Page 1 of 1
Kylmäkäynnistys onkelmia
Posted: Thu Jan 13, 2011 16:58
by Asteriks
Moottori 4a-ge, voortin järjestelmällä toteutettu sytty jakajan kassa. MS1 v2.2 hr10g koodi, säätöohjelma tunerstudio.
miks en saa toimimaan kylmärikastuksia kuin myöskään starttaus rikastuksia? moottorinlämpötila näyttää pakkasillakin plussan puolella, kuumana toimii moitteettomasti. imulämpö näyttää pakkastakin.. olen ajanut arvot easytermillä uusiksi, ilman tulosta. toimiiko se edes normaalisti tunerstudion kanssa? tein sen samalailla ku exrtakoodin kanssa ja megatunella...
kylmärikastuksen määrällä ei vaikutusta seokseen yhtään.. kuumana ajossa toimii muuten moitteettomasti, eikä mitään häiriöitä oo..
-Mikko-
Posted: Thu Jan 13, 2011 17:39
by Turtana
Advanced valikosta -> fuel table selection -> lukeeko GammaE "on"
Posted: Thu Jan 13, 2011 20:27
by Asteriks
no eipä lukenu.. pitäs varmaan olla "on"?

Posted: Fri Jan 14, 2011 19:16
by Asteriks
Missä mättää viel ku ei näytä lämpötiloja oikein?! imusarja -12 ni kone oli nollas astees... kolmepäivää auto seisonu pakkases. mikä vääristää arvoja? ajoin vaihteeks arvot uuvelleen easytermillä mut ei vaikutusta. kuseeko toi tunerstudio jotenki vai täh?!
Posted: Fri Jan 14, 2011 19:44
by teg
Onko bias vastus vaihdettu kuten megamanuaalissa on kerrottu, mikäli sille on tarvetta?
Posted: Fri Jan 14, 2011 21:45
by Asteriks
??!!? en oo tietonen ollenkaan..? vaihtaa miks? missä nii lukee? 2490ohmia on imu sekä koneen vastusarvot..
Posted: Fri Jan 14, 2011 22:05
by Benkku
Asteriks wrote:??!!? en oo tietonen ollenkaan..? vaihtaa miks? missä nii lukee? 2490ohmia on imu sekä koneen vastusarvot..
Niin... ja mitkä mahtavat olla käyttämiesi (Toyotan OEM?) antureiden vastusarvot, about 20 celsiusasteen lämpötilassa?
Samalla tietty kannattaa/voi olla hyödyllistä mitata ominaiskäyrältä pari muutakin pistettä. Easythermillä sitten lasketat (Steinhart-kaava) MS:n AD-muuntimelle taulukko-arvot.
http://www.autoshop101.com/forms/h32.pdf
http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 71&t=21573
Posted: Fri Jan 14, 2011 22:23
by Asteriks
joo, on ne lähellä tuota bias vastus arvoo tai siis sieltä levyltä löytyvää.. ja on ajettu aesytermillä uudet tiedostot ja koodin avulla sit poksille.. ainut et löysin jonku "opetusvideon" ni siinä se äijä laitto ne kolme filua tunerstudion projekti kansio alta löytyvää inc:n alle.. sitä en tehny. tällä kai suuri merkitys asiassa ku siinä ne mittarit alko näyttää erilukemii heti. täytynee kokeilla siirtää filut myös sinne.

Posted: Sat Jan 15, 2011 2:05
by Benkku
Asteriks wrote:...ainut et löysin jonku "opetusvideon" ni siinä se äijä laitto ne kolme filua tunerstudion projekti kansio alta löytyvää inc:n alle.. sitä en tehny. tällä kai suuri merkitys asiassa ku siinä ne mittarit alko näyttää erilukemii heti. täytynee kokeilla siirtää filut myös sinne.

No tottakai, pitää pääte-ohjelmallekin anturi-asetukset määrittää (inc tiedostot) olkoon kyseessä sitten Megatune taikka Tunerstudio.
Posted: Sat Jan 15, 2011 11:28
by Asteriks
no sitä ei kyl kerrottu miun mielest missään, enkä muistanu, tai sit ei osunu silmiin.. mut enywei.. ei auttanu. vieläki kymmene astetta jäles koneenlämpö imulämpöön.??!!
Posted: Sat Jan 15, 2011 12:18
by tty
Asteriks wrote:no sitä ei kyl kerrottu miun mielest missään, enkä muistanu, tai sit ei osunu silmiin..
Tuolla kerrottu, soveltaen Tunerstudioon.
Räätälöidyt kartat ja Megatune
Eli, kun olemme onnistuneesti saaneet kartat Megasquirttiin ja innostuneena tutkimme lämpötiloja Megatunella havaitsemme suureksi pettymykseksi Megatunen näyttävän höpöjä. Näin kuuluukin olla, sillä Megatune tarvitsee myös tiedon näistä uusista lämpötilakartoista. Kopioi luomasi *.inc tiedostot C:\Program Files\MegaSquirt\car1\mtCfg kansioon, mikäli Megatunesi on asennettu C:\Program Files\MegaSquirt\ kansioon. Jos olet asentanut Megatunen johonkin toiseen paikkaan, etsi tuo car1 kansio ja kopioi tiedostot nimenomaan sen sisältä löytyvään mtCfg kansioon, toimii kyllä jos kopioi megatunen ohjelmakansiossa olevaan mtCFG kansioon, mutta käyttämällä Car1 kansiota voi tehdä myöhemmin Car2, Car3, jne. kansioita ja niihin taas omat kartat, esim. kavereiden autoille, tai jos itseltäsi löytyy useampia autoja, jne.
Nyt pitäisi Megatunen näyttää oikein.
http://www.finsquirt.net/easytherm/easy ... hjeet.html
Posted: Sat Jan 15, 2011 14:06
by Asteriks
pitää ajaa viel kertaalleen nuo "uudet" arvot. jos alkais peliin. eiköhän tää nyt tästä, tutkimalla..

Re: Kylmäkäynnistys onkelmia
Posted: Sat Jan 15, 2011 18:54
by Asteriks
no nii, nyt toimii kylmärikastukset ja koneen lämpö näyttää oikein, mut sit imulämpö onki perseellään.. kymmene astetta liikaa. elämä o laiffii!
Re: Kylmäkäynnistys onkelmia
Posted: Mon Jan 17, 2011 11:48
by Asteriks
Mitä toi gammaE tekee? mitä se pitää sisällään? kertooks se tuon ruiskutus ajan jotenki..? kiinnostaa vaa..

Re: Kylmäkäynnistys onkelmia
Posted: Mon Jan 17, 2011 18:28
by Benkku
Asteriks wrote:Mitä toi gammaE tekee?
http://www.msextra.com/doc/general/glossary.html
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... _Index.htm
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... m#csenrich
MSExtra2...
<clip>
/**************************************************************************
**
** Computation of Fuel Parameters
** Note that GAMMAE only includes Warm, Tpsfuelcut, Barocor, and Aircor
** (EGO no longer included)
**
**************************************************************************/
lsum = ((outpc.warmcor * outpc.tpsfuelcut) / 100);
lsum = (lsum * ((outpc.barocor * outpc.aircor) / 100)/100);
outpc.gammae = (int)lsum;
if(inpram.FuelAlpha != 2)
lsum2 = (long)outpc.kpa;
else
lsum2 = 1000; // normalizes to ~1 when divide by baro
lsum1 = (lsum * ((outpc.egocor1 * lsum2) / outpc.baro)/100);
lsum1 = (lsum1 * ((outpc.vecurr1 * (long)inpram.ReqFuel)/ 100)/ 100); // usec
lsum2 = (lsum * ((outpc.egocor2 * lsum2) / outpc.baro)/100);
lsum2 = (lsum2 * ((outpc.vecurr2 * (long)inpram.ReqFuel)/ 100)/ 100); // usec
gammae is set after warmcor, tpsfuelcut, barocor and aircor are combined.
Then you do some searches with your text editor to see how the corrections are calculated. I notice for example that tpsfuelcut is only <= 100% and only active during decel never actually an AE. (The AE is added in later in the code.)
</clip>
ja
http://www.google.com/search?q=RTFM&

Re: Kylmäkäynnistys onkelmia
Posted: Mon Jan 17, 2011 22:37
by Asteriks
no katos vaa.. ei vaan toi lontoo taitu nii äkkii suorilt jaloilt. tahtoo vastauksii suomeks ja sellain et epätoivonen maaltakin ymmärtää
tack so brä
Re: Kylmäkäynnistys onkelmia
Posted: Tue Jan 18, 2011 8:59
by ArttuH
GammaE on siis eri rikastukset yhdistettynä. Lämmitysrikastus, imuilman lämpötilan korjaus ja mahdollinen barometrikorjaus nyt ainakin. Näköjään riippuu koodiversiosta mitä kaikkea tuohon on sisällytetty, muistaakseni MS1:ssä tuossa on mukana myös lambdakorjaus.
Kyseessä on siis koodin sisäisessä ruiskutusajan laskennassa käytettävä arvo. Tuosta on myös ongelmatilanteissa kätevä tarkistaa yhdellä katsomisella onko joku noista rikastuksista syy ei-toivottuun käytökseen.
Re: Kylmäkäynnistys onkelmia
Posted: Wed Jan 19, 2011 22:22
by Asteriks
no niin, sen gammae johdosta auto pätkii ruiskutusta ku kaasua vähänki nostaa.. . overrun fuelcut on pois päältä.. luulin et mappi rajotus tulee jotenki päälle mut ei. tasakaasul toimii hyvin, mut vähänki jos nostaa nopeemmi esmes täys kaasust puolee ni pätkäsee ruiskutuksen ja sama ku revittelee ni pätkii ruiskutusta = ei kiva ajaa. taas oon neuvoton.
Re: Kylmäkäynnistys onkelmia
Posted: Wed Jan 19, 2011 22:56
by teg
Ota sieltä kiihdytysrikastussivulta pois se decel.
Re: Kylmäkäynnistys onkelmia
Posted: Wed Jan 19, 2011 22:58
by Asteriks
kuulostaa hyvältä.. teemme näin.
Re: Kylmäkäynnistys onkelmia
Posted: Thu Jan 20, 2011 12:04
by Asteriks
siin oli 1% vaan.. aika paljo se sit vaikutti. no, nyt pelittää. ei nyi ylimääräsest enää. thänks!

Re: Kylmäkäynnistys onkelmia
Posted: Thu Jan 20, 2011 18:44
by Benkku
Pari muutakin asetusta kannattaa tarkistaa, jos decel fuelcut asetusta hyödyntää. Aseta aikarajaksi minimisään 1 sek ja kierrosnopeusrajaksi sellainen ettei decel fuelcut tule mukaan pienillä kierroksilla kaupunkiajossa ajettaessa esim. 2400-2500 1/min.
Re: Kylmäkäynnistys onkelmia
Posted: Thu Jan 20, 2011 23:15
by teg
Laita deceliin vaikka joku 60-80% jos nyt haluat sitä käyttää.