt tulla koska säädön jälkeen sillä on ajettu 2 kisaa ja reeniä. 3 kisassa 4 ek:lla se sitte hajos.

Re: öljynsyönti+lambda

Posted: Mon Mar 07, 2011 20:21
by Benkku
Mitä todennäköisimmin vaurion on aiheuttanut käytönaikainen laiha seos. Penkissä säätö ja vedot erikoiskokeilla, ovat seossuhdeteknisesti täysin eri asia - erityisesti näin talvi-aikaan.

Re: öljynsyönti+lambda

Posted: Mon Mar 07, 2011 22:01
by username
Benkku wrote:Mitä todennäköisimmin vaurion on aiheuttanut käytönaikainen laiha seos. Penkissä säätö ja vedot erikoiskokeilla, ovat seossuhdeteknisesti täysin eri asia - erityisesti näin talvi-aikaan.
Jep ja kaasarikoneessa tuo vielä korostuu kun ilmamäärän mittaus on mitä on.

Re: öljynsyönti+lambda

Posted: Mon Mar 07, 2011 22:16
by jake74
Benkku wrote:Mitä todennäköisimmin vaurion on aiheuttanut käytönaikainen laiha seos. Penkissä säätö ja vedot erikoiskokeilla, ovat seossuhdeteknisesti täysin eri asia - erityisesti näin talvi-aikaan.
miten se sitte vaikuttaa seoksii ku ulko lämpötila nousee?
penkityksen aikana oli ulkona lämpötila -35 ja tallissa oli jotain -16 pintaa. eka kisoissa oli lämpötilat -20 hujakoila ja nyt viimisessä oli likemäpänä 0.

Re: öljynsyönti+lambda

Posted: Tue Mar 08, 2011 0:53
by Benkku
jake74 wrote:...tallissa oli jotain -16 pintaa.
Olennaista ei ole tallin lämpötila, vaan ilman lämpötila kaasuttimien ilmanoton välittömässä läheisyydessä.

Re: öljynsyönti+lambda

Posted: Tue Mar 08, 2011 11:13
by TimoS
username wrote:
jake74 wrote:miten lambda reakoi jos kone syö ja polttaa öljyy? sekotaako toiminan ja näytää rikasta seosta vai mitä se tekee?
Lamda mittaa hapen osapainetta, eikä siis pitäisi sekottaa mittausta. Laskin joskus että
runsas öljynkulutus (olikohan 1litra / 1000km) voisi periaatteessa nostaa HC arvoja semmoset 50 p.p.m
pienessä koneessa.
Boshin lambdan spekseissä oli suositus :
Guide value: ≤ 0.7 l/1000 km

Re: öljynsyönti+lambda

Posted: Tue Mar 08, 2011 11:44
by username
jake74 wrote:
Benkku wrote:Mitä todennäköisimmin vaurion on aiheuttanut käytönaikainen laiha seos. Penkissä säätö ja vedot erikoiskokeilla, ovat seossuhdeteknisesti täysin eri asia - erityisesti näin talvi-aikaan.
miten se sitte vaikuttaa seoksii ku ulko lämpötila nousee?
penkityksen aikana oli ulkona lämpötila -35 ja tallissa oli jotain -16 pintaa. eka kisoissa oli lämpötilat -20 hujakoila ja nyt viimisessä oli likemäpänä 0.
Tuo lämpötilan vaikutus kaasaripelin seoksiin ei taidakaan olla ihan niin suoraviivaista,
pitää koittaa arvioida tuota jotenkin jossain välissä.
Yksi mahdollinen lisäongelma vois olla myös kaasarin jäätäminen, ilmassa on tyypillisesti eniten vettä
kun pakkasta on vähän (tai jopa plussan puolella), kaasarissa kuitenkin ilma jäähtyy ja voi varmaankin
sopivissa olosuhteissa blokata tuota bensan tuloa.

Re: öljynsyönti+lambda

Posted: Tue Mar 08, 2011 15:07
by teg
Nakutusherkkyys ainakin muuttuu aika paljon tuollaisella lämpötilaerolla.

Re: öljynsyönti+lambda

Posted: Tue Mar 08, 2011 20:57
by NiceMan
Kaasaripelin saa aivastelemaan 0 paikkeilla... Oma 5.9L V8 aivasteli kun 0 paikkella lähti ajelee... kurkut jääty ja sitten kun aivasti niin kone tuli virkeäksi kun lämpes.

Re: öljynsyönti+lambda

Posted: Wed Mar 16, 2011 0:23
by jake74
voiko mitenkää tarkistaa näytääkö lambda oikeen? lambda on bochin anturi ja innovaten ohjainpoksi.
ajettii ooppelia penkissä ja lambda näytää 12-11 afr lukemaa ja tulpat on ihan valkoset nii ku ois paketista otetut.

Re: öljynsyönti+lambda

Posted: Wed Mar 16, 2011 8:52
by ArttuH
Olet varmaan koittanut kalibroida sitä Innovatea?

Kunnollinen testaaminen vaatisi referenssikaasuja, mutta voi tuota kotikonsteinkin testata jonkun verran. Anturi ulkoilmassa lukemien pitäisi olla luokkaa 20:1, jos on selvästi vähemmän, niin sitten lienee jossain vikaa. Toimiva kapeakaista-lambda on aika tarkka referenssi ideaaliseoksen kohdalla. Eli sellainen laajakaistan kaveriksi putkeen ja sitten ajamaan konetta kohtaan, jossa kapeakaista antaa mahdollisimman tasaisesti 0,5V jännitettä. Laajakaistan kuuluisi näyttää tässä kohtaa 14,7:1 seosta. Sitten tietty jotain kertoo myös, jos saat toisen laajakaistan vertailukohdaksi. Tosin jos lukemissa on eroa, niin et voi olla varma kumpi näyttää väärin vai näyttääkö kummatkin :)

Re: öljynsyönti+lambda

Posted: Wed Mar 16, 2011 10:27
by jake74
ArttuH wrote:Olet varmaan koittanut kalibroida sitä Innovatea?

Anturi ulkoilmassa lukemien pitäisi olla luokkaa 20:1, jos on selvästi vähemmän, niin sitten lienee jossain vikaa.
anturi on joka kerta kaliproitu ku on laitettu paikalleen.
kyllä se muistaakseni tuota lukemaa näytää.

Re: öljynsyönti+lambda

Posted: Wed Mar 16, 2011 10:42
by TimoS
Paketista otettaessahan ne tulpat ei ole valkoiset paitsi keskielektrodin eriste. Jos ne on samannäköiset kuin uudet niis sehän ei tarkoita että käy laihalla.
NGK:sivuilta
Normaali ulkonäkö
Virheetön sytytystulppa on tämän näköinen. Valko-harmaa värjäytyminen on vaaratonta. Se on peräisin polttoaineen lisäaineista, jotka eivät pala kokonaan, ja on seurausta säädetystä normaalista palamista.
jake74 wrote: tulpat on ihan valkoset nii ku ois paketista otetut.