Page 1 of 2
pakosarja punottaa
Posted: Thu Aug 11, 2005 21:50
by turbiinirieska
elikkä pakosarja punottaa jo normaalilla matka-ajolla 25km tosi helposti oli ihan punahehkussa koko sarja,pakopesä ei ollu.pakosarja on mallia peltisarja.
sytkäennakko tyhjäkäynnillä 10 astetta ja siitä sytkä käyrää reilusti aikastettu aina 5000rpm asti.
mikähän voisi olla syynä,ku tosiaan aika reilusti aikastettu tyhjäkäynnistä eteenpäin.tulpat oli ihan vaaleen harmaat samoin pakoputken pää niinku mielestäni pitäisiki
ja autohan tuo sierra 2.0 ohc tic
Posted: Thu Aug 11, 2005 22:19
by JesseT
Millaisille seoksille säädetty?
Paljonko ennakkoa matka-ajossa?
Onko nokka varmasti ajoitettu oikein?
Posted: Thu Aug 11, 2005 22:53
by turbiinirieska
laajakaistalamda näyttää 13,5 noin suurin piirtein.l
matka ajon ennakkoa en osaa sanoa,kuinkahan tuon vois kokeilla,mut reilusti ennakkoa lisättiin tuosta tyhjäkäynnin 10 asteesta.tuningilla ylöspäin.
nokan ajotus itelläkin kävi mielessä,et tarvii tsekata ja laittaa vaikka sitä aikasemmalle.
sit aattelin et voisko joku ruutan asetuksista olla mettässä...ehdotuksia

Posted: Fri Aug 12, 2005 7:29
by kalsket
Kyllä mega sen kertoo mitä ennakoita käyttää ettei arvailla tarvitse.
Posted: Fri Aug 12, 2005 7:47
by turbiinirieska
kalsket wrote:Kyllä mega sen kertoo mitä ennakoita käyttää ettei arvailla tarvitse.
mistäs kohtaa tuon näki

Posted: Fri Aug 12, 2005 8:27
by JaniM
Sytkäkartasta veikkaan. Ja olikos vielä mittari tunessa.
Posted: Fri Aug 12, 2005 9:24
by turbiinirieska
se on ilmeisesti toi spark advance mittari.täytyy ens kerralla ku sääteleen kerkee,niin toi ajon aikanen sytkä kattoo.millasia ennakoita olette käyttäny?
kysellään nyt valmiiksi mitä muuta vois olla pielessä softa-asetuksissa,jos noi ennakot on ok.
Posted: Fri Aug 12, 2005 10:22
by JaniM
No ilmavolkkareissa ainakin vaparissa max. 32 astetta ja turbossa ilmeisesti vähemmän. Muuten alkaa seppä kolkuttaa mäntiä.
Posted: Fri Aug 12, 2005 11:00
by valtsus
Joo V8-koneissa ainakin tuo 36-38 astetta kokonaisenakko bensalla alkaa olla max. tuollakin arvolla se voi jo nakuttaa, riippuu koneen monista eri asioista.
Posted: Fri Aug 12, 2005 11:07
by kalsket
Ahdoilla sitten huomattavasti vähemmän, muuten nakuttaa.
Posted: Fri Aug 12, 2005 11:12
by valtsus
Jup tuo on kovapuristeisen vaparin arvoja!
Posted: Fri Aug 12, 2005 13:15
by Anssi
Esimerkiksi chevyn pikkulohkokasissa ennakko isoilla alipaineilla (tasaisessa matkanopeudessa pintakaasulla) on luokkaa 50-52 astetta. Urut auki ja alipaineiden tippuessa sitten ennakko juurikin tuonne 36 asteen kieppeille.
Posted: Fri Aug 12, 2005 13:19
by turbiinirieska
toi mun motti on suht.pienillä puristuksilla eli 7,9 ja siten ei herkästi ala nakuttaa,1,5bar mittari meni tappiin eikä merkkiäkään nakutuksesta,paljohan sitä ahtoo olikaan
eli jotain 30-35 ennakko olis sopiva alapäässä ahtoja (enemmänkin jos ei ongelmia) ja isommilla ahdoilla ja kierroksilla pudottas jonkin verran.
näinkö

Posted: Fri Aug 12, 2005 17:01
by JesseT
Ja sitten 1.5bar paineilla se seos mielellään jotkakin muuta kuin 13.5. Kokeiles laittaa jonnekin 12.0 tuntumille ahtojen mukana tippuvaksi.
Posted: Fri Aug 12, 2005 17:16
by turbiinirieska
no joo ite asiassa se olikin jotain tuota 12 luokkaa siellä,mut pienemmillä ahdoilla sitä 13,5 luokkaa.
ihmeesti rupes ahtomittari tapissa viisari väpättään ja vähä auto prötään(vähä niinku olis ruvennu "sakkaan"),tiedä eikö shwizer s2:ssa riitä tuotto enään isoilla ahdoilla noitten kaikien koneen muutoksien jälkeen vai johtukohan ruutan säädöistä

Posted: Fri Aug 12, 2005 18:47
by JesseT
Sakkaaminen yleensä johtuu siitä että tuottoa on liikaa.
Posted: Fri Aug 12, 2005 19:23
by turbiinirieska
hmmm... no mistähän tuo aiemmin mainittu vois johtua.
Posted: Mon Aug 15, 2005 21:25
by evolution
minkäs kokonen turbo sulla on meinaan toi pakosarjan punottaminen viittais hiukan ahdistamiseen jos kerran turbo ei punota, omassani kuumenee turbo enemmän mitä pakosarja
koitas lisätä seoksia ja sitte sitä sytkää aikasemmalle, omassa turbossa sytkä käy maks. 28 asteessa ja normaalissa matka ajossa pyörii jossan 16-20 astetta
Posted: Mon Aug 15, 2005 21:46
by ast
Tässä kuva Mitsubishin 8-venttiilisestä 2-litraisesta turbokoneesta. Punainen käyrä on vakioauton ennakkokäyrä noin 0.7 bar ahtopaineella. Vihreä on esimerkki yhden viritetyn auton ennakkokäyrästä 1.2 bar ahtopaineella.
Kuvassa on siis keskipakosäätimen antamat ennakot ja autossa olevan ali/ylipainesäätimen antama viivästyksellä kun ollaan ahtopainealueella. Se antaa maksimissaan 15 astetta viivästystä eli perusennakkokäyrä on 15 astetta kuvaa enemmän joka pisteessä. Alipaineella säädin antaa vielä maksimissaan 20 astetta lisää ennakkoa eli tuohon kuvan käyrään verrattuna maksimissaan 35 astetta lisää ennakkoa joka kohdassa. En tiedä kuinka hyvä lähtökohta tämä on muille moottoreille, mutta onpahan yksi esimerkki. Kovin pieneltä kuulostavat nuo täällä luetellut ennakot matka-ajoa ajatellen...

[/img]
Posted: Tue Aug 16, 2005 6:30
by valtsus
Eihän sulla olis tuota kuvaa josta mainitsit, kun ei meinaa näkyä, kun mulla on ongelmana mitä laittais ennakoiksi kun mulla on 500 cc 1 pyttyinen ahdistettu JAWA MS:llä . paineet tulis olemaan 2...3 bar!!!!
Posted: Tue Aug 16, 2005 7:20
by turbiinirieska
evolution wrote:minkäs kokonen turbo sulla on meinaan toi pakosarjan punottaminen viittais hiukan ahdistamiseen jos kerran turbo ei punota, omassani kuumenee turbo enemmän mitä pakosarja
koitas lisätä seoksia ja sitte sitä sytkää aikasemmalle, omassa turbossa sytkä käy maks. 28 asteessa ja normaalissa matka ajossa pyörii jossan 16-20 astetta
se on switzerin s2 pienemmällä pakopesällä(kokoluokkaa garret 3)mut ei sen silti mielestäni vielä normaaliajossa pitäs punottaa ahdistasmisen takia.ei se niin ahdas voi olla.se olis eri asia jos se alkas vasta kovalla kuormituksella>kenkimisellä punottaan ja tavallisella ei punotusta.
niin ja tuo sama pakosarja oli mulla kiinni aiemmin ku mulla oli vielä vakio boxi ja is:n imusarja kiinni ja ei se silloin punottanu.
katoitko ton matka-ajon sytkän spark advance mittarista

aika pieni toi matka-ajon sytkä.ite en oo nyt tän jutun alotuksen jälkeen päässy kokeileen,mut täytyy toi tosta mittarista katsoa.
Posted: Tue Aug 16, 2005 8:05
by JesseT
Matka-ajossa 16-20 kuulostaa lähinnä kirjoitusvirheeltä. Itsellä aika vakaa 40 astetta matka-ajossa ja teho, lämmöt ja kulutus on kohdallaan.
Posted: Tue Aug 16, 2005 8:33
by turbiinirieska
juu se voi olla et se on vieläkin mulla liian myöhäsellä,mites noi matka-ajon seokset onko 14,7 tasasessa ajossa ok ja sit kuormituksessa 12.0-13.0 vai pitäskö tasasessakin ajossa olla rikkaammalla.
Posted: Tue Aug 16, 2005 8:54
by JesseT
Tasaisessa ajossa saa olle niin laihalla kuin menee nykimättä. Matalapuristeisissa se nyt vaan ei ole kovin kaukana tuosta 14.7 arvosta. Itsellä noin 15.5 ja kun alkaa 16.XX niin on nykäysten riski. Jos autossa on katti, niin sitten käsittääkseni 14.7 tavoitteeksi osakaasullakin. Syytä nyt en muista. Joko se katti vaan ei toimi silloin (=päästöjä) tai sitten se ottaa itteensä.
Posted: Tue Aug 16, 2005 18:22
by evolution
et jesset viittis laittaa johkin näkyville sitä sun sytkä karttaa niin voitaisiin hiukan luntata siitä.
kestääkö tosiaan käyttää matka ajossa melkeen 40 huitelevaa ennakkoa jos tosiaan on noin niin sitte täytyy ittelle lykätä 20 astetta lisää jos vaikka toi kulutuskin laskisi.
mitä muuten sulla on toi kulutus tällä hetkellä
omani hörii melkeen 20 sadalla ja metka ajossa pääsee 15 litraan
Posted: Tue Aug 16, 2005 20:59
by escortmk2
kartta löytyy tuolta-> Bensa- ja sytytyskarttoja, sivun yläreunasta
Posted: Tue Aug 16, 2005 21:09
by ast
Ensimmäinen autoni, Opel Kadett 1.3 alkoi viemään 12 l/100 km kun alipainesäätimen kalvo hajosi. Normaalisti kulutus oli 8-9 litraa satasella eli kun ennakkoa ei ole osakuormalla riittävästi sillä on suuri vaikutus nimenomaan kulutukseen. Toki tuossa tuli pieni ilmavuoto samalla.
Posted: Tue Aug 16, 2005 22:02
by JesseT
Kulutus on kehä-III sisäisessä seka-ajossa 8-9 l/100km. Talvella vähän lisää ja matka-ajossa paljon vähemmän.
Posted: Wed Aug 17, 2005 7:49
by KariM
Mulla ennakko kevyellä kuormalla tehtaan manuskasta kopsattu noin 45°. Kone tavallinen kasiventtiilinen turbo, 8.0 puristuksilla. Kokeilin joskus tuota säädelläkin; Jossain päälle 50° alkoi nykimään, ja alaspäin sai vetää parikolmekymmentä astetta eikä tuntunut ajossa mitenkään, pakolämmöt vaan nousivat. Jätin sitten tuohon tehtaan arvoon.
Oikea tapa ennakon määrittelyyn on säätää se siten että palotapahtuman painehuippu tulee kampigeometriasta riippuen noin 20°JYKK kohdalle. Tuon selvittäminen harrastajavoimin on kuitenkin toistaiseksi _aika_ hankalaa, ion-sensing -projektit tähtäävät mm. tuohon.
Posted: Wed Aug 17, 2005 19:30
by turbiinirieska
juuh. hyviä neuvoja... täytyy toi ennakko tolla mittarilla tsekata ja sen jälkeen kajota tohon nokan ajotukseen jos toi sytkäennakko ei auttanu
