Page 1 of 1
Megan valitseminen ja sytytyksen toteutus?
Posted: Fri Feb 11, 2011 7:56
by Sämä
Hei!
Tässä olisi tarkoitus ruveta tekemään tekniikanvaihdosta mutta tilanpuutteen johdosta pitäisi päästä virranjakajasta eroon. Lisäksi tulevaisuudessa mahdollisen virittämisen takia olisi hyvä olla parempi moottorinohjaus sekä tuo mega on kiinnostanut kokeilla jo pitkään.
Moottorina olisi siis Opelin C20NE (2.0 8V OHC). Sen tiedän että mahdollisesti joudun potikkamallisen kaasuläppäanturin hankkimaan sekä imuilman lämpöanturin. Mutta mitenkä sitten tuon VR-anturin suhteen, tarvitseeko siihen hankkia HALL-anturi (tai muunnin) tilalle esim
TÄLLÄISEN Megan kanssa?
Ja kuinka toteutan hukkakipinäsytytyksen, riittääkö siihen Megan jatkeeksi
TÄLLÄINEN vai tarvitsenko muuta?
Ja miten on, jos vertaa MS2 V3.0 niin onko se hintaero (n.75€) sen arvoinen vai pärjäänkö tuolla 1:llä? Moottoriin en sen kummempia ole haaveillut, ehkä turbo?
Re: Megan valitseminen ja sytytyksen toteutus?
Posted: Fri Feb 11, 2011 8:08
by JaniM
Tuossa v3 levyssä on vr-muunnin ja toimii myös hall anturilla. Sitä varten ei tartte muuntimia.
Hukkakipinää varten tarttet toisen sytkäkiven lisää.
Tai sit ostat tuollasen vag hukkakipinäpuolan missä on sytytyspääte itessään. Jää sytytyshäiriöt poksin ulkopuolelle. Eikä tartte hankkia toista sytkäkiveä. Noita tarvike VAG-puolia löytyy mun kautta.
Itse suosittelen MS2, niin ei tartte taistella Easytherm ohjelman kanssa, jos toiset lämpöanturit.
Kakkosessa pystyy suoraan antaa arvot Megalle ja ei tartte erikseen vääntää tiedostoja ja päivittää purkkiin.
Trikkeriasetukset, myös pikkasen helpommat asettaa.
Re: Megan valitseminen ja sytytyksen toteutus?
Posted: Fri Feb 11, 2011 9:38
by Sämä
Onkos tuo VAG hukkakipinäpuola siis
TÄMÄ
Puolajakaja VAG 97-
1,4/1,6/1,8/2,0 Puolajakaja [1998-2004]
16V-1,4/1,6 jos Puolajakaja (1/auto) [1998-2004]
1,8-20V Puolajakaja (ei Turbo) [1998-2004]
Re: Megan valitseminen ja sytytyksen toteutus?
Posted: Fri Feb 11, 2011 9:58
by JaniM
Juup.
viewtopic.php?f=11&t=4430
Tuossa tarinaa moisesta.
Re: Megan valitseminen ja sytytyksen toteutus?
Posted: Mon Feb 14, 2011 19:39
by JaH
Sämä wrote:Hei!
Tässä olisi tarkoitus ruveta tekemään tekniikanvaihdosta mutta tilanpuutteen johdosta pitäisi päästä virranjakajasta eroon. Lisäksi tulevaisuudessa mahdollisen virittämisen takia olisi hyvä olla parempi moottorinohjaus sekä tuo mega on kiinnostanut kokeilla jo pitkään.
Moottorina olisi siis Opelin C20NE (2.0 8V OHC). Sen tiedän että mahdollisesti joudun potikkamallisen kaasuläppäanturin hankkimaan
Mikäli moottori on C20NE ei tarvitse etsiä kaasuläpän asentotunnistinta, koske se on potentiometri mallia.
Mikäli moottori taas on 20NE, eli ilman lambda ohjausta, tarvitset uuden asentotunnistimen.
Re: Megan valitseminen ja sytytyksen toteutus?
Posted: Wed Feb 16, 2011 20:29
by härski
moron.
oli aikomuksena celican ahtaminen ja moottorinohjaus tarvis päivittää.
mikä mega ja millä mausteilla olis sopiva?
kyseessä vm.91 celica 2,0gti koneella. auttakaa noviisia.
Re: Megan valitseminen ja sytytyksen toteutus?
Posted: Thu Feb 17, 2011 20:42
by järviin
Onkohan toi 4syl hukkakipinäpuola mitä protoparts myy, sytkävahvarilla vai ilman?
Re: Megan valitseminen ja sytytyksen toteutus?
Posted: Thu Feb 17, 2011 21:16
by JaniM
Tuo Protopartsin puola on tavallinen ilman vahvistinta.
http://autotune.fi/tuote/246/vag-032-90 ... iittimella
Tuossa on vahvistin ja liitin mukana. Ei tarvitse sytkäkiviä hankkia.
Re: Megan valitseminen ja sytytyksen toteutus?
Posted: Wed Feb 23, 2011 16:22
by Keltteri
Millä megalla kannattais lähtee ohjaamaan valmiina hyllyssä olevaa edis 4 sytytystä? Kaikilla kaiketi pystyy ohjata mitä oon ymmärtäny mutta oisko joku erityisesti muita parempi/helpompi mega jolla tää onnistuis. Tuon ecun ostan valmiiks kasattuna ja löytyiskö semmosta jo valmiiks edikselle rakennettuna ettei tarttis ite rupee kolvailee. Oon kyllä katellu mut ei tunnu löytyvän... olevinaan

Ediksen kaverina on 36-1 trigger pyörä ja hall anturi. Moottori mihin ois tulossa on toyotan 2t 1.6l 8venttiilinen 4 cyl 84 vuosimalliltaan eli kaasari kone eikä valmiina mitään käyttökelposta megaa ajatellen. Niin ja mega tulis ohjaamaan tietenki myös bensan suihkutusta.
Re: Megan valitseminen ja sytytyksen toteutus?
Posted: Thu Mar 10, 2011 0:24
by Mage77
Mulla ois tarkotus ruveta tässä keväällä lopultakin viemään eteen päin omaa Saab 9000 turbo rojektia.
Mootorin ohjaukseks meinasin laittaa megan mut en oo päässy oikein varmuteen et mikähän ois järkevin laittaa tollaseen 9000t saabiin ilmeisesti tuo MS2:n tuntus oleven pikkasen helpompi saada toiminta kuntoon
Re: Megan valitseminen ja sytytyksen toteutus?
Posted: Fri Mar 14, 2014 4:30
by Munckki
Vanha topikki ylös kun oli just tilanteeseen sopiva otsikko.

Elikkä sattuu olemaan sopivasti vw golf mk2 1.3 -89 kaasarikoneella pukissa ja ihan tarpeekseni oon saanu tästä pierburgin räpläämisestä niin ajattelin että jos sitä alkais harrastamaan megasquirttia paikalleen. Sopivasti löytyis rinnakkaismallista 1.3mpi ruiskuhilppeet, mutta nyt jäi sytytys kalvamaan mieltä. Kun tossa kaasarikoneessahan on nokka-akselin päässä virranjakaja jossa on vielä alipainesäädin joka saa sen alipaineen sitten kaasuttimelta...
Näihin vehkeisiin vissiin ilmeisesti vähän vähemmän porukka ruuttaa on asentanut, mutta harrastus ja opetusmielessä tarkotus lähteä tekemään niin löytyykö joltain apuja mikä ruutta kannattaisi valita ja miten tuon sytytyksen suhteen kannattaisi toimia?
Kiitos jo pelkästä lukemisesta.

Re: Megan valitseminen ja sytytyksen toteutus?
Posted: Fri Mar 14, 2014 7:45
by JaniM
No jos budjetti versioo meinaat, niin jakajalla saa toimiin. Muistaakseni noissa hall jakaja?
Mutta parempi olisi laittaa kammelle trikkeri ja hukkakipinäpuola.
Ohjaimeksi MS2 v3.0 levyllä tai Microsquirt vähintään. Näillä pärjää normikäytössä vallan mainiosti.
Jos enemmän haluaa, niin silloin MS3.
Re: Megan valitseminen ja sytytyksen toteutus?
Posted: Fri Mar 14, 2014 10:49
by Munckki
Okei, eli tarkotuksena sitte jättää se vanha virranjakaja siihen kannen kylkee ikään kun "pyörimään tyhjänä" ja korvata sytytys ihan kokonaan sillä hukkakipinäpuolalla?
Re: Megan valitseminen ja sytytyksen toteutus?
Posted: Fri Mar 14, 2014 13:44
by JaniM
Juurikin noin. Pystyykö tulppaamaan vai nouseeko akseli ulos tai ottaa akseli kokonaan pois?
Re: Megan valitseminen ja sytytyksen toteutus?
Posted: Wed Apr 02, 2014 16:06
by öölipena
Nyt sitte olis aika alkaa koittaa asentaa megaa omaanki autoon.
Moottori on ford scorpio 2.3l ja megalla ohjattaisiin kipinää ja suuttimia. mitä eroa on ms2 v2.2 ja v3.0 että kumman valitsen?
voorttin omat anturit ymmärtääkseni toimii megan kanssa hyvin yhteen ettei niitä tarviisi vaihdella?
kuinkas noi suuttimet kuinka tiedän että ne on oikean laiset?
joo ja tiedän tyhmiä kysymyksiä mutta en jaksaisi menettää hermoja heti alkumetreillä
Re: Megan valitseminen ja sytytyksen toteutus?
Posted: Wed Apr 02, 2014 19:00
by MrFairlane
öölipena wrote:Nyt sitte olis aika alkaa koittaa asentaa megaa omaanki autoon.
Moottori on ford scorpio 2.3l ja megalla ohjattaisiin kipinää ja suuttimia. mitä eroa on ms2 v2.2 ja v3.0 että kumman valitsen?
On prosessorit MS1, MS2 ja MS3. Sitten on piirilevyversiot 2.2 ja 3.0.
MS1 ja levy 2.2 alkavat olla tätä nykyä melkoista DIY-touhua koska tuki on loppunut ja häiriöherkempi.
Eli jos haluat ominaisuuksia ja käytettävyyttä niin MS2 ja 3.0.
öölipena wrote:
voorttin omat anturit ymmärtääkseni toimii megan kanssa hyvin yhteen ettei niitä tarviisi vaihdella?
Joo, erittäin todennäköisesti.
öölipena wrote:
kuinkas noi suuttimet kuinka tiedän että ne on oikean laiset?
Mieluiten korkeaohmiset ja sellaiset joista tulee riittävästi soppaa läpi ilman että tulee hirveästi liikaa.
Megamanuaalista ja muualtakin netistä löytyy laskureita.
http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm#size
öölipena wrote:
joo ja tiedän tyhmiä kysymyksiä mutta en jaksaisi menettää hermoja heti alkumetreillä
Ei ole tyhmiä kysymyksiä vaan tyhmiä vastauksia.
http://www.msextra.com/doc/index.html