Page 1 of 1
wheel decoderin käyttöön otto
Posted: Wed Aug 10, 2005 20:02
by viljami
On vähän liian pitkä päivä takana ja nyt jumittaa..
Mitenkäs ton wheel decoderin saa otettua käyttöön? Kun käynnistää mtunen niin siellä code config(tai joku sellanen) valikossa kyllä lukee tuo wheel decoder mutta "harmaana" ja sitä ei saa auki.
Posted: Wed Dec 21, 2005 17:14
by Höylä
kysellään täällä, kun löytyi sopivan niminen valmis topiikki.
eli millaisia arvoja tuonne wheel decoder sivulle pitäis laittaa, kun kyseessä on 6 sylinterinen auto, käytetään 2nd trigger asetusta, ei puutu hampaita, ja vain 1 kpl "hampaita" käytössä
siis niihin trig A pos... jne.
Re: wheel decoderin käyttöön otto
Posted: Wed Dec 21, 2005 17:47
by petteriu
viljami wrote:On vähän liian pitkä päivä takana ja nyt jumittaa..
Mitenkäs ton wheel decoderin saa otettua käyttöön? Kun käynnistää mtunen niin siellä code config(tai joku sellanen) valikossa kyllä lukee tuo wheel decoder mutta "harmaana" ja sitä ei saa auki.
Laita ensin
Code Config ->
Codebase and output functions kohdasta
Wheel Decoder Off =>
Generic Wheel. Tämän jälkeen ko. valikko ei ole enää harmaa ja voit säätää hammasluvut kohdalleen.
Petteri
Posted: Wed Dec 21, 2005 18:39
by risu
Höylä wrote:kysellään täällä, kun löytyi sopivan niminen valmis topiikki.
eli millaisia arvoja tuonne wheel decoder sivulle pitäis laittaa, kun kyseessä on 6 sylinterinen auto, käytetään 2nd trigger asetusta, ei puutu hampaita, ja vain 1 kpl "hampaita" käytössä
siis niihin trig A pos... jne.
Niihin asetuksiin laitetaan juurikin ne hampaat joilla halutaan triggata. Ne returnit on ainoastaan käytössä jos on valittuna trigger return (niillä triggataan ainoastaan startatessa), time based asetuksella returneihin voi jättää nollat. Nyt ei ihan auennut mulle kuinka monta hammasta sun pääkehällä on? vain yksi?

Kutoskone vaatii vähintään 3 hammasta kampuran hammaskehälle.
2nd triggerin jälkeen siis seuraava kampiakselin hammas on hammas 1, seuraava 2, 3, 4, 5 jne kunnes taas tulee se 2nd trigger nokalta jolloin seuraava hammas taas 1 jne.
-K-
Posted: Wed Dec 21, 2005 22:48
by Höylä
risu wrote:Höylä wrote:kysellään täällä, kun löytyi sopivan niminen valmis topiikki.
eli millaisia arvoja tuonne wheel decoder sivulle pitäis laittaa, kun kyseessä on 6 sylinterinen auto, käytetään 2nd trigger asetusta, ei puutu hampaita, ja vain 1 kpl "hampaita" käytössä
siis niihin trig A pos... jne.
Niihin asetuksiin laitetaan juurikin ne hampaat joilla halutaan triggata. Ne returnit on ainoastaan käytössä jos on valittuna trigger return (niillä triggataan ainoastaan startatessa), time based asetuksella returneihin voi jättää nollat. Nyt ei ihan auennut mulle kuinka monta hammasta sun pääkehällä on? vain yksi?

Kutoskone vaatii vähintään 3 hammasta kampuran hammaskehälle.
2nd triggerin jälkeen siis seuraava kampiakselin hammas on hammas 1, seuraava 2, 3, 4, 5 jne kunnes taas tulee se 2nd trigger nokalta jolloin seuraava hammas taas 1 jne.
-K-
tuota tuota, mulla on käytössä mitsun oma cas anturi joka on nokka-akselin päässä, siinä on ulkokehällä 6 reikää ja sisäkehällä käytössä yksi reikä (muut kolme tukittu alumiini teipillä.
tietoa mitsun cas anturista täällä ->
cas anturi
mutta nyt selvis jo aika paljon tuon sivun asetuksista, kiitos.
Posted: Wed Dec 21, 2005 23:14
by risu
Ok, eli käytännössä toi on sama tilanne kuin jos sulla ois kolme hammasta kampuralla.
Aseta wheel decoder triggaamaan A:1 B:2 C:3, noiden returnit nolliks, 2nd trigger="on" ja "no missing" ja sit vielä se Time Based sytkän asetuksista päälle ni pitäs toimia.
-K-
Posted: Wed Dec 21, 2005 23:53
by Höylä
risu wrote:Ok, eli käytännössä toi on sama tilanne kuin jos sulla ois kolme hammasta kampuralla.
Aseta wheel decoder triggaamaan A:1 B:2 C:3, noiden returnit nolliks, 2nd trigger="on" ja "no missing" ja sit vielä se Time Based sytkän asetuksista päälle ni pitäs toimia.
-K-
jep. toimii noilla asetuksilla tosi hyvin, mutta vain, kun on spark valikosta se simuloi wheel asetus päällä

jos otan pois sen simulaation, ei toimi oikein mitenkään, paitsi keskimmäinen ledi vilkahtaa kerran/kierros, kun kaikkien ledien kuuluis vilkahtaa 2 kertaa/kierros. (kun käytän kolmea hukkakipinä puolaa) ja sytkän ulostulot on siis kaikilla kolmella ledillä.
mutta se antaa kyllä aina oikeaan aikaan sen kipinän, kun se simulaatio on päällä (silmämääräisesti katsottuna) joten voinko käyttää tuota simulaatio asetusta, kun muuten tuo ei tunnu antavan minkäänlaista kipinää.
simulaatio asetus päällä tuo siis toimii juuri kuten olen sen odottanutkin toimivan.
Posted: Wed Dec 21, 2005 23:58
by risu
Ei sitä simulaatiota pitäsi käyttää autossa. Ymmärtääkseni se on suunniteltu ja tarkoitettu simuloimaan toista ruiskuboksia penkissä. Megan perussimulaattorillahan ei voi simuloida wheel decoderia.
Posted: Thu Dec 22, 2005 0:01
by risu
Onko sulla base teeth 6 ja active edge oikeinpäin? en tiiä tarviiko toi 2nd triggerin kanssa tosin tuota.
Posted: Thu Dec 22, 2005 0:20
by Höylä
risu wrote:Onko sulla base teeth 6 ja active edge oikeinpäin? en tiiä tarviiko toi 2nd triggerin kanssa tosin tuota.
wheel decoder base teeth on 3, mutta mikä tuo active edge on?
joo nyt huomasin miksi sitä simulaatiota ei voi käyttää, vaihtuu siinä sittenkin se sytytys asento

, ekaa kertaa tosin vasta teki sen.
tuo mötikkä on siis nokka-akselin päässä, eli pitääkö käyttää sitä 6 base teeth asetusta?
Posted: Thu Dec 22, 2005 0:44
by risu
Oho, nyt vasta pysähdyin ajattelemaan että halusit käyttää hukkakipinää.
Tolla aiemmin ajatellulla tavalla pitäisi käyttää kuutta base teethiä, koska tosiaan se mega laskee kuuteen asti ennen seuraavaa 2nd trigger impulssia. Sitä active edgeä ei oo kuin vasta uusimmissa koodeissa ja sillä valitaan triggaako mega 2nd triggerin nousevalla vai laskevalla reunalla. Mutta tuolla sä voit ajaa ainoastaan COPpina tota eli joka pytylle oma kipuna ja tarttisit 3 lähtöä lisää, ei hyvä. (ja pitäs säätää ne loput lähdöt D E ja F kans)
En oikein muutakaan vaihtoehtoa keksi hukkakipinän kanssa kuin että sun pitäs saada siihen jakajaan TOINEN 2nd triggeri, suoraan vastapäätä sitä nykystä yhtä hammasta/koloa, eli jos sulla on teippi vastapäätä ni se veke. Suosittelisin kyllä käyttämään lopullisessa versiossa jotain ihan muuta kuin teippiä.. Silloin base teeth ois kolme ja muuten samat asetukset kuin tossa aiemmin eli A=1 B=2 C=3.
-K-
Posted: Thu Dec 22, 2005 1:06
by Höylä
eli kun siinä cas anturissa on ne 4 kpl reikää sisäreunalla, tukin tuonkin joka on nyt käytössä (se pitkä reikä) ja otan 2 lyhyttä vastakkain olevaa reikää käyttöön

ja kokeilen josko sitten alkais toimimaan

Posted: Thu Dec 22, 2005 1:20
by risu
Juurikin näin. Sen jälkeen A triggerinä on aina ne kolot jotka tulee seuraavana ton sisemmän kehän triggeröintikolojen jälkeen. Sen mukaan sijoittelet kans ne hukkakipunapuolat.
-K-
Posted: Thu Dec 22, 2005 1:43
by Höylä
tuos on vielä kuva siitä muutosesta, oikeanpuolimmainen versio on nyt käytössä.
muutokset cas pyörään
jos tuo nyt pelittää, niin ei mulla ole sitten enää kuin pientä hienosäätöä, eli etsiä se 1 sylinterin kohta ja jotain muuta pientä (puolien järjestys esim.), mutta ne onnistuu luultavasti ihan helposti.
sitten vielä yksi kysymys mitä tuohon spark settings sivulle kannattaa laittaa asetuksiksi, vai meneekö ihan kokeilemalla?
spark settings
ps. nyt näyttäis toimivan kunnolla

Posted: Thu Dec 22, 2005 3:05
by risu
tuos on vielä kuva siitä muutosesta, oikeanpuolimmainen versio on nyt käytössä.
Ei oikeen selvinny pyöriikö toi levy vasta vai myötäpäivään. Aina varmempi ois jos sen levyn sisemmät triggerit tulis selvästi ennen seuraavaa ulompaa triggeriä. Jos toi pyörii vastapäivään, sun levy kuvattuna koneesta "ulospäin" ja triggeröi heti kun tunnistaa kolon ni toi on aika optimi mitä sulla nyt on. Kannattaa muuttaa/hienosäätää tota levyä vasta jos tulee ongelmia, ekaks ois varmaan hyvä saada kone edes käymään.
sitten vielä yksi kysymys mitä tuohon spark settings sivulle kannattaa laittaa asetuksiksi, vai meneekö ihan kokeilemalla?
Trigger anglen joudut laskemaan mutta voi sitä kokeilemallakin ettiä (omalla vastuulla tietenkin). Trigger anglea ei saa suoraan pistettyä yli 90 mutta tohon addition kenttään voi valita noita lisäasteita sit jos vara loppuu muuten kesken.
Cranking advanceksi arvo mikä vastaa sun koneen alkuperästä starttausasetusta.
Hold ignitioniin voit pistää kuinka kauan mega "pidättää" sun sytytystä ennenku antaa kipinää. Time basedilla ois hyvä käyttää tota koska megalla menee vähän aikaa että se laskee moottorin todellisen pyörintänopeuden startatessa, sopiva selviää kokeilemalla, mitä isompi luku sitä myöhemmin antaa kipinää, mitä pienemmällä toimii heti varmasti sen parempi. Toimii se nollallakin mutta voi alkuun antaa alkuun kipinää vähän minne sattuu.
Syötä alkuun fixed angleen joku muu luku ku -10, semmosen millä konetta voi käyttää tyhjäkäyntiä, esim 10 (10 astetta ennakkoa) ja sit hienosäädät trigger anglen kohilleen ajotuslampun kaa 10 asteeseen. Sen jälkeen pitäs olla kalibroitu ja voit pistää -10 takas tohon jolloin toi siirtyy käyttämään sytkätaulukkoa, ihan sama juttu siis ku muidenki megan sytkätyyppien kanssa.
-K-
Posted: Thu Dec 22, 2005 4:16
by Höylä
tuo levy pyörii siis vastapäivään (oikean puoleinen levy kuvassa), eli hyvä? pitäis triggeröidä heti, kun tulee kolo (optinen anturi).
Trigger angle

no pitää tehdä se noiden ohjeiden mukaan, niin tulee ainakin kunnolla.
Cranking advanceksi annettiin jossakin neuvoksi asettaa se 15.
Posted: Thu Dec 22, 2005 21:16
by Mikes9000
Mistä tuollasen Mitsun CAS anturin vois hankkia??
Missä mitsun malleissa käytetään tuota CASia??
Onko sitä muissa japanilaisissa?
Tarkoitus ois tehdä boshin jakajaan optinen triggeriohjaus..
Posted: Thu Dec 22, 2005 21:33
by risu
Oon tota itekki joskus miettinyt, motonet ei ainakaan taida myydä. Mitsun huollosta vois kysyä jos toimittaisivat mutta hintaa voi tulla.. Mitsua myy ainakin veho ja metroauto. Pitäs eka vaan tietää mallit mistä noita löytää.
Posted: Thu Dec 22, 2005 21:44
by Höylä
ettikää suosiolla halvempi ratkaisu, tuon cas anturin hinta on n. 800 €

ja jenkeistä sitä saa vissiin tarvikkeena n. 400 $
Posted: Thu Dec 22, 2005 22:48
by risu
Kuulostaa aika poskettomalta, oisko koko CASsin hinta? On sen anturin pakko olla halvempi, ottaen huomioon että ton anturin sisällä on muutaman euron osat

No jokatapauksessa en odottanutkaan että se ihan ilmainen olisi. Tavallinen optohaarukka maksaa partcossa pari euroa mutta sillä ei pääse triggaamaan ku vasta yhtä kehää. Eli kahdella kehällä joutuis silti värkkäileen ite ledejä ja fototrankkuja tonne

, eihän sekään mahoton juttu ois kyl.
-K-
Posted: Thu Dec 22, 2005 22:53
by Höylä
koko cas:n hinta tietenkin, mutta en tiedä saako noihin mitsun cas antureihin varaosia, taitaa olla myynnissä vain koko paketteja.
tekee kahteen kerrokseen sen omatekoisen optisen "jakajan" niin tulee halvaksi noilla hinnoilla.
Posted: Thu Dec 22, 2005 22:55
by risu
No eipä siinä muihin ku mitsun koneisiin ole hyötyä muusta ku anturista

Sen lätkän joutuu kuitenki muokkaamaan jakajaan sopivaks ni samantien tekee uuen.
Kaks kerrosta, aijai lisää korkeutta paketille

Mutta tossa alkais olla jo tolkkua, eikä tarttis kampuran anturien kaa söheltää ollenkaan.
Posted: Thu Dec 22, 2005 23:04
by Höylä
kuinka muuten on, voisiko näillä piranhan jälkiasennus "kärjettömillä" osilla ohjata megaa

mulla olis 2 kpl fiat tc koneiden jakajaa, jossa muistaakseni tuollaiset piranhan systeemit, vois niistä kasata joskus jollekin fiatin tc koneeseen 2nd trigger jakajan

fiatin jakajassa ainakin olis tilaa rakentaa kahteen kerrokseen se systeemi, oliko se jakajan kansikin jotakin 15 cm korkea
tai sitten hyödynnän sen itse ja rakennan joskus vielä sen 1.8 tc turbokoneen valmiiksi

aikaisempi tarkoitus oli rakentaa se k-jetronic ruiskulla, mutta kyllä tämä MS olis huomattavasti järkevämpi, vielä kun jää noita suuttimiakin ylimääräisiksi tuosta mitsusta (210 cc, mutta kyllä niillä alkuun pääsis)
Posted: Fri Dec 23, 2005 0:48
by Mikes9000
Entäpä mitä nämä moposportin ym virijakajat on joissa on optinen triggaus.
Crane taitaa ainakin olla yksi merkki joka myy optisia vehkeitä. Mistähän noita suomessa saa??
Posted: Fri Dec 23, 2005 15:42
by Turbiini
Miksi sinne jakajaan pitäis 2anturia pistää? puutuvan loven systeemi kerran toimii jopa cop periaatteella jos anturi on jakajassa. No joka tapauksessa crane n tavaroita myy ainakin
http://www.lautamakimotorsport.fi ja sen trikkeri toimii suoraan megan kanssa ja poksikin ohjaantuu megalla suoraan.
Posted: Wed Dec 28, 2005 4:07
by risu
Turbiini wrote:Miksi sinne jakajaan pitäis 2anturia pistää? puutuvan loven systeemi kerran toimii jopa cop periaatteella jos anturi on jakajassa.
Usein näitten budjettiruiskujen kanssa pelaavat koittaa säästää myös muualtakin jolloin cranen parin sadan euron kamat ei tule kysymykseen. Eikä niistä ole mielestäni edes vastaavaa hyötyä suhteessa hintaan megan kanssa. Kärjellisiin autoihin etu on ihan eri. 2 anturia jostain purkuautoista ei maksa paljoa vaivaa enempää ja anturilevyt voi helposti muokata sopivaksi poistamalla ylimääräiset triggerit.
Harvalla harrastelijalla on edes vehkeet väkertää mainitsemasi 8-1 tai 16-1 (trigger return) -levy itse tarkkuustyönä jolloin työn joutuu teettämään jossain, mikä tietenkin maksaa lisää. Kaikkea voi tehdä mutta mikä on järkevää ja budjetissa on sitten eri homma.
Ne varhaiset CAS-jakajatkin toimivat kahdella sisäkkäisellä kehällä.
-K-
Posted: Wed Dec 28, 2005 17:10
by Mikes9000
Onko mitsun muissa malleissa optista jakajaa??
Kuulin että jossain 2.0L Galantissa vois olla??
Posted: Wed Dec 28, 2005 20:47
by Höylä
Mikes9000 wrote:Onko mitsun muissa malleissa optista jakajaa??
Kuulin että jossain 2.0L Galantissa vois olla??
ainakin joissakin 4g63 moottoreissa on tuo cas anturi, sellaisen ohjeista itse sovelsinkin tuohon 6 pyttyiseen tuon optisen "jakajan"