Page 1 of 1

volvo 740 b200k

Posted: Wed Dec 01, 2010 20:10
by miikel
tälläisen kokoonpanon sain megan kanssa jotenkin pelaamaan, vielä on paljon säätöä edessä. Kirjoittelen lisää miten projekti etenee ja toivottavasti jossain välissä saan tarkkoja teholukemiakin laitettua.

Megasquirt, jäykät venttiilinjouset, avarrettu imo/pako kanavat/ kantta laskettu 1.5mm, monikulma seetit, toistaseks vakio nokka(säätöharjottelun takia) 208cc suuttimet, 5kiloo kevennetty pottapyörä turbovolvon asetelmal ja levyl, LH-jetin imusarja, vakio pakosarja mitä vingutettu, 3tuuman rööri taakse, K-jetronic volvon bensapumppu, Kiinteä hall anturillinen virranjakaja (b200e) k-jet volvosta otettu

Posted: Wed Dec 01, 2010 20:15
by jimex
suuttimet kannataa kyllä het alkuun isommat nuo riittää noin 130hv tuossa moottorissa jos edes siihenkään asti

Posted: Wed Dec 01, 2010 20:17
by miikel
Joo tarkotus kyllä vaihtaa isompiin. Toistaiseksi pienet koska helppo säätää ja tuolla nokalla puhutaan alle 150hp tehoista. Kunhan nyt opin vähän ohjelmaa käyttämään vaihdan "erittäin" kireän nokan ja suuttimet ym niin voidaan puhua yli 200hp

Posted: Wed Dec 01, 2010 20:20
by miikel
En vaan tajua miksi alkaa kone tekee seuraavaa. Lampulla katsottu että ennakko kohillaan(hall jakajassa) Kiersi vain 4000rpm no vähän jakajan asentoa muutin mutta vieläkin maksimi taisi olla 6970rpm tai vastaavaa. Tuntuu kuin rajotin tulisi vastaan!! Se millä kierrosluvulla se alkaa rötää vähän vaihtelee.

Posted: Thu Dec 09, 2010 21:26
by miikel
Aika hyvin saatu säätöjä jo kohdalleen ja kaikkea pientä rakennettua lisää :D Nyt lähtee jopa pakkasella käyntiin ja voi jo täysin ajella.

Säätöurakkaa silti edelleen vielä paljon jäljellä!

Jos joku on joskus haaveillut vapaasti hengittävästä bensakoneesta mikä vääntää vääntää vääntää niin tässä on sellainen :lol: Tuo saatanan rutku tuolla vakio nokalla tee mitään mutta kuin väännä! Voi ajaa 5vaihteella noin tonnin kierroksilla eikä puudu

Posted: Wed Dec 15, 2010 10:50
by miikel
Säädöt alkaa olla aika hyvässä mallissa ja tehoakin irtoaa.

Bensan paineen jouduin nostamaan 4baariin vanhasta 2.5baarista kun bensa loppuis kesken. Isompia suuttimia jää auto silti kaipaamaan.

Teho puutos 4.5tonnin ja 6tonnin välissä korjaantui ku vaihdoin putkiston 2.5tuumaiseen syystä, että vanha oli mennyt aivan lyttyyn.

Isommat suuttimet kun saan kiinni, niin vaihdan kireän nokan niin luulisi alkavan ruotsinpulkkakin liikahtamaan:)

Posted: Fri Dec 31, 2010 13:14
by miikel
Menipä sitte kansipahvi 4kohtaa paskaks. Liekkirenkaat pullahtanut ulos. Viiminen motonetin pahvi mitä koneeseen laitan

Posted: Fri Dec 31, 2010 15:00
by jake74
miikel wrote:Menipä sitte kansipahvi 4kohtaa paskaks. Liekkirenkaat pullahtanut ulos. Viiminen motonetin pahvi mitä koneeseen laitan
oisko syy siinä ku puristussuhdetta nostettu ja vakio nokka :wink:
on meinaa kokemusta tommosesta.
mulla on jokkisautossa pilteman kansipahvi ja on toiminut jo 3 vuotta :wink:

Posted: Fri Dec 31, 2010 15:17
by miikel
Syy on juurikin siinä, tai näin itsekkin mietin. Nousee se ajossa se puristuspaine niin korkeaksi tuon löyhän nokan kanssa

Posted: Mon Jan 03, 2011 20:40
by miikel
Taas rokkaa volvo hyvin :D Kone kasattu uudelleen. Nokan ajoitustakin vähän muutettu ettei menisi pahvi uudelleen

Posted: Wed Jan 05, 2011 16:41
by miikel
Nyt on volvoon tilattu uusi nokka-akseli 310astetta ja 12,5mm nostolla

Posted: Wed Jan 12, 2011 14:03
by miikel
Nyt asennettuna isommat suuttimet. 410cc/min 4bar

Jo ennen suuttimien asennusta vain ilmaantunut sellainen ongelma, että 4.5 tonnin kohdalla ikään kuin antilag päällä. Paukkuu 4.5tonnissa putkesta tulta niin perkeleesti eikä saa kiertämään yli sen millään, paitsi kun vika yhtä mystisesti katoaa kun ilmestyikin niin taas kiertää:/

Re: volvo 740 b200k

Posted: Sun Jan 30, 2011 21:06
by miikel
Puola ja sytytyksenvahvistinyksikkö vaihdettu ja ongelmaa ei ainakan toistaiseksi ole enää esiintynyt.

Megalle ja sytytysvahvistinyksikölle lisätty vielä 25v 2200uf kondensaattorit tasaamaan jännitettä

Huomenna mallintamaan uutta 4-2-1 pakosarjaa ja hyvällä tuurilla ensiviikolla 310asteinen nokka