Page 1 of 1
2G Eclipse käynnistämisongelmat
Posted: Sun Dec 26, 2010 14:19
by Antti84
Autona on Mitsubishi Eclipse Gs-turbo 1997. Megasquirt on kytketty seuraavien ohjeiden mukaisesti:
http://www.diyautotune.com/tech_article ... _laser.htm
Ongelmana on että auto ei käynnisty. Kaikki perusasetukset ovat asetettu ohjeiden mukaisesti ja sytkä on kohdallaan ja auto saa bensaa mutta auto ei vain yksinkertaisesti käynnisty. Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa?
Posted: Sun Dec 26, 2010 15:17
by Höylä
saako varmasti riittävästi bensaa... onko esim. kokeiltu antaa bensaa ihan vaikka "saunanapolla" imusarjaan

joku 10 ml lääkeruisku on hyvä apu näissä ensikäynnistyksissä

Posted: Sun Dec 26, 2010 18:51
by teg
Tuleeko kipinää? Tuleeko megaan kierrosluku? Pyöriikö bensapumppu? Pyöriikö bensapumppu kun starttaat?
Posted: Sun Dec 26, 2010 19:26
by Antti84
Kipinää tulee ja testattu strobolla että se on kohdallaan, megaan tulee crank kierrosluku ja megatune toimii kuten pitääkin, bensapumppu pyörii(vaihdettu Walbro 255:seen). Jos näkisitte sytytystulpat niin huomaisitte että bensaa tulee

Nyt on jo kolmannet tulpat meneillään. Voinkohan käyttää jotain "edullisempia" ja lämpöarvoltaan matalempia tulppia tämän käynnistysprosessin aikana nuo BPR7EIX tulpat ovat vähän liian kalliita tuhlata. Eikö tuohonkin ole olemassa joku muutostaulukko?
Posted: Sun Dec 26, 2010 19:32
by Benkku
Antti84 wrote:Jos näkisitte sytytystulpat niin huomaisitte että bensaa tulee

Nyt on jo kolmannet tulpat meneillään. Voinkohan käyttää jotain "edullisempia" ja lämpöarvoltaan matalempia tulppia tämän käynnistysprosessin aikana nuo BPR7EIX tulpat ovat vähän liian kalliita tuhlata.
Niin ja meinaatte, että 'kastelukannu tyyliin' annosteltu rikas seos, olisi vielä syttymiskelpoinen? Vähentäkää suihkutusaikaa. Eikä kylmempiä tulppia vaan lämpö-arvoltaan 'kuumemmat'. NGK numeroinnilla 5 enintään 6.
Posted: Sun Dec 26, 2010 19:39
by Antti84
En suinkaan väitä että seokset olisi säädetty "kastelukannytyyliin". Se on vaan kun tuota on yritetty saada käyntiin useaan kertaan niin sylintereihin on ajan saatossa kerääntynyt palamatonta polttoainetta.
Posted: Sun Dec 26, 2010 19:54
by Höylä
tuleeko kipinä varmasti vielä startatessa

muistelin vain tuon oman mitsun koneen alkuaikoja ja se oli hyvin tarkka akkujännitteestä, että jaksoi antaa kipinän startin aikana... tuo tulppien kastuminen tuntuis viittaavan myös tuohon suuntaan...
varmin tapa saada se oma mitsun kone käyntiin, oli käyttää 2 eri akkua, toinen antoi megalle ja sytkälaitteille sähkön ja toinen pelkälle starttimoottorille... no, lopuksi oli 2 akkua sarjassa, että startti sai 24 volttia

Posted: Sun Dec 26, 2010 23:23
by Antti84
Tarkistetaan. Kiitos vinkistä! Akku on kyllä pakasta vedetty 45AH akku ja olen aina ladannut sen täyteen yrityksien jälkeen.
Tarkemmin mitä muutoksia auton sähköihin on tehty:
- 1G CAS eli en käytä triggerlevyä kampuran vieressä.
Näiden ohjeiden perusteella. Johdot tarkistettu useaan otteeseen.
http://www.roadraceengineering.com/ecli ... wiring.gif
- MAF poistettu käytöstä
- auton johtosarjaa on muokattu diyautotunen ohjeiden mukaisesti.
Itse asiassa auto käynnistyi alussa mutta sammui noin parinkymmenen sekunnin jälkeen luultavasti huonon polttoaineseoksen seurauksena.
Tämän jälkeen auto on käynnistynyt vain huonommin koko ajan ja tällä hetkellä auto ei edes "lupaa". Huomasin tosin että auton laturi ei ladannut megatunen mukaan jonka seurauksena laturi mitattiin ja todettiin huonoksi. Vaihdoin laturin uuteen mutta laturi ei edelleenkään ladannut.
Tästä syystä epäilen että johto olisi poikki?
Jos ja kun saan moottorin käyntiin, mittaan laturin toiminnan uudestaan ja jos se ei vieläkään toimi, vedän laturin johdot uudestaan.
Mutta tosiaan,auto pitäisi saada tulille ensin

Posted: Tue Jan 04, 2011 12:28
by micco
Onko bensa kuinka vanhaa rapaa?
Posted: Tue Jan 04, 2011 20:34
by ilotalo
Niin pyöräyttääkö se pumppua sen jälkeen, kun lopettaa starttaamisen. Ainakin 1G tarvii sen bensapumpun ohjaukseen maadotusreleen. Eli se pyörittää pumppua virtalukon kautta starttin pyöriessä, mutta ei jää pyörimään ilman erillistä ohjausta.
Laajakaista lambda on aika kova sana näissä hommissa. Voit koittaa lisätä/vähentää 10% bensakarttaa. Kannattaa nollata kaikki perusrikastukset. Kannattaa pitää lohkolämppärin johto seinässä. Onko sulla tyhjäkäyntimoottori käytössä. Ruuvaa perusruuvia isommalle.
Re: 2G Eclipse käynnistämisongelmat
Posted: Sun Jan 23, 2011 10:47
by Antti84
Bensan on kyllä tuoretta 98. Viime yönä taas koitettiin saada autoa käynnistettyä. Sytkä on laitettu strobolla kohdalleen. Megalog vieweristä huomasimme että jostain syystä toinen injector bankeista on pimeänä välillä. Aina kun molemmat bankeista on mukana niin auto on niiin lähellä käynnistymistä että

Huomasin myös että pakosarjan 1,4 lähdöt olivat huomattavasti kylmempiä kuin 2 ja 3.
Pumppu on vaihdettu Walbro 255l/h ja sitä ohjataan megalla. Pumppu pyöriii starttaamisen jälkeenkin. Tyhjänkäyntimoottori ei ole toiminnassa .
Pitäisköhän vaan turvautua vanhaan kunnon triggerlevy asennukseen

Re: 2G Eclipse käynnistämisongelmat
Posted: Sun Jan 23, 2011 11:33
by Benkku
Antti84 wrote:...huomasimme että jostain syystä toinen injector bankeista on pimeänä välillä. Aina kun molemmat bankeista on mukana niin auto on niiin lähellä käynnistymistä että

Huomasin myös että pakosarjan 1,4 lähdöt olivat huomattavasti kylmempiä kuin 2 ja 3.
Tarkista juotokset ja kytkennnät, 'use injector 2 cranking' asetus (oltava päällä) sekä käynnistyskierrosten raja-asetus.
Re: 2G Eclipse käynnistämisongelmat
Posted: Mon Jan 24, 2011 19:52
by ilotalo
Antti84 wrote:Megalog vieweristä huomasimme että jostain syystä toinen injector bankeista on pimeänä välillä. Aina kun molemmat bankeista on mukana niin auto on niiin lähellä käynnistymistä että
Tuo kuullostaa joltakin huonolta liitokselta. Ekana varmistat, että kaikki toimii ja sen jälkeen rupeet tekemään hätäsiä päätöksiä. Winscope on ihan jees työkalu tuohon pulssien tarkasteluun.