Page 1 of 3
MB 190 W201 kaasarista ruiskuksi
Posted: Wed Nov 03, 2010 14:23
by tommiiii
Elikkäs projektin nimi olisi vaihtaa kaasari megaan.Ensimmäinen mega projekti joten kaikki vinkit ja neuvot on tervetulleita.
Tulevat osat:
2.0 ruiskun imusarja (hankittu)
Kaasuläppä bmw 320 tai ford scorpio riippuen kummassa reikäjako sopii paremmin kohdalleen,tps myös samisesta laitteesta.
Megaksi MS1v2.2 extra koodilla
protopartsilta
Johtosarja antureineen myös
protopartsilta
Bensapumppu
protopartsilta
Jakotukki ja b-paineensäädin saab 9000 missä pitäisi olla sama jako kuin mersussa.
Suuttimiksi joko BMW 325,Ford scorpio tai jonku opelin suuttimet.Onko tietoa,että onko jossain noissa valmiiksi korkea ohmiset suuttimet?Taikka miten sen voisi selvittää?
Laajakaista lambda tiedonkeruulla
finboostilta
Mega tulee ohjaamaan pelkkää ruiskua ja tarkoituksena olisi myös ahtaa kone myöhemmin.
Posted: Wed Nov 03, 2010 23:47
by laiska
Ota ne suuttimet siitä saabista mistä tuon pensakiskonkin.
Mulla oli ainakin korkea ohmiset saabin suuttimet.
Nuokin loppuvat sitten herkästi kesken jos rupeat ahtamaan, mutta niin kävisi noilla sinun luettelemilla suttimillakin.
Yleismittarilla ne voi kätevästi kokeilla.
Jossain turbomallin saappaassa saattas olla himpun isommat suuttimet.
Posted: Thu Nov 04, 2010 12:19
by tommiiii
No perkule,kun ehtisin tilaamaan jo jakotukin no, mutta täytyy selvitä joillain muilla suuttimilla aluksi ja noissa kaikissa suutin vaihtoehdoissa riittää tuotto ainakin vaparille.
Posted: Thu Nov 04, 2010 21:32
by tommiiii
Ford scorpio ohc koneesta kaasuläppä sovitettu paikoilleen.Vaati kiinnitysreikien suurentamista 6->9mm ja imusarjasta yhden turhan tuen rälläköimistä.
Tilaukseen lähti täänään mega,johtosarja,bensapumppu ja joitain johdotus tarvikkeita.
Posted: Fri Nov 19, 2010 23:44
by tommiiii
Posted: Mon Nov 22, 2010 19:42
by tommiiii
Posted: Mon Nov 22, 2010 21:53
by Höylä
siis mitä helv... sä olet rakentanut tuohon bensatukiksi
tai jos on tarkoitus palopommia tehdä, niin sitte...
Posted: Mon Nov 22, 2010 22:04
by teg
Vanhassa Opelissa on kyllä tuon tapainen "bensakisko" mutta siinä on kyllä letkuliitänäiset suuttimetkin...
Posted: Mon Nov 22, 2010 22:40
by tommiiii
No voi olla,että kisko vielä vaihtuu kunnolliseen ennen,kuin saan tota edes autoon kiinni.Ja jostain vanhan ooppelin kiskoskta toi on modattukkin.
Posted: Tue Nov 23, 2010 8:57
by JaniM
Älä nyt o-renkaisiin suuttimiin mitään letkua ja klemmareita laita.
Ei toimi pitkään, jos vaikka pitääkin.
Hanki alutankoa ja teet siittä. Laitat vaikka kahdesta osasta tuon tukin, jos et löydä reiällistä tankoa.
Tai edes teetät ne reiät. Ei voi maksaa niin paljon koneistamossa.
Voi pikkasen harmittaa ku palaa koko hökötys.
Tuolla kun painetta on reilut 3 baria.
Posted: Tue Nov 23, 2010 18:28
by olafu
Yksi toimivaksi havaittu:
Hydrauliikkaputkeen heppailet sopivat "kupit" kylkeen kiinni ja juotat hopeella tai messinkillä tiiviiksi, jos hitsin tiiviys huolettaa. Jos on tarpeeks ohutta lankaa mikissä niin voihan sen hitsata ympärikin.
Sitten vaan poraat reiät auki ja siinä on bensakisko.
Valmis sopivan pitunen kiskoprofiili maksaa sen 50e, eli euron sentti, niin kannattaa tässä on toimintavarma budjettiratkaisu siihen tilalle.
Tuo letkuhässäkkä kannattaa unohtaa, saattaa pettää joku kohta ja sitten palaa koko laitos. Hydeputkeen voi sitten liittää vaikka helmiliittimellä letkut pumpulle ja paineensäätimelle, niin on helppo huoltaa.
Sopivia kuppeja saa teetettyä ammattikouluilla tai missä tahansa muuallakin, missä on sorvi ja halua sen käyttöön.
Teräspunosbensaletkujen kanssa kannattaa myös olla varovainen. Yleensä mun puheet niistä otetaan vittuiluna ja turhanpäiväisenä hössötyksenä, mutta olen itse nähnyt kuinka bensaletkulla on startattu apuvirran kanssa moottoria käyntiin. Apuvirta oli sen takia, kun oli päätelty akun olevan vajaa, koska startti pyöritti vaivalloisesti. Punokset punasena... muistetaan laittaa ainakin maadoitusjohdot koneen ja korin välille kunnolla kiinni.
Posted: Tue Nov 23, 2010 18:49
by tommiiii
Tulin järkiin ja kävin hakemassa paikalliselta purkamolta saab 9000 bensakiskon tuon letkuvirityksen tilalle.Siihen tein kiinnikkeet ja maalasin punaiseksi.

Maksoikin huimat 25€.Vielä pitää suuttimiin metsästää uudet o-renkaat ja venailla laajakaista lambdan tuloa niin saa aloittaa laitteiden asennuksen autoon.
Posted: Tue Nov 23, 2010 19:11
by JaniM
Ja muutenkin nuo kumiset teräspunosletkut surkeita. Rupee bensa tihkuu muutamassa vuodessa. Ei tahdo nyky litkuja oikein kestää kuulemma.
Teflonletku puristusliittimillä ja kunnon helmiliitoksilla tulee kunnollista ja ikuista.
Nimim. ei yhtään kumiletkua enään klemmareilla.
Posted: Tue Nov 23, 2010 19:48
by tommiiii
Joo no eiköhän punosletkuilla alkuun pärjää ja voisihan sitä joskus vielä laittaa kaikki vaikka lentokoneliittimillä.
Posted: Wed Nov 24, 2010 12:48
by kamski
No nyt näyttää jo lupaavalta. Kannattaa vielä koe ponnistaa suuttimet ettei vaan vuoda! Wanhat suuttimet tykkäävät tehdähdä sellaista. Säästyy meinaan monelta harmilta..
Posted: Wed Nov 24, 2010 17:55
by tty
Saabissa on vielä kuvan mukainen clipsi varmistamassa yläpään kiinnityksen:

Posted: Wed Nov 24, 2010 19:17
by tommiiii
Testailin paineilmalla pitävyyden ja 4bar paineen kesti hienosti vuotamatta mistään.Noi suuttimien klipsut pitää muistaa ettiä jostain ja laittaa kiinni vaikka toimisihan se varmaan ilmankin.
Posted: Sat Nov 27, 2010 20:58
by tommiiii
Eilen hain laajakaistalambdan postista:

Imusarja kokonaisuudessaan valmiina:

Lähtökohta konehuone:

Pikku puuhastelun jälkeen:

Imusarja löysi paikkansa:

Megalta tulevia johtoja:

Suutinten johdotukset valmiina:

Keräyssäiliö,bensan suodatin,bensapumppu ja vedenlämpötila adabteri löysi paikkansa.

Ilmanlämpöanturi meni hienosti kasuuläpälle menevän kumimutkan kyljessä olevaan reikään.

Pikkuisen sähköhommia vielä edessä

Posted: Sat Nov 27, 2010 21:04
by jimex
eikös tuo vedenlämpötila-anturi ois ollut parempi laittaa vaikka alavesiletkuun.
meinaan vaan jos tuossa on toimiva termostaatti niin eihän se näytä oikein ennenkuin termostaatti aukiaa.
Posted: Sat Nov 27, 2010 21:08
by teg
Sillä ei oikeastaan ole merikitystä missä se veden lämpötila-anturi on, jos se on termostaatin jälkeen. Ei tule näyttämään oikeaa lämpötilaa.
Posted: Sat Nov 27, 2010 22:05
by kamski
Kuinka tuo bensapumppu imee? Onko tuossa joku siirto pumppu välissä vai kuinka tankista imemisen hoidetaan?. Ainakin Opelissa oli imu ja paine pumppu yhdistetty samaan pakettiin. Voi tulla nimittäin bensan saannissa ongelmia. Vai oliko tuossa Mersun oma siirtopumppu välissä ja riitäkö se ?.. Muuten tuo kyllä näyttäis jo lupaavalta.

Posted: Sun Nov 28, 2010 14:35
by tommiiii
kamski wrote:Kuinka tuo bensapumppu imee? Onko tuossa joku siirto pumppu välissä vai kuinka tankista imemisen hoidetaan?. Ainakin Opelissa oli imu ja paine pumppu yhdistetty samaan pakettiin. Voi tulla nimittäin bensan saannissa ongelmia. Vai oliko tuossa Mersun oma siirtopumppu välissä ja riitäkö se ?.. Muuten tuo kyllä näyttäis jo lupaavalta.

Mersun vakio siirtopumppu pumppaa bensaa tuolle keräystankille josta menee sitten letkut ruiskupumpulle.
Posted: Sun Nov 28, 2010 16:01
by Turbiini
Siirrä suodatin pois pumpun imusta. Jos esisuodattimen painepumpulle haluaa niin pistä se mieluummin siirtopumpu ja keruusäiliön väliin.
Posted: Sun Nov 28, 2010 16:07
by Höylä
Turbiini wrote:Siirrä suodatin pois pumpun imusta. Jos esisuodattimen painepumpulle haluaa niin pistä se mieluummin siirtopumpu ja keruusäiliön väliin.
ja muutenkin suodatin pitää olla pumpun ja suuttimien välissä...
Posted: Sun Nov 28, 2010 23:41
by tommiiii
Neuvotaanhan se suodatin laittamaan megamanuaalissakin ennen pumppua ja eikös se parempi ole, paskat suodattuu pois ennen pumppua.Järjestelmässä on toinenkin suodatin ennen keruusäiliötä.Sitä en sitten tiedä,että paljonko virtausta häiritsee ruiskusuodin,mutta kokeillaan ensin ainakin noin.
Posted: Mon Nov 29, 2010 8:34
by Höylä
tommiiii wrote:Neuvotaanhan se suodatin laittamaan megamanuaalissakin ennen pumppua ja eikös se parempi ole, paskat suodattuu pois ennen pumppua.Järjestelmässä on toinenkin suodatin ennen keruusäiliötä.Sitä en sitten tiedä,että paljonko virtausta häiritsee ruiskusuodin,mutta kokeillaan ensin ainakin noin.
piti oikein lukea tuota megamanuaalia, että mitä siellä lukee asiasta

ja tälläinen tuli vastaan...
"4.4.3. Polttainesuodatin
Käytä vain polttoaineen suihkutuksella varustetun auton polttoainesuodatinta, Älä
missään nimessä laita muovista yleismallin suodatinta, koska se ei kestä painetta.
Asenna suodatin myötävirtaan (suodattimessa nuoli), ettei suodatin kurista
polttoaineen virtausta pumpulta, pumppu voi särkyä koska se on
polttoainejäähdytteinen."
painepuolelle se suodatin ainakin tuossa tekstissä asennetaan... sitten niistä kuvista joita siellä megamanuaalissa on, niin niistä ei kannata paljoa asennus neuvoja ottaa, ne on enemmän sellaisia "periaatepiirrustuksia", ei sen kummempia...
Posted: Mon Nov 29, 2010 8:54
by teg
Mitähän manuaali tai mitähän kohtaa manuaalista olet katsonut?
Tätäkö:
http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm#supply
Posted: Mon Nov 29, 2010 9:29
by Höylä
tämä on se virallinen tyyli asentaa suodatin, eli suodatin aina pumpun ja suuttimien välin...
tämän kuvan perusteella taas voi asentaa suodattimen virheellisesti, jos tekee omia päätelmiä suodattimen sijainnista polttoaine järjestelmässä, eli vaikka nyt tuo nykyinen tyyli asentaa suodatin ennen varsinaista korkeapaine polttoaine pumppua ...
edit: piti linkittää nuo kuvat omalle kotisivulle, kun "megamanual" näköjään pätkii...
Posted: Mon Nov 29, 2010 12:44
by teg
Korkeapainepumpun imupuolelle ei missään nimessä kannata asentaa suodatinta. Ainakaan sellaista suodatinta joka on tarkoitettu painepuolelle. Karkeasihdit sitten erikseen.
Posted: Mon Nov 29, 2010 12:52
by Benkku
teg wrote:Korkeapainepumpun imupuolelle ei missään nimessä kannata asentaa suodatinta. Ainakaan sellaista suodatinta joka on tarkoitettu painepuolelle. Karkeasihdit sitten erikseen.
Itse-asiassa se 'karkeasihti' on mikroniluokan (about <10-20 um) verkkosuodatin. Mielellään sellainen pitää olla, pumpun kesto-iän takia.