Page 1 of 1

Aikarele?

Posted: Fri Nov 19, 2010 9:07
by Mudracer
Osaisko joku tehdä mulle sellaisen rele joka pitää virtaa päällä abaut 20-30sekkaa. Se tulee dieselin käynnistykseaikaisen ennakonsäädön pitämiseen ja heräte on aina päällä kun virratkin on eli vain ulostulosta tipahtaa jännä pois!!
Kerro hintasi.

Posted: Fri Nov 19, 2010 9:42
by TimoS
Hehkurele, eikös siinnä ole valmis toiminto.
http://www.jaoy.com/misc/rele_luettelo.pdf

Posted: Fri Nov 19, 2010 10:30
by teg
Mikä tahansa impulssirele toiminee.

Posted: Fri Nov 19, 2010 11:14
by TimoS
Impulssirelehän vain vaihtaa tilaa, ei tee viivettä.

Posted: Fri Nov 19, 2010 12:35
by teg
No niinhän se on. Päästöviivästetty relehän tässä tapuksessa tarvittaisiin.

http://mengel.planet.ee/4.1-Releekataloog.pdf sivu 9.

Re: Aikarele?

Posted: Fri Nov 19, 2010 13:08
by TimoS
Mudracer wrote:Relle joka pitää virtaa päällä abaut 20-30sekkaa. Se tulee dieselin käynnistykseaikaisen ennakonsäädön pitämiseen !!
Kerro hintasi.
Kytket tavallisen releen käämin latausvalon kanssa rinnan ja kun kone käynnistyy, ja latausvalo sammuu, rele päästää.

Posted: Fri Nov 19, 2010 14:13
by ArttuH
Ja jos nämä jo esitetyt ratkaisut ei syystä tai toisesta miellytä, niin tuollaisen ohjauksen tekee fetillä, vastuksella ja konkalla. Osien hinta max. muutama euro + rele.

Posted: Mon Nov 22, 2010 20:45
by Mudracer
Ostin yhden hehkureleen mutta se pysyy päällä ihan koko ajan vaikka koitin jopa 1 hehkua siihen. Mahtaako se haistaa jotain kuormaa, jota tavallinen käämi tai vain 1kynttilä ei saa aikaan ?
Jos Arttu haluaa väsätä tollasen ehdottamansa niin siitä vaan, saat vaivanpalkkaa siitä.

Posted: Tue Nov 23, 2010 2:28
by jake74
Mudracer wrote:Ostin yhden hehkureleen mutta se pysyy päällä ihan koko ajan vaikka koitin jopa 1 hehkua siihen. Mahtaako se haistaa jotain kuormaa, jota tavallinen käämi tai vain 1kynttilä ei saa aikaan ?
Jos Arttu haluaa väsätä tollasen ehdottamansa niin siitä vaan, saat vaivanpalkkaa siitä.
onko releessä ajastin? ainakin mazda E2200 on erillinen ajastinrele joka ohjaa hehkunrelettä.

Turha heitto

Posted: Tue Nov 23, 2010 18:57
by LuomuTeurastaja
Entäs jos bilteman valikoimasta
SISÄVALON VIIVEKYTKIN

Viiveautomatiikka. Pitää sisävalaistuksen sytytettynä n. 15 sekunnin ajan ovien sulkemisesta.
Ainoastaan 12 V.
hinta 5,49€

Kytkis tuon nii, että virta kytkeytyy tuoho hehkutuspuolelta ja ku hehkutus loppuu ni tuoltaki katkeais virta eli tuon ulostuloajaks tulis hehkuaika + n.15 sek. Sitä en tiiä, että kuinka isoja kuormia sun pitäis saaha tuon läpi kulkemaan, eli kärähtääkö kättelyssä :lol:

Tai jos laittaa tuon ohjaamaan vasta relettä ni sithä se pääsis helpolla...

Posted: Wed Nov 24, 2010 13:34
by Mudracer
jake74 wrote:
Mudracer wrote:Ostin yhden hehkureleen mutta se pysyy päällä ihan koko ajan vaikka koitin jopa 1 hehkua siihen. Mahtaako se haistaa jotain kuormaa, jota tavallinen käämi tai vain 1kynttilä ei saa aikaan ?
Jos Arttu haluaa väsätä tollasen ehdottamansa niin siitä vaan, saat vaivanpalkkaa siitä.
onko releessä ajastin? ainakin mazda E2200 on erillinen ajastinrele joka ohjaa hehkunrelettä.
En tiedä, mutta jos ei ole niin mihin noita kaikkia pillereitä tarvitaan :roll: .
Image

Posted: Wed Nov 24, 2010 14:18
by TimoS
Yleensähän hehkureleessä on yksi napa lämpötilaanturiile menevä johto olikohan se merkattu T:llä Boshin releissä. Siihen vaikka 10k potikka niin voi säätää kiinnioloaikaa .

Posted: Wed Nov 24, 2010 16:56
by jake74
TimoS wrote:Yleensähän hehkureleessä on yksi napa lämpötilaanturiile menevä johto
ei ainakaa mazdassa oo. 4 napaa ja järjestys maa, virta, heräte, hehkuille virta. ajastin rele ohjaa hehkujen relettä lämpöanturin mukaa. kahesta mazdasta hajos tuo aika rele ja laitoin painonapilla hehkutuksen.

Posted: Tue Nov 30, 2010 17:33
by datsun
Tämmöinen kapistus löytyis minulta kun tuli joskus hommattua hajonneen tilalle enkä koskaan vaan tullut vaihtaneeksi sitä.
Toimi autossa turbo timerina. Ajan saa säädettyä 2s -> 30min.

http://www.jkshop24.de/KEMO-M113N-Zeitschalter

Re: Aikarele?

Posted: Mon Sep 12, 2011 15:49
by I_me
Vanha ketju, mutta tarve saman suuntainen. Eli olisi tarve käikäleelle millä saisi säädettyä portaattomasti viiveen välillä 0-5s, luultavasti 2s olisi kohtuu passeli. Tuolla olisi tarkoitus ohjata pneumatiikka mankkua, joka avaa turbon hukkiksen bleedin viiveellä lähdön jälkeen.
Ja värkki mihin tuo tulisi on n.450hp kiihdytysmoottoripyörä, joka meinaa nostaa ahdot lähdössä aavistuksen turhan räväkästi. 8)

Re: Aikarele?

Posted: Mon Sep 12, 2011 17:28
by ArttuH
Normaalin nettietiketin mukaan vastataan taas johonkin muuhun kuin mitä kysyttiin :) Eikö tuohon kannattaisi pistää ennemmin ohjaus vaihteen mukaan? Eli vaikka ensimmäisellä tai kahdella ensimmäisellä vaihteella pienemmät paineet ja sitten lopuilla täydet. Tai jos oikein haluaa hifistellä niin vaikka oma venttiili ja bleedi joka vaihteelle :lol:

Re: Aikarele?

Posted: Mon Sep 12, 2011 18:56
by I_me
Juu ei ole oma "mopo" vaan työkaverin, ja tuollaista vaihteiden mukaan muuttuvaa ehdotin itsekkin, ja saattaa se jopa tullakkin. Tosin kuullosti hieman siltä, että tuollainen kytkinkahvan päästönjälkeen aktivoituva viive käikäle kiinnostaisi. Teki miten tahansa niin tositilanteessa niitä pääsee testaamaan vasta ensi suvena, mutta silloin voisi kokeilla molempia ratkaisuja.