Page 1 of 1

Miksi näin?

Posted: Tue Nov 02, 2010 16:52
by JokisFiesta
Minulla oli mega autossa (fiesta), kääritynä pyyhkeeseen, kun minulla ei ollut vielä sopivaa laatikkoa megalle. Kun purin pyyhepatentin, huomasin että levyltä oli folio palanut. :O Kuva Mistä tämä johtuu? Sulake ei ollut palanut. Tuo on vissiin syöttöfolio?

Posted: Wed Nov 03, 2010 1:01
by olafu
Joko pyyhe on kostunut ja aiheuttanut virran kulkemista väärissä paikoissa, tai sitten jompi kumpi tip42 transistoreista on oikosessa. Tai sitten kolmas ja ehkä todennäköisin vaihtoehto: jompi kumpi tai molemmat tip42 trankut (noi mihin toi palanut folio on mennyt keskimmäisiin nastoihin) on päässyt ottamaan maihin kiinnityslaipastaan. Jäähdytyslevyn ja transistorin välinen eristys pettänyt? Jos ei ole jäähdytystä niin ovat voineet ylikuumentua ja mennä oikosulkuun.

Posted: Wed Nov 03, 2010 15:48
by JokisFiesta
olafu wrote:Joko pyyhe on kostunut ja aiheuttanut virran kulkemista väärissä paikoissa, tai sitten jompi kumpi tip42 transistoreista on oikosessa. Tai sitten kolmas ja ehkä todennäköisin vaihtoehto: jompi kumpi tai molemmat tip42 trankut (noi mihin toi palanut folio on mennyt keskimmäisiin nastoihin) on päässyt ottamaan maihin kiinnityslaipastaan. Jäähdytyslevyn ja transistorin välinen eristys pettänyt? Jos ei ole jäähdytystä niin ovat voineet ylikuumentua ja mennä oikosulkuun.
Ei ollut trankut palanut, varmaan ottanut maihin :S Kummat trankut muuten kuumenee enemmän, irfz44:t vai ne sarjaliittimen puoleiset?

Posted: Thu Nov 04, 2010 21:14
by olafu
JokisFiesta wrote:
olafu wrote:Joko pyyhe on kostunut ja aiheuttanut virran kulkemista väärissä paikoissa, tai sitten jompi kumpi tip42 transistoreista on oikosessa. Tai sitten kolmas ja ehkä todennäköisin vaihtoehto: jompi kumpi tai molemmat tip42 trankut (noi mihin toi palanut folio on mennyt keskimmäisiin nastoihin) on päässyt ottamaan maihin kiinnityslaipastaan. Jäähdytyslevyn ja transistorin välinen eristys pettänyt? Jos ei ole jäähdytystä niin ovat voineet ylikuumentua ja mennä oikosulkuun.
Ei ollut trankut palanut, varmaan ottanut maihin :S Kummat trankut muuten kuumenee enemmän, irfz44:t vai ne sarjaliittimen puoleiset?
Ne tip-trankut. fettejä (irfz44) ohjataan täsmällisesti, mutta transistorien ohjaus on hieman epämääräistä ja häviötä syntyy.

Posted: Thu Nov 04, 2010 22:41
by teg
olafu wrote:Ne tip-trankut. fettejä (irfz44) ohjataan täsmällisesti, mutta transistorien ohjaus on hieman epämääräistä ja häviötä syntyy.
Mitäs tällä tarkoitat?

Posted: Thu Nov 04, 2010 22:54
by JokisFiesta
Tarviiko kummatkin jäähdytystä vai riittääkö jäähdytys pelkille tip42:lle?
Ja kuuluuko niiden kotelot olla "yhdessä" elektronisesti,ainakin mittaamalla sain.
Kiillelevyt ja muoviprikat on varmaan hyvä olla vai meneekö ne ilman.

Posted: Thu Nov 04, 2010 23:33
by olafu
Tip42:t saa olla periaatteessa yhdessä keskenään, koska ne on yhdistetty piirilevylläkin, mutta ne täytyy joka tapauksessa erottaa maasta ja feteistä. Fettien laipat on kytkettynä suutinohjauspinneihin suoraan, joten nekään ei saa olla yhteydessä toisiinsa tai mihinkään muuhunkaan. Kaikkiin vaan eristyssatsi ja jäähdytys.

Posted: Thu Nov 04, 2010 23:50
by olafu
teg wrote:
olafu wrote:Ne tip-trankut. fettejä (irfz44) ohjataan täsmällisesti, mutta transistorien ohjaus on hieman epämääräistä ja häviötä syntyy.
Mitäs tällä tarkoitat?
Öö, unohda. Sekotin vanhan malliseen "flyback dampperiin". Eikös tuossa ole V3.0 tyylinen kytkentä?
Sillonhan noi trankutkin on jotain muuta kun Tip42.

Posted: Tue Dec 07, 2010 22:06
by JokisFiesta
Hyvin toimii mega, mutta on pieni ongelma tyhjäkäynnin kanssa. Kun auto käy tyhjäkäynnillä vähän aikaa, niin kierrokset pomppaa 4000 ja on siellä jonkun minuutin ajan. Ajossa tuota ei ole, tai sitten ajetaan niin kovaa, että sitä ei huomaa.
Antureissa ei näy mitään muutoksia, ja pystyy kaasuttamaan normaalisti, mutta kierrokset ei mene alle 4k rpm.

Tyylikäs kotelointi