Page 1 of 2
suorasytytys
Posted: Thu Mar 03, 2005 20:45
by jussix
Mitenkäs tuon suorasytytyksen saa kytkettyä ja mitä osia siihen tarvitaan.
hyvät ohjeet olis tarpeen.
Posted: Fri Mar 04, 2005 9:56
by TVH
Tarvitset triggerin, suorasytkäyksikön tai 2 tavallista ja suorasytkäpuolan. Riippuu vähän koneesta että miten triggerin sitten käytännössä totettaa, yleensä kampuralle laitetaan hammaspyörä mitä luetaan hall-anturilla.
Posted: Fri Mar 04, 2005 16:19
by jussix
saako sen toimimaan ilman tuota hammaspyörää
Posted: Fri Mar 04, 2005 16:53
by Guest
jussix wrote:saako sen toimimaan ilman tuota hammaspyörää
no esim virranjakajaa modaamalla onnistuu myös (olettaen että autossa sellainen on )
Posted: Fri Mar 04, 2005 17:43
by Ykä
tarkotus taitaa kuitenki olla saaada se virranjakaja edestä pois sieltä kyseessä m10 bmw moottori

Posted: Fri Mar 04, 2005 18:49
by Guest
Ykä wrote:tarkotus taitaa kuitenki olla saaada se virranjakaja edestä pois sieltä kyseessä m10 bmw moottori

noo sitten voi laittaa nokkapyöräään parit pultit ja niitä väijyä hal:n avulla
Posted: Fri Mar 04, 2005 18:53
by kimmo-p
Eli oiskohan kellään tallessa/tiedossa sitä turtanan piirtämää kaaviota, jossa oli ne 2-boschin 7-napaista ohjainyksikköä, ja niilllä oli toteutettu suorasytkä ilman ford edistä, lisäksi tarvittiin vaan tommonen 3-napainen(matalajännitejohtoja=3) suorasytkäpuola ja pari vpv-motorin anturia.
Se oli tuolla volvolandian puolella , mutta turtana on taas häipynyt tieten maan alle??
Posted: Fri Mar 04, 2005 19:05
by Ykä
plagu wrote:Ykä wrote:tarkotus taitaa kuitenki olla saaada se virranjakaja edestä pois sieltä kyseessä m10 bmw moottori

noo sitten voi laittaa nokkapyöräään parit pultit ja niitä väijyä hal:n avulla
tuota tuohn nokkapyörää voi olla kyllä hankala laittaa mitää väijyyn kun se on aika hyvin piiloss kotelon alla mutta onnistuuko laittaa vaikka kampiakselin hihnapyörää jos laittaa muutaman nastan mistä halli sais tiedon

Re: suorasytytys
Posted: Fri Mar 04, 2005 20:55
by Turtana
jussix wrote:Mitenkäs tuon suorasytytyksen saa kytkettyä ja mitä osia siihen tarvitaan.
hyvät ohjeet olis tarpeen.
Tarvitset megasquirtin
Siihen täytyy tehdä ledeihin 17 ja 19 modi
sitten niiden perään sinun tarvitsee laittaa kaksi sytkämodulia joilla ohjataan hukkakipinäpuolaa.
viimeiseksi tarvitset megasquirt-extra softan joka tukee weeldecoderia.
jotta weeldecoder toimisi tarvitsee 4 sylinterisessä minimissään käyttää 4-1 coderia eli kampuralle hihnapyörään 3 tappia (4 mutta 1 puuttuu) 1 tappi laitetaan niin että se on 60" ennen yläkulokohtaan tms... mihin nyt haluakin pistää.
ja hall-anturi nuuhkimaan hihnapyörään laitettuja tappeja.
hall-anturia varten megasquirtin sisääntuloa täytyy modata.
megasquirt-extra koodi osaa suorasytkän itsekkin ulkoisia kytkentöjä ei enää tarvita siihen erikseen
Sitten vaan rustataan megatunella asetukset kuntoon.
Posted: Fri Mar 04, 2005 21:30
by turbiinirieska
Ykä wrote:plagu wrote:Ykä wrote:tarkotus taitaa kuitenki olla saaada se virranjakaja edestä pois sieltä kyseessä m10 bmw moottori

noo sitten voi laittaa nokkapyöräään parit pultit ja niitä väijyä hal:n avulla
tuota tuohn nokkapyörää voi olla kyllä hankala laittaa mitää väijyyn kun se on aika hyvin piiloss kotelon alla mutta onnistuuko laittaa vaikka kampiakselin hihnapyörää jos laittaa muutaman nastan mistä halli sais tiedon

montako nastaa se tarvii?mulla on 2wd cossun hihnapyörä tuolla kampiakselin päässä,jossa on 4.kpl nastoja tai paremminkin nystyröitä valmiina.voiskos tuolla saada tarpeellinen tieto suorasytkälle?
Posted: Fri Mar 04, 2005 21:59
by kimmo-p
Kiitokset Turtanalle.
Posted: Sat Mar 05, 2005 8:49
by JesseT
Onko tuota suorasytkää ilman EDIS:tä kukaan kokeillut? Miten esim käynnistyvyys kylmässä jne... extra kotisivuilla lukee, että koodi on vasta alpha vaihessa ja sitä on vasta kokeiltu testipenkissä pylväsporakoneessa. Tämä on varmaan jo vanhaa tietoa?
Posted: Sat Mar 05, 2005 9:41
by Turtana
Mitä nyt msefin foorumia lueskellut niin aika moni käyttää tuota "neon" decooderia joka on weeldecoderin esiaste tehty dodgen koneelle pelkästää (siinä on aika milenkiintoinen hammastus kampuralla)
weel-decoder on täysin toimiva ilmeisemmin joitain murheita on ollut 60-2 hammastuksella tiheän pulssitaajuuden takia isommilla kierroksilla, vaatii LM1815 piirin suodattamaan vr anturin signaalia.
Posted: Sat Mar 05, 2005 11:25
by Ykä
turbiinirieska wrote:Ykä wrote:plagu wrote:
noo sitten voi laittaa nokkapyöräään parit pultit ja niitä väijyä hal:n avulla
tuota tuohn nokkapyörää voi olla kyllä hankala laittaa mitää väijyyn kun se on aika hyvin piiloss kotelon alla mutta onnistuuko laittaa vaikka kampiakselin hihnapyörää jos laittaa muutaman nastan mistä halli sais tiedon

montako nastaa se tarvii?mulla on 2wd cossun hihnapyörä tuolla kampiakselin päässä,jossa on 4.kpl nastoja tai paremminkin nystyröitä valmiina.voiskos tuolla saada tarpeellinen tieto suorasytkälle?
mulla on itellä tuo hammastettu etupyörä ja mistä halli tunnistelee tietoja kaikki muuta hampaat on otettu pois vaan 3 hammasta jätin eli ei kai se enempää tarvi itsellä ainaki toimii tuolla lailla eli hampaa on toisistaa 120 astetta
Posted: Sat Mar 05, 2005 13:25
by Turtana
Ettei ykä nyt pistä vellejä ja puuroja sekaisin kun on kyse suorasytkän asentamisesta, eli jos on neljä sylinterinen kone ja haluaa suorasytkän niin kampuralla pitää 4 tappia joista 1 puuttuu jotka ovat 90" toisistaan asennettuna että weel-decoder toimisi minimi rauta määrällä.
Ykällä on mitä ilmeisemmin kone jossa on mekaaninen jakaja vielä jäljellä.
Sieraan tämä pätee oikeastaan ihan hyvin mutta muistaakseni kampuralla olevat lovet ovat vain 24" ykk joten ei oikeen käy koska anturin täytyisi olla 50-60" ykk että saa järkevästi toimimaan.
ja eikös kossuissa ollut ihan mekaaninen jakaja joka hoitaa kipinän jaon, tällöin ei kampuralla ei tarvitse olla kuin 2 tappia 180" välein.
Posted: Sat Mar 05, 2005 15:46
by Ykä
Turtana wrote:Ettei ykä nyt pistä vellejä ja puuroja sekaisin kun on kyse suorasytkän asentamisesta, eli jos on neljä sylinterinen kone ja haluaa suorasytkän niin kampuralla pitää 4 tappia joista 1 puuttuu jotka ovat 90" toisistaan asennettuna että weel-decoder toimisi minimi rauta määrällä.
Ykällä on mitä ilmeisemmin kone jossa on mekaaninen jakaja vielä jäljellä.
Sieraan tämä pätee oikeastaan ihan hyvin mutta muistaakseni kampuralla olevat lovet ovat vain 24" ykk joten ei oikeen käy koska anturin täytyisi olla 50-60" ykk että saa järkevästi toimimaan.
ja eikös kossuissa ollut ihan mekaaninen jakaja joka hoitaa kipinän jaon, tällöin ei kampuralla ei tarvitse olla kuin 2 tappia 180" välein.
joo eli asista poiketen mulla on vielä normi jakaja käytössä ja tässähä oli puhe ihan eristä asiasta eli pääsi vähä vellit sekottuu niin kun turtana sano

Posted: Sat Mar 05, 2005 19:30
by jussix
kiitos tiedoista.

Posted: Sat Mar 05, 2005 19:47
by turbiinirieska
eikös kossuissa ollut ihan mekaaninen jakaja joka hoitaa kipinän jaon, tällöin ei kampuralla ei tarvitse olla kuin 2 tappia 180" välein.[/quote]
juu on mekaaninen jakaja,eli kävisköhän se sitten sillai et ku kaksi niistä tapeista hiois pois.silloinko megaruutta sais riittävät tiedot suorasytkälle.
tyhmänä kysyy hän

Posted: Sun Mar 06, 2005 11:15
by W-PH
Kysymys Turtanalle: sinulla on ilmeisesti käytössä tuo kuvan mukainen sytytysjärjestelmä(2kpl HEI 4 pin moduli+kaksoiskipinäpuola). Toimiiko ko. järjestelyn kanssa kipinäohjattuna hard/soft cut rev limiter vai joutuuko käyttämään fuel cuttia?. Lisäksi kiinnostaa mistä ko. osat (puola+modulit) saisi hankittua ja hinta-arvio? Minkä Megatunen ja Ms'n's Extra version ko. järjestelmä vaatii?
Posted: Sun Mar 06, 2005 13:02
by kimmo-p
W-PH wrote: Lisäksi kiinnostaa mistä ko. osat (puola+modulit) saisi hankittua ja hinta-arvio?
Moduleita on tietysti monenkin valmistajan, mutta yksi edullinen on ainakin startaxin maahantuoma jolla on ovh hinta 15eur, niitä pitäisi saada kyllä tilaamalla ainakin mistä hyvänsä autovaraosaliikkeestä.
Samalla firmalla on myös fordin suorasytkäpuolaa, ja hinta oli muistaakseni 60-80 eur.
Posted: Sun Mar 06, 2005 15:12
by Turtana
"turbiinirieska"]eikös kossuissa ollut ihan mekaaninen jakaja joka hoitaa kipinän jaon, tällöin ei kampuralla ei tarvitse olla kuin 2 tappia 180" välein.
juu on mekaaninen jakaja,eli kävisköhän se sitten sillai et ku kaksi niistä tapeista hiois pois.silloinko megaruutta sais riittävät tiedot suorasytkälle.
tyhmänä kysyy hän

Jos koneessa on jo mekaaninen jakaja niin en lähtisi sitä poistamaan vaan huvin vuoksi, megasquirtin ohjaus on paljon helpompi toteuttaa mekaanisella jakajalla kuin suorasytkänä.
foordin tapit ovat muistaakseni 24" ykk ennen anturia joka on hiukan huono homma sinäällään että jos käytetään kahta kauimmaista tulee triger kulmaksi 114" joka on hieman liikaa mutta boxi sen pystyy tosin tekemään käynnistyvyys heikkenee tuon takia ja 24" ei ole tarpeeksi pieni että next-cylinder koodi toimisi 10-20" on sen vaatimus.
joten helpoimmaksi tulee laittaa koneen laturin tms... hihnapyörälle 2 tappia 180" välein niin että olat 60" ennen ykk.
Posted: Sun Mar 06, 2005 15:34
by Turtana
W-PH wrote:Kysymys Turtanalle: sinulla on ilmeisesti käytössä tuo kuvan mukainen sytytysjärjestelmä(2kpl HEI 4 pin moduli+kaksoiskipinäpuola). Toimiiko ko. järjestelyn kanssa kipinäohjattuna hard/soft cut rev limiter vai joutuuko käyttämään fuel cuttia?. Lisäksi kiinnostaa mistä ko. osat (puola+modulit) saisi hankittua ja hinta-arvio? Minkä Megatunen ja Ms'n's Extra version ko. järjestelmä vaatii?
toimii kipinänkatkaisu, puolan hommasin itse purkamolta 50e hintaan, uudet tulpanjohdot puolalle 30e ja 2 sytkämodulia uutena 18e kappale.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/index.html tuolta löytyy tarvittavat softat.
Posted: Sun Mar 06, 2005 17:52
by W-PH
Kiitoksia tiedoista! Jos joku vielä muistaisi/tietäisi varaosanumeroita noille moduleille, puolalle sellaisen jo löysin. Tuli vielä yksi kysymys mieleen, miten on ko. moduleilla kosketuskulman säädön laita(dwell control), onko sisäinen/hoidettava MS:llä?
Posted: Sun Mar 06, 2005 17:57
by antti o
Itelläkin on käynyt mielessä jos rakentaisi tollasen sytkän kun nytten on jo suorasytkäpuolakin kiinni, tosin toi edissi toimii melkein 100%
Rajottajan kanssa ongelmia..
Posted: Mon Mar 07, 2005 18:34
by W-PH
Jätetäänkö se 1-sylinteriä merkkaava "tappi" pois 4-1 pyörää käytettäessä vai onko sen sijainnilla merkitystä?
Posted: Tue Mar 08, 2005 10:32
by Turtana
pyörimis suunnassa viimeinen tappi jätetään pois ja ensimmäinen tappi mieluusti 50-60" ennen ykk.
megasquirtilla pystyy myös tekemään 4 sylinteriseen COP tyylillä sytytyksen erillisillä puolilla koska extra koodissa on jo 4 sytkälähtöä tällöin vaatii trigeripyörän nokkapyörälle.
Posted: Tue Mar 08, 2005 14:16
by TVH
Sytkäyksiköksi käy kahden tavallisen modulin sijaan ainakin myös Bosch 0 227 100 200 tai 0 227 100 204, näissä on myös dwell ohjaus.
Posted: Tue Mar 08, 2005 21:37
by W-PH
Kiitoksia kaikille infosta. Tämä foorumi on tosi hieno juttu kun ei tarvitse ihan kaikkea perustietoa kaivella kissojen ja koirien kera. Erilaisten modulien ja muun "raudan" kytkikset olisivat varmasti tarpeen monelle aloittelevalle squirttaajalle, joten laittakaa niitä aina jakeluun kun saatte kehiteltyä/rakenneltua toimivan kytkennän. Sillä tavalla tämä homma poikii aina vain lisää uusia ideoita/sovelluksia.
Posted: Wed Mar 09, 2005 14:29
by petteriu
Turtana wrote:...megasquirtilla pystyy myös tekemään 4 sylinteriseen COP tyylillä sytytyksen erillisillä puolilla koska extra koodissa on jo 4 sytkälähtöä tällöin vaatii trigeripyörän nokkapyörälle.
Pikaisesti yritin tästä etsiä tarkempaa tietoa (
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/ ,
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/outputs.htm) juuri tästä COP aiheesta, mutta ei osunut silmiin.
Tuo olisi ilmeisesti aito COP/suorasytytys, joka antaa kipinän vain työtahdilla vai wasted spark ? Siis oikea suorasytkä ainakin tuolle 4-sylinteriselle....
Petteri
Re: suorasytytys
Posted: Mon Mar 28, 2005 10:02
by kimmo-p
Turtana wrote:
Sitten vaan rustataan megatunella asetukset kuntoon.
Tosi hyvät ohjeet Turtanalta, vielä olisin kysynyt megatunen ruuvauksesta että mitähän noihin kohtiin spark settingeissä kirjoitetaan jos laitan eka tapin 60" ennen ykk ja kytken kaikki em ohjeiden mukaan.
Trigger angle (Deg)?
Trigger angle addition?
Cranking advance Angle (Deg)?
Hold Ignition?
Spark output inverted?
Fixed Angle ?
Trim Angle?
Tässä olisi pari 4-sylinteristä autoa johon nyt pitäs saada tuo suorasytkäkin toimiin.
Niin ja rarviiko tuohon dwell settingsiin mitenkään koskea?