Page 1 of 1

Ei kipinää.

Posted: Tue Oct 05, 2010 18:09
by Kädetön
Tuli tuossa mieleen kun tein levylle noita muutoksia jakajasytytyksen ohjausta varten niin jäi hieman epäselväksi pari asiaa.

Tuon boksin mukana tuli aikoinaan nuo kasaus ohjeet joissa neuvotaan jumpperoimaan nuo IGBTIN - JS10, sekä IGBTOUT - IGN, kun taas tuolla msextra (http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... .htm#1coil) sivustolla neuvotaan vetämään johto R26 - IGBTIN kera 330ohm vastuksen.

Kumpihan noista nyt olisi oikea kytkentä, vai pitääkö nuo molemmat tehdä???
Itse tosin tein tuon jälkimmäisen ohjeen mukaan enkä ainakaan vielä saanut kipinää aikaiseksi tuolla boksilla...

Posted: Wed Oct 06, 2010 13:12
by Kädetön
Alkoihan se tämäkin kipunoimaan. :D

Olinpahan unohtanut laittaa jumpperin tuohon IGBTOUT - IGN välille... :oops:

Posted: Thu Oct 07, 2010 21:37
by Kädetön
Voi kuulostaa kaukaa haetulta mutta voiko tuo sytkäkivi (BIP373) hajota jos tulpanjohto on poikki, eli yksi kipinä jää lyömättä???

Vai voisikohan puola olla mennyt rikki?

Tänään tuolla pari kymmentä kilsaa testailin, ja myöhempään kaverille lähtiessä hävisi kipinä kokonaan...

Posted: Fri Oct 08, 2010 15:56
by Kädetön
Puola oli sanonut sopimuksen irti ja taas toimii... toistaseksi. :lol:

Posted: Fri Oct 08, 2010 23:01
by Kädetön
Kiva kiva...

Taas vaihteeksi hävis kipinä. :evil:

Mikähän tuota puolaa tahtoo oikeen polttaa???

Minkähänlaisia asetuksia tuommosella jakajasytkällä täytyis pitää, joka toteutettu tuolla BIP373-kivellä???

Tällä hetkellä nuo on ihan tuon MS2extra ohjeen mukaan eli:

- Rising Edge
- Spark Out - Going High (Inverted)
- Dwell to around 6.0mS for cranking 3.5mS for Running
- D14 as the Spark A output pin.

Entäs sitten tuo Dwell Type???
Se on tällä hetkellä: Standard Dwell

Posted: Sat Oct 09, 2010 3:42
by vetu
Itsehän en asiasta mitään tiedä mutta jos olisin sinä, mittaisin puolalle menevän virran kun auto on käytössä... Pitäisi olla alle 2A.

Voisin kuvitella että puolan polttaa liian pienet latausajat.

Posted: Sat Oct 09, 2010 4:38
by Vauhtivaunu
vetu wrote:Itsehän en asiasta mitään tiedä mutta jos olisin sinä, mittaisin puolalle menevän virran kun auto on käytössä... Pitäisi olla alle 2A.
Tähän asti ihan oikein. Virran mittaaminen antaa heikon hajun siitä että ollaan oikealla hehtaarilla. Jos virta on jotain kymmeniä ampeereja niin voi olettaa että on virhe kytkennässä ja/tai asetuksissa.
vetu wrote: Voisin kuvitella että puolan polttaa liian pienet latausajat.
Mieti uudelleen? Jos latausaikaa pidentää niin mitä tapahtuu puolan läpi menevälle virralle?

Suosittelen itsekkin tuota virran mittaamista ja lisäksi kytkennän tarkastamista. Minkälaiset tulpat on käytössä? Minkälaiset tulpanjohdot? Olethan mitannut että tulpissa+johdoissa on riittävä resistanssi? Onko puola tarkoitettu transistorisytytykselle(="kärjetön")?

Niin ja mikä prosessori? Ms1/Ms2?

Posted: Sat Oct 09, 2010 8:18
by Kädetön
Vauhtivaunu wrote:
vetu wrote:Itsehän en asiasta mitään tiedä mutta jos olisin sinä, mittaisin puolalle menevän virran kun auto on käytössä... Pitäisi olla alle 2A.
Tähän asti ihan oikein. Virran mittaaminen antaa heikon hajun siitä että ollaan oikealla hehtaarilla. Jos virta on jotain kymmeniä ampeereja niin voi olettaa että on virhe kytkennässä ja/tai asetuksissa.
vetu wrote: Voisin kuvitella että puolan polttaa liian pienet latausajat.
Mieti uudelleen? Jos latausaikaa pidentää niin mitä tapahtuu puolan läpi menevälle virralle?

Suosittelen itsekkin tuota virran mittaamista ja lisäksi kytkennän tarkastamista. Minkälaiset tulpat on käytössä? Minkälaiset tulpanjohdot? Olethan mitannut että tulpissa+johdoissa on riittävä resistanssi? Onko puola tarkoitettu transistorisytytykselle(="kärjetön")?

Niin ja mikä prosessori? Ms1/Ms2?

Tulpat on mallia biltema :D BPR6/7ES vastaavat ja tulpanjohdot on alkuperäiset, tosin yhden poikki menneen johdon vaihdoin.
Resistanssia en noista tosin ole mitannut ja puola pitäisi olla kärjettömän. (BMW:n motronicilla alunperin)

Prossuna on tuo MS2 v3.0 ja koodi on extra 2.1.0.

Posted: Sat Oct 09, 2010 10:42
by Kädetön
Nyt taas kipunoi puolan vaihdolla.

Mittasin tuon virran ja näytti nykyisillä ( Going High / inverted) asetuksilla startatessa n. 0.1A, kokeilin myös tuolla Going Low / normal asetuksella jolloin mittari näytti n. 2.5A, eli eikös tuon pitäisi olla oikein?

Posted: Sat Oct 09, 2010 16:45
by Kädetön
Tuli tuossa semmonen asia mieleen että voisiko tuo puolan purkautumis aika vaikuttaa tuohon puolan hajoamiseen.
Asetuksissa tuo Maximum Spark Duration on tällä hetkellä 0,5ms.
Paljonkohan tuo pitäis olla?

murr

Posted: Mon Nov 08, 2010 21:18
by LuomuTeurastaja
lainaan vähä topiccia.. Kytkin tuon hugon sytytysmoduulin " http://www.mega-efi.fi/product/129/syty ... rvikemalli " ja ilmeisesti päin persettä, koska ku yritän lyödä maihin johtoa joka pitäs mennä megalle ni...... eipä paljo sätky puolan joholta. Sarjassa typerät kysymykset tarttisin tuolle hugon moduulille kytkentäohjeen, jonka maanviljelijäki ymmärtää. :lol: Hyvin on lyhenteet laitettu mut mun äo:lla ei aukea mikä menee minnekki ku ei oo väännetty rautalangasta, että tämä menee puolaan -napaan ja tämä menee megaan ja jne jne... :lol:

Re: murr

Posted: Tue Nov 09, 2010 15:07
by Vauhtivaunu
LuomuTeurastaja wrote:Kytkin tuon hugon sytytysmoduulin
Sikäli kuin tuo moduli tottelee samaa kaavaa kuin alkuperäinen Bosch-osa niin:

Pinni 1= Puolan miinus (-) joskus merkitty "1"
Pinni 2= Maadoitus, hyvään maattopisteeseen
Pinni 3= ei käytössä
Pinni 4= +12v
Pinni 5= ei käytössä
Pinni 6= modulin triggaus. tämä menee megan sytkäohjaukselle.
Pinni 7= ei käytössä

Ja tietysti puolan (+)-puolelle (joskus merkity "15") pitää tulla +12v

tieto on tuolta: http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... .htm#bosch

Monesti käytetty Bosch-osa on osoittautunut paremmaksi kuin uusi tarvikeosa.

Posted: Tue Nov 09, 2010 16:08
by teg
Usein kannattaa puolan sähkö ottaa bensapumpun releen takaa, niin välttyy virhekonffien aiheuttamilta sytkäyksikön palamisilta. Kun moottori ei käy, ei puolalle tarvitse missään tilanteessa tulla sähköä :).

noniin

Posted: Tue Nov 09, 2010 21:10
by LuomuTeurastaja
Kiitokset vastauksista! Olin näköjään kytkeny sen ihan oikealla kaavalla, mutta taas tuli todistettua, ettei kannata väsyksis alkaa kytkemään. ainut vika mun kytkennässä oli, että moduulin maa oli kyl kiinni muduulissa, mutta ois varmaan kannattanu laittaa toinenki pää maihin :lol: Konekki hörähti het käyntii, mutta tosin vaa 5 sekunniks ja kun yritin uuestaan, että oisin tarkastanu sytyn kohan ni alko kadottaa välistä asentotunnistimelta tiedon. Pitänee alkaan pänttään foorumia läpi josko löytäs ratkasun :?